Blir man sjukskriven efter abort v.15
Abort
  1. Avanna med bf 31/5
    #1

    Blir man sjukskriven efter abort v.15

    jag kanske blir tvungen att göra en abort runt v. 15 pga kromosomskador. Någon här som vet om man brukar bli sjukskriven och hur länge ?
  2. 1
    Blir man sjukskriven efter abort v.15 jag kanske blir tvungen att göra en abort runt v. 15 pga kromosomskador. Någon här som vet om man brukar bli sjukskriven och hur länge ?
  3. Manonym
    #2

    Nej, inte mer än 1 vecka

    Jag gjorde i vecka 16 och jag behövde inte någon sjukskrivning enligt läkaren. Jag fick första medicinen på en måndag och åkte in för förlossningen på onsdagen. Hade tänkt gå tillbaka på fredagen, men mentalt orkade jag inte det. Sedan på måndagen var jag igång igen. Så för mig blev det en hel vecka och det behövs inget intyg för det.

    Sedan mår man ju inte bra mentalt, så du ska kanske höra med en läkare hur du ska göra beroende på hur du mår efteråt. Det blir ju ändå en tomhet, och alla reagerar vi ju olika efteråt. Själv har jag varit som i en bubbla och tänker på det ofödda barnet varje dag.

    Men rent fysiskt så mådde jag sämre innan än efter. Graviditeten avslutas ju i princip direkt. För mig hände något redan vid medicinen för avslutande av graviditeten. Det liksom föll ihop i magen kändes det som. Blev mer en tyngd. Och detta var på tisdagen mellan de olika momenten.

    Samma dag som förlossningen ägde rum, så fick jag även medicin för att avsluta mjölkproduktionen. Den gick tillbaka jättesnabbt.

    Sedan har man lite sammandragningar i några dagar då livmodern drar ihop sig. Men det är inte alls lika mycket som efter en fullgången graviditet.

    Kan säga att det var en underlig känsla att så snabbt vara ogravid.
  4. 2
    Nej, inte mer än 1 vecka Jag gjorde i vecka 16 och jag behövde inte någon sjukskrivning enligt läkaren. Jag fick första medicinen på en måndag och åkte in för förlossningen på onsdagen. Hade tänkt gå tillbaka på fredagen, men mentalt orkade jag inte det. Sedan på måndagen var jag igång igen. Så för mig blev det en hel vecka och det behövs inget intyg för det.

    Sedan mår man ju inte bra mentalt, så du ska kanske höra med en läkare hur du ska göra beroende på hur du mår efteråt. Det blir ju ändå en tomhet, och alla reagerar vi ju olika efteråt. Själv har jag varit som i en bubbla och tänker på det ofödda barnet varje dag.

    Men rent fysiskt så mådde jag sämre innan än efter. Graviditeten avslutas ju i princip direkt. För mig hände något redan vid medicinen för avslutande av graviditeten. Det liksom föll ihop i magen kändes det som. Blev mer en tyngd. Och detta var på tisdagen mellan de olika momenten.

    Samma dag som förlossningen ägde rum, så fick jag även medicin för att avsluta mjölkproduktionen. Den gick tillbaka jättesnabbt.

    Sedan har man lite sammandragningar i några dagar då livmodern drar ihop sig. Men det är inte alls lika mycket som efter en fullgången graviditet.

    Kan säga att det var en underlig känsla att så snabbt vara ogravid.
  5. Olivia
    #3

    Efter missfall....

    Jag blev i varje fall sjukskriven först en vecka när jag blev skrapad efter mitt andra missfall på raken i v 8. Men när den veckan gått mådde jag fortfarande dåligt psykiskt, så jag ringde läkaren och hon sjukskrev mig utan vidare 2 veckor till. Så visst kan du bli sjukskriven några veckor om du känner att du inte orkar jobba.

    Många kramar!
    Olivia
  6. 3
    Efter missfall.... Jag blev i varje fall sjukskriven först en vecka när jag blev skrapad efter mitt andra missfall på raken i v 8. Men när den veckan gått mådde jag fortfarande dåligt psykiskt, så jag ringde läkaren och hon sjukskrev mig utan vidare 2 veckor till. Så visst kan du bli sjukskriven några veckor om du känner att du inte orkar jobba.

    Många kramar!
    Olivia
  7. Avanna med bf 31/5
    #4

    Sjukskrivning var inga problem alls

    kanske gör de skillnad eftersom vi har en stark sorgereaktion inför aborten pga att det handlar om kromosomskador på barnet, och det var mycket efterlängtat och tagit lång tid att få till.
  8. 4
    Sjukskrivning var inga problem alls kanske gör de skillnad eftersom vi har en stark sorgereaktion inför aborten pga att det handlar om kromosomskador på barnet, och det var mycket efterlängtat och tagit lång tid att få till.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Jag blev

    sjukskriven först en månad, sedan var det mest akuta över så jag behövde inte någon förlägning. (Var arbetssökande då)
  10. 5
    Jag blev sjukskriven först en månad, sedan var det mest akuta över så jag behövde inte någon förlägning. (Var arbetssökande då)

Liknande trådar

  1. Sex efter abort
    By kyrie in forum Abort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 12:22
  2. Sex efter abort
    By jou in forum Sex & erotik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 12:45
  3. Ni som gjort abort, hur var det efter?
    By anonymt namn in forum Abort
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 08:38
  4. Blödning efter abort?
    By Vvvv in forum Abort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 08:57
  5. efter medicinsk abort...
    By Tess in forum Abort
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 10:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar