Prata om dagis?
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Prata om dagis?

    Karl pratar aldrig om dagis hemma. Om vi frågar vad han har gjort där så svarar han inte. Frågar vi om han har ätit lunch så säger han nej, frågar vi om dom har sjungit något kul på samlingen säger han nej. Frågar jag om dom har varit ute, så är det nej. Pratar vi om barnen som går där så säger han alltid att dom har varit hemma.

    Hur gör era barn? Pratar dom om dagis?
  2. 1
    Prata om dagis? Karl pratar aldrig om dagis hemma. Om vi frågar vad han har gjort där så svarar han inte. Frågar vi om han har ätit lunch så säger han nej, frågar vi om dom har sjungit något kul på samlingen säger han nej. Frågar jag om dom har varit ute, så är det nej. Pratar vi om barnen som går där så säger han alltid att dom har varit hemma.

    Hur gör era barn? Pratar dom om dagis?
  3. L. me alex
    #2

    bara nej här med

    min lille alex älskar dagis...han vill knappt säga hej då när vi lämnar o inte följa me hem heller.Men när vi frågar nåt så är det bara nej om allt\"S\" på mdagis säger dem samma sak, han är inne i en nej period helt enkelt. Vilket ju är mindre kul
  4. 2
    bara nej här med min lille alex älskar dagis...han vill knappt säga hej då när vi lämnar o inte följa me hem heller.Men när vi frågar nåt så är det bara nej om allt\"S\" på mdagis säger dem samma sak, han är inne i en nej period helt enkelt. Vilket ju är mindre kul
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Nja

    Jo en del då det hänt något kul, han har börjat sjunga och det gör mig så glad!
    Idag så sjung jag tipp tapp och han hängde på med en gång och började göra rörelser med höga knän till och jag blev så varm i hjärtat! Men då han skulle visa för sin pappa så blev han blyg och vågade inte :)

    Han svara om jag frågar honom men han säger aldrig något själv, men som sagt en hel del sånger och lekar tar han med sig hem.
  6. 3
    Nja Jo en del då det hänt något kul, han har börjat sjunga och det gör mig så glad!
    Idag så sjung jag tipp tapp och han hängde på med en gång och började göra rörelser med höga knän till och jag blev så varm i hjärtat! Men då han skulle visa för sin pappa så blev han blyg och vågade inte :)

    Han svara om jag frågar honom men han säger aldrig något själv, men som sagt en hel del sånger och lekar tar han med sig hem.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Inte så mycket

    Hugo pratar inte så mycket om dagis. Det enda han pratar om nu är \"mamma hämta dej\" vilket är en fråga om jag kommer och hämtar honom. Det säger han varje dag just nu, även hemma.
    Varje gång jag frågar vad han gjort på dagis så säger han att han har målat. Vilket han oftast tyvärr inte gjort. Men han vill nog väldigt gärna måla.
    Ett tag när han fått en tillsägelse av en av personalen (vid ett tillfälle), så pratade han väldigt mycket om henne veckorna efter, lite av bearbetning av det som hände då var det nog. (Han hade kramat en av de yngre flickorna, den som han tycker mest om lite väl hårt, så hon blev ledsen och så hade han fått en tillsägelse)
    Annars säger han inte så mycket om förskolan.
  8. 4
    Inte så mycket Hugo pratar inte så mycket om dagis. Det enda han pratar om nu är \"mamma hämta dej\" vilket är en fråga om jag kommer och hämtar honom. Det säger han varje dag just nu, även hemma.
    Varje gång jag frågar vad han gjort på dagis så säger han att han har målat. Vilket han oftast tyvärr inte gjort. Men han vill nog väldigt gärna måla.
    Ett tag när han fått en tillsägelse av en av personalen (vid ett tillfälle), så pratade han väldigt mycket om henne veckorna efter, lite av bearbetning av det som hände då var det nog. (Han hade kramat en av de yngre flickorna, den som han tycker mest om lite väl hårt, så hon blev ledsen och så hade han fått en tillsägelse)
    Annars säger han inte så mycket om förskolan.
  9. Anonym
    #5

    Oja!

    Luna pratar knappt alls _på_ dagis men hemma pratar hon desto mer och gärna _om_ dagis. Hon leker samling (tar fram ett täcke och sitter och sjunger god morgon-sången och säger \"hej hej\" till alla \"kompisar\"). Hon pratar om kompisarna och berättar om saker de gjort.
  10. 5
    Oja! Luna pratar knappt alls _på_ dagis men hemma pratar hon desto mer och gärna _om_ dagis. Hon leker samling (tar fram ett täcke och sitter och sjunger god morgon-sången och säger \"hej hej\" till alla \"kompisar\"). Hon pratar om kompisarna och berättar om saker de gjort.
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6

    Nej

    han svarar bara att de har \"lekt\" :-D
    En vänninans barn berättar vitt och brett om vad de gjort på dagis så det där verkar onekligen variera från barn till barn.
    Jag vet ju att L älskar dagis så det är inget jag har oroat mig för...kanske vill han bara ha ett \"privatliv\" :-D
  12. 6
    Nej han svarar bara att de har \"lekt\" :-D
    En vänninans barn berättar vitt och brett om vad de gjort på dagis så det där verkar onekligen variera från barn till barn.
    Jag vet ju att L älskar dagis så det är inget jag har oroat mig för...kanske vill han bara ha ett \"privatliv\" :-D
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Nej

    De pratar inte så mycket över huvud taget.
    Men idag upptäckte jag att Sofia kunde rörelserna till små grodorna, så de sjunger nog den. ;-)
  14. 7
    Nej De pratar inte så mycket över huvud taget.
    Men idag upptäckte jag att Sofia kunde rörelserna till små grodorna, så de sjunger nog den. ;-)
  15. Jelena m.Luna2år+18dagar kvar till bf
    #8

    pratkvarn Luna

    pratar jättemycket om dagis, sina kompisar och fröknar. Hon berättar inte vad hon har äteti där, men säger vad hon gjort samt sjunger massor av låtar som hon lär sig där. Och när jag hör nya svenska ord så kan jag ibland koppla dem med dagisaktiviteter för hemma lär hon sig inte svenska....
  16. 8
    pratkvarn Luna pratar jättemycket om dagis, sina kompisar och fröknar. Hon berättar inte vad hon har äteti där, men säger vad hon gjort samt sjunger massor av låtar som hon lär sig där. Och när jag hör nya svenska ord så kan jag ibland koppla dem med dagisaktiviteter för hemma lär hon sig inte svenska....
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Japp

    Irmelin pratar ofta om dagis. När hon leker så säger hon att hon ska gå till dagis och så pratar hon om fröknarna och barnen, vad de gör nu osv.
  18. 9
    Japp Irmelin pratar ofta om dagis. När hon leker så säger hon att hon ska gå till dagis och så pratar hon om fröknarna och barnen, vad de gör nu osv.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Haha, t o m Johannes

    svarar nej om jag frågar ifall han fått lunch, så lita inte för mycket på honom! *s* Och vilka som varit där och inte har väldigt lite med sanningen att göra. Hoppas även dm lyssnar med selektiva öron. ;)

    Bebban pratar inte alls om dagis.
  20. 10
    Haha, t o m Johannes svarar nej om jag frågar ifall han fått lunch, så lita inte för mycket på honom! *s* Och vilka som varit där och inte har väldigt lite med sanningen att göra. Hoppas även dm lyssnar med selektiva öron. ;)

    Bebban pratar inte alls om dagis.
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Ida pratar mkt

    om dagis och om allt annat oxå... *s* Hon är ju aldrig tyst... Hon sjunger sånger de sjunger där, hon berättar om vad som hänt under dagen, både spontant och vid frågor. Ibland kan man tom få veta att hon varit dagens barn eller vad de ätit till lunch. Men vi pratar mkt om dagis oxå, det kanske påverkar.
  22. 11
    Ida pratar mkt om dagis och om allt annat oxå... *s* Hon är ju aldrig tyst... Hon sjunger sånger de sjunger där, hon berättar om vad som hänt under dagen, både spontant och vid frågor. Ibland kan man tom få veta att hon varit dagens barn eller vad de ätit till lunch. Men vi pratar mkt om dagis oxå, det kanske påverkar.
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Lite...

    men frågar jag vad hon gjort på dagis så har hon busat eller lekt, hon säger vad hon ätit men det stämmer inte alltid, om man frågar om en kompis varit där så säger hon \"näe han e sjuk\" el nåt i den stilen. Imorse var hon jättemammig och ville att jag skulle stanna en stund vilket jag ofta kan då jag pluggar och inte har fasta tider som tur är men jag ser på hennes kroppsspråk att hon inte var så sugen på att vara där idag, lite smått besviken men hon kommer igång och jag hoppas hon trivs fast hon inte pratar mkt om dagis.
    Kram
  24. 12
    Lite... men frågar jag vad hon gjort på dagis så har hon busat eller lekt, hon säger vad hon ätit men det stämmer inte alltid, om man frågar om en kompis varit där så säger hon \"näe han e sjuk\" el nåt i den stilen. Imorse var hon jättemammig och ville att jag skulle stanna en stund vilket jag ofta kan då jag pluggar och inte har fasta tider som tur är men jag ser på hennes kroppsspråk att hon inte var så sugen på att vara där idag, lite smått besviken men hon kommer igång och jag hoppas hon trivs fast hon inte pratar mkt om dagis.
    Kram
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    lät konstigt...

    det var hon som var smått besviken o inte jag ...
  26. 13
    lät konstigt... det var hon som var smått besviken o inte jag ...
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14

    nej

    Vi frågar vad de gjort men han svarar inte alls. En gång när han var ledsen frågade M honom varför han var ledsen och då sa han Majja aaaajjjj = en av fröknarna är arg. Och han har sagt det flera gånger sedan dess, men det rimmar illa med den fröken. Det borde hon ha talat om i så fall, men vi skall ta upp det vid tillfälle. Var var vi? - Jo dagis ja, även J har börjat sjunga mer, men det är inte ord och melodisamtifdigt utan texten för sig (majja hääää toooia hääää, hejaheja hääää) och sång för sig, gärna väldigt ljust laaaalaalaaalaaaa *skrattar*

    Kramar
    R/E
  28. 14
    nej Vi frågar vad de gjort men han svarar inte alls. En gång när han var ledsen frågade M honom varför han var ledsen och då sa han Majja aaaajjjj = en av fröknarna är arg. Och han har sagt det flera gånger sedan dess, men det rimmar illa med den fröken. Det borde hon ha talat om i så fall, men vi skall ta upp det vid tillfälle. Var var vi? - Jo dagis ja, även J har börjat sjunga mer, men det är inte ord och melodisamtifdigt utan texten för sig (majja hääää toooia hääää, hejaheja hääää) och sång för sig, gärna väldigt ljust laaaalaalaaalaaaa *skrattar*

    Kramar
    R/E
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15

    Johanna pratar mycket

    om dagis, mest om Annli (Annelie J´s favvofröken)och Bampe (Har tema Bamse på dagis nu)

    Men frågar jag henne om vad hon gjort så får jag oftast ett nej svar.
  30. 15
    Johanna pratar mycket om dagis, mest om Annli (Annelie J´s favvofröken)och Bampe (Har tema Bamse på dagis nu)

    Men frågar jag henne om vad hon gjort så får jag oftast ett nej svar.
  31. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16

    \"Gillar om åka dagis!\"

    Maya älskar sitt dagis och pratar ofta om det hemma. Hon brukar dock mest berätta om att hon har lekt med Emily (bästisen)och vad de har lekt med, typ klossar, bilar, målat, lekt ute i sandlådan, gungat. Nelly (4 år) berättar sällan något om dagis och svaren på det mesta är nej! Samtidigt vet vi att hon trivs jättebra på dagis så det är nog bara något hon har fått för sig.
  32. 16
    \"Gillar om åka dagis!\" Maya älskar sitt dagis och pratar ofta om det hemma. Hon brukar dock mest berätta om att hon har lekt med Emily (bästisen)och vad de har lekt med, typ klossar, bilar, målat, lekt ute i sandlådan, gungat. Nelly (4 år) berättar sällan något om dagis och svaren på det mesta är nej! Samtidigt vet vi att hon trivs jättebra på dagis så det är nog bara något hon har fått för sig.
  33. Medlem sedan
    Feb 2003
    #17

    Hedvig

    säger ja på allt jag frågar om. För ett tag sedan frågade jag om standardsaker, god mat? Ja, haft samling? Ja, sjungit dagissången? Ja osv. Hon verkade bara säga ja så jag frågade om de åkt buss och då sken hon upp och sa Ja! Lögn ;)

    Ofta tror jag att hon försöker berätta om dagis men jag hänger inte med på orden, jag fattar namnen och lite till, men jag får fråga och luska för att få ihop vad hon säger, så ja, hon pratar nog rätt mycket om dagis. Frågar jag om den eller den varit där så säger hon också ja, även om de är hemma och är sjuka. Säger jag då att den är sjuk så säger hon att syskonet också är sjukt. Fast syskonet egentligen varit på dagis.
  34. 17
    Hedvig säger ja på allt jag frågar om. För ett tag sedan frågade jag om standardsaker, god mat? Ja, haft samling? Ja, sjungit dagissången? Ja osv. Hon verkade bara säga ja så jag frågade om de åkt buss och då sken hon upp och sa Ja! Lögn ;)

    Ofta tror jag att hon försöker berätta om dagis men jag hänger inte med på orden, jag fattar namnen och lite till, men jag får fråga och luska för att få ihop vad hon säger, så ja, hon pratar nog rätt mycket om dagis. Frågar jag om den eller den varit där så säger hon också ja, även om de är hemma och är sjuka. Säger jag då att den är sjuk så säger hon att syskonet också är sjukt. Fast syskonet egentligen varit på dagis.
  35. Medlem sedan
    Dec 2000
    #18

    Massor!

    Alice pratar massor om dagis, om de olika fröknarna och om sina kompisar. Hon berättar om några barn som har varit ledsna, att de har lekt osv. Jag behöver oftast inte ens fråga, hon berättar ändå. En gång i våras berättade hon för mig att hon hade varit ledsen på dagis. Det skar i mammahjärtat, men samtidigt blev jag så otroligt glad att hon berättade det för mig och kunde sätta ord på sina känslor. Sen var det inte så allvarligt när jag frågade personalen dagen efter, fröken hade sagt åt Alice när hon drog ett annat barn i håret, då hade Alice blivit ledsen ;-)

    Av erfarenhet vet jag att långt ifrån alla barn pratar om dagis hemma. Jag har träffat på föräldrar till barn i alla åldrar som undrar varför deras barn inte pratar om dagis hemma. Varför vet jag ju inte, men barn är olika.

    Kram!
  36. 18
    Massor! Alice pratar massor om dagis, om de olika fröknarna och om sina kompisar. Hon berättar om några barn som har varit ledsna, att de har lekt osv. Jag behöver oftast inte ens fråga, hon berättar ändå. En gång i våras berättade hon för mig att hon hade varit ledsen på dagis. Det skar i mammahjärtat, men samtidigt blev jag så otroligt glad att hon berättade det för mig och kunde sätta ord på sina känslor. Sen var det inte så allvarligt när jag frågade personalen dagen efter, fröken hade sagt åt Alice när hon drog ett annat barn i håret, då hade Alice blivit ledsen ;-)

    Av erfarenhet vet jag att långt ifrån alla barn pratar om dagis hemma. Jag har träffat på föräldrar till barn i alla åldrar som undrar varför deras barn inte pratar om dagis hemma. Varför vet jag ju inte, men barn är olika.

    Kram!
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19

    Nja

    Om vi frågar om det var kul svarar de ja! dagis!
    OM vi frågar vad de ätit svarar de:
    ... korv!...pasta!... ris!... köttbullar! ...fisk!

    om vi frågar vad de gjort svarar de:
    .....
    OM vi då frågar om de har målat (tex) svarar de:
    JA! Måla!

    Så man kan väl egentligen inte säga att de pratar om dagis hemma, nej... ;-)
  38. 19
    Nja Om vi frågar om det var kul svarar de ja! dagis!
    OM vi frågar vad de ätit svarar de:
    ... korv!...pasta!... ris!... köttbullar! ...fisk!

    om vi frågar vad de gjort svarar de:
    .....
    OM vi då frågar om de har målat (tex) svarar de:
    JA! Måla!

    Så man kan väl egentligen inte säga att de pratar om dagis hemma, nej... ;-)
  39. Gullan & Axel
    #20

    Axel svarar bara ja

    Så det är inte mycket mer informativt. Har testat med frågor som jag vet är nej och det svarar han ändå ja på. Och jo han säger \"inte puttas Gabriel\", \"inte puttas Pontus\". Jag undrar om det är Axel som brukar putta dem eller han som blir puttad. Elelr om fröknarna ofta säger till just de två?
  40. 20
    Axel svarar bara ja Så det är inte mycket mer informativt. Har testat med frågor som jag vet är nej och det svarar han ändå ja på. Och jo han säger \"inte puttas Gabriel\", \"inte puttas Pontus\". Jag undrar om det är Axel som brukar putta dem eller han som blir puttad. Elelr om fröknarna ofta säger till just de två?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. prata med dagis?
    By Anonym in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 16:27
  2. Hur prata med någon som inte "kan" prata
    By Anonym64 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 11:43
  3. Hur prata med nån som inte vill prata?
    By Förtvivlad in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 16:46
  4. Ang att prata med dagis
    By tango in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 13:27
  5. Prata med dagis...
    By fyrbarnsmamma in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 17:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar