Lapp/glasögon, hur tidigt?
Synskador & nedsatt syn
  1. Nora m. Elias 050815
    #1

    Lapp/glasögon, hur tidigt?

    Hur tidigt brukar man börja med lapp/glasögon? Har en son som är 3 mån. vi har fått remiss från vår BVC läkare till ögonkliniken. Sonen skelar väldigt mycket + kan inte alls fästa blicken på nära håll.
  2. 1
    Lapp/glasögon, hur tidigt? Hur tidigt brukar man börja med lapp/glasögon? Har en son som är 3 mån. vi har fått remiss från vår BVC läkare till ögonkliniken. Sonen skelar väldigt mycket + kan inte alls fästa blicken på nära håll.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Vi började med

    lapp när hon var nio månader. Då var det vinter o vi satte på den när vi var ute, för då kunde hon pga vantarna inte ta av lappen. Glasögon blev det till 2 års dagen. Idag är hon 2 1/2 o det är inga problem med varken lapp 1 h om dagen eller att ha glasögonen på sig. Dem är hon stolt över. Lycka till!
  4. 2
    Vi började med lapp när hon var nio månader. Då var det vinter o vi satte på den när vi var ute, för då kunde hon pga vantarna inte ta av lappen. Glasögon blev det till 2 års dagen. Idag är hon 2 1/2 o det är inga problem med varken lapp 1 h om dagen eller att ha glasögonen på sig. Dem är hon stolt över. Lycka till!
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Vår dotter..

    ..började med lapp när hon var ca 2 månader, hon är född med starr på ena ögat och ska ha lapp för det friska så det dåliga ögat tränas upp...
  6. 3
    Vår dotter.. ..började med lapp när hon var ca 2 månader, hon är född med starr på ena ögat och ska ha lapp för det friska så det dåliga ögat tränas upp...
  7. Gijo
    #4

    hos oss..

    började vår dotter med glasögon och lapp vid 5 månaders ålder och vår son vid 2 månader. På sonen hade det ingen verkan, vi höll på ganska kort tid, utan det rättade till sig av sig självt då han blev äldre. Vår dotter däremot har en inåtskelning i dag och den har vi fått erbjudande om att rätta till. Det blir dock enbart en kosmetiskt effekt, så det har jag bestämt att hon får avgöra själv när hon blir äldre. Hon ser inte mycket på det skelande ögat, men det kommer som sagt inte att bli bättre heller med en operation.
  8. 4
    hos oss.. började vår dotter med glasögon och lapp vid 5 månaders ålder och vår son vid 2 månader. På sonen hade det ingen verkan, vi höll på ganska kort tid, utan det rättade till sig av sig självt då han blev äldre. Vår dotter däremot har en inåtskelning i dag och den har vi fått erbjudande om att rätta till. Det blir dock enbart en kosmetiskt effekt, så det har jag bestämt att hon får avgöra själv när hon blir äldre. Hon ser inte mycket på det skelande ögat, men det kommer som sagt inte att bli bättre heller med en operation.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    På Oliver

    var bvc slarviga och sa bara att \"barn skelar, det går nog över\". Det resulterade i att det inte togs på allvar förrän han var ca 10 månader och då i princip blind på det skelande ögat. Han började med lapp när han var 11 månader.
  10. 5
    På Oliver var bvc slarviga och sa bara att \"barn skelar, det går nog över\". Det resulterade i att det inte togs på allvar förrän han var ca 10 månader och då i princip blind på det skelande ögat. Han började med lapp när han var 11 månader.
  11. Nora m. Elias 050815
    #6

    Tack för era svar + en ny fråga

    Synen blir ju sämre hela tiden på skelande ögat, men hur fort går det? Fick ju remiss, men när jag ringde till ögonkliniken sa dom att det är minst 3 mån väntetid, låter som jätte lång tid för mig, men kanske det inte gör så mycket.
  12. 6
    Tack för era svar + en ny fråga Synen blir ju sämre hela tiden på skelande ögat, men hur fort går det? Fick ju remiss, men när jag ringde till ögonkliniken sa dom att det är minst 3 mån väntetid, låter som jätte lång tid för mig, men kanske det inte gör så mycket.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    På Oliver

    gick det ganska fort. Så rätt som det var hade han fått en akuttid eller återbudstid (minns inte). Men han var ju nästan blind, så det kanske skiljer. 3 månader låter ganska rimligt. Men jag hade nog ringt och kollat läget om 1,5-2 månader.
  14. 7
    På Oliver gick det ganska fort. Så rätt som det var hade han fått en akuttid eller återbudstid (minns inte). Men han var ju nästan blind, så det kanske skiljer. 3 månader låter ganska rimligt. Men jag hade nog ringt och kollat läget om 1,5-2 månader.

Liknande trådar

  1. Söt lapp...
    By Mathea in forum Singelmingel
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 11:58
  2. På vår lapp
    By Havsbris in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 08:41
  3. Hm... på en kom-i-håg-lapp
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 21:00
  4. Lapp
    By AnDante & Meja in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 09:26
  5. Lapp/Glasögon svårigheter
    By lillamoln in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 13:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar