någon annan med oral verbal dyspraxi?
Språk- och talstörningar
  1. tipory
    #1

    någon annan med oral verbal dyspraxi?

    Hej! Vår son har denna diagnos och har nu snart gått hos logoped i 2 år(han är 5,5 år)När han började talade han väldigt otydligt och vi var få som förstod honom. Nu går det bättre och han kan alla vokalljud utom y(som blir u)och många konsonanter men det är fortfarande många ljud är svåra som k,g,f,v och r. Jag undrar om någon annan haft liknade problem och hur det har gått för era barn. Är lite orolig inför skolstarten nästa år då han kommer att hamna i en helt ny grupp barn som inte är vana vid hans uttal och att det skall bli jobbigt för honom? Tacksam för alla svar och även tips på roliga sätt att träna uttal om ni har det!!
  2. 1
    någon annan med oral verbal dyspraxi? Hej! Vår son har denna diagnos och har nu snart gått hos logoped i 2 år(han är 5,5 år)När han började talade han väldigt otydligt och vi var få som förstod honom. Nu går det bättre och han kan alla vokalljud utom y(som blir u)och många konsonanter men det är fortfarande många ljud är svåra som k,g,f,v och r. Jag undrar om någon annan haft liknade problem och hur det har gått för era barn. Är lite orolig inför skolstarten nästa år då han kommer att hamna i en helt ny grupp barn som inte är vana vid hans uttal och att det skall bli jobbigt för honom? Tacksam för alla svar och även tips på roliga sätt att träna uttal om ni har det!!
  3. Alines mamma
    #2

    Ja

    min dotter har samma språkbakgrund som du beskriver men vi har aldrig fått ett namn på diagnosen.

    Aline går hos logoped sedan 1 1/2 år tillbaka. Hon kan nu uttala k,g,f,v men har bl.a S, sh, r kvar att träna på. Vi tränar hemma med \" långa och korta gubben\" dvs.
    korta gubben är korta konsonanter och långa...

    Tex.
    Korta g=T långa g=S vi får hem bildkort som läxa. När Aline får upp en lång gubbe skall hon säga S osv. Som belöning får hon färglägga en bit av en bild med långt motiv. Man håller på så tills bilderna är fullt färglagda.

    När Aline började hos logoped vid 3års ålder, kunde vi inte förstå henne och det var väldigt frustrerande för oss. Idag förstår vi allt hon säger men hon byter ut de konsonanter hon inte klarar av att uttala mot något annat. Hennes grammatik är korrekt.
    Vi har haft tur som fått logoped utan lång väntetid och Aline får gå i en språkförskola några timmar två dagar i veckan.
    Hennes språkutveckling har varit ganska dramatisk den senaste tiden. Hon förstår och vet att hon uttalar vissa ord fel men hon kan inte få till det munmotoriskt. Aline har lyckligtvis ett gott självförtroende och kan säga rent ut till sina kompisar \"jag kan inte säga det riktigt\" om dom rättar henne.


    Mycket kan hända på ett år så det kanske inte alls blir en besvärlig skolstart för din son men om du känner dig orolig kanske du skall fråga din sons logoped vad hon tror. Alins logoped sa något som gjorde mig väldigt lugn. Många barn får en aha upplevelse med sitt utall när dom väl lär sig skriva för då kan dom se hur ett ord skall låta.


  4. 2
    Ja min dotter har samma språkbakgrund som du beskriver men vi har aldrig fått ett namn på diagnosen.

    Aline går hos logoped sedan 1 1/2 år tillbaka. Hon kan nu uttala k,g,f,v men har bl.a S, sh, r kvar att träna på. Vi tränar hemma med \" långa och korta gubben\" dvs.
    korta gubben är korta konsonanter och långa...

    Tex.
    Korta g=T långa g=S vi får hem bildkort som läxa. När Aline får upp en lång gubbe skall hon säga S osv. Som belöning får hon färglägga en bit av en bild med långt motiv. Man håller på så tills bilderna är fullt färglagda.

    När Aline började hos logoped vid 3års ålder, kunde vi inte förstå henne och det var väldigt frustrerande för oss. Idag förstår vi allt hon säger men hon byter ut de konsonanter hon inte klarar av att uttala mot något annat. Hennes grammatik är korrekt.
    Vi har haft tur som fått logoped utan lång väntetid och Aline får gå i en språkförskola några timmar två dagar i veckan.
    Hennes språkutveckling har varit ganska dramatisk den senaste tiden. Hon förstår och vet att hon uttalar vissa ord fel men hon kan inte få till det munmotoriskt. Aline har lyckligtvis ett gott självförtroende och kan säga rent ut till sina kompisar \"jag kan inte säga det riktigt\" om dom rättar henne.


    Mycket kan hända på ett år så det kanske inte alls blir en besvärlig skolstart för din son men om du känner dig orolig kanske du skall fråga din sons logoped vad hon tror. Alins logoped sa något som gjorde mig väldigt lugn. Många barn får en aha upplevelse med sitt utall när dom väl lär sig skriva för då kan dom se hur ett ord skall låta.


  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3

    Alla tre...

    Mina två stora fick konsonanterna någorlunda på plats när de var sex år. När de lärde sig läsa i ettan så var det som om de fick en nyckel till ordens värld... nu kunde de ju SE vilka bokstäver som ingick, och läste högt bättre än vad de talade spontant. Det tog väl ett lite tag till, innan de gamla spontana orden ersattes av de nya, korrekta.

    För dem var det så svårt att automatisera de språkljud som skulle produceras. Text var ett otroligt värdefullt hjälpmedel.

    Vår minsting är lite senare än sina äldre syskon. Han är sex och ett halvt, och kämpar på med de konsonanter han kan. Nu börjar han få rätt konsonant i början på ordet, men tappar i stället de han tidigare kunde i mitten och slutet.

    Han använder lite tecken som stöd, och försöker beskriva eller ringa in det han pratar om, när vi inte förstår. Vi använder idag ett kommunikationspass som han kan peka sig fram i, och väntar på en dator med talsyntes och tusentals bilder, som kommer som hjälpmedel efter jul.

    Det märks tydligt på honom att han letar efter \"läskoden\". Han ljudar, och bokstaverar. Läser enkla korta ord. Säkert kommer han att läsa och skriva innan han pratar så att vi kan förstå honom.

    Vår pojk kom i en nästan helt ny grupp i sexårs. Personalen har varit väldigt engagerad, och vi som föräldrar har berättat öppet på föräldramöte samt inför personal som pojken möter utanför förskoleklassen.

    Han har det jobbigt många gånger, men har också många stunder då allt bara är så bra!
  6. 3
    Alla tre... Mina två stora fick konsonanterna någorlunda på plats när de var sex år. När de lärde sig läsa i ettan så var det som om de fick en nyckel till ordens värld... nu kunde de ju SE vilka bokstäver som ingick, och läste högt bättre än vad de talade spontant. Det tog väl ett lite tag till, innan de gamla spontana orden ersattes av de nya, korrekta.

    För dem var det så svårt att automatisera de språkljud som skulle produceras. Text var ett otroligt värdefullt hjälpmedel.

    Vår minsting är lite senare än sina äldre syskon. Han är sex och ett halvt, och kämpar på med de konsonanter han kan. Nu börjar han få rätt konsonant i början på ordet, men tappar i stället de han tidigare kunde i mitten och slutet.

    Han använder lite tecken som stöd, och försöker beskriva eller ringa in det han pratar om, när vi inte förstår. Vi använder idag ett kommunikationspass som han kan peka sig fram i, och väntar på en dator med talsyntes och tusentals bilder, som kommer som hjälpmedel efter jul.

    Det märks tydligt på honom att han letar efter \"läskoden\". Han ljudar, och bokstaverar. Läser enkla korta ord. Säkert kommer han att läsa och skriva innan han pratar så att vi kan förstå honom.

    Vår pojk kom i en nästan helt ny grupp i sexårs. Personalen har varit väldigt engagerad, och vi som föräldrar har berättat öppet på föräldramöte samt inför personal som pojken möter utanför förskoleklassen.

    Han har det jobbigt många gånger, men har också många stunder då allt bara är så bra!
  7. Åmalin
    #4

    Min dotter har

    verbal dyspraxi. Hon är 14 år och kan fortfarande vara svår att förstå för dem som inte känner henne så väl. Hon har fortfarande svårt med k, g och r och får verkligen ta i för att få de ljuden rätt. Min dotter har även haft och har brister i det som kallas språklig medvetenhet och knäckte inte läskoden förrän hon var 11 år. Nu läser hon dock bra och gärna och klarar både Harry Potter och deckare av P D James. Hon läser minst fem böcker per vecka och använder böckerna för att kunna koppla av. Läsningen påverkar hennes språk i en positiv riktning så det är bara bra att hon läser så mycket.
    Min flicka har haft en delvis kämpig skolgång där vi verkligen fått kämpa för resurser. Nu går hon dock i en språkklass sedan snart 1½ år och har det jättebra. Hon mår mycket bra av att gå där och är inte så ensam och tillbakadragen som förut när hon gick i en vanlig klass. Hon blev aldrig direkt mobbad men var ändå helt utanför gemenskapen. Jag tror dock att det ofta är lättare för en kille att ha språkliga svårigheter då tjejer har mer \"snackgemenskap\" än killar.
    Apropå u och y så har även min andra dotter som haft språksvårigheter problem med dessa ljud och likaså min dotter som inte haft några direkta språksvårigheter mer än att hon var sen med r. Dessa två flickor har inte haft problem med att lära sig läsa,inga inlärningssvårigheter och allt går mycket bra både i skolan och på fritiden. Den ena av dessa flickor hade svårt med nästan alla konsonantförbindelser och flera vokalljud fram till 6-7 års ålder. Det rättade till sig med hjälp av intensivträning det året hon gick i sexårsgruppen. Då gick vi till logopeden varje vecka och tränade intensivt hemma. Till skillnad från storasyster med verbal dyspraxi var hon väldigt mottaglig för träning och dessutom var det lätt för henna att \"hitta rätt\". Storasyster har fått kämpa på ett helt annat vis och deras svårigheter går inte att jämföra. Den ena hade ytliga svårigheter medan den andras sitter på djupet.
  8. 4
    Min dotter har verbal dyspraxi. Hon är 14 år och kan fortfarande vara svår att förstå för dem som inte känner henne så väl. Hon har fortfarande svårt med k, g och r och får verkligen ta i för att få de ljuden rätt. Min dotter har även haft och har brister i det som kallas språklig medvetenhet och knäckte inte läskoden förrän hon var 11 år. Nu läser hon dock bra och gärna och klarar både Harry Potter och deckare av P D James. Hon läser minst fem böcker per vecka och använder böckerna för att kunna koppla av. Läsningen påverkar hennes språk i en positiv riktning så det är bara bra att hon läser så mycket.
    Min flicka har haft en delvis kämpig skolgång där vi verkligen fått kämpa för resurser. Nu går hon dock i en språkklass sedan snart 1½ år och har det jättebra. Hon mår mycket bra av att gå där och är inte så ensam och tillbakadragen som förut när hon gick i en vanlig klass. Hon blev aldrig direkt mobbad men var ändå helt utanför gemenskapen. Jag tror dock att det ofta är lättare för en kille att ha språkliga svårigheter då tjejer har mer \"snackgemenskap\" än killar.
    Apropå u och y så har även min andra dotter som haft språksvårigheter problem med dessa ljud och likaså min dotter som inte haft några direkta språksvårigheter mer än att hon var sen med r. Dessa två flickor har inte haft problem med att lära sig läsa,inga inlärningssvårigheter och allt går mycket bra både i skolan och på fritiden. Den ena av dessa flickor hade svårt med nästan alla konsonantförbindelser och flera vokalljud fram till 6-7 års ålder. Det rättade till sig med hjälp av intensivträning det året hon gick i sexårsgruppen. Då gick vi till logopeden varje vecka och tränade intensivt hemma. Till skillnad från storasyster med verbal dyspraxi var hon väldigt mottaglig för träning och dessutom var det lätt för henna att \"hitta rätt\". Storasyster har fått kämpa på ett helt annat vis och deras svårigheter går inte att jämföra. Den ena hade ytliga svårigheter medan den andras sitter på djupet.
  9. tipory
    #5

    Tack alla!

    Det känns lite lugnare! sonen har precis börjat läsa sitt eget och lillebrors namn m.m och namnen uttalar han rätt så kanske det ger sig när han lär sig läsa! I början av ord kan han också de flesta ljud nu men tappar dem inne i orden precis om någon av er svarade att erat barn också gjorde!Det är väl bara att kämpa på och träna vidare!Just nu är harn flaggtokig så vi övar på alla olika länder och uttalar allt vad vi orkar!
  10. 5
    Tack alla! Det känns lite lugnare! sonen har precis börjat läsa sitt eget och lillebrors namn m.m och namnen uttalar han rätt så kanske det ger sig när han lär sig läsa! I början av ord kan han också de flesta ljud nu men tappar dem inne i orden precis om någon av er svarade att erat barn också gjorde!Det är väl bara att kämpa på och träna vidare!Just nu är harn flaggtokig så vi övar på alla olika länder och uttalar allt vad vi orkar!
  11. victoria
    #6

    2 frågor

    jag har en dotter på snart 7 år.
    hon är väldigt social och får folk att göra som hon vill med sin charm.
    hon har dyspraxi. lätt sådan säger logopeden. hon har lbörjat prata så att de flesta nu förstår henne. hon har mest problem med r s g/k d/g och längre ord.
    däremot har hon språkförståelsen och tränar ihärdigt på att skriva. läser 3bokstavsord med stora bokstäver.
    så allt borde kännas rätt lugnt men nu är hon trött på all träning. är less på att prata konstigt.

    vad ska jag göra. behöver några förslag.
    hennes ord: varför säger ni att det låter fel då jag hör att jag säger rätt.

    andra frågan. det är första gången jag är in hur gör man för att skriva utan att svara på ett inlägg?
  12. 6
    2 frågor jag har en dotter på snart 7 år.
    hon är väldigt social och får folk att göra som hon vill med sin charm.
    hon har dyspraxi. lätt sådan säger logopeden. hon har lbörjat prata så att de flesta nu förstår henne. hon har mest problem med r s g/k d/g och längre ord.
    däremot har hon språkförståelsen och tränar ihärdigt på att skriva. läser 3bokstavsord med stora bokstäver.
    så allt borde kännas rätt lugnt men nu är hon trött på all träning. är less på att prata konstigt.

    vad ska jag göra. behöver några förslag.
    hennes ord: varför säger ni att det låter fel då jag hör att jag säger rätt.

    andra frågan. det är första gången jag är in hur gör man för att skriva utan att svara på ett inlägg?

Liknande trådar

  1. Dyspraxi
    By Anonym idag in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 07:59
  2. verbal dyspraxi
    By victoria in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 18:21
  3. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 08:16
  4. Dyspraxi?
    By Viramamman in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:38
  5. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 23:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar