Detta är nytt för mig..
Epilepsi
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Detta är nytt för mig..

    ..som mamma.Min dotter har bitit sig ordentligt i munnen några nätter.Läkaren misstänker kramper(epilepsi?).Kan jag som mamma ha upptäckt detta tidigare på nått sätt?Hur?Kan hennes epilepsi bara ha kommit tvärt?Eller har hon haft det länge?Vi ska träffa läkare om 1 ½ vecka.Tills dess vill jag veta ALLT om denna sjukdom.Vill någon hjälpa mig??/Förtvivlad mamma!
  2. 1
    Detta är nytt för mig.. ..som mamma.Min dotter har bitit sig ordentligt i munnen några nätter.Läkaren misstänker kramper(epilepsi?).Kan jag som mamma ha upptäckt detta tidigare på nått sätt?Hur?Kan hennes epilepsi bara ha kommit tvärt?Eller har hon haft det länge?Vi ska träffa läkare om 1 ½ vecka.Tills dess vill jag veta ALLT om denna sjukdom.Vill någon hjälpa mig??/Förtvivlad mamma!
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    Hej mammaHA

    Epilepsi kan komma tvärt när som helst i livet, om hon \"bara\" har anfall på natten är det inte lätt för dig att upptäcka det. Nu har du ju upptäckt att något är fel, se till att din dotter får göra eeg och MR för att utesluta andra sjukdomar. Man kan leva ett fullt normalt liv med Epilepsi, min son hade ep i ca 8 år nu är den borta, jag fick ep för ca 3 år sedan (29 år gammal) läkaren vet inte vad det beror på, det kan bara komma. Med rätt medicin slipper jag nu anfall. Skriv upp alla frågor du kommer på och ta med till läkaren. Jag svarar gärna på frågor om jag kan. Kram på dig!
  4. 2
    Hej mammaHA Epilepsi kan komma tvärt när som helst i livet, om hon \"bara\" har anfall på natten är det inte lätt för dig att upptäcka det. Nu har du ju upptäckt att något är fel, se till att din dotter får göra eeg och MR för att utesluta andra sjukdomar. Man kan leva ett fullt normalt liv med Epilepsi, min son hade ep i ca 8 år nu är den borta, jag fick ep för ca 3 år sedan (29 år gammal) läkaren vet inte vad det beror på, det kan bara komma. Med rätt medicin slipper jag nu anfall. Skriv upp alla frågor du kommer på och ta med till läkaren. Jag svarar gärna på frågor om jag kan. Kram på dig!
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Martina..

    Du skrev att du gärna svarar på frågor(det kommer du att ångra,ha,ha)
    Hur märkte du att din son hade ep?
    Är han frisk i övrigt?
    EEG har dom pratat om att göra,vad är MR?
    Läkarna har länge varnat oss om ep,tydligen vanligt på barn som inte är friska i övrigt(som min dotter)
    Min största fundering..kan min dotter ha haft detta länge utan att man(jag som mamma)märkt det?
    Nu märkte vi ju det för att hon bet sig ordentligt!
    Tacksam för svar!
  6. 3
    Martina.. Du skrev att du gärna svarar på frågor(det kommer du att ångra,ha,ha)
    Hur märkte du att din son hade ep?
    Är han frisk i övrigt?
    EEG har dom pratat om att göra,vad är MR?
    Läkarna har länge varnat oss om ep,tydligen vanligt på barn som inte är friska i övrigt(som min dotter)
    Min största fundering..kan min dotter ha haft detta länge utan att man(jag som mamma)märkt det?
    Nu märkte vi ju det för att hon bet sig ordentligt!
    Tacksam för svar!
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4

    Hej

    Jag svarar gärna, om jag kan! David fick svår ep när han fick hjärnskador när han var 1 år, så det fantastiska är väl att anfallen försvann. MR- magnetröntgen där ser man om det finns någon förändring på hjärnan kräv att få göra den! man ser mer på en MR än på en datortomografi. Jag hade mest partiella komplexa anfall-syn och hörsellallucinationer,de kan ju vara svåra för andra att upptäcka man kan ju också ha frånvaro attacker en sorts ep-anfall som kan vara svåra att upptäcka eftersom barn ju kan verka lite frånvarande ibland. Det är svåra frågor du ställer men du kan inte lägga någon skuld på dig själv för att du inte upptäckt något tidigare, men troligast är väl att du märkt något tidigare om detta pågått en längre tid. Men nu har ni upptäckt det och nu kan hon få behandling, det kommer säkert ordna sig. Hör av dig igen om du vill! många kramar till er
  8. 4
    Hej Jag svarar gärna, om jag kan! David fick svår ep när han fick hjärnskador när han var 1 år, så det fantastiska är väl att anfallen försvann. MR- magnetröntgen där ser man om det finns någon förändring på hjärnan kräv att få göra den! man ser mer på en MR än på en datortomografi. Jag hade mest partiella komplexa anfall-syn och hörsellallucinationer,de kan ju vara svåra för andra att upptäcka man kan ju också ha frånvaro attacker en sorts ep-anfall som kan vara svåra att upptäcka eftersom barn ju kan verka lite frånvarande ibland. Det är svåra frågor du ställer men du kan inte lägga någon skuld på dig själv för att du inte upptäckt något tidigare, men troligast är väl att du märkt något tidigare om detta pågått en längre tid. Men nu har ni upptäckt det och nu kan hon få behandling, det kommer säkert ordna sig. Hör av dig igen om du vill! många kramar till er
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5

    tack Martina

    Tacksam för dina svar!Jag hoppas innerligt att det inte är ep.Men är det det så vet jag ju lite mera nu./Tack!
  10. 5
    tack Martina Tacksam för dina svar!Jag hoppas innerligt att det inte är ep.Men är det det så vet jag ju lite mera nu./Tack!

Liknande trådar

  1. Detta är nytt för mig!
    By tveta in forum _1205 Majbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 09:45
  2. Orcid detta är nytt 2010...
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 18:33
  3. Detta är helt nytt för mig!
    By Anonym in forum _1005 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 21:10
  4. Nytt jobb, nytt liv, i morgon!
    By Sintra in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 22:26
  5. Nytt namn på detta snack
    By Scout Aff in forum Vikt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar