Längd o vikt
_99/00 Vinterbarn
  1. Orolig mamma
    #1

    Längd o vikt

    Jag har en dotter som är född 0002.
    Många påpekar för mig att hon ser mycket äldre ut och har även märkt att många behandlar henne som om hon skulle vara mycket äldre.
    Tycker det är trist och undrar om det har men hennes längd att göra.
    Hon är 127 cm lång och väger 30 kilo.
    Är det mycket för barn i hennes ålder?
    Jag får köpa kläder som är i storlekarna 128-134..
    Många av dom tycker jag är alldeles för \"vuxna\" och opraktiska.

    Hoppas få svar.
  2. 1
    Längd o vikt Jag har en dotter som är född 0002.
    Många påpekar för mig att hon ser mycket äldre ut och har även märkt att många behandlar henne som om hon skulle vara mycket äldre.
    Tycker det är trist och undrar om det har men hennes längd att göra.
    Hon är 127 cm lång och väger 30 kilo.
    Är det mycket för barn i hennes ålder?
    Jag får köpa kläder som är i storlekarna 128-134..
    Många av dom tycker jag är alldeles för \"vuxna\" och opraktiska.

    Hoppas få svar.
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    ja hon är ju rätt stor

    för sin ålder men det är ju så olika liksom så det är ju inget att oroa sig för

    Min 5 1/2 åriga dotter ligger på medelkurvan på bvc, hon är:
    20 kg och 113 cm lång

    jag köper stl 110 i byxor och stl 116-128 i tröjor/jackor.
    Hon har korta ben och lång överkropp.

  4. 2
    ja hon är ju rätt stor för sin ålder men det är ju så olika liksom så det är ju inget att oroa sig för

    Min 5 1/2 åriga dotter ligger på medelkurvan på bvc, hon är:
    20 kg och 113 cm lång

    jag köper stl 110 i byxor och stl 116-128 i tröjor/jackor.
    Hon har korta ben och lång överkropp.

  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Min Liam

    är också ganska stor. Han är ett huvud längre än de flesta av sina dagiskompisar men så är pappa en lång kille också så jag tror att det är arvet.

    Kolla bara vikten i förhållande till längden i bvc:s kurvor så ser du ju om hon är stor eller liten. Enligt den kurvan jag har hemma är hon två kanaler över på båda vikt och längd så det är ju säkert som det ska, proprotionerligt.
    Min liam väger 25 kilo och är 127 cm lång. Han använder också samma klädstorlekar som din dotter.

    Jag tror inte att du behöver vara orolig. Barn växer olika fort. Jag växte jättesnabbt när jag var liten och alla trodde att jag skulle bli lång och stor men jag slutade på 160 cm och en nätt kroppsbyggnad så det är svårt att sia om hur det blir.
  6. 3
    Min Liam är också ganska stor. Han är ett huvud längre än de flesta av sina dagiskompisar men så är pappa en lång kille också så jag tror att det är arvet.

    Kolla bara vikten i förhållande till längden i bvc:s kurvor så ser du ju om hon är stor eller liten. Enligt den kurvan jag har hemma är hon två kanaler över på båda vikt och längd så det är ju säkert som det ska, proprotionerligt.
    Min liam väger 25 kilo och är 127 cm lång. Han använder också samma klädstorlekar som din dotter.

    Jag tror inte att du behöver vara orolig. Barn växer olika fort. Jag växte jättesnabbt när jag var liten och alla trodde att jag skulle bli lång och stor men jag slutade på 160 cm och en nätt kroppsbyggnad så det är svårt att sia om hur det blir.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Hon är nog ganska stor för...

    sin ålder.Vår on är född 000131 och han är ca 116 cm och väger ca 22-23 kg.Han hör väl varken till de minsta eller de största heller.
  8. 4
    Hon är nog ganska stor för... sin ålder.Vår on är född 000131 och han är ca 116 cm och väger ca 22-23 kg.Han hör väl varken till de minsta eller de största heller.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Skickade lite för fort...

    Ville bara säga att det är ju synd om hon får förväntningar på sig att vara mer vuxen än hon klarar men att jag tror inte du behöver oroa dig för själva längden och vikten .De följs ju åt så det ska väl vara ok om inte bvc har sagt något.
  10. 5
    Skickade lite för fort... Ville bara säga att det är ju synd om hon får förväntningar på sig att vara mer vuxen än hon klarar men att jag tror inte du behöver oroa dig för själva längden och vikten .De följs ju åt så det ska väl vara ok om inte bvc har sagt något.
  11. Medlem sedan
    Mar 1999
    #6

    Barn är ju olika

    och man ska ju inte jämföra dem - trots det gör vi ju alltid sådana jämförelser.

    Vet att min kusins pojke var som en 6 åring i längd o vikt när han han var 3,5 år. Alla tyckte att han var så konstig eftersom han inte pratade speciellt.

    Micke är 124 cm och väger 24 kg. Ligger över \"normalkurvan\". Marcus han ligger på andra kurvan över den \"normala\". Jag är inte ett dugg orolig så länge de följer sin EGEN kurva. Är tacksam över att de har och har haft hull på kroppen eftersom de blivit rejält sjuka under vinterhalvåret o då inte ätit speciellt bra. Haft en reserv att ta utav och sluppit besöka akuten stup i kvarten.

    Strunta i vad andra säger om ditt barn - lita på din egen instinkt o prata med BVC om du fortfaranade är orolig.

    Kramisar i massor
  12. 6
    Barn är ju olika och man ska ju inte jämföra dem - trots det gör vi ju alltid sådana jämförelser.

    Vet att min kusins pojke var som en 6 åring i längd o vikt när han han var 3,5 år. Alla tyckte att han var så konstig eftersom han inte pratade speciellt.

    Micke är 124 cm och väger 24 kg. Ligger över \"normalkurvan\". Marcus han ligger på andra kurvan över den \"normala\". Jag är inte ett dugg orolig så länge de följer sin EGEN kurva. Är tacksam över att de har och har haft hull på kroppen eftersom de blivit rejält sjuka under vinterhalvåret o då inte ätit speciellt bra. Haft en reserv att ta utav och sluppit besöka akuten stup i kvarten.

    Strunta i vad andra säger om ditt barn - lita på din egen instinkt o prata med BVC om du fortfaranade är orolig.

    Kramisar i massor
  13. Jenny P m Joceline 991122
    #7

    Joceline är ungefär lika lång

    Hon är 125 cm lång nu, väger 22-23kg. Och hon är faktiskt en av de mindre tjejerna i sin 6 årsgrupp. Fast visst, det diffar ju ett halvår och lite till i ålder på henne och de andra som fyller på våren. Jag tror att barn idag faktiskt generellt är större i strl, både till längd och vikt pga våra kostvanor och vetande.

    Att handla kläder på stora klädkedjor är nästan uteslutet. Så fort de går över till 128 så är det \"minivuxna\"kläder som gäller. Jag brukar istället försöka titta i lite mindre butiker eller tex köra lindex basic-kläder. Joceline drar strl 128 nu.
  14. 7
    Joceline är ungefär lika lång Hon är 125 cm lång nu, väger 22-23kg. Och hon är faktiskt en av de mindre tjejerna i sin 6 årsgrupp. Fast visst, det diffar ju ett halvår och lite till i ålder på henne och de andra som fyller på våren. Jag tror att barn idag faktiskt generellt är större i strl, både till längd och vikt pga våra kostvanor och vetande.

    Att handla kläder på stora klädkedjor är nästan uteslutet. Så fort de går över till 128 så är det \"minivuxna\"kläder som gäller. Jag brukar istället försöka titta i lite mindre butiker eller tex köra lindex basic-kläder. Joceline drar strl 128 nu.
  15. Medlem sedan
    Sep 1999
    #8

    Hej!

    Jag förstår vad du menar.
    Athena har alltid varit mycket längre än hennes jämngamla, och förväntningarna har legat där efter.
    Nu är hon inte _jätte_ lång, men ligger ändå på övre längdskalan med sina 1.26 cm
    Hon väger 21 kg i strumplästen.

    Följer din dotter sin egen kurva så tycker jag inte det finns en uns till oro! De kommer alla ifatt varandra när de blir större!

    Kram
  16. 8
    Hej! Jag förstår vad du menar.
    Athena har alltid varit mycket längre än hennes jämngamla, och förväntningarna har legat där efter.
    Nu är hon inte _jätte_ lång, men ligger ändå på övre längdskalan med sina 1.26 cm
    Hon väger 21 kg i strumplästen.

    Följer din dotter sin egen kurva så tycker jag inte det finns en uns till oro! De kommer alla ifatt varandra när de blir större!

    Kram
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9

    PRECIS som Flisan!

    Hon tas alltid för att vara mkt äldre, än har vi väl inte direkt stött på några problem med det...
    Hon verkar inte lida och hon har många kompisar och så...

    Hon är 126cm och väger 28kg

    134/140 i tröjjor och 128 i byxor.

    kram
  18. 9
    PRECIS som Flisan! Hon tas alltid för att vara mkt äldre, än har vi väl inte direkt stött på några problem med det...
    Hon verkar inte lida och hon har många kompisar och så...

    Hon är 126cm och väger 28kg

    134/140 i tröjjor och 128 i byxor.

    kram
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10

    Det är tråkigt när det blir så..

    jag jobbar själv på förskola så jag vet hur svårt det kan vara. Vissa barn är ju mycket större än de andra i samma ålder. Men jag kan bara tala för mig själv och jag gör i alla fall allt för att inte bhandla de barnen för äldre än dom är.
    Sen tror jag inte det behöver betyda att hon alltid kommer att vara större än sina jämnåriga. En period kanske hon kommer stå still i växten och de andra växa i kapp.
    Själv har jag en liten tjej, hon är 110 cm lång och väger 16 kg.
  20. 10
    Det är tråkigt när det blir så.. jag jobbar själv på förskola så jag vet hur svårt det kan vara. Vissa barn är ju mycket större än de andra i samma ålder. Men jag kan bara tala för mig själv och jag gör i alla fall allt för att inte bhandla de barnen för äldre än dom är.
    Sen tror jag inte det behöver betyda att hon alltid kommer att vara större än sina jämnåriga. En period kanske hon kommer stå still i växten och de andra växa i kapp.
    Själv har jag en liten tjej, hon är 110 cm lång och väger 16 kg.
  21. Sara
    #11

    Ojsan

    vilken stor tjej du har....

    Vår son är född jan -00 och han är 120 lång och väger dock bara 20 kg. Lite spinkig är han men frisk.
  22. 11
    Ojsan vilken stor tjej du har....

    Vår son är född jan -00 och han är 120 lång och väger dock bara 20 kg. Lite spinkig är han men frisk.
  23. Karin och Svante 14/12
    #12

    Lika lång som Svantes bror!

    När min äldsta kille var 6 år så var han 127 cm och vägde 28 kg. Nu är han snart 15 år och 190 cm lång. Den här helgen är han i Lund och deltar i utttagningen till ungdomslandslaget i basket! Att vara lång är en stor fördel om man frågar honom. Han hoppas bli över två meter!
    Men sen är ju tjejer ofta tidigare än pojkar och många barn drar i väg jättemycket i längd i 6-årsåldern.
    Svante är 120 cm och väger 20 kg. Jämnt och bra!
  24. 12
    Lika lång som Svantes bror! När min äldsta kille var 6 år så var han 127 cm och vägde 28 kg. Nu är han snart 15 år och 190 cm lång. Den här helgen är han i Lund och deltar i utttagningen till ungdomslandslaget i basket! Att vara lång är en stor fördel om man frågar honom. Han hoppas bli över två meter!
    Men sen är ju tjejer ofta tidigare än pojkar och många barn drar i väg jättemycket i längd i 6-årsåldern.
    Svante är 120 cm och väger 20 kg. Jämnt och bra!
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13

    Jennie är

    ca 118cm och väger 21 kg, vilket bvc klagat på i flera år att hon växer för dåligt.
    Min stora tjej har 134 ca och jag håller med dig om att kläderna inte alltid är så som man skulle vilja att de såg ut. Vi kör väldigt mycket med Ullaredkläder och de är bra.
  26. 13
    Jennie är ca 118cm och väger 21 kg, vilket bvc klagat på i flera år att hon växer för dåligt.
    Min stora tjej har 134 ca och jag håller med dig om att kläderna inte alltid är så som man skulle vilja att de såg ut. Vi kör väldigt mycket med Ullaredkläder och de är bra.
  27. Ann-sofie m Hannah 9912 Alexander 0112
    #14

    Hannah..

    väger ca 18 kg och är ca 119 cm lång och tillhör de minsta i hennes klass. Tror inte att det är någon fara med din lilla tjej.
    Alla barn växer ju olika och det är tråkigt att många tror att de är äldre än de är för de förväntas ofta uppträda på ett visst sätt vid en viss ålder ju. Många har trott att Hannah har varit äldre än hon är trots att hon är liten men kanske haft ett lugnt och sansat sätt eller hur jag ska förklara.
  28. 14
    Hannah.. väger ca 18 kg och är ca 119 cm lång och tillhör de minsta i hennes klass. Tror inte att det är någon fara med din lilla tjej.
    Alla barn växer ju olika och det är tråkigt att många tror att de är äldre än de är för de förväntas ofta uppträda på ett visst sätt vid en viss ålder ju. Många har trott att Hannah har varit äldre än hon är trots att hon är liten men kanske haft ett lugnt och sansat sätt eller hur jag ska förklara.
  29. nettan
    #15

    min pojke

    Hej!
    Min pojke robin som är född 0001 är ca 119 cm lång och väger 19 kilo,många tycker att han är lång för sin ålder men jag tror inte man ska haka upp sig så mycket på hur stora de är det rättar säkert till sig.
    kramar
  30. 15
    min pojke Hej!
    Min pojke robin som är född 0001 är ca 119 cm lång och väger 19 kilo,många tycker att han är lång för sin ålder men jag tror inte man ska haka upp sig så mycket på hur stora de är det rättar säkert till sig.
    kramar

Liknande trådar

  1. **Vikt & Längd**
    By Jaxr in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 16:01
  2. LÄNGD OCH VIKT
    By elinandersson84 in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 16:21
  3. ***Vikt och Längd ***
    By Alven in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 10:48
  4. ***Längd & vikt***
    By Kerstin83 in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 10:09
  5. ***Vikt och Längd ***
    By honhan in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 16:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar