Sovvanor
_04 Alla barn
  1. Maria med AH-04
    #1

    Sovvanor

    Hejsan igen.

    Nu undrar jag om era småttingars sovvanor. Hur mycket det sovs på dagen och natten, och hur det sovs.

    Vår tjej sover middag ute i vagnen efter lunch i allt mellan 1-3 timmar, och sen på natten sover hon från ca kl 20 på kvällen till ca 7-8 på morgonen, ofta med en vakenperiod under natten (vid olika tider, ibland kl 2, ibland kl 5, och i morse först kl 6.30) då hon får ersättning och ny blöja om det behövs. Då är hon rätt pigg, och vill gärna leka (fast det vill inte vi...). Hon sover mellan oss i sängen, det är så mysigt så! Till och med fast man ibland får en fot i näsan... :)

    Hur sover era småisar?
  2. 1
    Sovvanor Hejsan igen.

    Nu undrar jag om era småttingars sovvanor. Hur mycket det sovs på dagen och natten, och hur det sovs.

    Vår tjej sover middag ute i vagnen efter lunch i allt mellan 1-3 timmar, och sen på natten sover hon från ca kl 20 på kvällen till ca 7-8 på morgonen, ofta med en vakenperiod under natten (vid olika tider, ibland kl 2, ibland kl 5, och i morse först kl 6.30) då hon får ersättning och ny blöja om det behövs. Då är hon rätt pigg, och vill gärna leka (fast det vill inte vi...). Hon sover mellan oss i sängen, det är så mysigt så! Till och med fast man ibland får en fot i näsan... :)

    Hur sover era småisar?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Min dotter

    som snart blir 15 månader sover middag ute i sin vagn mellan 12 och 14 (eller ibland t.o.m till 15), alltså 2-3 timmar.
    Sen somnar hon för natten 19 och vaknar 6.20 när hennes pappas väckarklocka ringer :( Oftast sover hon hela nätterna, men nån gång vaknar hon och då går vi in o ger henne nappen så somnar hon om. Hon sover i eget rum tillsammans med sin storebror som är 3 år.
    Själv så hatar jag fötter i ansiktet *s*, så jag undviker in i det längsta att ha henne i vår säng, trots att jag också tycker det är lite mysigt ibland.
    Välkommen hit förresten och lycka till med föräldraskapet!! :) Det har varit ganska lugnt på den här sidan men den kanske vaknar till liv så småningom.
  4. 2
    Min dotter som snart blir 15 månader sover middag ute i sin vagn mellan 12 och 14 (eller ibland t.o.m till 15), alltså 2-3 timmar.
    Sen somnar hon för natten 19 och vaknar 6.20 när hennes pappas väckarklocka ringer :( Oftast sover hon hela nätterna, men nån gång vaknar hon och då går vi in o ger henne nappen så somnar hon om. Hon sover i eget rum tillsammans med sin storebror som är 3 år.
    Själv så hatar jag fötter i ansiktet *s*, så jag undviker in i det längsta att ha henne i vår säng, trots att jag också tycker det är lite mysigt ibland.
    Välkommen hit förresten och lycka till med föräldraskapet!! :) Det har varit ganska lugnt på den här sidan men den kanske vaknar till liv så småningom.
  5. Nissa, R-02 och M-04
    #3

    Manfreds sovvanor

    Han brukar somna runt kl 19, sedan har han en \"gnällperiod\" runt 23.30 och om man då inte ganska snart kommer och lägger sig bredvid honom vaknar han (alt. fortsätter gnälla, så det är inte så mycket att välja på mer än att lägga sig!). Sedan sover han fram till ca 07, men brukar behöva lite välling och en ny blöja fram mot 04-05.

    Efter lunch sover han oftast närmare två timmar.

    Han är underbart regelbunden och förutsägbar, till skillnad mot hans syster! ;)
  6. 3
    Manfreds sovvanor Han brukar somna runt kl 19, sedan har han en \"gnällperiod\" runt 23.30 och om man då inte ganska snart kommer och lägger sig bredvid honom vaknar han (alt. fortsätter gnälla, så det är inte så mycket att välja på mer än att lägga sig!). Sedan sover han fram till ca 07, men brukar behöva lite välling och en ny blöja fram mot 04-05.

    Efter lunch sover han oftast närmare två timmar.

    Han är underbart regelbunden och förutsägbar, till skillnad mot hans syster! ;)
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4

    Kajsa sover

    ca 2 timmar på dagen efter lunch.

    Somnar runt 19 på kvällen o vaknar vid 6.30 på morgonen.

    Ibland så vaknar hon vid 2 o kryper över till våran säng. Hon sover mycket bättre nu efter att vi bytt från spjälsäng till växasäng.

    /Nettis
  8. 4
    Kajsa sover ca 2 timmar på dagen efter lunch.

    Somnar runt 19 på kvällen o vaknar vid 6.30 på morgonen.

    Ibland så vaknar hon vid 2 o kryper över till våran säng. Hon sover mycket bättre nu efter att vi bytt från spjälsäng till växasäng.

    /Nettis
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    Ebbe sover

    från 19 till 07-08. Med en vällingpaus vid 05-06 nån gång.

    På dagen sover han oftast två gånger fortfarande. En gång på fm, vid 10. Då sover han ca 1-1,5 timmar. på em sover han ca 34-45minuter, nångång vid 15-16-tiden. Gissar att han snart kommer sova bara en gång, och då efter lunch.

    Jag skulle inte byta på henne under natten om det inte var verklig kris, eftersom de hinner vakna till mer ju mer man grejar. När vi ger vällingen på morgonen så har vi en termod med lagom varmt vatten, och en vällingflaska med pulver i vid sängen. bara att snabbt skaka ihop och ge innan han vaknar till för mycket.

    Tycker ni gör rätt i att ha henne i sängen hos er, för visst har hon nyss kommit till er? Närheten måste kännas tryggt :)
  10. 5
    Ebbe sover från 19 till 07-08. Med en vällingpaus vid 05-06 nån gång.

    På dagen sover han oftast två gånger fortfarande. En gång på fm, vid 10. Då sover han ca 1-1,5 timmar. på em sover han ca 34-45minuter, nångång vid 15-16-tiden. Gissar att han snart kommer sova bara en gång, och då efter lunch.

    Jag skulle inte byta på henne under natten om det inte var verklig kris, eftersom de hinner vakna till mer ju mer man grejar. När vi ger vällingen på morgonen så har vi en termod med lagom varmt vatten, och en vällingflaska med pulver i vid sängen. bara att snabbt skaka ihop och ge innan han vaknar till för mycket.

    Tycker ni gör rätt i att ha henne i sängen hos er, för visst har hon nyss kommit till er? Närheten måste kännas tryggt :)
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6

    Edvin

    lägger vi 18:30, då sover han till c:a 7-7:30.

    På dagen sover han en gång, c:a 11:30-13:00. Sker nåt speciellt, att vi måste iväg mitt i sovtiden eller dylikt så lägger vi honom lite tidigare på f.m och så får han en oftast en tupplur till på e.m om han behöver det.

    Ibland läggs han senare på kvällen, om t ex e.m-tupplur blivit lite lång.
    Och nån gång då och då (i förrgår och igår t ex) har han 3-4 nätter då han sover lätt, gnäller och vaknar ofta och inte vill somna om och får sova hos oss (men gärna lek och vakenhet först, snark).

    Men som oftast 18:30-7/7:30 och en 1½ timme på dagen.
  12. 6
    Edvin lägger vi 18:30, då sover han till c:a 7-7:30.

    På dagen sover han en gång, c:a 11:30-13:00. Sker nåt speciellt, att vi måste iväg mitt i sovtiden eller dylikt så lägger vi honom lite tidigare på f.m och så får han en oftast en tupplur till på e.m om han behöver det.

    Ibland läggs han senare på kvällen, om t ex e.m-tupplur blivit lite lång.
    Och nån gång då och då (i förrgår och igår t ex) har han 3-4 nätter då han sover lätt, gnäller och vaknar ofta och inte vill somna om och får sova hos oss (men gärna lek och vakenhet först, snark).

    Men som oftast 18:30-7/7:30 och en 1½ timme på dagen.
  13. Medlem sedan
    Sep 2004
    #7

    Max

    somnar ca 1930 på kvällen och vaknar prick 5 varje morgon! Vaknar alltid 5 oavsett när han har somnat på kvällen...
    På dagen sover han ca 1 timme vid 8 på morgonen och sen ytterligare 1-2 timmar nån gång på eftermiddagen. När det blir varierar rätt mycket men nån gång mellan ett och tre brukar han somna :)
  14. 7
    Max somnar ca 1930 på kvällen och vaknar prick 5 varje morgon! Vaknar alltid 5 oavsett när han har somnat på kvällen...
    På dagen sover han ca 1 timme vid 8 på morgonen och sen ytterligare 1-2 timmar nån gång på eftermiddagen. När det blir varierar rätt mycket men nån gång mellan ett och tre brukar han somna :)
  15. Maria med AH-04
    #8

    Drygt 2 veckor

    har hon varit hos oss. Så vi har henne nära nära, dygnet runt... Synd nog har min rygg kajkat ihop lite, så idag får pappa stå för lyft- och bär-tjänst, så sitter jag parkerad på golvet och leker mellan varven. Hoppas det ska räta till sig om jg får ta det lite lugnt ett par dagar med lyftandet. Sen måste jag helt enkelt tänka mig för och bära RÄTT!

    Vi har två sjalar. Ringsjalen är nog inte så bra för min rygg, men i långsjalen bär jag henne lätt som en plätt.
  16. 8
    Drygt 2 veckor har hon varit hos oss. Så vi har henne nära nära, dygnet runt... Synd nog har min rygg kajkat ihop lite, så idag får pappa stå för lyft- och bär-tjänst, så sitter jag parkerad på golvet och leker mellan varven. Hoppas det ska räta till sig om jg får ta det lite lugnt ett par dagar med lyftandet. Sen måste jag helt enkelt tänka mig för och bära RÄTT!

    Vi har två sjalar. Ringsjalen är nog inte så bra för min rygg, men i långsjalen bär jag henne lätt som en plätt.
  17. Medlem sedan
    Sep 2000
    #9

    Jakob sover

    Han sover middag på förmiddagen i 1-2 timmar och vissa dagar en liten stund på em eller kvällen och på natten ca 21-7:30. Jag hade gärna velat senarelägga middagssömnen till efter lunch men han är inte riktigt redo för det ännu.
  18. 9
    Jakob sover Han sover middag på förmiddagen i 1-2 timmar och vissa dagar en liten stund på em eller kvällen och på natten ca 21-7:30. Jag hade gärna velat senarelägga middagssömnen till efter lunch men han är inte riktigt redo för det ännu.
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10

    Det finns

    en form av bärsele/bärsjal som barnet \"sitter\" på en dyna på höften istället för själva höften.

    Kommer inte på vad den heter just nu, någon annan kanske vet vad den heter.
    Verkar väldigt smart och smidig.

    /Nettis
  20. 10
    Det finns en form av bärsele/bärsjal som barnet \"sitter\" på en dyna på höften istället för själva höften.

    Kommer inte på vad den heter just nu, någon annan kanske vet vad den heter.
    Verkar väldigt smart och smidig.

    /Nettis
  21. Maria med AH-04
    #11

    Jag har sett dem

    men inte provat. Jag är rätt nöjd med min långsjal, även om jag inte har provat söva i den. Funderar på att göra det någon kväll. Jag har dock inte lyckats söva lilltösen på ett par kvällar, bara pappa duger då. Jag vet inte om det är för att jag känner mig mer och mer stressad över det, och att hon förstås märker det?! Men det går väl kanske i perioder också - försöker jag trösta mig med...
  22. 11
    Jag har sett dem men inte provat. Jag är rätt nöjd med min långsjal, även om jag inte har provat söva i den. Funderar på att göra det någon kväll. Jag har dock inte lyckats söva lilltösen på ett par kvällar, bara pappa duger då. Jag vet inte om det är för att jag känner mig mer och mer stressad över det, och att hon förstås märker det?! Men det går väl kanske i perioder också - försöker jag trösta mig med...
  23. Nina m Zelda -01 & Nova -04
    #12

    Här sovs det

    På natten mella n 19 till ca 07-08. Ofta vaknar hon en gång under natten.
    På dagen sover hon ute i vagnen ca 1-2immar på förmiddagen och ungefär lika länge på eftermiddagen.
  24. 12
    Här sovs det På natten mella n 19 till ca 07-08. Ofta vaknar hon en gång under natten.
    På dagen sover hon ute i vagnen ca 1-2immar på förmiddagen och ungefär lika länge på eftermiddagen.
  25. Ika m Tilda
    #13

    Tildas sovvanor

    Tilda somnar nästan alltid vid 19.30 på kvällen. Hon har under en lång period varit sjukt morgontidig - vill gärna upp och leka mellan halvsex och sex... zzzzz... Den senaste veckan har klockan dock börjat närma sig sju när hon vaknat så vi hoppas det håller i sig.

    Sover på dagen gör hon oftast ute i vagnen, somnar oftast ngn gång mellan 11 och 13 och luren brukar vara en till två timmar.

    På natten sover Tilda hela natten igenom i sin spjälsäng i det rum som hon delar med sin storebror.
  26. 13
    Tildas sovvanor Tilda somnar nästan alltid vid 19.30 på kvällen. Hon har under en lång period varit sjukt morgontidig - vill gärna upp och leka mellan halvsex och sex... zzzzz... Den senaste veckan har klockan dock börjat närma sig sju när hon vaknat så vi hoppas det håller i sig.

    Sover på dagen gör hon oftast ute i vagnen, somnar oftast ngn gång mellan 11 och 13 och luren brukar vara en till två timmar.

    På natten sover Tilda hela natten igenom i sin spjälsäng i det rum som hon delar med sin storebror.
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    *tipsar*

    har du varit inne och kollat på www.sjalbarn.se? Ett jättebra och trevligt forum!!

    Testa du att söva i långsjalen. det är jättemysigt! Jag bär också i sjal. Vad har du för en?

  28. 14
    *tipsar* har du varit inne och kollat på www.sjalbarn.se? Ett jättebra och trevligt forum!!

    Testa du att söva i långsjalen. det är jättemysigt! Jag bär också i sjal. Vad har du för en?

  29. Maria med AH-04
    #15

    Hoppediz Montreal 4.6m

    Jag gillar den massor!

    På sjalbarn läser jag en del redan, trevligt forum.
  30. 15
    Hoppediz Montreal 4.6m Jag gillar den massor!

    På sjalbarn läser jag en del redan, trevligt forum.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    *s*

    Va bra ;) Har en Hoppediz Nairobi och ett par rebozos och en bukett ringsjalar själv ;)
  32. 16
    *s* Va bra ;) Har en Hoppediz Nairobi och ett par rebozos och en bukett ringsjalar själv ;)
  33. mere
    #17

    Agnes sover

    natt mellan 18.30 till 7/7.30 vissa nätter helt utan att vakna andra nätter kan hon vakna till några gånger och somna om snabbt och ytterligare vissa nätter vaknar hon och kan vara vaken ca 1 timme. Vi tar inte upp henne och ger henne inget att äta under denna tid utan hon får välling när det är morgon. Ligger i eget rum i spjälsäng.
    Sover sedan mellan 1,5-2 timmar från 11.30.
  34. 17
    Agnes sover natt mellan 18.30 till 7/7.30 vissa nätter helt utan att vakna andra nätter kan hon vakna till några gånger och somna om snabbt och ytterligare vissa nätter vaknar hon och kan vara vaken ca 1 timme. Vi tar inte upp henne och ger henne inget att äta under denna tid utan hon får välling när det är morgon. Ligger i eget rum i spjälsäng.
    Sover sedan mellan 1,5-2 timmar från 11.30.
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18

    Casper

    sover 1-3 timmar på dagen o sen lägger han sig vid halv6-6 på kvällen o vaknar mellan 6 o halv 8 på morgonen.
  36. 18
    Casper sover 1-3 timmar på dagen o sen lägger han sig vid halv6-6 på kvällen o vaknar mellan 6 o halv 8 på morgonen.

Liknande trådar

  1. Sovvanor
    By Mima in forum _02 Vårbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 22:03
  2. Sovvanor?
    By Sabina m A&Isabella in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 10:13
  3. Nya sovvanor?
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 17:06
  4. Sovvanor...
    By Sara SL in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 04:53
  5. Sovvanor
    By Karin m. Olle-02 och Arvid-041116 in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 20:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar