Individuell utvecklingsplan?
Småbarn
  1. Anna
    #1

    Individuell utvecklingsplan?

    Har ni det på era förskolor? Vi har alltid fyllt i en innan, men efter att personalen fått veta att de är offentliga har de valt att inte fylla i dem. För att barnen ska slippa problem, som kan uppstå, i framtiden. Exakt vad för problem vet jag inte...
  2. 1
    Individuell utvecklingsplan? Har ni det på era förskolor? Vi har alltid fyllt i en innan, men efter att personalen fått veta att de är offentliga har de valt att inte fylla i dem. För att barnen ska slippa problem, som kan uppstå, i framtiden. Exakt vad för problem vet jag inte...
  3. Hanna
    #2

    Offentliga??

    Hur då menar du offentliga?

    Vi har sekretess och får inte berätta någon om något barn för andra än de som har direkt arbete med barnet och samma sekretessgrad.
    Undantag om föräldern godkänner utlämnandet.

    Våra utvecklingsplaner är INTE offentliga!

    Däremot följer de ju med barnet upp i skolan, men även där måste man fråga föräldrarna innan man lämnar över dem till skolan eftersom de inte har lika sträng sekretess.
  4. 2
    Offentliga?? Hur då menar du offentliga?

    Vi har sekretess och får inte berätta någon om något barn för andra än de som har direkt arbete med barnet och samma sekretessgrad.
    Undantag om föräldern godkänner utlämnandet.

    Våra utvecklingsplaner är INTE offentliga!

    Däremot följer de ju med barnet upp i skolan, men även där måste man fråga föräldrarna innan man lämnar över dem till skolan eftersom de inte har lika sträng sekretess.
  5. sarah
    #3

    hur har ni lyckats???

    Hur har ni lyckats att inte få IUP offentlig???det vill jag gärna veta,vi har oxå reagerat starkt om detta,våra är oxå offentliga å skulle ngn förälder komma å be om att få titta på IUP så måste vi prata med berörd förälder å sedan lämna ut den...tycker det käns lite falskt mot föräldrarna,först har vi sekretess å tystnadsplikt,men vi får lämna ut IUP:n....hm....fast i en IUP ska det ju bara finnas positiva saker om barnets utveckling,annrs blir det åtgärdsplan å då är den under sekretess...
  6. 3
    hur har ni lyckats??? Hur har ni lyckats att inte få IUP offentlig???det vill jag gärna veta,vi har oxå reagerat starkt om detta,våra är oxå offentliga å skulle ngn förälder komma å be om att få titta på IUP så måste vi prata med berörd förälder å sedan lämna ut den...tycker det käns lite falskt mot föräldrarna,först har vi sekretess å tystnadsplikt,men vi får lämna ut IUP:n....hm....fast i en IUP ska det ju bara finnas positiva saker om barnets utveckling,annrs blir det åtgärdsplan å då är den under sekretess...
  7. Hanna
    #4

    Måste kolla upp detta!

    Poängen med IUP är ju att man tillsammans med barnet och föräldrarna ska kolla på barnets utveckligt och bestämma vad man ska jobba på att utveckla.

    Även om syftet är pos så kan det ju ex stå att vi ska jobba på att Kalle ska bli trygg i gruppen. Ur detta kan man ju utläsa att Kalle inte är trygg i gruppen och detta är ju knappast po för barnet att andra vet??

    Vad skriver ni i era IUP?
  8. 4
    Måste kolla upp detta! Poängen med IUP är ju att man tillsammans med barnet och föräldrarna ska kolla på barnets utveckligt och bestämma vad man ska jobba på att utveckla.

    Även om syftet är pos så kan det ju ex stå att vi ska jobba på att Kalle ska bli trygg i gruppen. Ur detta kan man ju utläsa att Kalle inte är trygg i gruppen och detta är ju knappast po för barnet att andra vet??

    Vad skriver ni i era IUP?
  9. sarah
    #5

    jättesvårt med IUP

    som du säger kan vi oxå skriva i att \"kalle\" behöver stärkas i gruppen etc,men kanske vända på det att vi ser att Kalle tagit mer initiativ till gruppkänsla och detta stöttar vi...el liknande. \"vi vägleder....\"kan oxå vara en fras. kolla gärna upp hur ni gör,för det känns inte rätt emot föräldrar att sitta där å skriva Iup som är offentlig,såvida den är påskriven av föräldrarna.
  10. 5
    jättesvårt med IUP som du säger kan vi oxå skriva i att \"kalle\" behöver stärkas i gruppen etc,men kanske vända på det att vi ser att Kalle tagit mer initiativ till gruppkänsla och detta stöttar vi...el liknande. \"vi vägleder....\"kan oxå vara en fras. kolla gärna upp hur ni gör,för det känns inte rätt emot föräldrar att sitta där å skriva Iup som är offentlig,såvida den är påskriven av föräldrarna.
  11. Hanna
    #6

    Har skrivit frågan

    ...inne på barn som yrke också, ska se om någon svarar där.

    Är det som ni säger så måste jag helt klart tänka om och formulera mig annorlunda.

    Har ju jobbat med dessa i flera år och aldrig tänkt tanken att de skulle vara offentliga...

  12. 6
    Har skrivit frågan ...inne på barn som yrke också, ska se om någon svarar där.

    Är det som ni säger så måste jag helt klart tänka om och formulera mig annorlunda.

    Har ju jobbat med dessa i flera år och aldrig tänkt tanken att de skulle vara offentliga...

  13. Madeleine
    #7

    Men de är väl bara \"offentliga\" för dem

    det berör dvs personal och just det berörda barnet? kan väl jämföras med vår journalhantering (arb. inom sjukvård). Den är ju som bekant hårt styrd av sekretess och de enda som får läsa är berörd personal samt patient. Inte kan man sluta skriva journal för det? Eller har jag missuppfattat den individuella utvecklingsplanen? Vore jätteintressant med ett svar från någon som vet.
  14. 7
    Men de är väl bara \"offentliga\" för dem det berör dvs personal och just det berörda barnet? kan väl jämföras med vår journalhantering (arb. inom sjukvård). Den är ju som bekant hårt styrd av sekretess och de enda som får läsa är berörd personal samt patient. Inte kan man sluta skriva journal för det? Eller har jag missuppfattat den individuella utvecklingsplanen? Vore jätteintressant med ett svar från någon som vet.
  15. Madeleine
    #8

    Poops, skulle hamna under sarah:s inlägg

    \"hur har ni luyckats..\" Sorry!
  16. 8
    Poops, skulle hamna under sarah:s inlägg \"hur har ni luyckats..\" Sorry!
  17. sarah
    #9

    tyvärr är det inte så

    den är offentlig för alla...typ...iaf vad vi fått till oss
  18. 9
    tyvärr är det inte så den är offentlig för alla...typ...iaf vad vi fått till oss
  19. Anna
    #10

    det här är

    tydligen något som de fått reda på efter att nyligen ha haft flera möten om just den individuella utvecklingsplanen. Vi har ju skrivit såna innan. Och offentligt blir det när vårdnadshavaren har skrivit under pappret. Den här gången valde de dock att enbart skriva att de stöttar den positiva utvecklingen, inget annat.
    Just det där med att andra föräldrar, eller vem som helst för den delen, kan titta på det känns ju lite olustigt.
  20. 10
    det här är tydligen något som de fått reda på efter att nyligen ha haft flera möten om just den individuella utvecklingsplanen. Vi har ju skrivit såna innan. Och offentligt blir det när vårdnadshavaren har skrivit under pappret. Den här gången valde de dock att enbart skriva att de stöttar den positiva utvecklingen, inget annat.
    Just det där med att andra föräldrar, eller vem som helst för den delen, kan titta på det känns ju lite olustigt.
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11

    Förstår inte..

    Inte kan den väl vara offentlig för andra föräldrar. vad är vitsen med det? Någon som vet var man kan läsa mera om detta?
  22. 11
    Förstår inte.. Inte kan den väl vara offentlig för andra föräldrar. vad är vitsen med det? Någon som vet var man kan läsa mera om detta?
  23. Tokaungen
    #12

    Du

    kan läsa mer på www.skolverket.se Använd deras sökfunktion och sök på utvecklingsplan eller liknande. De har även länkar till lagtexter osv.
  24. 12
    Du kan läsa mer på www.skolverket.se Använd deras sökfunktion och sök på utvecklingsplan eller liknande. De har även länkar till lagtexter osv.
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13

    Tack snälla

    ska läsa igenom det så fort jag får tid :-)
  26. 13
    Tack snälla ska läsa igenom det så fort jag får tid :-)
  27. Medlem sedan
    Dec 2002
    #14

    Jodå

    de är offentliga. Allt ni skriver på förskolan är en offentlig handlig. Alla åtgärdes program och allt som ni inte specifikt sekrettess stämplar är offentligt. Så jag kan gå in och titta på ditt barns individuella utvecklingsprigram. Tyvärr.
  28. 14
    Jodå de är offentliga. Allt ni skriver på förskolan är en offentlig handlig. Alla åtgärdes program och allt som ni inte specifikt sekrettess stämplar är offentligt. Så jag kan gå in och titta på ditt barns individuella utvecklingsprigram. Tyvärr.
  29. ella
    #15

    v ill man gå förbi

    det offentliga får man skriva minnesanteckningar på dokumenten , dessa behöver man inte lämna ut.
  30. 15
    v ill man gå förbi det offentliga får man skriva minnesanteckningar på dokumenten , dessa behöver man inte lämna ut.

Liknande trådar

  1. Fråga om individuell utvecklingsplan
    By Anonym mamma in forum Skolbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 07:14
  2. Någon som vet vad individuell
    By Furiosa* in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 18:36
  3. Vad är individuell ränta?
    By lillan2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 12:48
  4. Individuell utvecklingsplan
    By mi32 in forum Skolbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 18:25
  5. Individuell utvecklingsplan i all ära,
    By Själv uppstressad in forum _96 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 17:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar