Åkpåse? Vad tänka på?*snabbt*
_0512 Decemberbarn
  1. kråkan v 37+0
    #1

    Åkpåse? Vad tänka på?*snabbt*

    Vi har en del små inköp kvar innan bebisen kommer...

    Bla åkpåse till barnvagnen, det är ju så kallt nu!
    Har en vagn med hårdlift i, så jag ska väl ha en riktig åkpåse. Har surfat runt lite och jämfört.

    Nån som har ett tips på prisvärd åkpåse hos någon av butikskedjorna? Ska väl vara vind och vattentät vad jag förstått?
    Om åkpåsen har hål för sele, betyder det att den kan användas högre upp i åldrarna, när bebis byter till sittvagn? Då är åkpåsen lite större/längre? Borde jag ta ett mått på min Brio hårdlift så jag vet vad som får plats eller?

    Hälsningar från nybörjaren :D
    Tänkte kolla i butikerna lite idag- så jag behöver råd snabbt!
  2. 1
    Åkpåse? Vad tänka på?*snabbt* Vi har en del små inköp kvar innan bebisen kommer...

    Bla åkpåse till barnvagnen, det är ju så kallt nu!
    Har en vagn med hårdlift i, så jag ska väl ha en riktig åkpåse. Har surfat runt lite och jämfört.

    Nån som har ett tips på prisvärd åkpåse hos någon av butikskedjorna? Ska väl vara vind och vattentät vad jag förstått?
    Om åkpåsen har hål för sele, betyder det att den kan användas högre upp i åldrarna, när bebis byter till sittvagn? Då är åkpåsen lite större/längre? Borde jag ta ett mått på min Brio hårdlift så jag vet vad som får plats eller?

    Hälsningar från nybörjaren :D
    Tänkte kolla i butikerna lite idag- så jag behöver råd snabbt!
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Har du långt till Ullared?

    dom har åkpåsar som jag tittat på varenda gång jag varit där, men jag har inte köpt nån,
    180 kr, helt vettig åkpåse, med allt som behövs och lite till
    I olika färger. hel färger så man ska kunna ha dom till allt
  4. 2
    Har du långt till Ullared? dom har åkpåsar som jag tittat på varenda gång jag varit där, men jag har inte köpt nån,
    180 kr, helt vettig åkpåse, med allt som behövs och lite till
    I olika färger. hel färger så man ska kunna ha dom till allt
  5. Tokaungen
    #3

    Nu ska vi se...

    Om åkpåsen har hål för selen kan man mycket riktigt använda den i sittvagnen. Men för att den ska funka då så är det bra om den är lite större men då kanske den å andra sidan inte får plats i liften.

    Vi har en från OTH som ser ut som en minisovsäck men den är jättehal att ha i vagnen så jag har varit tvungen att fixa till den en hel del för att den ska passa. Det fanns till exempel inget att fästa den i vagnen med... Mycket märkligt. Vi valde åkpåse efter ett test i Vi Föräldrar men det var ingen höjdare att göra så eftersom det de tog upp i testet egentligen inte spelade ngn roll för oss. Men, men nu är vi visare.
    Vi trodde att det var jätteviktigt att den gick att tvätta och tumla men det har vi bara gjort en gång. Fast iofs nu blir det ju en hel del mjölkspyor så då kanske det är bra att den går att tumla...


    Kolla så att

    1)åkpåsen passar till vagnen, dvs inte för liten/stor.

    2) att den passar för den temperatur det brukar vara där ni bor. Teutonias i dun var tex varmast neligt testet men den kan bli för varm i Sthlm.

    Äh, blev bara svammel... Kolla med personalen istället :-D
  6. 3
    Nu ska vi se... Om åkpåsen har hål för selen kan man mycket riktigt använda den i sittvagnen. Men för att den ska funka då så är det bra om den är lite större men då kanske den å andra sidan inte får plats i liften.

    Vi har en från OTH som ser ut som en minisovsäck men den är jättehal att ha i vagnen så jag har varit tvungen att fixa till den en hel del för att den ska passa. Det fanns till exempel inget att fästa den i vagnen med... Mycket märkligt. Vi valde åkpåse efter ett test i Vi Föräldrar men det var ingen höjdare att göra så eftersom det de tog upp i testet egentligen inte spelade ngn roll för oss. Men, men nu är vi visare.
    Vi trodde att det var jätteviktigt att den gick att tvätta och tumla men det har vi bara gjort en gång. Fast iofs nu blir det ju en hel del mjölkspyor så då kanske det är bra att den går att tumla...


    Kolla så att

    1)åkpåsen passar till vagnen, dvs inte för liten/stor.

    2) att den passar för den temperatur det brukar vara där ni bor. Teutonias i dun var tex varmast neligt testet men den kan bli för varm i Sthlm.

    Äh, blev bara svammel... Kolla med personalen istället :-D
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Jo, det är långt till

    Ullared från Sthlm. Och nu på slutet så rör jag mig bara inom en 5 mils radie från BB Stockholm- hehe! Vågar inte åka för långt, vill inte föda nån annanstans.
    Men tack för tipset :)
  8. 4
    Jo, det är långt till Ullared från Sthlm. Och nu på slutet så rör jag mig bara inom en 5 mils radie från BB Stockholm- hehe! Vågar inte åka för långt, vill inte föda nån annanstans.
    Men tack för tipset :)
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Tack för svamlet

    Jo, jag tänkte höra med personalen, men de är ju så ivriga att sälja så de kör ju med sina argument som jag har svårt att avgöra om det stämmer eller inte. Måste nog besöka flera butiker och jämföra material, storlekar och priser, men usch, finns inte så mycket ork för det.

    Vad knäppt att åkpåsen var så hal och inte gick att fästa. Man kan ju inte ha ett barn som halkar omkring i vagnen ;)
  10. 5
    Tack för svamlet Jo, jag tänkte höra med personalen, men de är ju så ivriga att sälja så de kör ju med sina argument som jag har svårt att avgöra om det stämmer eller inte. Måste nog besöka flera butiker och jämföra material, storlekar och priser, men usch, finns inte så mycket ork för det.

    Vad knäppt att åkpåsen var så hal och inte gick att fästa. Man kan ju inte ha ett barn som halkar omkring i vagnen ;)
  11. Tokaungen
    #6

    De är ju

    ändå hala som sälar:-D Men den är fin och gosig och allt men en åkpåse för mkt pengar ska man ju inte behöva sy en massa extragrejor till tycker jag. Men som sagt vi har en BRIO Nova och det här var en OTH-påse så den hör ju inte till vagnen egentligen men den var ju \"Bäst i test\" och man måste ju ha det BÄSTA!! Fast för oss var det ju inte det... Äh, dne funkar nu ändå.
  12. 6
    De är ju ändå hala som sälar:-D Men den är fin och gosig och allt men en åkpåse för mkt pengar ska man ju inte behöva sy en massa extragrejor till tycker jag. Men som sagt vi har en BRIO Nova och det här var en OTH-påse så den hör ju inte till vagnen egentligen men den var ju \"Bäst i test\" och man måste ju ha det BÄSTA!! Fast för oss var det ju inte det... Äh, dne funkar nu ändå.
  13. Tokaungen
    #7

    KOm på en sak

    som är bra och det är att den ska gå att öppna helt, det är smidigt!
  14. 7
    KOm på en sak som är bra och det är att den ska gå att öppna helt, det är smidigt!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Själv har jag...

    en dunåkpåse från teutonia som ajg älskar. Den får plats i liggdelen och är inte så slinkig som många med nylonutsida. Den ahr dessutom två olika lock (helt avtagbara) ett lite tunnare för höstbruk/tidigt vinterbruk och ett tjockare för riktigt kallväder.

    Annars fungerar det väldigt bra med lammfäll och filt/filtar/täcke i liggdelen då det blir väldigt \"tätt\" och okonditionerat i en liggdel om man har på vindskyddet. Tänk på att det största misstaget man gör är att man klär på och täcker för mycket snarare än för lite.

    Köper du dessutom en mindre smidigare åkpåse för att få plats i liggdelen (som ofta är ganska liten på längden så det blir lätt knöligt) så har du en åkpåse som liten snabbt växer ut. Vpåra barn kommer ju vara ettåringar nästa vinter och ha skor och tjocka overaller vilket kommer att innebära att de behöver ens tor och rymlig påse om de ska ha plats.

    Lite att tänka på, annars är mitt bästa tips lammfäll och filt (gärna ull) och sedan köpa åkpåse när bebis blir större till nästa höst.
  16. 8
    Själv har jag... en dunåkpåse från teutonia som ajg älskar. Den får plats i liggdelen och är inte så slinkig som många med nylonutsida. Den ahr dessutom två olika lock (helt avtagbara) ett lite tunnare för höstbruk/tidigt vinterbruk och ett tjockare för riktigt kallväder.

    Annars fungerar det väldigt bra med lammfäll och filt/filtar/täcke i liggdelen då det blir väldigt \"tätt\" och okonditionerat i en liggdel om man har på vindskyddet. Tänk på att det största misstaget man gör är att man klär på och täcker för mycket snarare än för lite.

    Köper du dessutom en mindre smidigare åkpåse för att få plats i liggdelen (som ofta är ganska liten på längden så det blir lätt knöligt) så har du en åkpåse som liten snabbt växer ut. Vpåra barn kommer ju vara ettåringar nästa vinter och ha skor och tjocka overaller vilket kommer att innebära att de behöver ens tor och rymlig påse om de ska ha plats.

    Lite att tänka på, annars är mitt bästa tips lammfäll och filt (gärna ull) och sedan köpa åkpåse när bebis blir större till nästa höst.
  17. kråkan v37+0
    #9

    Vi har också

    en Brio Nova med hårdlift.
    Får se om det finns någon som passar bättre. Kanske får bli original Brio duo åkpåse med fleece innerfilt som kan lyftas ur när det inte är så kallt...
  18. 9
    Vi har också en Brio Nova med hårdlift.
    Får se om det finns någon som passar bättre. Kanske får bli original Brio duo åkpåse med fleece innerfilt som kan lyftas ur när det inte är så kallt...
  19. kråkan v37+0
    #10

    Mmm

    Jag har också varit inne på åkpåse i lamm, men tänkt att det blir för varmt. Men att bara ha en fäll och en filt blir ju mer luftgenomsläppligt så det var ju en toppenidé!
    Jo, jag har gruvat mig för att köpa en åkpåse i tusenkronorsklassen som bebis komemr växa ur genast och sen behöva köpa en ny till sittvagnen till nästa höst.

    Funderar vidare och kikar in på Babyland i em för att kolla alternativen ;)
  20. 10
    Mmm Jag har också varit inne på åkpåse i lamm, men tänkt att det blir för varmt. Men att bara ha en fäll och en filt blir ju mer luftgenomsläppligt så det var ju en toppenidé!
    Jo, jag har gruvat mig för att köpa en åkpåse i tusenkronorsklassen som bebis komemr växa ur genast och sen behöva köpa en ny till sittvagnen till nästa höst.

    Funderar vidare och kikar in på Babyland i em för att kolla alternativen ;)
  21. Medlem sedan
    Dec 1998
    #11

    Tror inte att vi kommer

    ha någon åkpåse denna vintern. TROR ska jag säga för jag KAN ändra mig *g*

    Nu blir det lammskinn och täcke eller ullfilt beroende på kyla! Vi har ju EL City korg som ska vara ganska ombonat!
  22. 11
    Tror inte att vi kommer ha någon åkpåse denna vintern. TROR ska jag säga för jag KAN ändra mig *g*

    Nu blir det lammskinn och täcke eller ullfilt beroende på kyla! Vi har ju EL City korg som ska vara ganska ombonat!
  23. Tokaungen
    #12

    Tessans förslag

    låter bäst tycker jag också!
  24. 12
    Tessans förslag låter bäst tycker jag också!
  25. kråkan v37+0
    #13

    Låter ganska vettigt

    Har faktiskt en lammfäll hos svärmor *nånstans* och filtar är ju inte alltför dyra :)

    Kanske blir så, om jag inte blir förälskad i nån åkpåse i butiken idag ;)
  26. 13
    Låter ganska vettigt Har faktiskt en lammfäll hos svärmor *nånstans* och filtar är ju inte alltför dyra :)

    Kanske blir så, om jag inte blir förälskad i nån åkpåse i butiken idag ;)
  27. Asereht :: v 39 ::
    #14

    och du...

    köper du en lammfäll så har du användning för den på många sätt då du kan ha den som sittunderlag i sittvagnen året om (leder ju bort värme och isolerar från kyla sen är det skönt att sitta på) till pulkan, ligga på på golvet osv. Lammfäll är super!

    Ett tips till jag kan dela med mg av är att köpa sånt där ligg/sittunderlag som man har när man tältar tex och skära till och lägga i botten av liggdelen. isolerar bort kyla och fukt underifrån har du sen madrass och lammskinn så blir det absolut inte kallt den vägen. Sen kan du ju variera medllan olika filtar eller flera beroende på väderlek. Jag tycker helt klart det är det absolut bästa. :-)

    En lammskinnsåkpåse är oftast både stor, stel och ganska klumpig om än suverän för ett sittande barn men nu dröjer det ju till vår/sommar innan våra kommit så långt och då är ju åkpåsen lite passé.
  28. 14
    och du... köper du en lammfäll så har du användning för den på många sätt då du kan ha den som sittunderlag i sittvagnen året om (leder ju bort värme och isolerar från kyla sen är det skönt att sitta på) till pulkan, ligga på på golvet osv. Lammfäll är super!

    Ett tips till jag kan dela med mg av är att köpa sånt där ligg/sittunderlag som man har när man tältar tex och skära till och lägga i botten av liggdelen. isolerar bort kyla och fukt underifrån har du sen madrass och lammskinn så blir det absolut inte kallt den vägen. Sen kan du ju variera medllan olika filtar eller flera beroende på väderlek. Jag tycker helt klart det är det absolut bästa. :-)

    En lammskinnsåkpåse är oftast både stor, stel och ganska klumpig om än suverän för ett sittande barn men nu dröjer det ju till vår/sommar innan våra kommit så långt och då är ju åkpåsen lite passé.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15

    + kan varmt rekommendera...

    ullfleecefilten från Minimundus. Kostar en slant men är urmysig och varm. Sen kan man ju ha fleecefilt med och ittar man inen på butiken man gilalr så går man till tygaffären och där brukar det finnas mängder av mönster och färger att välja på. Klipp en lagom bit och klipp sedan jack runt om så du får fransar så har du en fin och personlig filt utan slit. :-)
  30. 15
    + kan varmt rekommendera... ullfleecefilten från Minimundus. Kostar en slant men är urmysig och varm. Sen kan man ju ha fleecefilt med och ittar man inen på butiken man gilalr så går man till tygaffären och där brukar det finnas mängder av mönster och färger att välja på. Klipp en lagom bit och klipp sedan jack runt om så du får fransar så har du en fin och personlig filt utan slit. :-)
  31. Medlem sedan
    Dec 1998
    #16

    Exakt

    för det är den jag har =O) Den känns superbra!
  32. 16
    Exakt för det är den jag har =O) Den känns superbra!
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    Det ÄR den!

    Jag älskar den! Mjuk, varm och mysig. Funkar även utmärkt som istoppstäcke i påslakan till sängen. Ull är suveränt.

    Blir jag tvungen att köpa en större overall så blir det helt klart en ullfeece från Minimundus, jag har spanat på den sedan jag fick Ossen men det har aldrig blivit av då vi haft att ärva av. Men nu kan det bli glapp i storlekarna iom att jag har en vårkille och en sommarkille sedan tidigare. :-)
  34. 17
    Det ÄR den! Jag älskar den! Mjuk, varm och mysig. Funkar även utmärkt som istoppstäcke i påslakan till sängen. Ull är suveränt.

    Blir jag tvungen att köpa en större overall så blir det helt klart en ullfeece från Minimundus, jag har spanat på den sedan jag fick Ossen men det har aldrig blivit av då vi haft att ärva av. Men nu kan det bli glapp i storlekarna iom att jag har en vårkille och en sommarkille sedan tidigare. :-)
  35. Medlem sedan
    Dec 1998
    #18

    Samma tanke här!

    ooooom jag ska köpa en overall till så får det bli den =O)
  36. 18
    Samma tanke här! ooooom jag ska köpa en overall till så får det bli den =O)
  37. Medlem sedan
    Oct 2005
    #19

    Åh den har jag köpt

    den är sååå härlig! Och ullfleecefilten också :-)
    Nu fattas bara ullfällen då :-D
  38. 19
    Åh den har jag köpt den är sååå härlig! Och ullfleecefilten också :-)
    Nu fattas bara ullfällen då :-D

Liknande trådar

  1. Snabbt, snabbt hur hittar man appen
    By Mamma Erik in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 10:55
  2. Men HUR snabbt är snabbt 2:a gången då?
    By SonnyCrockett in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 07:36
  3. Behöver kunskap snabbt, snabbt
    By 71:an Nika in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 19:25
  4. Ska man ha åkpåse?
    By Jica in forum _0507 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 09:15
  5. Åkpåse-behöver råd snabbt!
    By Decembermamma in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 13:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar