Hypoaktivitet vs frånvaroattacker
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Hypoaktivitet vs frånvaroattacker

    I bland försvinner Fabian (5) mer in i sin egen värld än vanligt. Jag har hittills tolkat det som hypoaktivitet, men börjar känna mig osäker på om det kan vara korta absencer (eller hur det nu stavas).

    Hur ska frånvaroattackerna yttra sig för att jag ska prata med neurologen?

    Fabian liksom fastnar, lyssnar inte, ser lite frånvarande ut, men när man tar tag i honom och pratar med honom går det att \"hämta hem\" honom till den här planeten igen...
  2. 1
    Hypoaktivitet vs frånvaroattacker I bland försvinner Fabian (5) mer in i sin egen värld än vanligt. Jag har hittills tolkat det som hypoaktivitet, men börjar känna mig osäker på om det kan vara korta absencer (eller hur det nu stavas).

    Hur ska frånvaroattackerna yttra sig för att jag ska prata med neurologen?

    Fabian liksom fastnar, lyssnar inte, ser lite frånvarande ut, men när man tar tag i honom och pratar med honom går det att \"hämta hem\" honom till den här planeten igen...
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Känner igen

    det där och jag tror att i Tårtans fall är så full i intryck att han helt enkelt försvinner av utmattning. Jag låter honom helt enkelt vara. Ofta stirrar hn bara ut genom fönstret eller bara tomt in i rummet. Jag upplever det som en stunds vila.
  4. 2
    Känner igen det där och jag tror att i Tårtans fall är så full i intryck att han helt enkelt försvinner av utmattning. Jag låter honom helt enkelt vara. Ofta stirrar hn bara ut genom fönstret eller bara tomt in i rummet. Jag upplever det som en stunds vila.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3

    Ego som vanlig...

    berätter jag om mig sjäkv, i detta fall för att förklara.

    Jag jobbade 1981 - 1990 i militäret i danmark. Där var de van att kalla på mig 3-5 gånger innan jag reagerade när jag satt i mina egna tanker.......

    Jag har alltid varit så, jag tänkar och sväver bort....

    I japan är detta sätt socialt helt OK, det är så trångt rent fysisk att den mentala friplats är helt \"legal\" att besöka.

    Absencer (hurdetnustavas) är en helt annan sak, de tillfällen jag känner till/har sett brukade den personen vakna med ett litet ryck och försöka orientera sig lite, ungefär som om han just hade brått-vaknat.

    Jag såg enstaka gånger att ögonen var uppåtvända men han var inte \"väckbar\" vid de tillfällen. Nu är det bara 1 individ jag har sett med epilepsi på det viset så han är inte gällande för alla!

    Men att \"sväva hän\" när man har (som jag) AS tror jag är ganska vanligt, min lille gubbe (7, AS) är exakt likadan, jag kallar på honom ett antal gånger till jag får ögonkontakt och _då_ kan jag överföra information, ser han bort (läser t.ex.) o svarar \"jaaa....\" osv. hör han inte, eller rättare: öronen hör men hjärnan registrerar inte!

    Men misstänkar du ansencer är det såklart läkaren som gäller, heller ha undanröjt tvivel än att undra.
  6. 3
    Ego som vanlig... berätter jag om mig sjäkv, i detta fall för att förklara.

    Jag jobbade 1981 - 1990 i militäret i danmark. Där var de van att kalla på mig 3-5 gånger innan jag reagerade när jag satt i mina egna tanker.......

    Jag har alltid varit så, jag tänkar och sväver bort....

    I japan är detta sätt socialt helt OK, det är så trångt rent fysisk att den mentala friplats är helt \"legal\" att besöka.

    Absencer (hurdetnustavas) är en helt annan sak, de tillfällen jag känner till/har sett brukade den personen vakna med ett litet ryck och försöka orientera sig lite, ungefär som om han just hade brått-vaknat.

    Jag såg enstaka gånger att ögonen var uppåtvända men han var inte \"väckbar\" vid de tillfällen. Nu är det bara 1 individ jag har sett med epilepsi på det viset så han är inte gällande för alla!

    Men att \"sväva hän\" när man har (som jag) AS tror jag är ganska vanligt, min lille gubbe (7, AS) är exakt likadan, jag kallar på honom ett antal gånger till jag får ögonkontakt och _då_ kan jag överföra information, ser han bort (läser t.ex.) o svarar \"jaaa....\" osv. hör han inte, eller rättare: öronen hör men hjärnan registrerar inte!

    Men misstänkar du ansencer är det såklart läkaren som gäller, heller ha undanröjt tvivel än att undra.
  7. lillans mamma
    #4

    Svårt att säga

    Lillan har ju epilepsi men har grand mal anfall. Jag misstänker dock att hon kan ha haft frånvaroattacker några gånger. Då har hon stelnat till i hela kroppen inklusive ansiktet och blivit tom i blicken. Det har varat några sekunder och, precis som Totte skriver så verkar hon lite förvirrad just när hon \"vaknat till\". Jag tycker dock att om du är orolig så ska du kontakta en barnneurolog och få det utrett.
  8. 4
    Svårt att säga Lillan har ju epilepsi men har grand mal anfall. Jag misstänker dock att hon kan ha haft frånvaroattacker några gånger. Då har hon stelnat till i hela kroppen inklusive ansiktet och blivit tom i blicken. Det har varat några sekunder och, precis som Totte skriver så verkar hon lite förvirrad just när hon \"vaknat till\". Jag tycker dock att om du är orolig så ska du kontakta en barnneurolog och få det utrett.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    ingår

    EEG eller vad det heter, i autismutredningen nu för tiden? Det gjorde det för oss, Knut fick se en bamsefilm m elektroder på huvudet för att undanröja att det var något epileptiskt. Förlåt att jag uttrycker mig så suddigt med det var så längesen nu och han vill rita och ropar på mig hela tiden. :0)
    Kanske idé att genomföra en utredning snart, då kan du föra fram den här frågan också och får hjälp med den på köpet? Bara en tanke.
  10. 5
    ingår EEG eller vad det heter, i autismutredningen nu för tiden? Det gjorde det för oss, Knut fick se en bamsefilm m elektroder på huvudet för att undanröja att det var något epileptiskt. Förlåt att jag uttrycker mig så suddigt med det var så längesen nu och han vill rita och ropar på mig hela tiden. :0)
    Kanske idé att genomföra en utredning snart, då kan du föra fram den här frågan också och får hjälp med den på köpet? Bara en tanke.
  11. Mamicka
    #6

    Axel har frånvaroattacker.

    Det kan vara väldigt svårt att avgöra vad som är en frånvaroattack eller inte. Vi hade ingen som helst misstanke om epilepsi innan en barnläkare såg en frånvaroattack när Axel var knappt fyra år. I efterhand kan vi säga att han har haft det i vart fall sedan han var två år. Än i dag när vi vet hur en attack ser ut kan vi ha svårt att avgöra om det verkligen är en frånvaroattack eller som han bara är allmänt frånvarande. Jag tycker absolut att du skall tala med en läkare om detta.
  12. 6
    Axel har frånvaroattacker. Det kan vara väldigt svårt att avgöra vad som är en frånvaroattack eller inte. Vi hade ingen som helst misstanke om epilepsi innan en barnläkare såg en frånvaroattack när Axel var knappt fyra år. I efterhand kan vi säga att han har haft det i vart fall sedan han var två år. Än i dag när vi vet hur en attack ser ut kan vi ha svårt att avgöra om det verkligen är en frånvaroattack eller som han bara är allmänt frånvarande. Jag tycker absolut att du skall tala med en läkare om detta.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7

    Utredning ska...

    ...hur som helst ske snart. Ska faktiskt kontakta BUP nästa vecka om detta.

    Skolplaceringen står ju och flåsar runt hörnet... Dessutom är han nu så pass gammal att hans symptom är mer entydiga nu.
  14. 7
    Utredning ska... ...hur som helst ske snart. Ska faktiskt kontakta BUP nästa vecka om detta.

    Skolplaceringen står ju och flåsar runt hörnet... Dessutom är han nu så pass gammal att hans symptom är mer entydiga nu.
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Cassandra hade det...

    och har det fortfarande då och då. Hon liksom försvinner och man når henne inte, förrän man klappar händerna mitt framför henne, då hoppar hon liksom till som om \"oj, vad hände?\"

    Hon har gjort EEG som inte visade nåt, läkaren trodde att det var en omvänd form av affekt. Alltså när det blir förmycket så kopplar hon bort. Det var läkarens förklaring.
    Nu mer händer det tex om någon som som tex mormor, dagispersonalen skulle säga till henne på skarpen. Då blir hon liksom helt frånvarande i kanske en halvminut.
  16. 8
    Cassandra hade det... och har det fortfarande då och då. Hon liksom försvinner och man når henne inte, förrän man klappar händerna mitt framför henne, då hoppar hon liksom till som om \"oj, vad hände?\"

    Hon har gjort EEG som inte visade nåt, läkaren trodde att det var en omvänd form av affekt. Alltså när det blir förmycket så kopplar hon bort. Det var läkarens förklaring.
    Nu mer händer det tex om någon som som tex mormor, dagispersonalen skulle säga till henne på skarpen. Då blir hon liksom helt frånvarande i kanske en halvminut.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Tack alla!

    Nu har jag letat information och jag är fortfarande lika osäker på i fall det kan vara frånvaroattacker av EP-karaktär eller mer \"autistisk avstängning\", enligt vad jag läst (och vad en del av er vittnar om) är dessa svåra att skilja åt utan EEG).

    Jag ska i alla fall prata med läkare om detta. Bättre att undersöka för mycket än för lite. EP _är_ ju en diagnos som hänger intimt ihop med autism, det är bara det att jag inte har funderat över hans frånvaro på det viset förrän i går.
  18. 9
    Tack alla! Nu har jag letat information och jag är fortfarande lika osäker på i fall det kan vara frånvaroattacker av EP-karaktär eller mer \"autistisk avstängning\", enligt vad jag läst (och vad en del av er vittnar om) är dessa svåra att skilja åt utan EEG).

    Jag ska i alla fall prata med läkare om detta. Bättre att undersöka för mycket än för lite. EP _är_ ju en diagnos som hänger intimt ihop med autism, det är bara det att jag inte har funderat över hans frånvaro på det viset förrän i går.
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10

    Tösens läkare

    trodde hon hade frånvaroattacker, men enligt EEG var inte epilepsiaktiviteten mer när hon ser frånvarande ut(har mycket aktivitet hela tiden), så hennes frånvaro beror antagligen på hennes autism.
  20. 10
    Tösens läkare trodde hon hade frånvaroattacker, men enligt EEG var inte epilepsiaktiviteten mer när hon ser frånvarande ut(har mycket aktivitet hela tiden), så hennes frånvaro beror antagligen på hennes autism.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    nu svarar jag här

    När vi gjorde utredningen ingick det somatiska tester för att utesluta synnedsättning, hörselproblem, epilepsi o.d. Fast nu kunde ju inte ep:n uteslutas, utan det visade sig att hon har frånvaroattacker, ett par sekunders frånvaro när hon inte svarade på tilltal, var inne i sin egen värld.

    Men jag funderar fortfarande på hur man ska kunna se att det är ep-anfall, och inte just autistiskt beteende. Skillnaderna mellan de två. Ett par gånger har pupillerna åkt \"upp i huvudet\", och då fattar jag ju att det är ep det handlar om. Men alla andra gånger, då vet jag faktiskt inte.

    En bekant till mig har en sambo som har frånvaroattacker. Min bekant frågade mig innan jag berättat om Vildhästens ep, om det inte är så att hon har frånvaroattacker. Bekantingen tyckte sig ha sett det när Vildhästen var hos dem och åt mat. Så vet man bättre vad man ska leta efter, så går det säkert lätt att se skillnaden.
  22. 11
    nu svarar jag här När vi gjorde utredningen ingick det somatiska tester för att utesluta synnedsättning, hörselproblem, epilepsi o.d. Fast nu kunde ju inte ep:n uteslutas, utan det visade sig att hon har frånvaroattacker, ett par sekunders frånvaro när hon inte svarade på tilltal, var inne i sin egen värld.

    Men jag funderar fortfarande på hur man ska kunna se att det är ep-anfall, och inte just autistiskt beteende. Skillnaderna mellan de två. Ett par gånger har pupillerna åkt \"upp i huvudet\", och då fattar jag ju att det är ep det handlar om. Men alla andra gånger, då vet jag faktiskt inte.

    En bekant till mig har en sambo som har frånvaroattacker. Min bekant frågade mig innan jag berättat om Vildhästens ep, om det inte är så att hon har frånvaroattacker. Bekantingen tyckte sig ha sett det när Vildhästen var hos dem och åt mat. Så vet man bättre vad man ska leta efter, så går det säkert lätt att se skillnaden.

Liknande trådar

  1. petit mal (frånvaroattacker)
    By pcalma in forum Epilepsi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 20:27
  2. Frånvaroattacker
    By Jennie75 in forum Epilepsi
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 15:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar