Omänskligt svåra beslut
Gravidsnack
  1. kirikiri
    #1

    Omänskligt svåra beslut

    om att avbryta en graviditet eller inte pga risk för kromosom skador trodde man inte att man skulle behöva fatta. Fler här som måste göra det har jag förstått. Hur klarar man det? Hur ska man kunna leva med sitt beslut sen. Speciellt om man inte har visshet om sjukdom utan bara att det är en stor risk . Tänk om man tar bort ett friskt barn..?
  2. 1
    Omänskligt svåra beslut om att avbryta en graviditet eller inte pga risk för kromosom skador trodde man inte att man skulle behöva fatta. Fler här som måste göra det har jag förstått. Hur klarar man det? Hur ska man kunna leva med sitt beslut sen. Speciellt om man inte har visshet om sjukdom utan bara att det är en stor risk . Tänk om man tar bort ett friskt barn..?
  3. i väntans tider
    #2

    jadu,

    hur man klarar det ? Jag vet inte det. Men jag ville bara påpeka att risken att man tar bort ett _friskt_ barn finns ju inte. Du gör inte abort efter ett nupp, utan kanske efter ett negativt svar på fvp eller mkp, och efter ett sådant råder ingen tvekan.
  4. 2
    jadu, hur man klarar det ? Jag vet inte det. Men jag ville bara påpeka att risken att man tar bort ett _friskt_ barn finns ju inte. Du gör inte abort efter ett nupp, utan kanske efter ett negativt svar på fvp eller mkp, och efter ett sådant råder ingen tvekan.
  5. Ann
    #3

    Så är det ju inte alltid.

    För ibland kan NUPP visa att barnet har en skada (mkt förhöjd NUPP) men det finns ändå inga uppenbara kromosomfel.

  6. 3
    Så är det ju inte alltid. För ibland kan NUPP visa att barnet har en skada (mkt förhöjd NUPP) men det finns ändå inga uppenbara kromosomfel.

  7. i väntans tider
    #4

    Jag trodde att NUPP var en indikation

    på kromosomskada, och att man därefter kan välja att gå vidare till fvp el mkp och då få reda på vad felet är. Att man inte avbryter en graviditet \"bara\" på dåliga Nupp-resultat, om ni förstår hur jag menar. Jag kanske missuppfattat det första inlägget. Såg här nedan efteråt att även du Kirikiri är mitt uppe i detta jobbiga. Och jag hoppas det går bra för er!

    Sedan att inte alla kromosomskador syns på fvp eller mkp, det vet jag vid det här laget. Och kan det inte vara så att barnet har förhöjt Nupp, men ändå är fullt friskt? Men jag trodde inte man valde att göra abort i det läget, utan ville ha ytterligare koll.
  8. 4
    Jag trodde att NUPP var en indikation på kromosomskada, och att man därefter kan välja att gå vidare till fvp el mkp och då få reda på vad felet är. Att man inte avbryter en graviditet \"bara\" på dåliga Nupp-resultat, om ni förstår hur jag menar. Jag kanske missuppfattat det första inlägget. Såg här nedan efteråt att även du Kirikiri är mitt uppe i detta jobbiga. Och jag hoppas det går bra för er!

    Sedan att inte alla kromosomskador syns på fvp eller mkp, det vet jag vid det här laget. Och kan det inte vara så att barnet har förhöjt Nupp, men ändå är fullt friskt? Men jag trodde inte man valde att göra abort i det läget, utan ville ha ytterligare koll.
  9. Ann
    #5

    Det är väl upp till var och en

    om man väljer en abort i det läget men jag tror nog att man rätt lugnt kan säga att om man har en NUPP på 4,5 mm så är det inte ett helt friskt barn.

    I de flesta fall är det som du skriver en indikation på kromosomfel men i mitt fall har det hänt två ggr att jag fått förhöjda NUPP-siffror och inte i något av fallen var det något kromosomfel öht.

    Ann
  10. 5
    Det är väl upp till var och en om man väljer en abort i det läget men jag tror nog att man rätt lugnt kan säga att om man har en NUPP på 4,5 mm så är det inte ett helt friskt barn.

    I de flesta fall är det som du skriver en indikation på kromosomfel men i mitt fall har det hänt två ggr att jag fått förhöjda NUPP-siffror och inte i något av fallen var det något kromosomfel öht.

    Ann
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Jag

    har avbrutit en graviditet. GJorde aldrig nupp, utan skadorna uppdagades vid rutinultraljudet. Det var inte kromosomer som spökade här heller.

    Det är ju inte bara kromosomskador som ger förhöjt nupp, utan även hjärtfel (som mitt barn hade), skelettdysplasi kan ge (hade förmodligen barnet i mitt fall), och genetiska skador. Och, som Ann skriver så ter det sig väldigt otroligt att ett friskt barn har ett sådant nupp-värde.

    Det är ingen rolig situation du befinner dig i. En olidlig väntan.

    Kram
    ulrica
  12. 6
    Jag har avbrutit en graviditet. GJorde aldrig nupp, utan skadorna uppdagades vid rutinultraljudet. Det var inte kromosomer som spökade här heller.

    Det är ju inte bara kromosomskador som ger förhöjt nupp, utan även hjärtfel (som mitt barn hade), skelettdysplasi kan ge (hade förmodligen barnet i mitt fall), och genetiska skador. Och, som Ann skriver så ter det sig väldigt otroligt att ett friskt barn har ett sådant nupp-värde.

    Det är ingen rolig situation du befinner dig i. En olidlig väntan.

    Kram
    ulrica
  13. Anonym
    #7

    Innan man gör ett test så skall man

    Ju tänka igenom det väldigt noga.

    * varför skall jag göra testet

    * vad skall jag ha provsvaret till...

    Är det för att jag skall kunna förbereda mig för ev ett skadat barn.

    * klarar jag av att avbryta en graviditet.

    * misfalls risken, hur stor är den?

    Och som du skriver i slutet av ditt inlägg gör mig mycket fundersam.
    Om ett prov visar neg, att det inte visar att det är någon skada....varför skall man då ta bort ett friskt barn?????????????????????
  14. 7
    Innan man gör ett test så skall man Ju tänka igenom det väldigt noga.

    * varför skall jag göra testet

    * vad skall jag ha provsvaret till...

    Är det för att jag skall kunna förbereda mig för ev ett skadat barn.

    * klarar jag av att avbryta en graviditet.

    * misfalls risken, hur stor är den?

    Och som du skriver i slutet av ditt inlägg gör mig mycket fundersam.
    Om ett prov visar neg, att det inte visar att det är någon skada....varför skall man då ta bort ett friskt barn?????????????????????
  15. Ann
    #8

    Men vänta lite nu

    tror du att alla kromosomfel syns på ett FVP? Näää. Väldigt få, ytterst få fel syns på ett vanligt kromosomprov. Ett FVP som du har gjort går till som så att man kollar efter trisomi 13,18 och 21 plus att man titta på könskromosomerna. I bästa fall räknar man så att alla finns. Sen finns et ungeför 6000 syndrom till som man kan ha som de INTE hade upptäckt. Typ allt från sjukdomar med dödlig utgång i späd ålder till väldigt lätta handikapp.

    Så bara för att du får ett MKP som inte visar något uppenbart fel så kan man ändå få ett svårt handikappat barn med kromosomfel.

    Ann
  16. 8
    Men vänta lite nu tror du att alla kromosomfel syns på ett FVP? Näää. Väldigt få, ytterst få fel syns på ett vanligt kromosomprov. Ett FVP som du har gjort går till som så att man kollar efter trisomi 13,18 och 21 plus att man titta på könskromosomerna. I bästa fall räknar man så att alla finns. Sen finns et ungeför 6000 syndrom till som man kan ha som de INTE hade upptäckt. Typ allt från sjukdomar med dödlig utgång i späd ålder till väldigt lätta handikapp.

    Så bara för att du får ett MKP som inte visar något uppenbart fel så kan man ändå få ett svårt handikappat barn med kromosomfel.

    Ann
  17. Anonym
    #9

    För det

    Första så har inte du någon aning om varför jag tog fvp.
    Och vad dom tittade efter, eller hur?

    Och om man är så orolig att få ett handikappat barn...ja, då tycker jag att man inte skall skaffa barn över huvudtaget.
  18. 9
    För det Första så har inte du någon aning om varför jag tog fvp.
    Och vad dom tittade efter, eller hur?

    Och om man är så orolig att få ett handikappat barn...ja, då tycker jag att man inte skall skaffa barn över huvudtaget.
  19. Ann
    #10

    Nej jag har

    ingen aning om varför du tog FVP men det var väl inte det som var frågan här? Det handlade om Kirikiri som tyckte det var ett svårt beslut att ta och det är det ju. Sen att du har allt klart för dig är ju jättebra och att du tycker att man ska strunta i att bli gravid om man inte kan tänka sig ett handikappat barn tycker jag att du kan hålla för dig själv faktiskt. Det är en ganska otrevlig kommentar. Dessutom har den som skrev inlägget inte heller blivit gravid för att hon planerade det heller så därför var din kommentar ännu mer onödig.
  20. 10
    Nej jag har ingen aning om varför du tog FVP men det var väl inte det som var frågan här? Det handlade om Kirikiri som tyckte det var ett svårt beslut att ta och det är det ju. Sen att du har allt klart för dig är ju jättebra och att du tycker att man ska strunta i att bli gravid om man inte kan tänka sig ett handikappat barn tycker jag att du kan hålla för dig själv faktiskt. Det är en ganska otrevlig kommentar. Dessutom har den som skrev inlägget inte heller blivit gravid för att hon planerade det heller så därför var din kommentar ännu mer onödig.
  21. Anonym
    #11

    Ann

    Men varför skriver du då: Ett fvp som DU har gjort...osv osv.
    När du inte har någon aning?

    Det var DU som började skriva om mitt fvp och inte jag, så för dig var det tydligen relevant, inte för mig!

    Och ja, jag har rätt att stå för mina åsiker, precis som du! Eller hur?

    Om man är så orolig och inte kan acceptera ett skadat barn och det inte finns 100% tester som kan bekräfta det, hur skall man göra då då tycker du, än att avstå att skaffa barn!
  22. 11
    Ann Men varför skriver du då: Ett fvp som DU har gjort...osv osv.
    När du inte har någon aning?

    Det var DU som började skriva om mitt fvp och inte jag, så för dig var det tydligen relevant, inte för mig!

    Och ja, jag har rätt att stå för mina åsiker, precis som du! Eller hur?

    Om man är så orolig och inte kan acceptera ett skadat barn och det inte finns 100% tester som kan bekräfta det, hur skall man göra då då tycker du, än att avstå att skaffa barn!
  23. Maja
    #12

    Fast, Ann…

    …jag håller med \"Gjort fvp\" ovan. Jag råkar ha ett antal personer i min bekantskapskrets som gjort fvp av anledningen \"kan vara bra att kolla.\" Jag tycker också att det är väldigt viktigt att man tänker på (och inte minst blir informerad om) vilken typ av information man kan komma att stå med efteråt.

    Dessutom är det ju också så att man kan stå med ett resultat som man inte kan tyda fullt ut, dvs att man kan se en avvikelse som man inte kan förutse konsekvenserna av. Och då är det väl väldigt viktigt att man tänkt efter innan, så att man vet fullt ut varför man sagt ja till provet…?
  24. 12
    Fast, Ann… …jag håller med \"Gjort fvp\" ovan. Jag råkar ha ett antal personer i min bekantskapskrets som gjort fvp av anledningen \"kan vara bra att kolla.\" Jag tycker också att det är väldigt viktigt att man tänker på (och inte minst blir informerad om) vilken typ av information man kan komma att stå med efteråt.

    Dessutom är det ju också så att man kan stå med ett resultat som man inte kan tyda fullt ut, dvs att man kan se en avvikelse som man inte kan förutse konsekvenserna av. Och då är det väl väldigt viktigt att man tänkt efter innan, så att man vet fullt ut varför man sagt ja till provet…?
  25. Eva E
    #13

    Fast...

    ...ultraljud är också fosterdiagnostik och hur många tänker seriöst igenom innan ultraljudet hur man ska hantera ev skador som upptäcks? Hur många gör inte ultraljud med inställningen att \"Vad mysigt att få titta på bebisen\" och har inte tänkt igenom att man kan få reda på att bebisen har allvarliga missbildningar?
  26. 13
    Fast... ...ultraljud är också fosterdiagnostik och hur många tänker seriöst igenom innan ultraljudet hur man ska hantera ev skador som upptäcks? Hur många gör inte ultraljud med inställningen att \"Vad mysigt att få titta på bebisen\" och har inte tänkt igenom att man kan få reda på att bebisen har allvarliga missbildningar?
  27. Anonym
    #14

    Nej, men det borde man göra!

    Och det är för lite information från mödravården tycker jag om ul, vad man kan se osv osv.

    Men det är ju upp till var och en och söka informaiton oxå!

    Men det är ju samma sak där, ul är ju frivilligt, man behöver ju inte gå om man inte vill. Och jag har läst om många kvinnor som avböjer ul.
  28. 14
    Nej, men det borde man göra! Och det är för lite information från mödravården tycker jag om ul, vad man kan se osv osv.

    Men det är ju upp till var och en och söka informaiton oxå!

    Men det är ju samma sak där, ul är ju frivilligt, man behöver ju inte gå om man inte vill. Och jag har läst om många kvinnor som avböjer ul.
  29. Ann
    #15

    Ok, gjort FVP

    jag menade inte DU i betydelsen DU utan i betydelsen MAN. Så det var ett missförstånd att du trodde jag menade just dig, men det gjorde jag alltså inte. Sorry.

  30. 15
    Ok, gjort FVP jag menade inte DU i betydelsen DU utan i betydelsen MAN. Så det var ett missförstånd att du trodde jag menade just dig, men det gjorde jag alltså inte. Sorry.

  31. Ann
    #16

    Japp visst bör man

    tänka efter före men jag ska nog erkänna att jag aldrig i livet hade kunnat föreställa mig hur jag skulle reagera när svaret väl blev riktigt hemskt. Det kan man inte riktigt förbereda sig på. Visst kan man säga att \"då hade jag gjort abort\" eller tvärtom men vad man sen verkligen gör är nog svårt att förutspå. Så var det för mig iaf.

    Grejen är ju att få månniskor egentligen på fullt allvar tror att man ska drabbas, eller hur? Det är ju sånt som händer andra och inte en själv.
  32. 16
    Japp visst bör man tänka efter före men jag ska nog erkänna att jag aldrig i livet hade kunnat föreställa mig hur jag skulle reagera när svaret väl blev riktigt hemskt. Det kan man inte riktigt förbereda sig på. Visst kan man säga att \"då hade jag gjort abort\" eller tvärtom men vad man sen verkligen gör är nog svårt att förutspå. Så var det för mig iaf.

    Grejen är ju att få månniskor egentligen på fullt allvar tror att man ska drabbas, eller hur? Det är ju sånt som händer andra och inte en själv.
  33. Eva E
    #17

    Men så funkar det inte

    Det är ändå väldigt mänskligt att vara hoppfull och tro att \"det värsta händer inte mig\". Annars skulle väl ingen våga sätta sig i en bil? Att rationalisera bort risker är ett sätt för oss att fungera, det gör vi hela tiden.

    Visst ska man tänka igenom sina motiv till att göra fosterdiagnostik och hur man _tror_ att man vill handla om man får ett jobbigt besked. Men innan man står i den situationen kan man med säkerhet inte veta hur man kommer att reagera. Även om man tänkt igenom det innan är det säkert en helt annan sak att få veta att *något* är fel med barnet.
  34. 17
    Men så funkar det inte Det är ändå väldigt mänskligt att vara hoppfull och tro att \"det värsta händer inte mig\". Annars skulle väl ingen våga sätta sig i en bil? Att rationalisera bort risker är ett sätt för oss att fungera, det gör vi hela tiden.

    Visst ska man tänka igenom sina motiv till att göra fosterdiagnostik och hur man _tror_ att man vill handla om man får ett jobbigt besked. Men innan man står i den situationen kan man med säkerhet inte veta hur man kommer att reagera. Även om man tänkt igenom det innan är det säkert en helt annan sak att få veta att *något* är fel med barnet.
  35. Avanna med bf 31/5
    #18

    Jag som fick dåliga nuppresultat

    blev direkt erbjuden ett moderkaksprov på plats, förstår inte varför man inte skulle acceptera ett sånt innan en eventuell abort. Där får man ju reda på säkert. Kan inte tänka mig att det förekommer aborter bara utfrån nupp. I och försig kan man ju när som helst upp till v.18 göra en abort av vilken orsak som helst.
  36. 18
    Jag som fick dåliga nuppresultat blev direkt erbjuden ett moderkaksprov på plats, förstår inte varför man inte skulle acceptera ett sånt innan en eventuell abort. Där får man ju reda på säkert. Kan inte tänka mig att det förekommer aborter bara utfrån nupp. I och försig kan man ju när som helst upp till v.18 göra en abort av vilken orsak som helst.
  37. Ann
    #19

    Jo det gör det

    men då har man konstaterat att barnet har så mycket skador att man avbryter för att det inte finns någon möjlighet att graviditeten kommer att kunna resultera i ett levande barn ändå. Det hände mig. Men det är nog extremt ovanligt.
  38. 19
    Jo det gör det men då har man konstaterat att barnet har så mycket skador att man avbryter för att det inte finns någon möjlighet att graviditeten kommer att kunna resultera i ett levande barn ändå. Det hände mig. Men det är nog extremt ovanligt.
  39. C&Älsklingarna
    #20

    Eva E, Ann m. fl.

    Om jag får tala för egen del, kan jag säga att jag inte gått till något av mina ul utan att vara allvarligt orolig för vad man skulle se. För mig har det naturligtvis varit underbart att få se barnet, men absolut inte i första hand.

    Jag håller för egen del med de ovanstående om att man bör informera mer seriöst och ingående om varför undersökningen görs och vad man kan komma att upptäcka och också arbeta mer för att föräldrar gör ett aktivt val när man tackar ja eller nej till undersökningen.
  40. 20
    Eva E, Ann m. fl. Om jag får tala för egen del, kan jag säga att jag inte gått till något av mina ul utan att vara allvarligt orolig för vad man skulle se. För mig har det naturligtvis varit underbart att få se barnet, men absolut inte i första hand.

    Jag håller för egen del med de ovanstående om att man bör informera mer seriöst och ingående om varför undersökningen görs och vad man kan komma att upptäcka och också arbeta mer för att föräldrar gör ett aktivt val när man tackar ja eller nej till undersökningen.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Svåra beslut
    By Svåra beslut in forum Kärlek & relationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 16:29
  2. Svåra beslut
    By Lexiee in forum Försöker bli med barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 19:52
  3. Svåra beslut!
    By 41:an in forum _0905 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 15:26
  4. Svåra beslut...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 13:50
  5. Svåra beslut
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 19:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar