varför särskola/särskilda verksamheter
Downs Syndrom
  1. carin2010
    #1

    varför särskola/särskilda verksamheter

    Undrar varför så många väljer särskola/särskilda verksamheter för sina barn med ds.T ex särskolan har inga som helst rsultat att uppvisa, som bevisar att den är bättre än den vanliga skolan.
    Vill föräldrar med barn med ds att deras barn ska leva segregerade liv? Och då, varför?
  2. 1
    varför särskola/särskilda verksamheter Undrar varför så många väljer särskola/särskilda verksamheter för sina barn med ds.T ex särskolan har inga som helst rsultat att uppvisa, som bevisar att den är bättre än den vanliga skolan.
    Vill föräldrar med barn med ds att deras barn ska leva segregerade liv? Och då, varför?
  3. Sara
    #2

    Barn med DS

    har olika grader av svårigheter här i livet.
    Många av de barn som har DS har också andra handikapp eller bara inte klarar av att gå i en \"vanlig\" skola pga att det är stora klasser och stökigt på lektionerna.
    Vad jag förstår nu när jag har läst berättelserna som föräldrar här har skrivit om sina barn som går på särskola så får de vist lära sig läsa, skriva räkna och andra saker som man också lär sig i grundskolan. Detta är sådant som man hört på olika snack sidor om DS att barnen inte alls får lära sig i särskolan.
  4. 2
    Barn med DS har olika grader av svårigheter här i livet.
    Många av de barn som har DS har också andra handikapp eller bara inte klarar av att gå i en \"vanlig\" skola pga att det är stora klasser och stökigt på lektionerna.
    Vad jag förstår nu när jag har läst berättelserna som föräldrar här har skrivit om sina barn som går på särskola så får de vist lära sig läsa, skriva räkna och andra saker som man också lär sig i grundskolan. Detta är sådant som man hört på olika snack sidor om DS att barnen inte alls får lära sig i särskolan.
  5. o
    #3

    för att

    det passar MITT barn utifrån HENNES frutsättningar som du har NOLL koll på,och DET har inte DU med o göra, det passar OSS och kanske inte DIG, så låt OSS bestämma vad som passar just OSS och VÅRT barn, utan dina ifrågasättningar, tack!
  6. 3
    för att det passar MITT barn utifrån HENNES frutsättningar som du har NOLL koll på,och DET har inte DU med o göra, det passar OSS och kanske inte DIG, så låt OSS bestämma vad som passar just OSS och VÅRT barn, utan dina ifrågasättningar, tack!
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Hejsan

    Varför är du så emot särskolan?
    Vill du att barn som inte klarar av stora klasser stökiga miljöer ska lida och ändå gå i vanlig skola?
    Sedan undrar jag, har den vanliga skolan några resultat att visa upp hur det har gått för barn med DS som gått där? Detta resultat skulle ju vara roligt att läsa plus att man då också får reda på vad barnet med DS har för förutsättningar från början.

    Mvh
    Lena
  8. 4
    Hejsan Varför är du så emot särskolan?
    Vill du att barn som inte klarar av stora klasser stökiga miljöer ska lida och ändå gå i vanlig skola?
    Sedan undrar jag, har den vanliga skolan några resultat att visa upp hur det har gått för barn med DS som gått där? Detta resultat skulle ju vara roligt att läsa plus att man då också får reda på vad barnet med DS har för förutsättningar från början.

    Mvh
    Lena
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5

    Carin!

    Jag förstår inte varför du måste ifrågasätta särskolans vara eller inte vara. Du har gjort ditt val och jag har också gjort samma val (tror jag) men de valen har vi antagligen gjort utifrån vad som vi tror är bäst för våra barn?! Andra föräldrar gör andra val men dem gör det fortfarande för sina barns skull! Barnen med Downs är olika, föräldrarna är olika, skolorna i deras närhet är olika därför blir också valen OLIKA! Det är klart att föräldrar till barn med downs inte vill att dem ska leva segregerade men det finns så mycket annat än skolan här i livet! Jag tycker att vi ska försöka förstå att våra val är olika och speciellt som många föräldrar till barn i särskolan har berättat att dem känner sig kränkta av att få höra hur dåligt val dem gjort när dem egentligen är supernöjda med det valet!

    Nikki
  10. 5
    Carin! Jag förstår inte varför du måste ifrågasätta särskolans vara eller inte vara. Du har gjort ditt val och jag har också gjort samma val (tror jag) men de valen har vi antagligen gjort utifrån vad som vi tror är bäst för våra barn?! Andra föräldrar gör andra val men dem gör det fortfarande för sina barns skull! Barnen med Downs är olika, föräldrarna är olika, skolorna i deras närhet är olika därför blir också valen OLIKA! Det är klart att föräldrar till barn med downs inte vill att dem ska leva segregerade men det finns så mycket annat än skolan här i livet! Jag tycker att vi ska försöka förstå att våra val är olika och speciellt som många föräldrar till barn i särskolan har berättat att dem känner sig kränkta av att få höra hur dåligt val dem gjort när dem egentligen är supernöjda med det valet!

    Nikki
  11. mamma till 4 kottar
    #6

    Inte carin men svarar ändå

    Ja, vanlig undervisning har visat på bättre utveckling hos barn med Downs syndrom. Ta t.ex. en titt på www.downsed.com

    Men det jag ställer mig så undrande till är varför grundskolan absolut MÅSTE ha stora stökiga klasser? Mina tvillingar går i grundskolan, det är 8 lugna elever och två lärare i den klassen.
    Jag har också jobbat i grundskolan i 8 år, då har jag träffat på stora lugna klasser, små stökiga klasser, stora stökiga klasser och små lugna klasser. Det går absolut inte att påstå att grundskolan är lika med stora klasser och stökiga miljöer.

    Om vi avvecklar grundskolan betyder det naturligvis inte att vi tar särskolan och slänger i soptunnan, utan att vi låter särskolan och grundskolan smälta ihop till en skolform. Det kan behövas små grupper med stor personaltäthet även i den skolan - för de elever som behöver det (oavsett om de har en utvecklingsstörning eller inte). Men för det stora flertalet (med och utan utvecklingsstörning) behövs lagom grupper med bra lärarstöd.

    Nu är jag inte motståndare i särskola i dag - men på längre sikt bör vi nog förska följa de FN konventioner vi skrivit på om att alla har rätt till en vanlig och BRA skolgång.
  12. 6
    Inte carin men svarar ändå Ja, vanlig undervisning har visat på bättre utveckling hos barn med Downs syndrom. Ta t.ex. en titt på www.downsed.com

    Men det jag ställer mig så undrande till är varför grundskolan absolut MÅSTE ha stora stökiga klasser? Mina tvillingar går i grundskolan, det är 8 lugna elever och två lärare i den klassen.
    Jag har också jobbat i grundskolan i 8 år, då har jag träffat på stora lugna klasser, små stökiga klasser, stora stökiga klasser och små lugna klasser. Det går absolut inte att påstå att grundskolan är lika med stora klasser och stökiga miljöer.

    Om vi avvecklar grundskolan betyder det naturligvis inte att vi tar särskolan och slänger i soptunnan, utan att vi låter särskolan och grundskolan smälta ihop till en skolform. Det kan behövas små grupper med stor personaltäthet även i den skolan - för de elever som behöver det (oavsett om de har en utvecklingsstörning eller inte). Men för det stora flertalet (med och utan utvecklingsstörning) behövs lagom grupper med bra lärarstöd.

    Nu är jag inte motståndare i särskola i dag - men på längre sikt bör vi nog förska följa de FN konventioner vi skrivit på om att alla har rätt till en vanlig och BRA skolgång.
  13. mamma till 4 kottar
    #7

    Jag förstår

    Nikki, har man, som Carin, i 12 års tid fått höra att man gjort fel val eftersom det ju finns en skola för \"sånna\". Då är någ risken rätt överhängade att man önskade att det inte fanns något som lärare och andra kunde hänvisa till när de inte orkar göra sitt jobb.

    Jag kan säga att första gången det antyddes kände jag också det.
  14. 7
    Jag förstår Nikki, har man, som Carin, i 12 års tid fått höra att man gjort fel val eftersom det ju finns en skola för \"sånna\". Då är någ risken rätt överhängade att man önskade att det inte fanns något som lärare och andra kunde hänvisa till när de inte orkar göra sitt jobb.

    Jag kan säga att första gången det antyddes kände jag också det.
  15. Medlem sedan
    Dec 1999
    #8

    Fast Linda!

    Det är ju inte föräldrarnas val som är fel utan SKOLAN som är fel i så fall! Föräldrarna ser kanske inte någon annan möjlighet än just särskolan då de inte tycker att grundskolan klarar av att ta hand om deras barn på ett bra sätt. Jag har ju själv ett barn med downs i grundskolan och jag tycker att det fungerar riktigt bra men jag känner också andra föräldrar som gjort ett annat val än jag och jag kan bara tänka att de gjort det som dem tror är bäst för sina barn. Dessa föräldrar gör massor för sina barn och har övervägt beslutet om särskola mer än en eller två gånger, dem har vänt och vridit på alla möjliga argument och ändå kommit fram till att särskolan är bäst för just deras barn. Det verkar inte vara så jättevanligt här nere runt Malmö-trakten att barn med Downs går i vanlig klass (möjligen att de kan vara individintegrerade) så jag har själv mött en hel del motstånd men som tur har vi en klok rektor och bra lärare på vår skola där vi bor, vi har också en talpedagog som jobbar inom skolans resursteam som har erfarenhet av en kille med downs som gått i vanlig klass (han är idag runt 30 år) så det känns väldigt bra just nu!

    Nikki
  16. 8
    Fast Linda! Det är ju inte föräldrarnas val som är fel utan SKOLAN som är fel i så fall! Föräldrarna ser kanske inte någon annan möjlighet än just särskolan då de inte tycker att grundskolan klarar av att ta hand om deras barn på ett bra sätt. Jag har ju själv ett barn med downs i grundskolan och jag tycker att det fungerar riktigt bra men jag känner också andra föräldrar som gjort ett annat val än jag och jag kan bara tänka att de gjort det som dem tror är bäst för sina barn. Dessa föräldrar gör massor för sina barn och har övervägt beslutet om särskola mer än en eller två gånger, dem har vänt och vridit på alla möjliga argument och ändå kommit fram till att särskolan är bäst för just deras barn. Det verkar inte vara så jättevanligt här nere runt Malmö-trakten att barn med Downs går i vanlig klass (möjligen att de kan vara individintegrerade) så jag har själv mött en hel del motstånd men som tur har vi en klok rektor och bra lärare på vår skola där vi bor, vi har också en talpedagog som jobbar inom skolans resursteam som har erfarenhet av en kille med downs som gått i vanlig klass (han är idag runt 30 år) så det känns väldigt bra just nu!

    Nikki
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9

    Skulle vara bra

    med en svensk undersökning.
    Jag är tyvärr väldigt dålig på engelska.
    Men tack i alla fall.

    /Lena

  18. 9
    Skulle vara bra med en svensk undersökning.
    Jag är tyvärr väldigt dålig på engelska.
    Men tack i alla fall.

    /Lena

  19. mamma till 4 kottar
    #10

    hänger inte med

    Jag hänger nog inte riktigt med här känner jag. Du undrade varför Carin var motståndare till särskolan och jag gav en tänkbar förklaring.
    Jag kan mycket väl förstå varför man väljer särskola idag, grundskolan är knappast inkluderande idag (med några få undantag). Och givetvis gör familjerna de val som är bäst för familjen (finns naturligtvis även undantag här), men skolverket har kunnat kontatera att många föräldrar får felaktig information inför valet av skolform. Det är skrämmande!
    Jag tror absolut inte att det är fel på familjer utan på skolsystemet.
  20. 10
    hänger inte med Jag hänger nog inte riktigt med här känner jag. Du undrade varför Carin var motståndare till särskolan och jag gav en tänkbar förklaring.
    Jag kan mycket väl förstå varför man väljer särskola idag, grundskolan är knappast inkluderande idag (med några få undantag). Och givetvis gör familjerna de val som är bäst för familjen (finns naturligtvis även undantag här), men skolverket har kunnat kontatera att många föräldrar får felaktig information inför valet av skolform. Det är skrämmande!
    Jag tror absolut inte att det är fel på familjer utan på skolsystemet.
  21. Annica
    #11

    Håller med

    att det är skolsystemet som det är fel på. Jag är själv lärare och läser just nu lite extra specialpedagogik...och så som skolan ser ut idag (oftast) så får inte alla den hjälp och det stöd som de faktiskt har rätt till. Den dagen som Vilma skall börja skolan, så ska hon få gå där hon får bästa hjälpen och stödet för henne. Då får skolan heta vad den vill!
    På min skola så finns särskolan i samma byggnad, och det är tråkigt att höra att det är så negativ syn på särskolan. De gör ett jätte-bra arbete!
  22. 11
    Håller med att det är skolsystemet som det är fel på. Jag är själv lärare och läser just nu lite extra specialpedagogik...och så som skolan ser ut idag (oftast) så får inte alla den hjälp och det stöd som de faktiskt har rätt till. Den dagen som Vilma skall börja skolan, så ska hon få gå där hon får bästa hjälpen och stödet för henne. Då får skolan heta vad den vill!
    På min skola så finns särskolan i samma byggnad, och det är tråkigt att höra att det är så negativ syn på särskolan. De gör ett jätte-bra arbete!
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12

    Alltså Linda!

    Jag menade inte att du tror att det är fel på familjerna utan det låter som Carin tycker att ALLA föräldrar ska välja bort särskolan men det anser i varje fall JAG är en omöjlighet. Det finns mycket svårt handikappade som inte alls skulle ha ut något som helst av att gå i en vanlig klass! Och så länge skolan inte fungerar bättre än den gör så förstår jag även de föräldrar som väljer särskolan framför grundskolan OM dem anser att särskolan är bästa alternativet för deras barn!

  24. 12
    Alltså Linda! Jag menade inte att du tror att det är fel på familjerna utan det låter som Carin tycker att ALLA föräldrar ska välja bort särskolan men det anser i varje fall JAG är en omöjlighet. Det finns mycket svårt handikappade som inte alls skulle ha ut något som helst av att gå i en vanlig klass! Och så länge skolan inte fungerar bättre än den gör så förstår jag även de föräldrar som väljer särskolan framför grundskolan OM dem anser att särskolan är bästa alternativet för deras barn!

  25. mamma till 4 kottar
    #13

    Ok Nikki

    Nu är jag med. Men om ALLA föräldrar valde bort - då skulle samhällsförändringen gå mycket fortare....
  26. 13
    Ok Nikki Nu är jag med. Men om ALLA föräldrar valde bort - då skulle samhällsförändringen gå mycket fortare....
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Vi har valt

    att finnas i båda världarna, inskriven i särskola men går i grundskolan. Vi har aktiviteter tilsammans med andra ds-barn, men vi gör även saker i den \"vanliga\" världen. Det funkar bra för Linnea och oss. Hon gillar sina ds-kompisar jättemycket och det vill vi absolut inte ta ifrån henne det. När hon har aktiviteter med sina \"vanliga\" klasskompisar så kan hon inte riktigt hänga med på allt som dom gör.
  28. 14
    Vi har valt att finnas i båda världarna, inskriven i särskola men går i grundskolan. Vi har aktiviteter tilsammans med andra ds-barn, men vi gör även saker i den \"vanliga\" världen. Det funkar bra för Linnea och oss. Hon gillar sina ds-kompisar jättemycket och det vill vi absolut inte ta ifrån henne det. När hon har aktiviteter med sina \"vanliga\" klasskompisar så kan hon inte riktigt hänga med på allt som dom gör.
  29. #15

    Men är inte dina barns klass så liten...

    just för att din son har DS, och man har gjort en liten grupp just för hans skull? 8 elever i en lågstadieklass är INTE normalt i dagens Sverige...
  30. 15
    Men är inte dina barns klass så liten... just för att din son har DS, och man har gjort en liten grupp just för hans skull? 8 elever i en lågstadieklass är INTE normalt i dagens Sverige...
  31. #16

    Och många DS-barn skulle offras...

    på vägen, bara för att några föräldrar anser att DERAS barn minsann inte är en sådan som skulle kunna platsa i särskolan. Jag tror att den här debatten beror på att vissa föräldrar skäms för att deras barn tillhör de grupper som behöver särskolan.
  32. 16
    Och många DS-barn skulle offras... på vägen, bara för att några föräldrar anser att DERAS barn minsann inte är en sådan som skulle kunna platsa i särskolan. Jag tror att den här debatten beror på att vissa föräldrar skäms för att deras barn tillhör de grupper som behöver särskolan.
  33. !!!!
    #17

    Därför att

    lärarna som jobbar i sär/träningsskola har VALT att jobba med dessa barn, det har därimot inte \"vanliga\" lärare.
    Och var finns det bevis på att det är SÅÅÅÅ mycket bättre att ett barn med ds går vanlig skola?
    DET vill jag GÄRNA läsa!!!
  34. 17
    Därför att lärarna som jobbar i sär/träningsskola har VALT att jobba med dessa barn, det har därimot inte \"vanliga\" lärare.
    Och var finns det bevis på att det är SÅÅÅÅ mycket bättre att ett barn med ds går vanlig skola?
    DET vill jag GÄRNA läsa!!!
  35. Nikki
    #18

    Nej men FY vilket dumt inlägg!

    Det är sånt som vi föräldrar till barn som går i vanlig klass får höra OFTA! Att vi låter våra barn gå i vanlig klass för att vi skulle tro att dem är mindre handikappade typ! Det är ju snarare så att man blir mer påmind om deras handikapp när man varje dag ser skillnaderna mellan sitt barn och de andra barnen i klassen! I vårt fall har vi ett barn som ligger och pendlar på gränsen till utvecklingstörning och nej hon skrivs i dagsläget inte i särskolan även om vi hade bett om det då hennes utvecklingstest inte visade tydligt att hon har en utvecklingstörning! Jag skäms i varje fall inte för min dotter och jag tror verkligen inte att de föräldrar som jag har kontakt med som har sina barn i grundskolan gör det heller! hade varit enklare att sticka huvudet i sanden i så fall och satt ungen på särskolan (OM jag nu fått det) för där hade vi varit som alla andra istället för att vara UDDA i den vanliga skolan! Så ditt argument håller INTE!



  36. 18
    Nej men FY vilket dumt inlägg! Det är sånt som vi föräldrar till barn som går i vanlig klass får höra OFTA! Att vi låter våra barn gå i vanlig klass för att vi skulle tro att dem är mindre handikappade typ! Det är ju snarare så att man blir mer påmind om deras handikapp när man varje dag ser skillnaderna mellan sitt barn och de andra barnen i klassen! I vårt fall har vi ett barn som ligger och pendlar på gränsen till utvecklingstörning och nej hon skrivs i dagsläget inte i särskolan även om vi hade bett om det då hennes utvecklingstest inte visade tydligt att hon har en utvecklingstörning! Jag skäms i varje fall inte för min dotter och jag tror verkligen inte att de föräldrar som jag har kontakt med som har sina barn i grundskolan gör det heller! hade varit enklare att sticka huvudet i sanden i så fall och satt ungen på särskolan (OM jag nu fått det) för där hade vi varit som alla andra istället för att vara UDDA i den vanliga skolan! Så ditt argument håller INTE!



  37. mamma till 4 kottar
    #19

    Nej

    Det finns inga fler -99:or i byn. Det är lika i den byn där jag jobbar, de har haft 8-11 elever i fsk många år.
  38. 19
    Nej Det finns inga fler -99:or i byn. Det är lika i den byn där jag jobbar, de har haft 8-11 elever i fsk många år.
  39. o
    #20

    Ja, vi är precis som alla andra!

    sticker inte ut i särskolan för alla är likadana.
    DIN gör verkligen skillnad.
  40. 20
    Ja, vi är precis som alla andra! sticker inte ut i särskolan för alla är likadana.
    DIN gör verkligen skillnad.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Varför går man i särskola
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 16:56
  2. verksamheter för barn?
    By Fläderblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 15:27
  3. Verksamheter för barn, 3 år
    By H med E in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 17:19
  4. varför särskola för flertalet ds-
    By carin2010 in forum Downs Syndrom
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 21:29
  5. Varför ligger barn med särskilda behov
    By Förälder in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 18:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar