Riskera amning?! (äv på amning)
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Riskera amning?! (äv på amning)

    Jag har fått gallsten och hade tänkt att skjuta upp operation tills sonen (nu 4 mån) är ett år för att inte riskera amningen. Nu börjar gallan bråka mer och mer och jag har fått morfinpreparat att ta till för att hantera anfallen. Känns inte bra att ta även om det inte ska påverka barnet alltför mycket via bröstmjölken. Börjar kanske luta mer mot operation nu rätt snart, men jag vill inte riskera amningen. Risken är att jag inte kan amma på ett dygn (sövs under op). Har hört att amningen kan avstanna helt och så måste jag ju pumpa ur så att han klarar sig utan mig så länge och jag vet inte om han klarar att äta från sked/kopp, törs nog inte testa flaska. Min plan är ju att långtidsamma även detta barn och jag vill inte riskera att det skulle börja strula pga operationen. Eller tror ni att det finns chans med envishet att få igång amning igen och att få bebisen att äta från kopp? Hur mycket ska man då pumpa ur för att han ska klara sig ett helt dygn? Mycket tacksam för svar!!!
  2. 1
    Riskera amning?! (äv på amning) Jag har fått gallsten och hade tänkt att skjuta upp operation tills sonen (nu 4 mån) är ett år för att inte riskera amningen. Nu börjar gallan bråka mer och mer och jag har fått morfinpreparat att ta till för att hantera anfallen. Känns inte bra att ta även om det inte ska påverka barnet alltför mycket via bröstmjölken. Börjar kanske luta mer mot operation nu rätt snart, men jag vill inte riskera amningen. Risken är att jag inte kan amma på ett dygn (sövs under op). Har hört att amningen kan avstanna helt och så måste jag ju pumpa ur så att han klarar sig utan mig så länge och jag vet inte om han klarar att äta från sked/kopp, törs nog inte testa flaska. Min plan är ju att långtidsamma även detta barn och jag vill inte riskera att det skulle börja strula pga operationen. Eller tror ni att det finns chans med envishet att få igång amning igen och att få bebisen att äta från kopp? Hur mycket ska man då pumpa ur för att han ska klara sig ett helt dygn? Mycket tacksam för svar!!!
  3. Fia med E+L och Lillbuff
    #2

    Vi klarade oss bra!

    Jag opade gallan när Nea var bebis och jag var borta från henne i nästan två dygn. Ett på sjukhuset och sen ytterligare hemma innan jag klarade av att ha henne och storasyster runt mig. Under tiden som hon var hos mormor åt hon flaskan med en kombination av urpumpat och ersättning. Det funkade super även om jag var den som nyopad fick sitta och pumpa ur på sjukhuset eftersom det gjorde ont. När jag sen kom hem började vi amma som om inget hade hänt. Jag tycker nog att du kan ta dig en funderare om vad som är viktigast. MEd största möjliga säkerhet kommer du kunna fortsätta amma efter ett dygn men om så trots allt inte är fallet vilket är då viktigast, att din son får en mamma som är pigg, glad och mår bra eller en sjuk mamma med värk som ammar. Ställ den frågan så blir nog svaret ganksa lätt. Mjölken är nyttig, inte tu tal om saken men inte viktigare än vad mamman är och din son struntar nog blanka i var maten kommer från bara den kommer, inte sant? Kram och lycka till med amningen och till ett svårt beslut.
  4. 2
    Vi klarade oss bra! Jag opade gallan när Nea var bebis och jag var borta från henne i nästan två dygn. Ett på sjukhuset och sen ytterligare hemma innan jag klarade av att ha henne och storasyster runt mig. Under tiden som hon var hos mormor åt hon flaskan med en kombination av urpumpat och ersättning. Det funkade super även om jag var den som nyopad fick sitta och pumpa ur på sjukhuset eftersom det gjorde ont. När jag sen kom hem började vi amma som om inget hade hänt. Jag tycker nog att du kan ta dig en funderare om vad som är viktigast. MEd största möjliga säkerhet kommer du kunna fortsätta amma efter ett dygn men om så trots allt inte är fallet vilket är då viktigast, att din son får en mamma som är pigg, glad och mår bra eller en sjuk mamma med värk som ammar. Ställ den frågan så blir nog svaret ganksa lätt. Mjölken är nyttig, inte tu tal om saken men inte viktigare än vad mamman är och din son struntar nog blanka i var maten kommer från bara den kommer, inte sant? Kram och lycka till med amningen och till ett svårt beslut.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Jag tror nog att det...

    kan funka att återuppta amningen efter din operation. Mina söner har båda drabbats av bröstmjölksorsakad långvarig gulsot vilket gjort att vi tvingats göra ett veckolångt amningsuppehåll. Under denna veckan fick de ersättning i flaska samtidigt som jag pumpade för att hålla igång mjölkproduktionen. Det var inga problem att få dem att amma igen. De har haft fri tillgång till brösten och visst blev det lite tätare amning precis efter uppehållet. Mina killar var ca 2-3 månader då vi gjorde amningspauserna.

    Hoppas det går bra med op och allt runt omkring!
  6. 3
    Jag tror nog att det... kan funka att återuppta amningen efter din operation. Mina söner har båda drabbats av bröstmjölksorsakad långvarig gulsot vilket gjort att vi tvingats göra ett veckolångt amningsuppehåll. Under denna veckan fick de ersättning i flaska samtidigt som jag pumpade för att hålla igång mjölkproduktionen. Det var inga problem att få dem att amma igen. De har haft fri tillgång till brösten och visst blev det lite tätare amning precis efter uppehållet. Mina killar var ca 2-3 månader då vi gjorde amningspauserna.

    Hoppas det går bra med op och allt runt omkring!
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    Tack för svaret!

    Det låter ju lovande att amningen fungerade bra efteråt! När man har anfallen är det ju ingen tvekan om att man vill operera bort stenarna omedelbart, men när man mår bättre vill man inte riskera amningen...
  8. 4
    Tack för svaret! Det låter ju lovande att amningen fungerade bra efteråt! När man har anfallen är det ju ingen tvekan om att man vill operera bort stenarna omedelbart, men när man mår bättre vill man inte riskera amningen...
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5

    Tack för svar!

    Vad skönt att läsa att det gick bra med amningen trots uppehållen! Det låter ju lovande! Tack för svaret, lutar nog mer åt op (i alla fall om man ska lyssna på läkarna).
  10. 5
    Tack för svar! Vad skönt att läsa att det gick bra med amningen trots uppehållen! Det låter ju lovande! Tack för svaret, lutar nog mer åt op (i alla fall om man ska lyssna på läkarna).
  11. Kattis
    #6

    Har svarat dig på Amning. IMT

    ,
  12. 6
    Har svarat dig på Amning. IMT ,
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Gick igenom

    en gallstensoperation (titthålskirurgi) för exakt ett år sedan då vår lilla tjej var nästan 6 månader. Jag helammade henne då och var precis som du orolig för hur det skulle gå med amningen som vi tyckte så bra om båda två. Det gick dock jättebra. Jag pumpade ur och kastade några gånger, personalen hade ordnat en elektrisk pump till mig så jag kunde halvsitta upp och pumpa. Så dagen efter kom lilla frö och vi kunde fortsätta som vanligt igen. Hade sparat mjölk i några månader innan så det hade räckt precis. På natten hade vi tetra pack med tillägg som hon faktiskt drack fast hon inte velat innan. Så det gick så bra så...
    För mig kändes operation som prio ett eftersom jag inte ville riskera ett anfall ensam hemma med barnen och inte heller ville gå på starka mediciner.
  14. 7
    Gick igenom en gallstensoperation (titthålskirurgi) för exakt ett år sedan då vår lilla tjej var nästan 6 månader. Jag helammade henne då och var precis som du orolig för hur det skulle gå med amningen som vi tyckte så bra om båda två. Det gick dock jättebra. Jag pumpade ur och kastade några gånger, personalen hade ordnat en elektrisk pump till mig så jag kunde halvsitta upp och pumpa. Så dagen efter kom lilla frö och vi kunde fortsätta som vanligt igen. Hade sparat mjölk i några månader innan så det hade räckt precis. På natten hade vi tetra pack med tillägg som hon faktiskt drack fast hon inte velat innan. Så det gick så bra så...
    För mig kändes operation som prio ett eftersom jag inte ville riskera ett anfall ensam hemma med barnen och inte heller ville gå på starka mediciner.
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8

    Tack

    Jag tycker det låter som operation verkar mer och mer lockande med bara positiva svar. Har också varit orolig för att få anfall när man är ensam hemma med barnen. Man är ju långt ifrån pigg och kry och kapabel till att passa barn under ett anfall... Tack för ditt svar!
  16. 8
    Tack Jag tycker det låter som operation verkar mer och mer lockande med bara positiva svar. Har också varit orolig för att få anfall när man är ensam hemma med barnen. Man är ju långt ifrån pigg och kry och kapabel till att passa barn under ett anfall... Tack för ditt svar!
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    är det möjligt att mannen lägger till

    barnet vid bröstet även om och när mamman är nedsövd? Jag blev bara nyfiken?
  18. 9
    är det möjligt att mannen lägger till barnet vid bröstet även om och när mamman är nedsövd? Jag blev bara nyfiken?
  19. Kattis
    #10

    Nej, jag tror inte...

    ...det funkar eftersom jag gissar att sjukhusrutinerna inte tillåter att pappan och barnet släpps in till mamman förrän hon har vaknat upp ur narkosen. Men så fort hon har gjort det, och mår okej, så kan jag inte se några hinder för att barnet läggs till bröstet om det är vad mamman själv vill.
  20. 10
    Nej, jag tror inte... ...det funkar eftersom jag gissar att sjukhusrutinerna inte tillåter att pappan och barnet släpps in till mamman förrän hon har vaknat upp ur narkosen. Men så fort hon har gjort det, och mår okej, så kan jag inte se några hinder för att barnet läggs till bröstet om det är vad mamman själv vill.
  21. Kattis
    #11

    Sedan beror det förstås också på...

    ...om mamman postoperativt behöver mycket starka smärtstillande eller andra läkemedel som kan göra amning olämpligt. Men när min svägerska opererades för gallsten i höstas med 3-månaders bebis så ammade hon kort efter att hon vaknat upp ur narkosen, på inrådan av hennes man (min bror alltså) som är narkosläkare :-)
  22. 11
    Sedan beror det förstås också på... ...om mamman postoperativt behöver mycket starka smärtstillande eller andra läkemedel som kan göra amning olämpligt. Men när min svägerska opererades för gallsten i höstas med 3-månaders bebis så ammade hon kort efter att hon vaknat upp ur narkosen, på inrådan av hennes man (min bror alltså) som är narkosläkare :-)
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12

    fast

    borde det inte vara så att så länge narkosen söver ner mamman lär den väl gå ut i mjölken också? Sedan stannar ju alla kroppsfunktioner av när man är sövd. Inte ens andningen fungerar ju så frågan är om amning går alls. Fast jag vet inte.
  24. 12
    fast borde det inte vara så att så länge narkosen söver ner mamman lär den väl gå ut i mjölken också? Sedan stannar ju alla kroppsfunktioner av när man är sövd. Inte ens andningen fungerar ju så frågan är om amning går alls. Fast jag vet inte.
  25. Kattis
    #13

    Ja...

    ...jag skrev ju att jag inte tror det funkar att barnet läggs till förrän mamman har vaknat upp ur narkosen :-)
  26. 13
    Ja... ...jag skrev ju att jag inte tror det funkar att barnet läggs till förrän mamman har vaknat upp ur narkosen :-)
  27. Erika
    #14

    Är det alltid så?

    Att man slutar andas? När jag var sövd en gång så berättade en sköterska vid uppvaket att jag hade slutat andats så att de hade varit tvungen att använda någon slags ballong som andningshjälp.
    Nästa gång jag skulle bli sövd så berättade jag för läkaren att jag hade slutat andats förra gången, men han sade att det inte behövde bli likadant igen.
  28. 14
    Är det alltid så? Att man slutar andas? När jag var sövd en gång så berättade en sköterska vid uppvaket att jag hade slutat andats så att de hade varit tvungen att använda någon slags ballong som andningshjälp.
    Nästa gång jag skulle bli sövd så berättade jag för läkaren att jag hade slutat andats förra gången, men han sade att det inte behövde bli likadant igen.

Liknande trådar

  1. Amning
    By Annamedfem in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 18:40
  2. plus pga amning?
    By Gravid!?!? in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 14:46
  3. Ang amning, inlägg i "amning" IMT
    By kranen in forum _0605 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 23:29
  4. Riskera amning? (äv på AP)
    By Lilla P in forum Bebissnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 11:21
  5. Amning och tänder..*även på amning*
    By mamin in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar