Ang för trångt bäcken!!!
_0512 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Ang för trångt bäcken!!!

    Är det någon som har någon erfarenhet av detta??

    Min mamma har inte kunnat föda pga för trångt bäcken och är lite orolig för att jag skall ha samma problem.

    Har pratat med min barnmorska om detta och det enda svar jag fick av henne var att det sällan är ärftligt. Lugnade mig inte direkt kan jag säga. Jag vill absolut föda normalt, lite rädd för snitt, men är samtidigt orolig för att det inte skall gå. Tog upp det med min barnmorska sist vi var där och hon sa bara att dom märker om inte förlossningen går framåt. Inte heller det gjorde mig lugn kan jag meddela.

    Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta?? Känns lite som man är ute i sista sekund.....

  2. 1
    Ang för trångt bäcken!!! Är det någon som har någon erfarenhet av detta??

    Min mamma har inte kunnat föda pga för trångt bäcken och är lite orolig för att jag skall ha samma problem.

    Har pratat med min barnmorska om detta och det enda svar jag fick av henne var att det sällan är ärftligt. Lugnade mig inte direkt kan jag säga. Jag vill absolut föda normalt, lite rädd för snitt, men är samtidigt orolig för att det inte skall gå. Tog upp det med min barnmorska sist vi var där och hon sa bara att dom märker om inte förlossningen går framåt. Inte heller det gjorde mig lugn kan jag meddela.

    Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta?? Känns lite som man är ute i sista sekund.....

  3. Annica m3+snitt
    #2

    Hej gumman

    Var inte orolig, nu säger de att de flesta kan föda normalt. Min första förlossning började vanligt och det gick inte framåt så efter många långa timmar blev det snitt och det var en fin upplevelse.
    Så ta det lugnt och så ska du se att du får din lilla bebis snart och Du var inte orolig...

    Kram på dig från en som gjort snitt och kommer göra igen...
  4. 2
    Hej gumman Var inte orolig, nu säger de att de flesta kan föda normalt. Min första förlossning började vanligt och det gick inte framåt så efter många långa timmar blev det snitt och det var en fin upplevelse.
    Så ta det lugnt och så ska du se att du får din lilla bebis snart och Du var inte orolig...

    Kram på dig från en som gjort snitt och kommer göra igen...
  5. Annica m3+snitt
    #3

    Glömde ju *på besök*

    ...
  6. 3
    Glömde ju *på besök* ...
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Tack

    för dom lugnande orden :)

    Såg att du inte kommer på fikan idag, jag hoppar också av, har knappt sovit något inatt heller....förvärkar.

    Ha det gott så länge, nästa gång vi syns kanske jag har en liten bebbe med mig.

    Kram
  8. 4
    Tack för dom lugnande orden :)

    Såg att du inte kommer på fikan idag, jag hoppar också av, har knappt sovit något inatt heller....förvärkar.

    Ha det gott så länge, nästa gång vi syns kanske jag har en liten bebbe med mig.

    Kram
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Bäckenmätning?

    Har du varit på bäckenröntgen för att mäta hur stor eller liten du är i bäckenet. Om inte så kanske du kan ringa din bm och be om att få komma på en sådan.
    Hoppas det löser sig på bäta sätt.
    Kram m
  10. 5
    Bäckenmätning? Har du varit på bäckenröntgen för att mäta hur stor eller liten du är i bäckenet. Om inte så kanske du kan ringa din bm och be om att få komma på en sådan.
    Hoppas det löser sig på bäta sätt.
    Kram m
  11. marica v. 33+4
    #6

    bäta= bästa *imt*

    .
  12. 6
    bäta= bästa *imt* .
  13. Sema m. Izabella + bf 051210
    #7

    Tänkte på samma sak,

    bäckenmätning ell. röntgen måste du väl ändå få göra för att slippa oroa dig?

    Jag tycker du ska stå på dig och kräva det. Bara för att majoriteten av födande kvinnor har ett någorlunda brett bäcken betyder inte att alla har det.

    Dessutom kanske det är ärftligt? Vad vet jag.

    Stå på dig! Kram*
  14. 7
    Tänkte på samma sak, bäckenmätning ell. röntgen måste du väl ändå få göra för att slippa oroa dig?

    Jag tycker du ska stå på dig och kräva det. Bara för att majoriteten av födande kvinnor har ett någorlunda brett bäcken betyder inte att alla har det.

    Dessutom kanske det är ärftligt? Vad vet jag.

    Stå på dig! Kram*
  15. Sanna med Paula + lill*n i v.34
    #8

    Väldigt sällan ärfligt

    De är andra faktorer som spelar roll långt före den ärfliga faktorn. Om du har ett trångt bäcken så kommer inte bebisen sjunka ner under förlossningsarbetet. Detta märker dom på förlossningen när dom kollar hur öppen du är och hur långt upp/ner bebisen är. Dottern sjönk inte ner ett dyft och då var jag öppen 9 cm till slut. De blev ett halvakut snitt under lugna omständigheter. Tycker inte du ska göra en bäckenmätning nu utan vänta efteråt så du vet till nästa barn. Skriv i födelseplanen att dom håller extra koll på om bebisen sjunker ner eller inte.

    Lycka till!
  16. 8
    Väldigt sällan ärfligt De är andra faktorer som spelar roll långt före den ärfliga faktorn. Om du har ett trångt bäcken så kommer inte bebisen sjunka ner under förlossningsarbetet. Detta märker dom på förlossningen när dom kollar hur öppen du är och hur långt upp/ner bebisen är. Dottern sjönk inte ner ett dyft och då var jag öppen 9 cm till slut. De blev ett halvakut snitt under lugna omständigheter. Tycker inte du ska göra en bäckenmätning nu utan vänta efteråt så du vet till nästa barn. Skriv i födelseplanen att dom håller extra koll på om bebisen sjunker ner eller inte.

    Lycka till!
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Min mätning har flera orsaker...*långt*

    Jag har fått tjata på min BM om mätningen. De tror inte det är ärftligt. De påpekar att svåra förlossningar kan bero på värksvaghet eller vilken förlossningsställning man haft och på hur stort barnets huvudomfång är.

    Sen tog jag upp det med en förlossningsläkare i v 34, och han tyckte det var självklart med bäckenmätning om jag kände mig rädd/osäker .
    Så han skrev en remiss jättesnabbt och nu fick jag alltså en tid :)

    Jag ska också få göra ett tillväxt ultraljud för att se hur stor bebisen är nästa vecka.

    MEN att jag ska få göra dessa två kontroller beror till största delen på att en av mina kompisar har förlorat sitt barn under förlossningen och det har gett mig rädsla för att barnet ska vara för stort- som hennes var. Så jag har gått på samtal 2 ggr för att diskutera rädslan och riskerna. Nu känns det lite bättre.

    Om jag får veta att allt är ok, ja då kan jag ju slappna av under förlossningen och då kanske värkarbetet funkar bättre och mentalt så klarar jag då att försätta berg !
    Så funkar jag! Om jag vet att de kroppsliga förutsättningarna finns för en normal vag förlossning, ja då kommer jag att göra allt för att orka och kämpa och då kommer det bli en bra upplevelse. Om jag är rädd och osäker, så orkar/vill/törs jag ingenting och kommer motarbeta värkarna.

    Hoppas att det löser sig till det bästa.
    Om du verkligen vill mäta, så stå på dig! Och ring redan idag, de har kö på röntgenavdelningarna...Men be att få prata med en läkare, om du inte får gehör hos din BM.
  18. 9
    Min mätning har flera orsaker...*långt* Jag har fått tjata på min BM om mätningen. De tror inte det är ärftligt. De påpekar att svåra förlossningar kan bero på värksvaghet eller vilken förlossningsställning man haft och på hur stort barnets huvudomfång är.

    Sen tog jag upp det med en förlossningsläkare i v 34, och han tyckte det var självklart med bäckenmätning om jag kände mig rädd/osäker .
    Så han skrev en remiss jättesnabbt och nu fick jag alltså en tid :)

    Jag ska också få göra ett tillväxt ultraljud för att se hur stor bebisen är nästa vecka.

    MEN att jag ska få göra dessa två kontroller beror till största delen på att en av mina kompisar har förlorat sitt barn under förlossningen och det har gett mig rädsla för att barnet ska vara för stort- som hennes var. Så jag har gått på samtal 2 ggr för att diskutera rädslan och riskerna. Nu känns det lite bättre.

    Om jag får veta att allt är ok, ja då kan jag ju slappna av under förlossningen och då kanske värkarbetet funkar bättre och mentalt så klarar jag då att försätta berg !
    Så funkar jag! Om jag vet att de kroppsliga förutsättningarna finns för en normal vag förlossning, ja då kommer jag att göra allt för att orka och kämpa och då kommer det bli en bra upplevelse. Om jag är rädd och osäker, så orkar/vill/törs jag ingenting och kommer motarbeta värkarna.

    Hoppas att det löser sig till det bästa.
    Om du verkligen vill mäta, så stå på dig! Och ring redan idag, de har kö på röntgenavdelningarna...Men be att få prata med en läkare, om du inte får gehör hos din BM.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Jag är bäckentrång

    Min första förlossning slutade i akut snitt pga att jag var helt utmattad och att jag inte öppnade mig mer än 7 cm (efter 3 dygn). Läkaren tyckte efteråt att jag skulle röntgas, så att mitt bäcken kunde mätas. Mätningen visade mkt riktigt att jag är bäckentrång och att jag med största sannolikhet skulle ha väldigt svårt att föda ett normalstort barn.

    Min BM har gett mig rådet att se till att min dotter röntgas den dagen det är dax eftersom bäckenträngsel kan vara ärftligt. Min mamma har fött mig och mina 2 syskon vaginalt, men haft väldigt svåra förlossningar. Hennes förlossningsberättelser tyder på att även hon är bäckentrång, men att hon har marginalerna på sin sida. Det kanske påverkar att hon är 170 cm lång och jag 158 cm.

    Jag tycker ABSOLUT att du ska proppsa på att bli röntgad!! Ett utdraget förlossningsarbete i onödan är inget roligt. Jag vill inte skrämma upp dig, men känner ändå att jag måste nämna en kompis vars livmoder sprack under hennes långa värkarbete. Även hon visade sig vara bäckentrång.
  20. 10
    Jag är bäckentrång Min första förlossning slutade i akut snitt pga att jag var helt utmattad och att jag inte öppnade mig mer än 7 cm (efter 3 dygn). Läkaren tyckte efteråt att jag skulle röntgas, så att mitt bäcken kunde mätas. Mätningen visade mkt riktigt att jag är bäckentrång och att jag med största sannolikhet skulle ha väldigt svårt att föda ett normalstort barn.

    Min BM har gett mig rådet att se till att min dotter röntgas den dagen det är dax eftersom bäckenträngsel kan vara ärftligt. Min mamma har fött mig och mina 2 syskon vaginalt, men haft väldigt svåra förlossningar. Hennes förlossningsberättelser tyder på att även hon är bäckentrång, men att hon har marginalerna på sin sida. Det kanske påverkar att hon är 170 cm lång och jag 158 cm.

    Jag tycker ABSOLUT att du ska proppsa på att bli röntgad!! Ett utdraget förlossningsarbete i onödan är inget roligt. Jag vill inte skrämma upp dig, men känner ändå att jag måste nämna en kompis vars livmoder sprack under hennes långa värkarbete. Även hon visade sig vara bäckentrång.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    nej

    det har liksom inte varit tal om något sådant utan mer att \"det kommer att märkas då\"

    Ska till BM imorgon och ska ta upp det med henne.
  22. 11
    nej det har liksom inte varit tal om något sådant utan mer att \"det kommer att märkas då\"

    Ska till BM imorgon och ska ta upp det med henne.
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    Jag är nog

    lite som dig där att vet jag att det ska gå då funkar allt, är man lite orolig så funkar det ju inte mentalt, det blir ju spärrar i det undermedvetna även om man inte tror det....

  24. 12
    Jag är nog lite som dig där att vet jag att det ska gå då funkar allt, är man lite orolig så funkar det ju inte mentalt, det blir ju spärrar i det undermedvetna även om man inte tror det....

  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Jag har

    skrivit med stora bokstäver i min födelseplan att dom måste hålla extra koll på just detta. Även min sambo är insatt och har fått order om att ryta ifrån om det inte går framåt. Men det spökar iallafall lite, tänk om dom inte lyssnar...
  26. 13
    Jag har skrivit med stora bokstäver i min födelseplan att dom måste hålla extra koll på just detta. Även min sambo är insatt och har fått order om att ryta ifrån om det inte går framåt. Men det spökar iallafall lite, tänk om dom inte lyssnar...
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14

    ja

    jag får nog stå på mig lite.
  28. 14
    ja jag får nog stå på mig lite.
  29. Medlem sedan
    Oct 2005
    #15

    Ingen erfarenhet men

    vad min BM sagt så är det väldigt ovanligt i dag med svenska kvinnor. Vi har fått så bra mat att våra bäcken utvecklats brett o bra. Hennes inställning var mer att det kunde vara risk med en lite liten thailändska med en bjässe till man :-)
    Men såklart du ska be att få kollat om du är orolig, om inte bara så för att slippa känna dig spänd o orolig inför förlossningen.
  30. 15
    Ingen erfarenhet men vad min BM sagt så är det väldigt ovanligt i dag med svenska kvinnor. Vi har fått så bra mat att våra bäcken utvecklats brett o bra. Hennes inställning var mer att det kunde vara risk med en lite liten thailändska med en bjässe till man :-)
    Men såklart du ska be att få kollat om du är orolig, om inte bara så för att slippa känna dig spänd o orolig inför förlossningen.

Liknande trådar

  1. trångt bäcken-röntgas?
    By Zippa in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 15:12
  2. trångt bäcken....
    By doris83 in forum _0907 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 19:57
  3. Trångt bäcken?
    By nelie in forum Komplikationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 09:48
  4. Bäcken ont?
    By AnnaÖ m bf 14/6 in forum _0706 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 07:07
  5. Ang för trångt bäcken!!!
    By natta74 in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 21:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar