Frågor från en ganska okunnig mamma
Bokstavsbarn
  1. Andreas mamma
    #1

    Frågor från en ganska okunnig mamma

    Hej på er,eftersom jag är usel på data så gick det inte så bra med mina kopieringsförsök.Har ställt några frågor inne på en sida som heter Autismforum.(tror jag?)
    Jag vore väldigt tacksam om ni som har barn eller unga med adhd eller add ville läsa den?Och kanske svara på om barn/unga med adhd eller add ofta har problem med det sociala samspelet med andra?
    Tacksam för svar.

    mvh Anna
  2. 1
    Frågor från en ganska okunnig mamma Hej på er,eftersom jag är usel på data så gick det inte så bra med mina kopieringsförsök.Har ställt några frågor inne på en sida som heter Autismforum.(tror jag?)
    Jag vore väldigt tacksam om ni som har barn eller unga med adhd eller add ville läsa den?Och kanske svara på om barn/unga med adhd eller add ofta har problem med det sociala samspelet med andra?
    Tacksam för svar.

    mvh Anna
  3. Andreas mamma
    #2

    Ingen som vet??

    Jag menar,vet någon av er om det kan vara så att barn eller ungdomar med ADHD kan ha problem att prata med \"vem som helst\",och ha svårt för ögonkontakt?Eller ska man tänka att det kan höra till någon annan \"överlappande diagnos?
  4. 2
    Ingen som vet?? Jag menar,vet någon av er om det kan vara så att barn eller ungdomar med ADHD kan ha problem att prata med \"vem som helst\",och ha svårt för ögonkontakt?Eller ska man tänka att det kan höra till någon annan \"överlappande diagnos?
  5. nettan
    #3

    Några svar

    Du skrev:
    \"Skolpsykologen sa att väldigt många har överlappande diagnoser så det är möjligt att sonen kan få en till ,förutom adhd eller add.\"

    # Sant. Det är vanligt att bokstavsbarnen får dubbeldiagnos då dessa problem ofta är \"närbesläktade\" och går in i varandra.

    Du skrev:
    \"Han har rätt stora problem med att prata och kommunicera med andra förutom oss här hemma.
    Vet inte om det beror på någon form av blyghet eller osäkerhet men skolpsykologen nämnde detta med\" drag av något annat\".\"

    # Det _kan_ vara blyghet, det kan också vara ett symptom på aspergers... Överlåter den slutsatsen till utredande läkare.

    Du skrev:
    \"Är detta med \"bristande social förmåga\" inget som barn med ADHD _kan_ ha?? Han har varit så ända sedan förskoleklass.\"

    # Kan bara svara för min adhd-tös och de barn jag kommit i kontakt med som har adhd/damp och de har varit mycket sociala och kontaktsökande.
    Har en kusin som har AS och han har däremot alltid varit mycket tillbakadragen och \"blyg\" mot alla utom närmaste familjen.

    Du skrev:
    \"Mycket tyst,vill inte se på andra under samtal helst.jag trodde det var av den förklaringen.( adhd eller add)Har svårt att tro att detta kan vara något autistiskt då han funkar helt normalt hemma.\"

    # Kan mycket lite om AS och går inte in för mycket på det. Där kan jag bara tipsa dig om att googla efter neuronätet, där finns mycket bra beskrivning på aspergers syndrom. Brist på ögonkontakt bla är ju ett symptom på just AS....

    Hoppas jag kunde ge dig några svar på alla dina frågor ialla fall.
  6. 3
    Några svar Du skrev:
    \"Skolpsykologen sa att väldigt många har överlappande diagnoser så det är möjligt att sonen kan få en till ,förutom adhd eller add.\"

    # Sant. Det är vanligt att bokstavsbarnen får dubbeldiagnos då dessa problem ofta är \"närbesläktade\" och går in i varandra.

    Du skrev:
    \"Han har rätt stora problem med att prata och kommunicera med andra förutom oss här hemma.
    Vet inte om det beror på någon form av blyghet eller osäkerhet men skolpsykologen nämnde detta med\" drag av något annat\".\"

    # Det _kan_ vara blyghet, det kan också vara ett symptom på aspergers... Överlåter den slutsatsen till utredande läkare.

    Du skrev:
    \"Är detta med \"bristande social förmåga\" inget som barn med ADHD _kan_ ha?? Han har varit så ända sedan förskoleklass.\"

    # Kan bara svara för min adhd-tös och de barn jag kommit i kontakt med som har adhd/damp och de har varit mycket sociala och kontaktsökande.
    Har en kusin som har AS och han har däremot alltid varit mycket tillbakadragen och \"blyg\" mot alla utom närmaste familjen.

    Du skrev:
    \"Mycket tyst,vill inte se på andra under samtal helst.jag trodde det var av den förklaringen.( adhd eller add)Har svårt att tro att detta kan vara något autistiskt då han funkar helt normalt hemma.\"

    # Kan mycket lite om AS och går inte in för mycket på det. Där kan jag bara tipsa dig om att googla efter neuronätet, där finns mycket bra beskrivning på aspergers syndrom. Brist på ögonkontakt bla är ju ett symptom på just AS....

    Hoppas jag kunde ge dig några svar på alla dina frågor ialla fall.
  7. nettan
    #4

    Jag svarade nyss under här

    men rent generellt så är ju inte barn med adhd kända för att vara blyga, det har de inte tid med. *s*
    Rätt typiskt för adhd är just att de är impulsiva, pratglada , kontaktsökande och godtrogna (de pratar ofta och gärna med vilt främmande människor som om de känt varandra hela livet).....
    Hyperaktiva, svårt att koncentrera sig, inget tålamod och ingen uthållighet.
  8. 4
    Jag svarade nyss under här men rent generellt så är ju inte barn med adhd kända för att vara blyga, det har de inte tid med. *s*
    Rätt typiskt för adhd är just att de är impulsiva, pratglada , kontaktsökande och godtrogna (de pratar ofta och gärna med vilt främmande människor som om de känt varandra hela livet).....
    Hyperaktiva, svårt att koncentrera sig, inget tålamod och ingen uthållighet.
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5

    okaj

    det som andreas mamma skrev stämde väldigt mycke på min son me. jag tror inte att det bara är adhd. tyvärr har jag svårt att få läkarna att tycka som jag. hat varit inne å läst på neuronätet å de stämmer väldigt mycke på min son om dom olika dragen för as, autism. det har aldrig hänt att p själv tagit kontakt med nya kompisar eller så. han är otroligt blyg å rädd för att göra bort sig. har inga kompisar alls där vi nu bor (ledsen i hjärtat). får hoppas att skolans otroliga insattsning i p´s problem hjälper mig o han. kanske läkaren börjar fatta att jag inte bara snackar en massa babbel utan att det är något.
    det blev en liten avskrivnig för mig:-)
  10. 5
    okaj det som andreas mamma skrev stämde väldigt mycke på min son me. jag tror inte att det bara är adhd. tyvärr har jag svårt att få läkarna att tycka som jag. hat varit inne å läst på neuronätet å de stämmer väldigt mycke på min son om dom olika dragen för as, autism. det har aldrig hänt att p själv tagit kontakt med nya kompisar eller så. han är otroligt blyg å rädd för att göra bort sig. har inga kompisar alls där vi nu bor (ledsen i hjärtat). får hoppas att skolans otroliga insattsning i p´s problem hjälper mig o han. kanske läkaren börjar fatta att jag inte bara snackar en massa babbel utan att det är något.
    det blev en liten avskrivnig för mig:-)
  11. zombie
    #6

    Har svarat dig..

    på autismforumet.
  12. 6
    Har svarat dig.. på autismforumet.
  13. Andreas mamma
    #7

    Tack för svar och mera funderingar

    jaha,ja..sonen har_ aldrig _varit kontaktsökande,han har sina fasta kompisar sedan ettan men har inga nya.Och som jag sagt så undviker han snack med bekanta och vänner till familjen.
    Han kan dock vara väldigt retsam..ikväll har han hållit på hela kvällen och retats med mig.Han har rivit sönder en pappersflagga och lagt i mitt hår när vi satt i soffan och såg på tv.Jag fick då ett telefonsamtal och då blev han rastlös-väntade på att sätta sig vid datorn som var upptagen.
    Han blötte ner en svart strumpa och lade den i frysen,den blev stel och syskonen skrattade sig nästan fördärvade åt den roliga strumpan som kunde stå själv!
    Han härmade mina svar när jag pratade i telefonen..
    Inget konstig tmed detta egentligen men ibland är han väldigt retsam,ger sig liksom aldrig.Han kröp under databordet och skrämde småsyskonen som satt och spelade ett dataspel.De tyckte det var kul förstås.Han släckte lampan när sjuåriga dottern stod i duschen ,han vet att hon är hysteriskt mörkrädd..Han är lite en sån som smyger omkring liksom och så bara dyker upp helt oförhappandes.Han är dock hur koncentrerad som helst vid datorn,akulle kunna spela natten lång om han fick-det gör han på helgerna ibland.
    Men han har blivit mera \"vuxen\" senaste terminen,mera mogen.Fyller 15 nästa vecka.Önskar sig knappt något annat än en egen dator.Men han är medveten om vår svaga ekonomi så han tjatar _inte_ om saker,där var döttrarna ganska påstridiga istället.
    Han är rastlös i skolan,svårt att påbörja arbeten,svårt att slutföra något.Kanske jag redan berättat det.
    Har rätt stora koncentrationsproblem vilket lärarna klagar över.Du MÅSTE börja koncentrera dig ,får han höra många gånger per vecka!Sedan får han sina impulser att göra saker,men detta har lugnat sig mycket senaste tiden.
    Tycker han stämmer in mycket väl på adhd men han är absolut inte utåtagerande.Men så svår att \"fånga in\"-han gör som han vill ändå.Ändå kan jag inte tycka att han är vad man brukar kalla \"jobbig\".Han är ju så \"cool\",lugn,stressar ALDRIG fast han går för sent till skolan var och varannan dag.Det bekommer honom INTE att han är sen och då lärarna tillrättavisar honom angående detta så säger han absolut inget.Skulle aldrig svara emot.
    Det kanske är fel men jag har börjat nämna lite om adhd för honom.Han blir då väldigt full i skratt och tycker jag är knäpp som tror nåt sånt om honom-han som är så lugn,säger han!
    Han har sett snickaren och inredaren Ty Pennington (han har adhd)i Extreme Home Makeover och tycker han är URJOBBIG.
    Med sitt upptrissade sätt.Men jag tycker denne Ty är väldigt charmig och söt men visst,inte skulle man vilja lyssna på honom hela tiden när han går an.

    Vår granne har en son med adhd.Han pratar i ett! Första gångerna han var hos oss så var han lugn ungefär en halvtimme.Sedan gick han igång,ojojoj..
    Undrade i mitt stilla sinne hur föräldrarna orkar med.
    Han flög fram och tillbaka i soffan och kommenterade hela tiden saker i ett tv-program,skulle ha omedelbara svar av sin mamma.Vi hade bjudit in dem på middag,bor intill dem i radhus.

    Är verkligen barn med autism eller Aspergers uppfinningsrika,retsamma,etc?

    Har inte hittat något om det på sidorna jag fick tips om.
  14. 7
    Tack för svar och mera funderingar jaha,ja..sonen har_ aldrig _varit kontaktsökande,han har sina fasta kompisar sedan ettan men har inga nya.Och som jag sagt så undviker han snack med bekanta och vänner till familjen.
    Han kan dock vara väldigt retsam..ikväll har han hållit på hela kvällen och retats med mig.Han har rivit sönder en pappersflagga och lagt i mitt hår när vi satt i soffan och såg på tv.Jag fick då ett telefonsamtal och då blev han rastlös-väntade på att sätta sig vid datorn som var upptagen.
    Han blötte ner en svart strumpa och lade den i frysen,den blev stel och syskonen skrattade sig nästan fördärvade åt den roliga strumpan som kunde stå själv!
    Han härmade mina svar när jag pratade i telefonen..
    Inget konstig tmed detta egentligen men ibland är han väldigt retsam,ger sig liksom aldrig.Han kröp under databordet och skrämde småsyskonen som satt och spelade ett dataspel.De tyckte det var kul förstås.Han släckte lampan när sjuåriga dottern stod i duschen ,han vet att hon är hysteriskt mörkrädd..Han är lite en sån som smyger omkring liksom och så bara dyker upp helt oförhappandes.Han är dock hur koncentrerad som helst vid datorn,akulle kunna spela natten lång om han fick-det gör han på helgerna ibland.
    Men han har blivit mera \"vuxen\" senaste terminen,mera mogen.Fyller 15 nästa vecka.Önskar sig knappt något annat än en egen dator.Men han är medveten om vår svaga ekonomi så han tjatar _inte_ om saker,där var döttrarna ganska påstridiga istället.
    Han är rastlös i skolan,svårt att påbörja arbeten,svårt att slutföra något.Kanske jag redan berättat det.
    Har rätt stora koncentrationsproblem vilket lärarna klagar över.Du MÅSTE börja koncentrera dig ,får han höra många gånger per vecka!Sedan får han sina impulser att göra saker,men detta har lugnat sig mycket senaste tiden.
    Tycker han stämmer in mycket väl på adhd men han är absolut inte utåtagerande.Men så svår att \"fånga in\"-han gör som han vill ändå.Ändå kan jag inte tycka att han är vad man brukar kalla \"jobbig\".Han är ju så \"cool\",lugn,stressar ALDRIG fast han går för sent till skolan var och varannan dag.Det bekommer honom INTE att han är sen och då lärarna tillrättavisar honom angående detta så säger han absolut inget.Skulle aldrig svara emot.
    Det kanske är fel men jag har börjat nämna lite om adhd för honom.Han blir då väldigt full i skratt och tycker jag är knäpp som tror nåt sånt om honom-han som är så lugn,säger han!
    Han har sett snickaren och inredaren Ty Pennington (han har adhd)i Extreme Home Makeover och tycker han är URJOBBIG.
    Med sitt upptrissade sätt.Men jag tycker denne Ty är väldigt charmig och söt men visst,inte skulle man vilja lyssna på honom hela tiden när han går an.

    Vår granne har en son med adhd.Han pratar i ett! Första gångerna han var hos oss så var han lugn ungefär en halvtimme.Sedan gick han igång,ojojoj..
    Undrade i mitt stilla sinne hur föräldrarna orkar med.
    Han flög fram och tillbaka i soffan och kommenterade hela tiden saker i ett tv-program,skulle ha omedelbara svar av sin mamma.Vi hade bjudit in dem på middag,bor intill dem i radhus.

    Är verkligen barn med autism eller Aspergers uppfinningsrika,retsamma,etc?

    Har inte hittat något om det på sidorna jag fick tips om.
  15. Fredetta
    #8

    Jodå...

    min son är en riktig retsticka (har autismliknande tillstånd/HFA) när andan faller på. Han kan inte \"läsa\" av när det är nog för den han retas med utan fortsätter eftersom han tycker det är roligt.

    Har även hört talas om barn med AS som kan vara riktigt uppfinningsrika också. Ställ frågan på autismsnacket...så kommer du säkerligen att få svar där också...
  16. 8
    Jodå... min son är en riktig retsticka (har autismliknande tillstånd/HFA) när andan faller på. Han kan inte \"läsa\" av när det är nog för den han retas med utan fortsätter eftersom han tycker det är roligt.

    Har även hört talas om barn med AS som kan vara riktigt uppfinningsrika också. Ställ frågan på autismsnacket...så kommer du säkerligen att få svar där också...
  17. nettan
    #9

    Problemet med läkare

    är att de finns i alla kategorier. :)
    Det finns de som är underbara och så har vi dem som egentligen är dödligt less på sitt jobb....
    Skämt åsido, jag har som sagt hittills aldrig stött på ett adhd-barn som varit blyg och inåtvänd men de finns säkert, men personligen så tycker jag det låter mer AS än adhd men det är samtidigt bara min egen åsikt och jag kan inte så mycket om just As eftersom den problematiken inte är aktuell hos mina barn.
    Du ska inte försöka byta läkare då? Det är ju svårt att ha en läkarkontakt som man inte känner förtroende för.
  18. 9
    Problemet med läkare är att de finns i alla kategorier. :)
    Det finns de som är underbara och så har vi dem som egentligen är dödligt less på sitt jobb....
    Skämt åsido, jag har som sagt hittills aldrig stött på ett adhd-barn som varit blyg och inåtvänd men de finns säkert, men personligen så tycker jag det låter mer AS än adhd men det är samtidigt bara min egen åsikt och jag kan inte så mycket om just As eftersom den problematiken inte är aktuell hos mina barn.
    Du ska inte försöka byta läkare då? Det är ju svårt att ha en läkarkontakt som man inte känner förtroende för.
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10

    fick samtal från skolan

    där dom dra i alla håll nu för att min lilla p inte mår bra:-) dom hjälper mig nu med kontakt med div instanser. känner själv att all min tid inte räcker. dom känner osså att det inte bara är adhd, men vet inte om det är as eller så. vet inte heller om det är en kraftig deprission eller lite av allt. ska kolla vad som sker på nästa evk med skolan och bup-läkaren. skall tilläggas att hon är bättre än den förra:-( känner att jag faktiskt skiter i vad det är bara man får något svar och får min p att må lite bättre. är faktiskt rädd för att han kommer skada sig rejält snart. tur är att skolan har märkt och känner likadant då det tog bättre hos läkaren än vad bara lilla jag säger:-( blir arg då dom bara svarade att inget barn i hans ålder har tagit livet av sig i sverige.... det skiter jag i. jag hoppas nu att concertan hjälper honom och inte förvärrar något bara.
    bläää blev lite som jag fick skrivit av mig.. det är skönt att skriva härinne för man behöver inte förklara hur jobbigt det är och hur dåligt man mår och hur livet känns som pest iblan för alla har vi det någorlunda lika i att vi har alla problem. så tackisar alla som finns här inne med era råd och bevis på att jag inte är själv om att ha det jobbigt:-)
  20. 10
    fick samtal från skolan där dom dra i alla håll nu för att min lilla p inte mår bra:-) dom hjälper mig nu med kontakt med div instanser. känner själv att all min tid inte räcker. dom känner osså att det inte bara är adhd, men vet inte om det är as eller så. vet inte heller om det är en kraftig deprission eller lite av allt. ska kolla vad som sker på nästa evk med skolan och bup-läkaren. skall tilläggas att hon är bättre än den förra:-( känner att jag faktiskt skiter i vad det är bara man får något svar och får min p att må lite bättre. är faktiskt rädd för att han kommer skada sig rejält snart. tur är att skolan har märkt och känner likadant då det tog bättre hos läkaren än vad bara lilla jag säger:-( blir arg då dom bara svarade att inget barn i hans ålder har tagit livet av sig i sverige.... det skiter jag i. jag hoppas nu att concertan hjälper honom och inte förvärrar något bara.
    bläää blev lite som jag fick skrivit av mig.. det är skönt att skriva härinne för man behöver inte förklara hur jobbigt det är och hur dåligt man mår och hur livet känns som pest iblan för alla har vi det någorlunda lika i att vi har alla problem. så tackisar alla som finns här inne med era råd och bevis på att jag inte är själv om att ha det jobbigt:-)

Liknande trådar

  1. Frågor från en blivande juli-mamma
    By hallonost in forum _1203 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 19:36
  2. Svar här till Okunnig mamma
    By stor erfarenhet in forum Mammasnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 10:57
  3. Nyfikna frågor från en mamma
    By kaah in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 13:13
  4. frågor från en okunnig
    By mimiototte in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 15:05
  5. Frågor från en ganska okunnig mamma
    By Andreas mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 22:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar