Vi har fått
Sond- & knappmatning
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Vi har fått

    sån där plast att sätta över knappen nu när Frida badar så att vi förhoppningsvis ska slippa infektioner av den anledningen igen. Det är sån där tegaderm tror jag det heter som man sätter över emlakräm ni vet. Smidigt!

    Vill också passa på att rapportera lite om matsituationen. Frida får nu enbart frebini fibre i knappen, 250 ml per måltid x 4 per dag. Och gissa vad? hon äter faktiskt lite också!!! Tom på dagis har hon börjat äta litegrann. I går åt hon filmjölk med socker och kanel i och tyckte det var smaskens. Hon har dessutom en väldigt positiv inställning till mat, klappar händer av förtjusning och tjuter till av glädje när man säger att vi ska ÄTA! Sen äter hon ju fortfarande inga mängder förstås men lite slinker ner. T o m nån enstaka brödbit har gått ner sista veckan. *ler*

    Jaja, man vågar ju inte dra för stora växlar på det, vi har ju varit här förut och sen har vi ramlat tillbaka till noll igen så det är väl lika bra att man inte bokar tid för knappborttagning ännu. *skrattar*

    Kramar
    Ann
  2. 1
    Vi har fått sån där plast att sätta över knappen nu när Frida badar så att vi förhoppningsvis ska slippa infektioner av den anledningen igen. Det är sån där tegaderm tror jag det heter som man sätter över emlakräm ni vet. Smidigt!

    Vill också passa på att rapportera lite om matsituationen. Frida får nu enbart frebini fibre i knappen, 250 ml per måltid x 4 per dag. Och gissa vad? hon äter faktiskt lite också!!! Tom på dagis har hon börjat äta litegrann. I går åt hon filmjölk med socker och kanel i och tyckte det var smaskens. Hon har dessutom en väldigt positiv inställning till mat, klappar händer av förtjusning och tjuter till av glädje när man säger att vi ska ÄTA! Sen äter hon ju fortfarande inga mängder förstås men lite slinker ner. T o m nån enstaka brödbit har gått ner sista veckan. *ler*

    Jaja, man vågar ju inte dra för stora växlar på det, vi har ju varit här förut och sen har vi ramlat tillbaka till noll igen så det är väl lika bra att man inte bokar tid för knappborttagning ännu. *skrattar*

    Kramar
    Ann
  3. Katarina med knappfri Maja
    #2

    Rätt inställning Frida!

    Härligt !!!
    Ja, tegaderm har vi också använt oss av. När allt sett fint ut har vi inte täckt knappen alls...

    KRAMAR!!
  4. 2
    Rätt inställning Frida! Härligt !!!
    Ja, tegaderm har vi också använt oss av. När allt sett fint ut har vi inte täckt knappen alls...

    KRAMAR!!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Åhhh.. +minirapport

    på rätt köl igen. Jag kan nästan se framför mig en liten tindrande Frida vid middagsbordet. (Fast hon börjar väl bli rätt stor nu? Tänk, jag har hängt här i övet ett och ett halvt år..)

    Victoria har också haft en period då hon varit så himla glad, överförtjust nästan, av att sitta med vid matbordet och ta för sig med gaffel och sked.

    Fast hon stoppade inget i munnen utan låtsasåt bara.

    Livet med Victoria är kanske lite som livet med Frida. Fram och tillbaka.

    Det är en så lång historia men Victoria är antagligen inte diagnostiserad korrekt. Eller rättare sagt vi vet att hon delvis har fått fel diagnos. Hon har felmedicinerats och remisser på provtagning har slarvats bort så att en uppföljning av dåliga levervärden snurrat i 6MÅNADER. Värdena är fortfarande dåliga.

    Känner mig så maktlös. Kan ju inte annat göra än att söka läkarhjälp, berätta om hennes symtom och lita på att de vet vad de gör. Jag börjar känna mig som om jag levde mitt i en Kafkaroman.

    Hejakramar till mamma och Frida! Och ta i trä på att det ska fortsätta. Ledsen att jag nästan alltid är så gnällig här.

    Tack för att ni finns här allesammans!
  6. 3
    Åhhh.. +minirapport på rätt köl igen. Jag kan nästan se framför mig en liten tindrande Frida vid middagsbordet. (Fast hon börjar väl bli rätt stor nu? Tänk, jag har hängt här i övet ett och ett halvt år..)

    Victoria har också haft en period då hon varit så himla glad, överförtjust nästan, av att sitta med vid matbordet och ta för sig med gaffel och sked.

    Fast hon stoppade inget i munnen utan låtsasåt bara.

    Livet med Victoria är kanske lite som livet med Frida. Fram och tillbaka.

    Det är en så lång historia men Victoria är antagligen inte diagnostiserad korrekt. Eller rättare sagt vi vet att hon delvis har fått fel diagnos. Hon har felmedicinerats och remisser på provtagning har slarvats bort så att en uppföljning av dåliga levervärden snurrat i 6MÅNADER. Värdena är fortfarande dåliga.

    Känner mig så maktlös. Kan ju inte annat göra än att söka läkarhjälp, berätta om hennes symtom och lita på att de vet vad de gör. Jag börjar känna mig som om jag levde mitt i en Kafkaroman.

    Hejakramar till mamma och Frida! Och ta i trä på att det ska fortsätta. Ledsen att jag nästan alltid är så gnällig här.

    Tack för att ni finns här allesammans!
  7. Tina med Rebecca
    #4

    Gabrielle, jag har mailat dig igen! IMT

  8. 4
    Gabrielle, jag har mailat dig igen! IMT
  9. s med e
    #5

    men nej

    det är ju precis så det inte ska få vara. Jag förstår dina kafkakänslor. Jag har ju känt igen mig i dina beskrivningar av vårdkarusellen och även för oss har det kommit bort remisser och slarvats med provtagningar. Som tur är verkar det nu gå åt rätt håll för vårat barn ändå. (det börjar i alla fall synas på henne att hon äter gröt som är gjord på sondnäring ungefär var fjärde timme dygnet runt)

    hinner inte skriva så mycket, bara önska att det ska sluta snurra så mycket för er.

  10. 5
    men nej det är ju precis så det inte ska få vara. Jag förstår dina kafkakänslor. Jag har ju känt igen mig i dina beskrivningar av vårdkarusellen och även för oss har det kommit bort remisser och slarvats med provtagningar. Som tur är verkar det nu gå åt rätt håll för vårat barn ändå. (det börjar i alla fall synas på henne att hon äter gröt som är gjord på sondnäring ungefär var fjärde timme dygnet runt)

    hinner inte skriva så mycket, bara önska att det ska sluta snurra så mycket för er.

  11. Gabrielle med Victoria
    #6

    gröt på sondnäring??

    HUr gör man det? och hur smakar det? Nutrini multifiber är nog bland det äckligaste jag smakat någonsin:)

    Tack för din omtanke!!
  12. 6
    gröt på sondnäring?? HUr gör man det? och hur smakar det? Nutrini multifiber är nog bland det äckligaste jag smakat någonsin:)

    Tack för din omtanke!!
  13. S med E
    #7

    Gröt!

    Hej

    Vi har gjort som när man gör vanlig barngröt, men bytt ut vattnet mot sondnäring. Man får minska ner lite på grötpulvermängden, eftersom Semperbarnsondnäring inte riktigt har vattenkonsistes.

    Vi började med att göra gröt på Infatrini när Elsa var tre och en halv månad, (hon hade nässond då). Och för oss var det ju ett mirakel, plötsligt fick hon i sig nånting, vad som helst. hon lärde sig aldrig använda nappflaska men hon klarade grötkonsistensen så bra att hon ju till sist kunde slippa sonden.

    Hur det smakar . . . helt förfärligt! Men det är ju enligt mig. Elsan var ju så liten när hon började sin märkliga diet att hon inte vet nåt annat. För henne blev det ett sätt att bli mätt utan den ångest som följde med alla hopplösa nappflaskor hon inte klarade.

    Kan också tillägga att vi har blandat med fruktpuré.
  14. 7
    Gröt! Hej

    Vi har gjort som när man gör vanlig barngröt, men bytt ut vattnet mot sondnäring. Man får minska ner lite på grötpulvermängden, eftersom Semperbarnsondnäring inte riktigt har vattenkonsistes.

    Vi började med att göra gröt på Infatrini när Elsa var tre och en halv månad, (hon hade nässond då). Och för oss var det ju ett mirakel, plötsligt fick hon i sig nånting, vad som helst. hon lärde sig aldrig använda nappflaska men hon klarade grötkonsistensen så bra att hon ju till sist kunde slippa sonden.

    Hur det smakar . . . helt förfärligt! Men det är ju enligt mig. Elsan var ju så liten när hon började sin märkliga diet att hon inte vet nåt annat. För henne blev det ett sätt att bli mätt utan den ångest som följde med alla hopplösa nappflaskor hon inte klarade.

    Kan också tillägga att vi har blandat med fruktpuré.
  15. Gabrielle
    #8

    Aha..

    du har grötpulver som bas. Jag klurade och klurade på hur du lyckades göra grötkonsistens på bara sondnäringen:)

    Så var det mysteriet löst.
  16. 8
    Aha.. du har grötpulver som bas. Jag klurade och klurade på hur du lyckades göra grötkonsistens på bara sondnäringen:)

    Så var det mysteriet löst.

Liknande trådar

  1. Jag har FÅTT e cykel!! FÅTT!!
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 15:04
  2. Vi har fått en son
    By Aleva in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 08:17
  3. YAY nu har vi fått vår nya
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 09:24
  4. nu har vi fått tid
    By N med A. och A in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 22:16
  5. Vet ni vad jag fått?
    By j med 4 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 20:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar