Vakna på natten-fundering
Föräldraskap
  1. Maria med AH-04
    #1

    Vakna på natten-fundering

    Hejsan.

    Vår lillplutta vaknar alltid en gång på natten. Detta i sig är verkligen inte ett problem eftersom hon sover mellan typ kl 20 och kl 08, med bara ett avbrott. Grejen är att när hon vaknar vevar hon runt i sängen som en propeller.

    Vi tar upp henne, byter blöja och ger mat. Vi vet inte om hon är hungrig - hon säger inget (skriker inget...) men hon äter ca 150 ml NAN då vi ger henne, så troligen är hon hungrig.

    Problemet är att hon är svårnattad sen, och hon kan lätt ligga och vrida sig en timme. DET är jobbigt! Vi har provat gå med henne (som när vi söver henne för kvällen), och vi har provat att lägga henne och låta henne propella runt. Hon sover mellan oss, så hon är ju nära oss även om vi inte \"bryr oss om\" henne då när hon vill prata/leka mitt i natten.

    Vi vill liksom att hon ska förstå att på natten så leker man inte, då sover man. Men det känns så hemskt att inte \"bry sig om\" henne, och låta henne ligga där alldeles \"för sig själv\", även om hon ligger mellan oss. Sätter man en hand på henne så tar hon bort den och rullar iväg åt andra hållet, så hon gillar inte att man klappar henne till sömns eller nåt sånt.

    Någon som har några tankar? Tjejen är ju fortfarande \"ny\" för oss, då vi bara varit hemma med varandra i 2 veckor. Men vi vill \"bädda för\" goda sovvanor även framöver!
  2. 1
    Vakna på natten-fundering Hejsan.

    Vår lillplutta vaknar alltid en gång på natten. Detta i sig är verkligen inte ett problem eftersom hon sover mellan typ kl 20 och kl 08, med bara ett avbrott. Grejen är att när hon vaknar vevar hon runt i sängen som en propeller.

    Vi tar upp henne, byter blöja och ger mat. Vi vet inte om hon är hungrig - hon säger inget (skriker inget...) men hon äter ca 150 ml NAN då vi ger henne, så troligen är hon hungrig.

    Problemet är att hon är svårnattad sen, och hon kan lätt ligga och vrida sig en timme. DET är jobbigt! Vi har provat gå med henne (som när vi söver henne för kvällen), och vi har provat att lägga henne och låta henne propella runt. Hon sover mellan oss, så hon är ju nära oss även om vi inte \"bryr oss om\" henne då när hon vill prata/leka mitt i natten.

    Vi vill liksom att hon ska förstå att på natten så leker man inte, då sover man. Men det känns så hemskt att inte \"bry sig om\" henne, och låta henne ligga där alldeles \"för sig själv\", även om hon ligger mellan oss. Sätter man en hand på henne så tar hon bort den och rullar iväg åt andra hållet, så hon gillar inte att man klappar henne till sömns eller nåt sånt.

    Någon som har några tankar? Tjejen är ju fortfarande \"ny\" för oss, då vi bara varit hemma med varandra i 2 veckor. Men vi vill \"bädda för\" goda sovvanor även framöver!
  3. Helena m Y
    #2

    Kan det vara

    att hon hinner vakna till lite för mycket, och det är därför hon har svårt att somna om? Jag vet ju inte hur ni gör, men när vi måste byta blöja mitt i natten så gör vi så att vi tänder i hallen och byter blöjan inne i sängen i halvmörkret. Sedan matar vi honom i famnen i sängen, i mörkret, tills han somnar. Den skillnaden i ljus, när vi byter blöja och annars, gör honom ingenting numera. I början var det annorlunda, för då blev han orolig när det blev mörkt igen. Antingen var han inte van vid att det var kolsvart på natten från barnhemmet, eller så blev han osäker på var han var då. Första månaden sov vi därför med en liten lampa tänd i sovrummet hela natten. Då blev det ingen skillnad alls på byta-blöja-ljus och sova-ljus. Allt var nattljus. Det kanske skulle kunna vara en idé, att ha en nattlampa? Och att inte kliva ur sängen med henne, utan att fixa allt på plats.
  4. 2
    Kan det vara att hon hinner vakna till lite för mycket, och det är därför hon har svårt att somna om? Jag vet ju inte hur ni gör, men när vi måste byta blöja mitt i natten så gör vi så att vi tänder i hallen och byter blöjan inne i sängen i halvmörkret. Sedan matar vi honom i famnen i sängen, i mörkret, tills han somnar. Den skillnaden i ljus, när vi byter blöja och annars, gör honom ingenting numera. I början var det annorlunda, för då blev han orolig när det blev mörkt igen. Antingen var han inte van vid att det var kolsvart på natten från barnhemmet, eller så blev han osäker på var han var då. Första månaden sov vi därför med en liten lampa tänd i sovrummet hela natten. Då blev det ingen skillnad alls på byta-blöja-ljus och sova-ljus. Allt var nattljus. Det kanske skulle kunna vara en idé, att ha en nattlampa? Och att inte kliva ur sängen med henne, utan att fixa allt på plats.
  5. Maria med AH-04
    #3

    Antagligen

    Men det är så SVÅRT att byta bajsblöjor i mörker... Men vi får göra ett försök i natt tror jag. En nattlampa kanske kunde vara en idé, förutom att inte VI kan sova i så fall *s*

    Vi har förvisso provat lite olika varianter, men på sistone har det nog blivit i ljus. Jag matar henne i mörkret i sovrummet, men min man klarar inte det utan måste gå upp till soffan där det är lite ljusare (en gatlampa utanför) så han hittar hennes mun :)

    Jag tror jag ska gå och rota rätt på någon väldigt försynt liten lampa och prova det i natt. För det är ganska jobbigt att ha en urpigg unge mitt i natten som vill leka tittut-leken och kasta sig av och an i sängen...
  6. 3
    Antagligen Men det är så SVÅRT att byta bajsblöjor i mörker... Men vi får göra ett försök i natt tror jag. En nattlampa kanske kunde vara en idé, förutom att inte VI kan sova i så fall *s*

    Vi har förvisso provat lite olika varianter, men på sistone har det nog blivit i ljus. Jag matar henne i mörkret i sovrummet, men min man klarar inte det utan måste gå upp till soffan där det är lite ljusare (en gatlampa utanför) så han hittar hennes mun :)

    Jag tror jag ska gå och rota rätt på någon väldigt försynt liten lampa och prova det i natt. För det är ganska jobbigt att ha en urpigg unge mitt i natten som vill leka tittut-leken och kasta sig av och an i sängen...
  7. Helena m Y
    #4

    Jaså

    det var bajsblöjor det handlade om... Ja, då blir det förstås knepigare! Då måste vi upp i ljuset och toaletten vi med. Jag trodde att det var en beskedlig kissblöja vi pratade om och de är ju lite lättare.

    Ja, hitta munnen i mörkret... Yohannes har blivit bra på att hitta nappen så att man bara behöver hålla den ungefär rätt, så söker han sig till den själv. Men i början, haha. Jag kommer väl aldrig att glömma när jag vaknade med ett ryck av orden: \"Men Helena, du kan ju inte mata honom i ÖGAT!\" Hm, nej det fungerar kanske inte... ;)
  8. 4
    Jaså det var bajsblöjor det handlade om... Ja, då blir det förstås knepigare! Då måste vi upp i ljuset och toaletten vi med. Jag trodde att det var en beskedlig kissblöja vi pratade om och de är ju lite lättare.

    Ja, hitta munnen i mörkret... Yohannes har blivit bra på att hitta nappen så att man bara behöver hålla den ungefär rätt, så söker han sig till den själv. Men i början, haha. Jag kommer väl aldrig att glömma när jag vaknade med ett ryck av orden: \"Men Helena, du kan ju inte mata honom i ÖGAT!\" Hm, nej det fungerar kanske inte... ;)

Liknande trådar

  1. Vakna mitt i natten
    By MYZOXE! in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 08:34
  2. Vakna på natten-problem
    By Nacha in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 16:21
  3. Vakna mitt i natten
    By Pyset in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 11:36
  4. Vakna på natten NU?!
    By Maria med Ellen in forum _0605 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 09:25
  5. Ni som är vakna på natten? även dec
    By Elin, Vilme & Eira in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar