Ursäkta om jag frågar ang dagis
_0307 Julibarn
  1. Helena *på besök*
    #1

    Ursäkta om jag frågar ang dagis

    men ni som inte har era barn på dagis, hur har ni råd? Jobbar er man för 2 eller bor ni i en koja i skogen? Vi måste tyvärr plocka ut så många föräldrardagar att de bara räcker 1,5 år sen har vi liksom inget val. Sen undrar jag även, det jobb ni hade när ni blev gravida undrar inte de när ni ska komma tillbaka?

    Var inte meningen att lägga mig i er debatt men ibland undrar jag hur ni har råd att bara vara hemma. Känner ingen av mina vänner som har det...
  2. 1
    Ursäkta om jag frågar ang dagis men ni som inte har era barn på dagis, hur har ni råd? Jobbar er man för 2 eller bor ni i en koja i skogen? Vi måste tyvärr plocka ut så många föräldrardagar att de bara räcker 1,5 år sen har vi liksom inget val. Sen undrar jag även, det jobb ni hade när ni blev gravida undrar inte de när ni ska komma tillbaka?

    Var inte meningen att lägga mig i er debatt men ibland undrar jag hur ni har råd att bara vara hemma. Känner ingen av mina vänner som har det...
  3. Ida & Toria
    #2

    Trots att Toria

    är på dagis svarar jag iom att jag har henne där så lite som bara möjligt är. Min man jobbar heltid, det gör inte jag. Jag jobbar ca 6-10 timmar/vecka + att jag pluggar på heltid (mycket självstudier som med fördel blir lästa nattetid). Vi har tillsammans tagit ut ca 90 dagar varav det mesta nu i sommras, jag får bara garantipenningen och det känns nästan som att jag kan vara utan den iom att det inte ger några pengar. Jag var hemma från skolan i drygt 1,5 år (jobbade som vanligt under hela grav och barnledigheten).
    Vi bor tillsammans med mina hundar i en lägenhet vid skogen, jag åker buss och min man har bil. Jag unnar mig inte annat än just hundarna och vi far inte på utlandssemester, köper inte dyra märkeskläder eller liknande. Det är en fråga om att prioritera tid med sitt barn, varken mer eller mindre.
  4. 2
    Trots att Toria är på dagis svarar jag iom att jag har henne där så lite som bara möjligt är. Min man jobbar heltid, det gör inte jag. Jag jobbar ca 6-10 timmar/vecka + att jag pluggar på heltid (mycket självstudier som med fördel blir lästa nattetid). Vi har tillsammans tagit ut ca 90 dagar varav det mesta nu i sommras, jag får bara garantipenningen och det känns nästan som att jag kan vara utan den iom att det inte ger några pengar. Jag var hemma från skolan i drygt 1,5 år (jobbade som vanligt under hela grav och barnledigheten).
    Vi bor tillsammans med mina hundar i en lägenhet vid skogen, jag åker buss och min man har bil. Jag unnar mig inte annat än just hundarna och vi far inte på utlandssemester, köper inte dyra märkeskläder eller liknande. Det är en fråga om att prioritera tid med sitt barn, varken mer eller mindre.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Jag kan svara...

    trots att Basti går på förskola nu hade vi ju honom hemma längre än de 1,5 åren som de flesta har.
    Vi ville absolut ha honom hemma minst så länge som han var dels på grund av hans allergier och för att han varit sjuk så mycket så vi tyckte han behövde slippa förskolesmittorna tills han fått vara frisk ett tag. Dels för att vi inte tyckte han var mogen för förskola innan. Maken sa helt enkelt upp sig från sitt jobb och tog ett nattjobb. Jag började plugga när vår äldsta var liten dels för att kunna vara med barnen mer och vara mer flexibel vad gäller tiderna.
    Angående mitt jobb jag hade/har så kan de ju inte säga så mycket så länge man är tjänstledig för föräldraledighet eller studier, och det har jag varit. Maken sa som sagt upp sig. Råd och råd, vi drog ner på precis allt! Inga resor, vi flyttade och levde så snålt det bara gick.
  6. 3
    Jag kan svara... trots att Basti går på förskola nu hade vi ju honom hemma längre än de 1,5 åren som de flesta har.
    Vi ville absolut ha honom hemma minst så länge som han var dels på grund av hans allergier och för att han varit sjuk så mycket så vi tyckte han behövde slippa förskolesmittorna tills han fått vara frisk ett tag. Dels för att vi inte tyckte han var mogen för förskola innan. Maken sa helt enkelt upp sig från sitt jobb och tog ett nattjobb. Jag började plugga när vår äldsta var liten dels för att kunna vara med barnen mer och vara mer flexibel vad gäller tiderna.
    Angående mitt jobb jag hade/har så kan de ju inte säga så mycket så länge man är tjänstledig för föräldraledighet eller studier, och det har jag varit. Maken sa som sagt upp sig. Råd och råd, vi drog ner på precis allt! Inga resor, vi flyttade och levde så snålt det bara gick.
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    Det första jag tänkte också...

    Hur sjutton får man det att gå ihop?!

    Vi skulle aldrig kunna bo där vi bor om jag skulle vara hemma. Min sambo tjänar inte så bra att han skulle kunna ta hela kostnaden.
    Vi skulle behöva flytta ut på landet och få ner vår boendekostnad.
    Nu har vi två bilar, men det behövs när vi båda har jobb som inte ligger rätt när man ska åka kommunalt. Vi bor i Bålsta och mitt jobb ligger i Upplands Väsby, inga tvärförbindelser där inte.

    Visst, vi lever ganska bra. Unnar oss ofta god mat, kläder och nån resa.

    Min dröm hade ju varit att jag hade fått vara hemma i två år till med Moa. Jag mår ofta väldigt dåligt av att jag inte kunde vara hemma med henne längre.
  8. 4
    Det första jag tänkte också... Hur sjutton får man det att gå ihop?!

    Vi skulle aldrig kunna bo där vi bor om jag skulle vara hemma. Min sambo tjänar inte så bra att han skulle kunna ta hela kostnaden.
    Vi skulle behöva flytta ut på landet och få ner vår boendekostnad.
    Nu har vi två bilar, men det behövs när vi båda har jobb som inte ligger rätt när man ska åka kommunalt. Vi bor i Bålsta och mitt jobb ligger i Upplands Väsby, inga tvärförbindelser där inte.

    Visst, vi lever ganska bra. Unnar oss ofta god mat, kläder och nån resa.

    Min dröm hade ju varit att jag hade fått vara hemma i två år till med Moa. Jag mår ofta väldigt dåligt av att jag inte kunde vara hemma med henne längre.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    För oss

    Så har lyckade husaffärer gjort det möjligt. Maken har ett välbetalt jobb och får reseersättning när han är borta mycket.
    Jag har slutat mitt jobb som jag hade innan småkillarna, så det finns ingen som står och stampar om det. Tänker att den dagen jag vill börja jobba igen så lär det lösa sig på något sätt.
  10. 5
    För oss Så har lyckade husaffärer gjort det möjligt. Maken har ett välbetalt jobb och får reseersättning när han är borta mycket.
    Jag har slutat mitt jobb som jag hade innan småkillarna, så det finns ingen som står och stampar om det. Tänker att den dagen jag vill börja jobba igen så lär det lösa sig på något sätt.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Leva snålare?

    Två vuxna på 1 heltidslön och en fp-lön klarar man sej väl rätt långt på? Jag snålar rätt rejält men har högsta fp:n. Sambon tjänar bra, men inte jättejättebra.

    Vi äter bra, \"rolig\" mat, reser minst en ggn/år och unnar oss en del kul. Men vi dricker inte alkohol, reser inte charter eller springer på krogen.

    Mitt jobb undrar inte när jag ska komma tillbaka eftersom jag berättat när det blir ;-)

    /mie
  12. 6
    Leva snålare? Två vuxna på 1 heltidslön och en fp-lön klarar man sej väl rätt långt på? Jag snålar rätt rejält men har högsta fp:n. Sambon tjänar bra, men inte jättejättebra.

    Vi äter bra, \"rolig\" mat, reser minst en ggn/år och unnar oss en del kul. Men vi dricker inte alkohol, reser inte charter eller springer på krogen.

    Mitt jobb undrar inte när jag ska komma tillbaka eftersom jag berättat när det blir ;-)

    /mie
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Det är ju stor skillnad...

    på vad en lön innebär också... Min bästa kompis får ut lika mycket i lön när hon jobbar som jag fick ut när jag tog 4 FP-dagar - det är INTE kul att vara barnskötare och inte få fast tjänst...
  14. 7
    Det är ju stor skillnad... på vad en lön innebär också... Min bästa kompis får ut lika mycket i lön när hon jobbar som jag fick ut när jag tog 4 FP-dagar - det är INTE kul att vara barnskötare och inte få fast tjänst...
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8

    Vi har...

    ett nybyggt hus och min man har en skitlön.
    Vi prioriterar, äter nästan aldrig ute, köper sällan nya kläder bara för att det är kul, kan inte köpa mkt godsaker och \"lyxig\" mat, fara på bio och teater och sånt bara för att det är kul och man vill. Barnen ärver rena och snygga kläder från kusiner ibland. Vi har inte nyaste datorn och dyra DVD och stereo-anläggningar.
    Dessutom bor jag i Finland, och får Hemvårdsstöd om jag är hemma med Selma tils hon fyller 3 år, det är ca.4000kr/månad, plus barnbidraget för tre barn - det är \"min lön\". Det är knapert till tusan, väldigt knapert, just nu har vi 1 liter mjölk fram till fredag morgon och 0 euro kvar, men det överlever vi, det går, jag tycker att det är värt det, och barnen med. Om man har råd att vara hemma med småbarn, det vet man ju inte förrän man försökt ½ år, OM det är det man vill, men i så fall måste nog de flesta vara beredda på att ändra sin livsstil lite, och börja tänka efter. Just nu har jag 0 euro fram till fredag (och då verkligen NOLL, är t.om. skyldigt 30cent till bybutiken... *ler*) p.ga. att jag köpt ett par jeans åt mig och åt lunch ute med en vän den dagen.
  16. 8
    Vi har... ett nybyggt hus och min man har en skitlön.
    Vi prioriterar, äter nästan aldrig ute, köper sällan nya kläder bara för att det är kul, kan inte köpa mkt godsaker och \"lyxig\" mat, fara på bio och teater och sånt bara för att det är kul och man vill. Barnen ärver rena och snygga kläder från kusiner ibland. Vi har inte nyaste datorn och dyra DVD och stereo-anläggningar.
    Dessutom bor jag i Finland, och får Hemvårdsstöd om jag är hemma med Selma tils hon fyller 3 år, det är ca.4000kr/månad, plus barnbidraget för tre barn - det är \"min lön\". Det är knapert till tusan, väldigt knapert, just nu har vi 1 liter mjölk fram till fredag morgon och 0 euro kvar, men det överlever vi, det går, jag tycker att det är värt det, och barnen med. Om man har råd att vara hemma med småbarn, det vet man ju inte förrän man försökt ½ år, OM det är det man vill, men i så fall måste nog de flesta vara beredda på att ändra sin livsstil lite, och börja tänka efter. Just nu har jag 0 euro fram till fredag (och då verkligen NOLL, är t.om. skyldigt 30cent till bybutiken... *ler*) p.ga. att jag köpt ett par jeans åt mig och åt lunch ute med en vän den dagen.
  17. Medlem sedan
    Jan 2002
    #9

    Nja

    det gör man ju inte alltid, för det beror ju helt på vad den som jobbar heltid har för lön helt enkelt. Det är ju det utgångsläget man får gå efter...och det är ju himla olika. Sen beror det ju på om man har fler än ett barn (fler barnbidrag och flerbarnstillägg), hur man bor (större städer är alltid dyrare), kanske allgerier i familjen, barn som blir torra tidigt (mindre blöjor) osv. Många aspekter.

  18. 9
    Nja det gör man ju inte alltid, för det beror ju helt på vad den som jobbar heltid har för lön helt enkelt. Det är ju det utgångsläget man får gå efter...och det är ju himla olika. Sen beror det ju på om man har fler än ett barn (fler barnbidrag och flerbarnstillägg), hur man bor (större städer är alltid dyrare), kanske allgerier i familjen, barn som blir torra tidigt (mindre blöjor) osv. Många aspekter.

  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    beror ju på hurdana lån man har också

    Min brorsa o hans fru har t ex lånat en hel del för att ha råd att ha sitt hus så de kunde inte förbli hemmaföräldrar av den anledningen. Bådas löner behövdes o det räckte visserligen en tid att betala enbart räntor på lånet, men i nåt skede så måste man även börja med amorteringar och det var då som svägerskan gick tillbaka till jobbet.
  20. 10
    beror ju på hurdana lån man har också Min brorsa o hans fru har t ex lånat en hel del för att ha råd att ha sitt hus så de kunde inte förbli hemmaföräldrar av den anledningen. Bådas löner behövdes o det räckte visserligen en tid att betala enbart räntor på lånet, men i nåt skede så måste man även börja med amorteringar och det var då som svägerskan gick tillbaka till jobbet.
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    jag var hemmamamma

    tills i höst och vår ekonomi hade visserligen tillåtit att det fortsatte, men vi valde annorlunda av en hel massa andra skäl.

    Orsaken till varför vi klarar oss på en lön är att vi är vana att ha det så. Jag var arbetslös redan i Finland och det bara fortsatte i det här landet. Pga omständigheterna fick jag ingen arbetslöshetsersättning och inte får jag någon föräldrapenning heller eller nån som helst ersättning så jag har varit hemma helt och totalt gratis. Men vi har tur iom att min man har en rätt bra lön (normal i den här stan, men mycket högre än han hade fått i Finland) så med mycket sparande och omläggning av lån kan vi leva helt bra ändå.

    Vissa tider har det varit jobbigare, vissa lättare. Nu när jag studerar går hela mitt studiestöd till att betala dagisavgiften så vi har tagit studielån för att ha lite mer luft i ekonomin och det är skönt.

    Jag känner faktiskt inte heller nån annan än mej själv som har haft råd att vara hemma. Inte ens mina vänner i Finland har råd till det trots hemvårdsstöd och allt. Beror väl lite på var man bor också, inte bara vad man förtjänar. Hus är dyrare på en del orter än andra alltså.
  22. 11
    jag var hemmamamma tills i höst och vår ekonomi hade visserligen tillåtit att det fortsatte, men vi valde annorlunda av en hel massa andra skäl.

    Orsaken till varför vi klarar oss på en lön är att vi är vana att ha det så. Jag var arbetslös redan i Finland och det bara fortsatte i det här landet. Pga omständigheterna fick jag ingen arbetslöshetsersättning och inte får jag någon föräldrapenning heller eller nån som helst ersättning så jag har varit hemma helt och totalt gratis. Men vi har tur iom att min man har en rätt bra lön (normal i den här stan, men mycket högre än han hade fått i Finland) så med mycket sparande och omläggning av lån kan vi leva helt bra ändå.

    Vissa tider har det varit jobbigare, vissa lättare. Nu när jag studerar går hela mitt studiestöd till att betala dagisavgiften så vi har tagit studielån för att ha lite mer luft i ekonomin och det är skönt.

    Jag känner faktiskt inte heller nån annan än mej själv som har haft råd att vara hemma. Inte ens mina vänner i Finland har råd till det trots hemvårdsstöd och allt. Beror väl lite på var man bor också, inte bara vad man förtjänar. Hus är dyrare på en del orter än andra alltså.
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    Självklart

    Självklart är det skillnad. Jag hävdar ändå att man kan dra in på saker och ting om man verkligen VILL ha barnet hemma länge.

    Känns det som \"ganska viktigt\" sparar man kanske \"ganska mycket\" och känns det som \"mycket viktigt\" sparar man väl \"mycket\" osv

    Det finns oerhört mycket man kan spara in på i sin vardag!

    /mie
  24. 12
    Självklart Självklart är det skillnad. Jag hävdar ändå att man kan dra in på saker och ting om man verkligen VILL ha barnet hemma länge.

    Känns det som \"ganska viktigt\" sparar man kanske \"ganska mycket\" och känns det som \"mycket viktigt\" sparar man väl \"mycket\" osv

    Det finns oerhört mycket man kan spara in på i sin vardag!

    /mie
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Ja, det håller jag med om...

    jag har ju t ex ett litet pickande dåligt samvete för att vi spenderar STOOORA pengar på att ge Carl ett syskon och inte använder pengarna för att kunna vara hemma längre (eller arbeta kortare dagar). Förhoppningsvis lönar det sig i längden, men det känns ju inte hundra...
  26. 13
    Ja, det håller jag med om... jag har ju t ex ett litet pickande dåligt samvete för att vi spenderar STOOORA pengar på att ge Carl ett syskon och inte använder pengarna för att kunna vara hemma längre (eller arbeta kortare dagar). Förhoppningsvis lönar det sig i längden, men det känns ju inte hundra...
  27. Medlem sedan
    Feb 2003
    #14

    Är inte hemma men svarar ändå

    Givetvis beror det på vilken situation man har, hur mycket de båda parterna tjänar samt hur dyrt boende man har. Andra faktorer spelar ju förstås också in, men boendet är den post som man oftast har svårast att dra in på.

    För oss skulle det räcka att leva på min lön om vi var tvungna. Det skulle inte bli mycket över, men det skulle gå. Jag började ganska raskt jobba halvtid, när Viggo var 7 månader. Då fick jag med min 50% lön nästan lika mycket pengar varje månad som jag fick med full fp och tog ut 5 dagar/vecka. Vi lever dessutom ganska snålt och har lite svårt att göra av med pengar på konsumtion. Jag har aldrig tid att handla annat än mat och det är svårt att förköpa sig på. Reser gör vi, men oftast till landet vilket inte blir så dyrt. Sedan har vi en bil, men den är inte heller så dyr och lånen på huset är förhållandevis modesta eftersom vi genom tidigare reavinster byggt upp ett rätt rejält kapital.

    Om både jag och min man hade jobbat mellan 50 och 75% och sedan saxat våra arbetstider hade vi kunnat vara hemma länge och klara ekonomin. Nu har vi valt att ha Viggo på dagis så att vi kan jobba mer båda två och dessutom ha ett bra samliv när vi alla är lediga, men det är ju för att våra jobb betyder väldigt mycket för oss och vi har dem inte bara för att tjäna pengar. Dessutom känns det som att Viggo trivs väldigt bra på dagis och att hans tid där per vecka, 35 timmar, är ganska lagom.

    Mvh,
    Susanne
  28. 14
    Är inte hemma men svarar ändå Givetvis beror det på vilken situation man har, hur mycket de båda parterna tjänar samt hur dyrt boende man har. Andra faktorer spelar ju förstås också in, men boendet är den post som man oftast har svårast att dra in på.

    För oss skulle det räcka att leva på min lön om vi var tvungna. Det skulle inte bli mycket över, men det skulle gå. Jag började ganska raskt jobba halvtid, när Viggo var 7 månader. Då fick jag med min 50% lön nästan lika mycket pengar varje månad som jag fick med full fp och tog ut 5 dagar/vecka. Vi lever dessutom ganska snålt och har lite svårt att göra av med pengar på konsumtion. Jag har aldrig tid att handla annat än mat och det är svårt att förköpa sig på. Reser gör vi, men oftast till landet vilket inte blir så dyrt. Sedan har vi en bil, men den är inte heller så dyr och lånen på huset är förhållandevis modesta eftersom vi genom tidigare reavinster byggt upp ett rätt rejält kapital.

    Om både jag och min man hade jobbat mellan 50 och 75% och sedan saxat våra arbetstider hade vi kunnat vara hemma länge och klara ekonomin. Nu har vi valt att ha Viggo på dagis så att vi kan jobba mer båda två och dessutom ha ett bra samliv när vi alla är lediga, men det är ju för att våra jobb betyder väldigt mycket för oss och vi har dem inte bara för att tjäna pengar. Dessutom känns det som att Viggo trivs väldigt bra på dagis och att hans tid där per vecka, 35 timmar, är ganska lagom.

    Mvh,
    Susanne
  29. Medlem sedan
    Sep 2002
    #15

    Ok,

    men fortfarande har det med hur mycket man är villig att \"offra\" av sitt vanliga liv att göra.

    Ser man till att leta annonser och billig mat, inte köper andra kläder än de man måste (och dessa köps begagnat), inga prenumerationer och inte köpa tidningar, kanske flytta till billigare lägenhet osv. Det finns alltid saker man kan göra för att dra ner på kostnaderna och sen får man välja hur mycket extra tid hemma är värt för familjen.

    Känner man att man inte pallar att bara äta billig mat eller inte köpa/unna sig roliga saker då och då, att det inte är värt ett halvår till hemma, ja då har man haft valet men känt att det blev för \"dyrt\". Man ska ju få leva också!

    Vi som båda sitter på rätt hyfsade löner är ju mil ifrån hur ensamstående har det och även där finns det mammor som väljer att toksnåla och vara hemma länge.

    Ett val har man så gott som alltid, sen hur man väljer är ju upp till en själv. Alla har inte samma förutsättningar men det gäller allt man gör i livet.

    /mie
  30. 15
    Ok, men fortfarande har det med hur mycket man är villig att \"offra\" av sitt vanliga liv att göra.

    Ser man till att leta annonser och billig mat, inte köper andra kläder än de man måste (och dessa köps begagnat), inga prenumerationer och inte köpa tidningar, kanske flytta till billigare lägenhet osv. Det finns alltid saker man kan göra för att dra ner på kostnaderna och sen får man välja hur mycket extra tid hemma är värt för familjen.

    Känner man att man inte pallar att bara äta billig mat eller inte köpa/unna sig roliga saker då och då, att det inte är värt ett halvår till hemma, ja då har man haft valet men känt att det blev för \"dyrt\". Man ska ju få leva också!

    Vi som båda sitter på rätt hyfsade löner är ju mil ifrån hur ensamstående har det och även där finns det mammor som väljer att toksnåla och vara hemma länge.

    Ett val har man så gott som alltid, sen hur man väljer är ju upp till en själv. Alla har inte samma förutsättningar men det gäller allt man gör i livet.

    /mie
  31. Medlem sedan
    Feb 2003
    #16

    Tycker inte att ni ska ha dåligt samvete

    Det räcker väl att ni har det tufft redan som det är och måste kämpa för att lyckas få till det. Att dte sedan kostar stora pengar gör ju inte saken lättare, men det är klart att ni måste försöka.

    Jag blir verkligen beklämd över att läsa att du har dåligt samvete för att pengarna inte används till att vara hemma med Carl. Jag är övertygad om att han kommer att bli jätteglad över att få syskon istället och att ni kommer att lyckas snart igen :-)

    Kram,
    Susanne
  32. 16
    Tycker inte att ni ska ha dåligt samvete Det räcker väl att ni har det tufft redan som det är och måste kämpa för att lyckas få till det. Att dte sedan kostar stora pengar gör ju inte saken lättare, men det är klart att ni måste försöka.

    Jag blir verkligen beklämd över att läsa att du har dåligt samvete för att pengarna inte används till att vara hemma med Carl. Jag är övertygad om att han kommer att bli jätteglad över att få syskon istället och att ni kommer att lyckas snart igen :-)

    Kram,
    Susanne
  33. KL
    #17

    Men Lillan!

    Du ska inte ha dåligt samvete över detta, tycker överhuvudtaget att detta snack om att spara in på pengar för att hålla barnen hemma längre varken har logik eller någon som helst utvecklande över sig. Det enda som sker är att en drös mammor står med dåligt samvete.

    Lägg kampen på något vettigare istället är min uppmaning till er som ger tips om hur man behåller sina barn på hemmaplan. Kämpa för bättre dagis och dagmammor åt alla istället för att ge varndra tips och råd om att spara in på utgifter att du som mamma ska vara hemma längre. Detta gynnar fler på flera plan, anser jag.
  34. 17
    Men Lillan! Du ska inte ha dåligt samvete över detta, tycker överhuvudtaget att detta snack om att spara in på pengar för att hålla barnen hemma längre varken har logik eller någon som helst utvecklande över sig. Det enda som sker är att en drös mammor står med dåligt samvete.

    Lägg kampen på något vettigare istället är min uppmaning till er som ger tips om hur man behåller sina barn på hemmaplan. Kämpa för bättre dagis och dagmammor åt alla istället för att ge varndra tips och råd om att spara in på utgifter att du som mamma ska vara hemma längre. Detta gynnar fler på flera plan, anser jag.
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18

    Lever på min mans lön

    Han jobbar inte för två, utan vanliga arbetstider, men tjänar så att vi klarar oss.
    Vi får också trekvarts vårdbidrag för att vi har synskadade barn. Det hjälper ju till (och bidrar till att jag vill vara hemma)
    Och så tänker vi på utgifterna, storhandlar, har ett relativt billigt boende, köper inte massa eller dyra kläder mm

    Jag har sagt upp mig från jobbet för att slippa bestämma när jag ska jobba igen.


  36. 18
    Lever på min mans lön Han jobbar inte för två, utan vanliga arbetstider, men tjänar så att vi klarar oss.
    Vi får också trekvarts vårdbidrag för att vi har synskadade barn. Det hjälper ju till (och bidrar till att jag vill vara hemma)
    Och så tänker vi på utgifterna, storhandlar, har ett relativt billigt boende, köper inte massa eller dyra kläder mm

    Jag har sagt upp mig från jobbet för att slippa bestämma när jag ska jobba igen.


  37. Medlem sedan
    Sep 2002
    #19

    Jo

    Men det är fortfarande ett val de tagit, eller hur.

    På samma sätt som jag och B har stora lån på vårat hus. Skulle vi verkligen vilja vara hemma tills barnen börjar skolan skulle vi kunna sälja och flytta. Såpass gärna vill inte jag vara hemma länge, så mycket är det inte värt. Men valet har jag!

    /mie
  38. 19
    Jo Men det är fortfarande ett val de tagit, eller hur.

    På samma sätt som jag och B har stora lån på vårat hus. Skulle vi verkligen vilja vara hemma tills barnen börjar skolan skulle vi kunna sälja och flytta. Såpass gärna vill inte jag vara hemma länge, så mycket är det inte värt. Men valet har jag!

    /mie
  39. Medlem sedan
    Sep 2002
    #20

    Mmm

    Fast egentligen, är det nåt att ens fundera på att ha dåligt skamvete för?

    Spelade du bort samma summa på hästar, ja då skulle du nog kunna ha dåligt skamvete men allvarligt, varför ens tänka tanken nu när det är så \"väl spenderade\" pengar?

    /mie
  40. 20
    Mmm Fast egentligen, är det nåt att ens fundera på att ha dåligt skamvete för?

    Spelade du bort samma summa på hästar, ja då skulle du nog kunna ha dåligt skamvete men allvarligt, varför ens tänka tanken nu när det är så \"väl spenderade\" pengar?

    /mie
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Feberfri dagis, dagis. Måste fråga er
    By heke4 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 13:17
  2. Sjuk igen...åh suck..dagis dagis
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 10:47
  3. Ursäkta mig
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:34
  4. frågar här med studier/dagis
    By Malin IGAF in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 07:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar