Ang detta m tidiga smakportioner
_0508 Augustibarn
  1. Louise m Ebba 0205 + Eric 050818
    #1

    Ang detta m tidiga smakportioner

    Jag ringde min barnläkare idag efter att ha läst vad Kristina med A & F skrev längre ner (att studier visat att tarmar o mage inte klarar mat bra förrän vid 6 månader & att om man ger så kan tarmblödningar uppstå) & jag tyckte det var så konstigt eftersom både min BVC sjuksköterksa samt Erics barnläkare sagt att det är helt OK att börja med dem vid 3 1/2 månad för oss då Eric går upp så dåligt (väger bara 5200 gram, vid födseln 3700 gram). Som sagt jag blev ju lite undrande nu varför de sagt OK till mig & läkaren säger att det ÄR ok, att det inte stämmer att man på ngt sätt skulle förstöra barnets tarmar eller mage.
    Fattar också att det kanske är allra bäst att vänta men vissa, som vi, behöver faktiskt starta tidigare.
    Jag får lita på Erics läkare helt enkelt men blev lite nervös efter Kristinas inlägg faktiskt.
    Om du läser detta Kristina; var har du läst om den studien ngnstans?

    Jag känner f.ö 2 barn som fått smakportioner vid 3 1/2 månad & de har inte tagit ngn som helst skada.
  2. 1
    Ang detta m tidiga smakportioner Jag ringde min barnläkare idag efter att ha läst vad Kristina med A & F skrev längre ner (att studier visat att tarmar o mage inte klarar mat bra förrän vid 6 månader & att om man ger så kan tarmblödningar uppstå) & jag tyckte det var så konstigt eftersom både min BVC sjuksköterksa samt Erics barnläkare sagt att det är helt OK att börja med dem vid 3 1/2 månad för oss då Eric går upp så dåligt (väger bara 5200 gram, vid födseln 3700 gram). Som sagt jag blev ju lite undrande nu varför de sagt OK till mig & läkaren säger att det ÄR ok, att det inte stämmer att man på ngt sätt skulle förstöra barnets tarmar eller mage.
    Fattar också att det kanske är allra bäst att vänta men vissa, som vi, behöver faktiskt starta tidigare.
    Jag får lita på Erics läkare helt enkelt men blev lite nervös efter Kristinas inlägg faktiskt.
    Om du läser detta Kristina; var har du läst om den studien ngnstans?

    Jag känner f.ö 2 barn som fått smakportioner vid 3 1/2 månad & de har inte tagit ngn som helst skada.
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Louise,

    jag tycker att du ska lita på läkaren. När Pontus var straxt innan 3 månader så åt han sådana otroliga mängder ersättning - 2 tetra när vi var ute och runt 400 ml när vi var hemma. Det kändes inget bra att han skulle få i sig så mycket på en gång. Det kändes som om han behövde så mycket för att bli mätt. Så då pratade vi med BVC och enligt den sköterskan som vi hade då så var det helt ok i vårt fall att börja vid 3 månader just för att magsäcken inte skulle bli helt uttänjd med den mängden ersättning. Vi ville få ett stopp och ge något som mättade mer rejält. Pontus har inte tagit någon skada av att börja tidigare. Det enda som vi har märkt i matväg så där är laktosintolerans - men det kom efter magsjuka tidigt i våras och vad jag förstår så är det fenomenet ganska vanligt.

    Ibland är det så att man behöver ge smakisar tidigare och då måste man få göra det. Alla gör som man själv tycker är bäst. Lita på era hjärtan och på läkaren förstås som borde veta vad han pratar om. Allt är inte så vitt och svart.

    Pontus fick alltså börja redan vid 3 månader. Han var intresserad och det gick faktiskt riktigt bra. Caroline däremot känns jätteointresserad. Det kanske vänder innan 6 månader men det vet vi ju förstås inte idag. Fortsätter det så här så kommer vi inte börja med smakisar förrän hon är 6 månader. Det beror lite på hur intresserad hon är. Hon har fått börja sitta med vid matbordet i en matstol och spana lite när vi äter. Hon tycker att det är jättemysigt och blir riktigt arg när hon inte får sitta kvar i stolen (bullat upp med en filt runt henne :-D).

    Så nu vet du en liten kille till som började så tidigt som precis vid 3 månader.
    Gör det som ni tycker är bäst och lyssna till erat eget sunda förnuft så går det med all säkerhet jättebra.

    Kramar
  4. 2
    Louise, jag tycker att du ska lita på läkaren. När Pontus var straxt innan 3 månader så åt han sådana otroliga mängder ersättning - 2 tetra när vi var ute och runt 400 ml när vi var hemma. Det kändes inget bra att han skulle få i sig så mycket på en gång. Det kändes som om han behövde så mycket för att bli mätt. Så då pratade vi med BVC och enligt den sköterskan som vi hade då så var det helt ok i vårt fall att börja vid 3 månader just för att magsäcken inte skulle bli helt uttänjd med den mängden ersättning. Vi ville få ett stopp och ge något som mättade mer rejält. Pontus har inte tagit någon skada av att börja tidigare. Det enda som vi har märkt i matväg så där är laktosintolerans - men det kom efter magsjuka tidigt i våras och vad jag förstår så är det fenomenet ganska vanligt.

    Ibland är det så att man behöver ge smakisar tidigare och då måste man få göra det. Alla gör som man själv tycker är bäst. Lita på era hjärtan och på läkaren förstås som borde veta vad han pratar om. Allt är inte så vitt och svart.

    Pontus fick alltså börja redan vid 3 månader. Han var intresserad och det gick faktiskt riktigt bra. Caroline däremot känns jätteointresserad. Det kanske vänder innan 6 månader men det vet vi ju förstås inte idag. Fortsätter det så här så kommer vi inte börja med smakisar förrän hon är 6 månader. Det beror lite på hur intresserad hon är. Hon har fått börja sitta med vid matbordet i en matstol och spana lite när vi äter. Hon tycker att det är jättemysigt och blir riktigt arg när hon inte får sitta kvar i stolen (bullat upp med en filt runt henne :-D).

    Så nu vet du en liten kille till som började så tidigt som precis vid 3 månader.
    Gör det som ni tycker är bäst och lyssna till erat eget sunda förnuft så går det med all säkerhet jättebra.

    Kramar
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3

    Jo,

    jag ska nämna det också att från ersättning till smakisar tyckte inte jag var så jobbigt. Det är värre nu när jag ammar - då känns det som att gå till smakisar som ett mycket större steg.

    Kram igen!
  6. 3
    Jo, jag ska nämna det också att från ersättning till smakisar tyckte inte jag var så jobbigt. Det är värre nu när jag ammar - då känns det som att gå till smakisar som ett mycket större steg.

    Kram igen!
  7. Louise m Ebba 0205 + Eric 050818
    #4

    Tack Marie

    Nu känns det lite bättre. Man fick ju nästan dåligt samvete + ångest för att vi snart skall börja :-(
    Jag hoppas Eric vill, han verkar helt klart intresserad redan iaf. Vi vill ju få upp honom i vikt innan skalloperationen som är 11 januari.
    Eric är ju numera flaskbarn (valde ju själv bort bröstet för 2 veckor sedan...) så som du säger så känns inte steget jättestort till smakisar.

    KRAM på dig
  8. 4
    Tack Marie Nu känns det lite bättre. Man fick ju nästan dåligt samvete + ångest för att vi snart skall börja :-(
    Jag hoppas Eric vill, han verkar helt klart intresserad redan iaf. Vi vill ju få upp honom i vikt innan skalloperationen som är 11 januari.
    Eric är ju numera flaskbarn (valde ju själv bort bröstet för 2 veckor sedan...) så som du säger så känns inte steget jättestort till smakisar.

    KRAM på dig
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    Självklart

    ska du lita på läkaren! Är det så att det finns speciella omständigheter som talar för tidig introduktion av mat så måste du ju göra som de säger!
    Hoppas det går bra och han ökar i vikt ok!
    Kram
  10. 5
    Självklart ska du lita på läkaren! Är det så att det finns speciella omständigheter som talar för tidig introduktion av mat så måste du ju göra som de säger!
    Hoppas det går bra och han ökar i vikt ok!
    Kram
  11. Nina med Nea-03, Adam 280805
    #6

    Olika i olika länder

    Jag tycker oxå att det är konstigt att man rekommenderar olika i olika länder när man skall börja med smakisar. Int har väl barnen olika tarmar heller? I Finland börjar man ge smakisar vid 4 månader, men jag känner många som börjar just vid 3 (pga samma orsaker som har nämnts tidigare). Vi blir oxå rekommenderare att börja med sädesslag först vid 5 månader och kött vid 6,kanske de är svårsmälta? Jag tycker du gott kan börja ge annat än mjölk!
  12. 6
    Olika i olika länder Jag tycker oxå att det är konstigt att man rekommenderar olika i olika länder när man skall börja med smakisar. Int har väl barnen olika tarmar heller? I Finland börjar man ge smakisar vid 4 månader, men jag känner många som börjar just vid 3 (pga samma orsaker som har nämnts tidigare). Vi blir oxå rekommenderare att börja med sädesslag först vid 5 månader och kött vid 6,kanske de är svårsmälta? Jag tycker du gott kan börja ge annat än mjölk!
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7

    Who

    Studierna om hur mag/tarmkanalen fungerar på små barn och att det generellt är bäst att vänta tills barnet är runt 6 månader står WHO för, den kan man hitta via SLV:s hemsida.

    Mikroblödningarna minns jag faktiskt inte var jag läste det, men som jag kommer ihåg så är det en mindre studie och då jag läste den fanns inget svar på hur detta påverkade barnet, men mitt eget sunda förnuft säger mig att det inte kan vara bra att orsaka sådant om man kan undvika det, däremot kanske det inte är jättefarligt heller, eftersom många barn trots allt fått smakisar både vid tre månader och tidigare än så (det var väl fruktjuice vid 6 v som gällde på 70-talet?) utan att visa några synbara skador (fast allergier har ju ökat massor på sistone och det känns inte helt osannolikt att anta att åtminstone vissa av dessa beror på för tidig exponering för främmande föda).

    I specialfall (som ni) är det ju en annan sak, men att din barnläkare inte har läst WHO:s forskning är faktiskt lite oroande tycker jag, det är deras skyldighet att hålla sig uppdaterade om den senaste forskningen och studien är inte ens superny, den har funnits sen 2001 och här i Sverige antogs dessa rekommendationer i slutet av 2003.

    Lite länkar:
    http://www.who.int/inf-pr-2001/en/note2001-07.html
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8456.aspx
    http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
  14. 7
    Who Studierna om hur mag/tarmkanalen fungerar på små barn och att det generellt är bäst att vänta tills barnet är runt 6 månader står WHO för, den kan man hitta via SLV:s hemsida.

    Mikroblödningarna minns jag faktiskt inte var jag läste det, men som jag kommer ihåg så är det en mindre studie och då jag läste den fanns inget svar på hur detta påverkade barnet, men mitt eget sunda förnuft säger mig att det inte kan vara bra att orsaka sådant om man kan undvika det, däremot kanske det inte är jättefarligt heller, eftersom många barn trots allt fått smakisar både vid tre månader och tidigare än så (det var väl fruktjuice vid 6 v som gällde på 70-talet?) utan att visa några synbara skador (fast allergier har ju ökat massor på sistone och det känns inte helt osannolikt att anta att åtminstone vissa av dessa beror på för tidig exponering för främmande föda).

    I specialfall (som ni) är det ju en annan sak, men att din barnläkare inte har läst WHO:s forskning är faktiskt lite oroande tycker jag, det är deras skyldighet att hålla sig uppdaterade om den senaste forskningen och studien är inte ens superny, den har funnits sen 2001 och här i Sverige antogs dessa rekommendationer i slutet av 2003.

    Lite länkar:
    http://www.who.int/inf-pr-2001/en/note2001-07.html
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8456.aspx
    http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
  15. Louise m Ebba 0205 + Eric 050818
    #8

    Jag utgår från att hon har läst det jo

    Hon menar dock på att den är en rekommendation som ju gäller för massa länder med olika förutsättningar. I Sverige har vi så bra barnmat o det handlar ju inte om kött o stekt mat som vi skall ge liksom så då menar hon att det är ok, hon har ej heller stött på ngn som fått skador på tarm o mage av det menar hon på.

    Det känns bara hemskt för mig att höra det du skrev eftersom jag känner nästan att vi måste börja ge lite smakisar...

    Du må ha helt rätt men jag får nog välja att gå läkarens rekommendationer.

    Mvh Louise
  16. 8
    Jag utgår från att hon har läst det jo Hon menar dock på att den är en rekommendation som ju gäller för massa länder med olika förutsättningar. I Sverige har vi så bra barnmat o det handlar ju inte om kött o stekt mat som vi skall ge liksom så då menar hon att det är ok, hon har ej heller stött på ngn som fått skador på tarm o mage av det menar hon på.

    Det känns bara hemskt för mig att höra det du skrev eftersom jag känner nästan att vi måste börja ge lite smakisar...

    Du må ha helt rätt men jag får nog välja att gå läkarens rekommendationer.

    Mvh Louise
  17. Medlem sedan
    Dec 2003
    #9

    Hur

    går det med nacken, är hon så pass stadig, tänkte på barnstolen. Jag vill att William ska sitta med oss vid bordet, i sin stol. Testade igår, och det funkar inte alls. Han håller inte upp huvudet tillräckligt bra, tycker jag. I övrigt är han väldigt \"stadig\", men stolen gick inte. Hans huvud for bakåt, samtidigt som han spände sig och var som en \"pinne\" i stolen. Vanan kanske?
  18. 9
    Hur går det med nacken, är hon så pass stadig, tänkte på barnstolen. Jag vill att William ska sitta med oss vid bordet, i sin stol. Testade igår, och det funkar inte alls. Han håller inte upp huvudet tillräckligt bra, tycker jag. I övrigt är han väldigt \"stadig\", men stolen gick inte. Hans huvud for bakåt, samtidigt som han spände sig och var som en \"pinne\" i stolen. Vanan kanske?
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10

    Det går jättebra

    hon är väldigt stark i nacken :-D håller upp en bit av överkroppen plus huvud jättefint när hon ligger på mage. Provade att sätta i henne i hoppgungan idag och hon såg ut att mysa - log en massa :-D. Har satt in nya bilder i fotoalbumet där hon sitter i hoppgungan - där syns det ganska bra hur hon håller upp huvudet.

    Det som är ett litet problem är att hon ibland lutar sig framåt och då har svårt att komma upp så då har jag lagt en filt framför henne och då sitter hon jättefint i barnstolen.

    http://www.familjeliv.se/krypin/marymamman/galleri.php
    Jag lade upp bilderna i mitt fotogalleri på familjeliv istället - där finns en bild när hon sitter i barnstolen också fast utan filt.

    Kramar
  20. 10
    Det går jättebra hon är väldigt stark i nacken :-D håller upp en bit av överkroppen plus huvud jättefint när hon ligger på mage. Provade att sätta i henne i hoppgungan idag och hon såg ut att mysa - log en massa :-D. Har satt in nya bilder i fotoalbumet där hon sitter i hoppgungan - där syns det ganska bra hur hon håller upp huvudet.

    Det som är ett litet problem är att hon ibland lutar sig framåt och då har svårt att komma upp så då har jag lagt en filt framför henne och då sitter hon jättefint i barnstolen.

    http://www.familjeliv.se/krypin/marymamman/galleri.php
    Jag lade upp bilderna i mitt fotogalleri på familjeliv istället - där finns en bild när hon sitter i barnstolen också fast utan filt.

    Kramar
  21. Medlem sedan
    Jun 2002
    #11

    Visst ska du lyssna på läkaren..

    hon bedömer ju er som ett enskilt fall och man ska ju utgå från sitt eget barns förutsättningar och behov.
    Det jag blir fundersam över är just att så många får höra att det är okej med smakisar från 3 månader när det faktiskt finns bevis på att det i de allra flesta fall är bäst att vänta tills barnet är ca 6 månader.
    Detta med att tarmfloran störs handlar för den delen inte bara om smakisar, det gäller även ersättning, allt som är artfrämmande (alltså allt förutom bröstmjölk) påverkar barnets mage och det är alltså inte helt klarlagt på vilket sätt eller vad för konsekvenser det kan ge, bara ATT det påverkar vilket bland annat kan ses som dessa mikroblödningar jag skrev om nedan. Det kan ju bara vara småsaker som inte spelar någon roll också, men även det är ju en påverkan.
    Som jag också skrev så finns det ju gott om barn som \"blir folk\" även med tidig smakisintroduktion, enbart ersättning osv, men för den sakens skull betyder ju inte det att det inte är någon vits med att amma i 6 månader om man har möjlighet och det funkar bra. Även där är det ju små skillnader och i det enskilda fallet är det omöjligt att avgöra vilket barn som blivit helammat i 6 månader och vilket barn som inte blivit det, men på ett större plan så har amningen en positiv inverkan på folkhälsan, annars skulle inte SLV och WHO gå ut med dessa rekommendationer.

    Återigen, det viktigaste är _inte_ folks tyckanden och tänkanden, eller ens rekommendationerna, det är bara något att ta till sig så att man kan fatta välgrundade beslut, utan att man utgår ifrån sin egen situation och lyssnar på sitt eget barn och introducerar mat när _barnet_ är redo, oavsett om det sker vid 4, 6, 8 månader eller senare än så.
  22. 11
    Visst ska du lyssna på läkaren.. hon bedömer ju er som ett enskilt fall och man ska ju utgå från sitt eget barns förutsättningar och behov.
    Det jag blir fundersam över är just att så många får höra att det är okej med smakisar från 3 månader när det faktiskt finns bevis på att det i de allra flesta fall är bäst att vänta tills barnet är ca 6 månader.
    Detta med att tarmfloran störs handlar för den delen inte bara om smakisar, det gäller även ersättning, allt som är artfrämmande (alltså allt förutom bröstmjölk) påverkar barnets mage och det är alltså inte helt klarlagt på vilket sätt eller vad för konsekvenser det kan ge, bara ATT det påverkar vilket bland annat kan ses som dessa mikroblödningar jag skrev om nedan. Det kan ju bara vara småsaker som inte spelar någon roll också, men även det är ju en påverkan.
    Som jag också skrev så finns det ju gott om barn som \"blir folk\" även med tidig smakisintroduktion, enbart ersättning osv, men för den sakens skull betyder ju inte det att det inte är någon vits med att amma i 6 månader om man har möjlighet och det funkar bra. Även där är det ju små skillnader och i det enskilda fallet är det omöjligt att avgöra vilket barn som blivit helammat i 6 månader och vilket barn som inte blivit det, men på ett större plan så har amningen en positiv inverkan på folkhälsan, annars skulle inte SLV och WHO gå ut med dessa rekommendationer.

    Återigen, det viktigaste är _inte_ folks tyckanden och tänkanden, eller ens rekommendationerna, det är bara något att ta till sig så att man kan fatta välgrundade beslut, utan att man utgår ifrån sin egen situation och lyssnar på sitt eget barn och introducerar mat när _barnet_ är redo, oavsett om det sker vid 4, 6, 8 månader eller senare än så.
  23. Louise m Ebba 0205 + Eric 050818
    #12

    Då är det bara att hoppas o önska..

    ...att Erics hälsa inte påverkas, stackarn är ju flaskbarn delvis sedan födseln OCH nu 100% flaskbarn sedan 2 veckor OCH han skall få tidiga smakportioner. Det låter ju inte lovande alls för hans framtida hälsa. & inget av detta har jag valt själv. Ändå får man dåligt samvete nu för vem vill skada sitt barns hälsa på något sätt? Suck.
  24. 12
    Då är det bara att hoppas o önska.. ...att Erics hälsa inte påverkas, stackarn är ju flaskbarn delvis sedan födseln OCH nu 100% flaskbarn sedan 2 veckor OCH han skall få tidiga smakportioner. Det låter ju inte lovande alls för hans framtida hälsa. & inget av detta har jag valt själv. Ändå får man dåligt samvete nu för vem vill skada sitt barns hälsa på något sätt? Suck.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    en bekant till mig

    har kollat upp rapporten som ligger till grund för WHOs rekommendationer. Enligt henne bygger den på 2 fallstudier. En i Guatemala och en i Vitryssland, alltså länder med markant annorlunda levnadsstandard och förutsättningar.. Jag blev ganska förvånad och skulle vilja läsa hela rapporten!
  26. 13
    en bekant till mig har kollat upp rapporten som ligger till grund för WHOs rekommendationer. Enligt henne bygger den på 2 fallstudier. En i Guatemala och en i Vitryssland, alltså länder med markant annorlunda levnadsstandard och förutsättningar.. Jag blev ganska förvånad och skulle vilja läsa hela rapporten!
  27. Medlem sedan
    Jul 2002
    #14

    Om jag hade

    varit Louise så hade jag blivit mycket ledsen över dina svar till henne. Jag förstod Louise som så att hon ville få stöttning i att ge smakisar inte att bli ifrågasatt.

    Sedan en liten reflektion kring det här med amning. Alla kan inte amma och att få höra då att amning är så bra är mycket sårande. Den som inte har haft amningsproblem som gjort att man måste ge ersättning vet inte hur det är att gång på gång bli ifrågasatt kring varför man ger flaskan.

    Ersättning är ett fullgott alternativ till amning här i Sverige, när vi har så rent vatten som vi har. I U-länder kan det vara sämre med ersättning pga vattnet.

    Kramar
    Marie som ströammade Pontus i 6 veckor och Caroline i 3,5 månad än så länge...
  28. 14
    Om jag hade varit Louise så hade jag blivit mycket ledsen över dina svar till henne. Jag förstod Louise som så att hon ville få stöttning i att ge smakisar inte att bli ifrågasatt.

    Sedan en liten reflektion kring det här med amning. Alla kan inte amma och att få höra då att amning är så bra är mycket sårande. Den som inte har haft amningsproblem som gjort att man måste ge ersättning vet inte hur det är att gång på gång bli ifrågasatt kring varför man ger flaskan.

    Ersättning är ett fullgott alternativ till amning här i Sverige, när vi har så rent vatten som vi har. I U-länder kan det vara sämre med ersättning pga vattnet.

    Kramar
    Marie som ströammade Pontus i 6 veckor och Caroline i 3,5 månad än så länge...
  29. Louise m Ebba 0205 + Eric 050818
    #15

    Ja Marie det har du rätt i

    Jag blir ledsen o nästan sårad av folk som BARA kan se att amning är så förbannat bra inga alternativ finns. Jag helammade min dotter till 6 månader för att det gick bra. Med min son har dessvärre inte särskilt mkt gått bra...hjärtfel, skallfel, i stort sett död vid födseln, infektion m 5 dagar på neonatal, akutsnitt, kämpande i nästan 12 veckor med amning o flaska, strul strul strul MEN jag älskar ju honom o vill hans bästa. Det är ju då inte kul att få konstaterat för mig att det jag gör nu INTE är det bästa enligt WHO och allt möjligt.

    Ja ja det är som sagt bara att hoppas att Eric inte tar skada, han har haft det nog jobbigt redan i sitt liv.

    Tack Marie igen, fdu verkar vara en underbart trevlig o sympatisk människa (det kan jag säga efter att ha hängt så länge med dig på kanalen o nu dessutom här).

    /Louise
  30. 15
    Ja Marie det har du rätt i Jag blir ledsen o nästan sårad av folk som BARA kan se att amning är så förbannat bra inga alternativ finns. Jag helammade min dotter till 6 månader för att det gick bra. Med min son har dessvärre inte särskilt mkt gått bra...hjärtfel, skallfel, i stort sett död vid födseln, infektion m 5 dagar på neonatal, akutsnitt, kämpande i nästan 12 veckor med amning o flaska, strul strul strul MEN jag älskar ju honom o vill hans bästa. Det är ju då inte kul att få konstaterat för mig att det jag gör nu INTE är det bästa enligt WHO och allt möjligt.

    Ja ja det är som sagt bara att hoppas att Eric inte tar skada, han har haft det nog jobbigt redan i sitt liv.

    Tack Marie igen, fdu verkar vara en underbart trevlig o sympatisk människa (det kan jag säga efter att ha hängt så länge med dig på kanalen o nu dessutom här).

    /Louise
  31. Medlem sedan
    Jun 2002
    #16

    Men Marie..

    Mina första inlägg i det här ämnet var i tråden nedan om hon som fått höra av sitt BVC att det var helt okej att börja med smakisar redan vid 3 månader vilket det finns gott om forskning som visar att det för det allra mesta faktiskt inte är optimalt.

    Sen undrade Louise i denna tråden var jag fått reda på detta och jag svarade henne, på vilket sätt menar du att jag ifrågasätter henne? Jag svarar bara på hennes fråga (\"Om du läser detta Kristina; var har du läst om den studien ngnstans?\") och berättar vad WHO och SLV rekommenderar.

    Och nej, ersättning är inte ett fullgott (=likvärdigt) alternativ till bröstmjölk (i så fall skulle vi kunna slopa amningen helt), men om amningen inte fungerar är ersättning det allra bästa alternativet.

    Jag kan inte se att jag någonstans skrivit att det inte finns några alternativ, mina inlägg i de här trådarna är bara svar på frågor och upplysningar om hur rekommendationerna är och varför dom är på det viset.

    Och Louise, det var inget riktat direkt till dig eller något om din speciella situation med sjukt barn, dramatisk förlossning osv eftersom jag faktiskt inte hade en aning om det när jag skrev mina svar till dig.
  32. 16
    Men Marie.. Mina första inlägg i det här ämnet var i tråden nedan om hon som fått höra av sitt BVC att det var helt okej att börja med smakisar redan vid 3 månader vilket det finns gott om forskning som visar att det för det allra mesta faktiskt inte är optimalt.

    Sen undrade Louise i denna tråden var jag fått reda på detta och jag svarade henne, på vilket sätt menar du att jag ifrågasätter henne? Jag svarar bara på hennes fråga (\"Om du läser detta Kristina; var har du läst om den studien ngnstans?\") och berättar vad WHO och SLV rekommenderar.

    Och nej, ersättning är inte ett fullgott (=likvärdigt) alternativ till bröstmjölk (i så fall skulle vi kunna slopa amningen helt), men om amningen inte fungerar är ersättning det allra bästa alternativet.

    Jag kan inte se att jag någonstans skrivit att det inte finns några alternativ, mina inlägg i de här trådarna är bara svar på frågor och upplysningar om hur rekommendationerna är och varför dom är på det viset.

    Och Louise, det var inget riktat direkt till dig eller något om din speciella situation med sjukt barn, dramatisk förlossning osv eftersom jag faktiskt inte hade en aning om det när jag skrev mina svar till dig.
  33. Medlem sedan
    Jun 2002
    #17

    Hela rapporten (tror jag)..

    finns här: http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
  34. 17
    Hela rapporten (tror jag).. finns här: http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
  35. Medlem sedan
    Jun 2003
    #18

    Men Kristina ifrågasätter ju inte

    Louise. Hon ifrågasätter läkaren, stor skillnad.

  36. 18
    Men Kristina ifrågasätter ju inte Louise. Hon ifrågasätter läkaren, stor skillnad.

  37. Medlem sedan
    Jul 2002
    #19

    Jag menar som

    så att när du skriver om att bebisen kan få mikroblödningar och att i WHOs rapport står det... till Louise som redan från början har skrivit att deras BVCsköterska och barnläkare tycker att de kan börja med smakisar pga Erics låga vikt som ev har med hjärtfel att göra. Ja, då skulle jag om jag var Louise känna mig ifrågasatt. Allt är inte svart eller vitt - det finns särskilda fall som gör att man behöver avvika från normen. Detta kan bero på ett beslut som man inte har känt sig redo för själv utan har uppkommit pga omständigheter. Då att få höra att det kan hända hemska saker med ens bebis eller att en rapport säger si eller så - ja det är att bli ifrågasatt i mina ögon sett. För det som händer då är att man börjar förklara varför - man känner sig ledsen och nästan sårad som Louise skrev till mig. Fast att avsikten är att informera så blir resultatet inte så utan mer att man känner just att man blir ifrågasatt samt ev. påhoppad. Effekten har motsatt verkan än den jag tror du har för avsikt med, när du nämner den här rapporten och vad som du har läst händer med bebisens tarmar om man tar tidig smakisintroduktion.

    Sedan står jag fast vid att ersättning är ett FULLGOTT alternativ när man inte kan amma. Kan man amma och det fungerar bra - varför ge ersättning?! Men kan du inte så är det ett i mina ögon sett ett FULLGOTT alternativ.

    Detta hade således inte med ditt första svar till Maria med Max att göra utan de som du har gett Louise.
  38. 19
    Jag menar som så att när du skriver om att bebisen kan få mikroblödningar och att i WHOs rapport står det... till Louise som redan från början har skrivit att deras BVCsköterska och barnläkare tycker att de kan börja med smakisar pga Erics låga vikt som ev har med hjärtfel att göra. Ja, då skulle jag om jag var Louise känna mig ifrågasatt. Allt är inte svart eller vitt - det finns särskilda fall som gör att man behöver avvika från normen. Detta kan bero på ett beslut som man inte har känt sig redo för själv utan har uppkommit pga omständigheter. Då att få höra att det kan hända hemska saker med ens bebis eller att en rapport säger si eller så - ja det är att bli ifrågasatt i mina ögon sett. För det som händer då är att man börjar förklara varför - man känner sig ledsen och nästan sårad som Louise skrev till mig. Fast att avsikten är att informera så blir resultatet inte så utan mer att man känner just att man blir ifrågasatt samt ev. påhoppad. Effekten har motsatt verkan än den jag tror du har för avsikt med, när du nämner den här rapporten och vad som du har läst händer med bebisens tarmar om man tar tidig smakisintroduktion.

    Sedan står jag fast vid att ersättning är ett FULLGOTT alternativ när man inte kan amma. Kan man amma och det fungerar bra - varför ge ersättning?! Men kan du inte så är det ett i mina ögon sett ett FULLGOTT alternativ.

    Detta hade således inte med ditt första svar till Maria med Max att göra utan de som du har gett Louise.
  39. Medlem sedan
    Jul 2002
    #20

    Javisst

    gör hon det men skulle jag vara Louise så hade jag tagit det som så att hon hade ifrågasatt mig - försökte förklara i mitt svar till Kristina hur jag menade.

    Välkommen in i smakisdiskussionen ;-)
  40. 20
    Javisst gör hon det men skulle jag vara Louise så hade jag tagit det som så att hon hade ifrågasatt mig - försökte förklara i mitt svar till Kristina hur jag menade.

    Välkommen in i smakisdiskussionen ;-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tidiga SD?
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 20:02
  2. Tidiga UL?
    By mayya in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 10:45
  3. oj 12v för tidiga
    By tvilling2 in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 14:52
  4. Ang tidiga ul
    By bipbip in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 09:48
  5. Detta med smakportioner + lite svammel..
    By Louise m Ebba 0205 + Eric 050818 in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 10:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar