Skaffa tandförsäkring säger jag bara!
_0512 Decemberbarn
  1. Anne-Marie med Anton ( 99a ) + V.37
    #1

    Skaffa tandförsäkring säger jag bara!

    Jag var akut till tandläkare idag och kan ju ta lite bakgrundsfakta.

    Jag har bott själv tills nyligen och studerat i 2år så jag har mao inte haft råd att gå till tandläkarn.
    Inte vart där på 4 år.

    Gick dit nu pga ilningarna och de visa sig va inflamerat, som löser sig enkelt med tandtråd varje dag, vilket ja erkänner att ja slarvat med.

    Men där tog inte det roliga slut, jag behövde en rotfyllning!
    Sagt å gjort så gjorde han första behandlingen, mao borra upp hela tanden istort sätt å la en provisorisk fyllning.

    Fick kostnadsförslag att lämna till försörjningsenheten. ( har försörningsstöd i en månad till innan sambon flyttar in helt här ).

    Så min \"soctant\" skrev snällt att dom betalar de där så länge dom fixar det innan årskiftet ( så ja slipper betala de själv ).

    Så nu fick ja tid 15e dec, dan före bf, så nu vill jag verkligen ha bebis efter bf så jag har en hel tand på förlossningen!.
    Dom fyllde ju inte upp hela tomrummet idag nämligen, så nu vågar ja knappt tugga :(

    Men summan av detta kommer att landa på ca 5500-6000kr för en enda tand!

    Så när denna är klar så kommer ja skaffa tandförsäkring helt klart!
    Hellre en fast månadskostnad varje månad än sånna här räkningar.

    Så sköt om era tänder! :)
  2. 1
    Skaffa tandförsäkring säger jag bara! Jag var akut till tandläkare idag och kan ju ta lite bakgrundsfakta.

    Jag har bott själv tills nyligen och studerat i 2år så jag har mao inte haft råd att gå till tandläkarn.
    Inte vart där på 4 år.

    Gick dit nu pga ilningarna och de visa sig va inflamerat, som löser sig enkelt med tandtråd varje dag, vilket ja erkänner att ja slarvat med.

    Men där tog inte det roliga slut, jag behövde en rotfyllning!
    Sagt å gjort så gjorde han första behandlingen, mao borra upp hela tanden istort sätt å la en provisorisk fyllning.

    Fick kostnadsförslag att lämna till försörjningsenheten. ( har försörningsstöd i en månad till innan sambon flyttar in helt här ).

    Så min \"soctant\" skrev snällt att dom betalar de där så länge dom fixar det innan årskiftet ( så ja slipper betala de själv ).

    Så nu fick ja tid 15e dec, dan före bf, så nu vill jag verkligen ha bebis efter bf så jag har en hel tand på förlossningen!.
    Dom fyllde ju inte upp hela tomrummet idag nämligen, så nu vågar ja knappt tugga :(

    Men summan av detta kommer att landa på ca 5500-6000kr för en enda tand!

    Så när denna är klar så kommer ja skaffa tandförsäkring helt klart!
    Hellre en fast månadskostnad varje månad än sånna här räkningar.

    Så sköt om era tänder! :)
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Fy fan!

    Säger jag bara, och jag som MÅSTE gå till tandis med ett par *hrm* trasiga tänder. Gissa om jag drar mig. :-(
  4. 2
    Fy fan! Säger jag bara, och jag som MÅSTE gå till tandis med ett par *hrm* trasiga tänder. Gissa om jag drar mig. :-(
  5. Anne-Marie med Anton ( 99a ) + V.37
    #3

    Ja

    gå i tid säger jag bara så du slipper rotfyllning, 6000:- är inte vad man vill betala direkt :(
  6. 3
    Ja gå i tid säger jag bara så du slipper rotfyllning, 6000:- är inte vad man vill betala direkt :(
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4

    Finns iofs

    ingen tandförsäkring vad jag känner till utan det är upp till var o en att pynta vad det kostar och ja det är SJUKT dyrt att gå till tandläkaren!

    Min sambo lagade 3 hål med porslinslagning (den dyrare varianten + mer hållbart) förra året och tjenare vilket hål i plånboken det blev. URK!
  8. 4
    Finns iofs ingen tandförsäkring vad jag känner till utan det är upp till var o en att pynta vad det kostar och ja det är SJUKT dyrt att gå till tandläkaren!

    Min sambo lagade 3 hål med porslinslagning (den dyrare varianten + mer hållbart) förra året och tjenare vilket hål i plånboken det blev. URK!
  9. Anne-Marie med Anton ( 99a ) + V.37
    #5

    Jo men man kan

    gå till tandläkarn och få en bedömning på hur pass bra tänder man har och sen teknar man upp sig på 2 år och har då en månadsavgift som dras på autogiro varje månad.
    Tex en jag känner, hon betalar 120 i månaden och betalar då inget mer än de.

    Så det tänkte ja skaffa mig.

    Man skaffar alltså detta hos folktandvården.
  10. 5
    Jo men man kan gå till tandläkarn och få en bedömning på hur pass bra tänder man har och sen teknar man upp sig på 2 år och har då en månadsavgift som dras på autogiro varje månad.
    Tex en jag känner, hon betalar 120 i månaden och betalar då inget mer än de.

    Så det tänkte ja skaffa mig.

    Man skaffar alltså detta hos folktandvården.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Låter dyrt tycker jag...

    Var bor du någonstans?

    Jag gjorde en rotfyllning för något år sedan och jag betalade inte ens hälften av vad du kommer att betala.

    Jag går hos en privat tandläkare i stockholm, den absolut bästa tandläkaren jag träffat.

    Julia på besök från mars-gruppen
  12. 6
    Låter dyrt tycker jag... Var bor du någonstans?

    Jag gjorde en rotfyllning för något år sedan och jag betalade inte ens hälften av vad du kommer att betala.

    Jag går hos en privat tandläkare i stockholm, den absolut bästa tandläkaren jag träffat.

    Julia på besök från mars-gruppen
  13. Anne-Marie med Anton ( 99a ) + V.37
    #7

    Jag går

    hos folktandvården här i uppsala
  14. 7
    Jag går hos folktandvården här i uppsala
  15. Cinnah
    #8

    Visst är det dyrt med tandläkaren!

    Tänkte faktiskt kolla upp det där nya stället de har öppnat i Stockholm vid Cityakuten med polska tandläkare (o svenska \"sköterskor\" eller vad heter de?) där det kostar hälften av vad man får betala hos Folktandvården. Sjukt dyrt att laga tänder idag!
  16. 8
    Visst är det dyrt med tandläkaren! Tänkte faktiskt kolla upp det där nya stället de har öppnat i Stockholm vid Cityakuten med polska tandläkare (o svenska \"sköterskor\" eller vad heter de?) där det kostar hälften av vad man får betala hos Folktandvården. Sjukt dyrt att laga tänder idag!
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9

    Kolla upp någon privat...

    Tandläkare och hör vad det skulle kosta.

    Min tandläkare tar inte ens betalt på plats utan hon skickar en räkning istället.

    Något liknande har väl aldrig hänt på folktandvården?
  18. 9
    Kolla upp någon privat... Tandläkare och hör vad det skulle kosta.

    Min tandläkare tar inte ens betalt på plats utan hon skickar en räkning istället.

    Något liknande har väl aldrig hänt på folktandvården?
  19. Jennifer m.Thea, bf 7/12
    #10

    Isch, var med om...

    ...samma sak för 2 år sedan när jag väntade Thea (bf 16/12). Fick en akut inflammation ca 2 veckor före bf, fick göra en provisorisk fyllning som jag sedan fick ta bort för att sedan fylla upp tanden i 2 omgångar, tror jag det var. Satt i tandläkarstolen på självaste bf dagen, var inte kul kan jag säga. Gick hos folktandvården här i Norrköping och om jag inte minns helt fel slutade hela \"kalaset\" på 2700 kr...så det låter som om de nästan tagit i lite i överkant om de säger att det kommer sluta på uppåt 6000 kr? Beror troligtvis på hur många gånger de behöver fylla upp, är inte riktigt \"inne\" i hur det där fungerar.(Fast det kanske hänt en hel del på 2 år, eller?)

    Känner för dig vilket som. Vare sig ~3000 eller ~6000 är \"kul\" att betala för en ynka tand...finns ju annat roligare att lägga pengarna på...
  20. 10
    Isch, var med om... ...samma sak för 2 år sedan när jag väntade Thea (bf 16/12). Fick en akut inflammation ca 2 veckor före bf, fick göra en provisorisk fyllning som jag sedan fick ta bort för att sedan fylla upp tanden i 2 omgångar, tror jag det var. Satt i tandläkarstolen på självaste bf dagen, var inte kul kan jag säga. Gick hos folktandvården här i Norrköping och om jag inte minns helt fel slutade hela \"kalaset\" på 2700 kr...så det låter som om de nästan tagit i lite i överkant om de säger att det kommer sluta på uppåt 6000 kr? Beror troligtvis på hur många gånger de behöver fylla upp, är inte riktigt \"inne\" i hur det där fungerar.(Fast det kanske hänt en hel del på 2 år, eller?)

    Känner för dig vilket som. Vare sig ~3000 eller ~6000 är \"kul\" att betala för en ynka tand...finns ju annat roligare att lägga pengarna på...

Liknande trådar

  1. Jag säger bara:
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:09
  2. Bör man bara skaffa barn
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 21:38
  3. wow säger jag bara:)
    By skanetjej in forum Vikt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 22:09
  4. Jag bara måste skaffa
    By ullen in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 15:12
  5. HAH säger jag bara!
    By -ME- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 23:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar