Matta i köket eller inte?
_0409 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Matta i köket eller inte?

    Har ni matta i köket? I så fall vad för slags matta? Vi funderar på om vi ska ha det eller inte.
  2. 1
    Matta i köket eller inte? Har ni matta i köket? I så fall vad för slags matta? Vi funderar på om vi ska ha det eller inte.
  3. Nissa, R-02 och M-04
    #2

    Inte en chans! :)

    Under bordet hamnar alldeles för mycket mat och jag har annat som jag hellre gör än tvättar mattor. Jag är så nöjd med att det räcker att sopa och våttorka vid behov.
    Vi har oljat trägolv (med golvvärme!) och sjösten framför vedspisen och vanliga spisen. Oljat trägolv tar visserligen åt sig mer av färgade livsmedel (som bär) men klarar bättre av hack (kastruller som slängs i golvet...) än ett lackat golv.
  4. 2
    Inte en chans! :) Under bordet hamnar alldeles för mycket mat och jag har annat som jag hellre gör än tvättar mattor. Jag är så nöjd med att det räcker att sopa och våttorka vid behov.
    Vi har oljat trägolv (med golvvärme!) och sjösten framför vedspisen och vanliga spisen. Oljat trägolv tar visserligen åt sig mer av färgade livsmedel (som bär) men klarar bättre av hack (kastruller som slängs i golvet...) än ett lackat golv.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3

    Det börjar tydligen bli

    vanligt med matta just vid arbetsytan framför diskbänken. Fick tips om www.pappelina.com och gillade starkt deras matta Vera i brunt. Plast! Vad vackert med sjösten på golvet!!
  6. 3
    Det börjar tydligen bli vanligt med matta just vid arbetsytan framför diskbänken. Fick tips om www.pappelina.com och gillade starkt deras matta Vera i brunt. Plast! Vad vackert med sjösten på golvet!!
  7. Ffrree m Vilgot + 4 till ...
    #4

    Precis vad vi ska ha i nya huset!

    En pappelina, framför arbetsytan. Detta för att skydda ekparketten.
    Vi ska ha den röda med runda mönster. Jag tror det är Vera?!
    Men under köksbordet skulle jag aldrig ha matta.
  8. 4
    Precis vad vi ska ha i nya huset! En pappelina, framför arbetsytan. Detta för att skydda ekparketten.
    Vi ska ha den röda med runda mönster. Jag tror det är Vera?!
    Men under köksbordet skulle jag aldrig ha matta.
  9. Nissa, R-02 och M-04
    #5

    Jag kommer fortfarande ihåg...

    .. dagmammans plastmatta i köket som låg vid arbets/diskbänken. Som barn kravlar man ju runt på golvet på annat sätt än som vuxen och jag kan säga att den var FULL av gamla matrester, även om jag vet att dagmamman var mycket renlig av sig. Det må vara att plast inte absorberar smuts på samma sätt som tyg, men trampar man in en potatis eller en banan i den så sitter den där....

    Jo, sjöstenen är jättefin. Tyvärr är den hård att stå på och framförallt så missade vi med golvvärmeslingorna (tankemiss) så den är iskall på vintern. Men den är SNYGG! *fniss*
  10. 5
    Jag kommer fortfarande ihåg... .. dagmammans plastmatta i köket som låg vid arbets/diskbänken. Som barn kravlar man ju runt på golvet på annat sätt än som vuxen och jag kan säga att den var FULL av gamla matrester, även om jag vet att dagmamman var mycket renlig av sig. Det må vara att plast inte absorberar smuts på samma sätt som tyg, men trampar man in en potatis eller en banan i den så sitter den där....

    Jo, sjöstenen är jättefin. Tyvärr är den hård att stå på och framförallt så missade vi med golvvärmeslingorna (tankemiss) så den är iskall på vintern. Men den är SNYGG! *fniss*
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    Aldrig i livet

    Vi hade det vid diskbänken/arbetsytan på gamla stället i två år, men bläääh vad äcklig den blev! Vi kastade ut den för ett år sen och nu när vi flyttade tänkte jag inte ens tanken att ta in en matta i köket.
    Massa kladd och matrester, nä tack :)
  12. 6
    Aldrig i livet Vi hade det vid diskbänken/arbetsytan på gamla stället i två år, men bläääh vad äcklig den blev! Vi kastade ut den för ett år sen och nu när vi flyttade tänkte jag inte ens tanken att ta in en matta i köket.
    Massa kladd och matrester, nä tack :)
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7

    Vi har inte det

    Visst, vi har fått två större hack i golvet *aj* Men å andra sidan är det ju ofta rätt slabbigt vid vasken, så man skulle ju behöva tvätta mattan typ jämt (och det är bara vi som ser hacken, maken såg det ena först igår, och det gjorde jag för över ett år sen...)

    Vi har över huvudtaget väldigt lite mattor - jag tycker vi har lite för snygga golv för det :)
  14. 7
    Vi har inte det Visst, vi har fått två större hack i golvet *aj* Men å andra sidan är det ju ofta rätt slabbigt vid vasken, så man skulle ju behöva tvätta mattan typ jämt (och det är bara vi som ser hacken, maken såg det ena först igår, och det gjorde jag för över ett år sen...)

    Vi har över huvudtaget väldigt lite mattor - jag tycker vi har lite för snygga golv för det :)
  15. Ffrree m Vilgot + 4 till ...
    #8

    Vi har heller inga mattor nu, varken ...

    ... i kök eller vardagsrum eller hall eller ... Ja, du förstår. Vi har trä- och klinkergolv i hela huset (klinker m golvvärme i kök)..
    Snygga golv kommer vi att ha ni vårt nybyggda hus också men iom att jag vet att jag slabbar m vatten = förstör parketten så tar jag hellre en mattvätt i veckan, det går ju snabbt och enkelt. Såhär tror jag i teorin att det blir iaf, verkligheten kanske blir annorlunda? Tja, jag får återkomma i ärendet när vårt hus är färdigbyggt.
    =)
  16. 8
    Vi har heller inga mattor nu, varken ... ... i kök eller vardagsrum eller hall eller ... Ja, du förstår. Vi har trä- och klinkergolv i hela huset (klinker m golvvärme i kök)..
    Snygga golv kommer vi att ha ni vårt nybyggda hus också men iom att jag vet att jag slabbar m vatten = förstör parketten så tar jag hellre en mattvätt i veckan, det går ju snabbt och enkelt. Såhär tror jag i teorin att det blir iaf, verkligheten kanske blir annorlunda? Tja, jag får återkomma i ärendet när vårt hus är färdigbyggt.
    =)
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9

    Vi har ingen!

    Men skulle jag ha en matta i köket så skulle jag faktiskt ha en från Papelina. Har tänkt köpa en stor sån och lägga under bordet i matrummet, men de är ju så dyra så jag avvaktar ett tag till.

    Blir de smutsiga är det ju bara att slänga i tvättmaskinen. Så behändigt =)
  18. 9
    Vi har ingen! Men skulle jag ha en matta i köket så skulle jag faktiskt ha en från Papelina. Har tänkt köpa en stor sån och lägga under bordet i matrummet, men de är ju så dyra så jag avvaktar ett tag till.

    Blir de smutsiga är det ju bara att slänga i tvättmaskinen. Så behändigt =)
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10

    Inte en enda matta

    om jag får bestämma men nu finns det en bilmatta i Evelinas rum.

    Jag avskyr dessa damsamlande saker som bara samlar skräp, damm o smuts.

    Jag är uppvuxen i ett hem som inte hade en enda matta pga min astma o mina allergier så blev mina föräldrar tvugna att slänga ut alla mattor vi hade.

    /Nettis
  20. 10
    Inte en enda matta om jag får bestämma men nu finns det en bilmatta i Evelinas rum.

    Jag avskyr dessa damsamlande saker som bara samlar skräp, damm o smuts.

    Jag är uppvuxen i ett hem som inte hade en enda matta pga min astma o mina allergier så blev mina föräldrar tvugna att slänga ut alla mattor vi hade.

    /Nettis
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11

    Näää

    Jag är ingen mattmänniska, och än mindre dagarna efter att vi varit hos mina föräldrar (hemma eller på landet). Dessa mattor som ligger överallt och som man snubblar och halkar på!

    Vi har mattor där det är funktionellt. På toaletten har vi klinker/stengolv som är från 60-talet och skittufft på den lilla ytan (tycker jag men ingen annan). Kallt dock, så där har vi en liten rund matta. Sen har vi två mattor i hallen, en från IKEAs fyndavdelning :-) som fungerar som kombinerad dörr- och skomatta och en annan matta där våra (numer bara två!) vagnar står.

    Men i köket, aldrig. Vid matplatsen är det opraktiskt både för att allt man spiller fastnar och för att man måste LYFTA stolarna fram och tillbaka för att inte fastna. Och framför bänkarna verkar väldigt opraktiskt, lätt att snubbla eller halka på mattan och himla svårt att hålla rent. (OK. Vi har ett slags \"matta\" i köket, under Andreas matstol närmare bestämt. En stor plastplatta från IKEAs skrivbordsavdelning.)
  22. 11
    Näää Jag är ingen mattmänniska, och än mindre dagarna efter att vi varit hos mina föräldrar (hemma eller på landet). Dessa mattor som ligger överallt och som man snubblar och halkar på!

    Vi har mattor där det är funktionellt. På toaletten har vi klinker/stengolv som är från 60-talet och skittufft på den lilla ytan (tycker jag men ingen annan). Kallt dock, så där har vi en liten rund matta. Sen har vi två mattor i hallen, en från IKEAs fyndavdelning :-) som fungerar som kombinerad dörr- och skomatta och en annan matta där våra (numer bara två!) vagnar står.

    Men i köket, aldrig. Vid matplatsen är det opraktiskt både för att allt man spiller fastnar och för att man måste LYFTA stolarna fram och tillbaka för att inte fastna. Och framför bänkarna verkar väldigt opraktiskt, lätt att snubbla eller halka på mattan och himla svårt att hålla rent. (OK. Vi har ett slags \"matta\" i köket, under Andreas matstol närmare bestämt. En stor plastplatta från IKEAs skrivbordsavdelning.)
  23. Nissa, R-02 och M-04
    #12

    Går det?

    Ja, jag betvivlar inte att mattan går att tvätta, men hur stor tvättmaskin behöver man för att få in en matta som är lagom under ett matbord? Jag har en 7 kg-maskin och där skulle det inte få plats särskilt mycket matta. Jag vet hur fullt det blir med bara bäddmadrassen från spjälsängen....

    I vardagsrummet har vi en vanlig röllakansmatta och den lämnar jag in på tvätt med jämna mellanrum.
  24. 12
    Går det? Ja, jag betvivlar inte att mattan går att tvätta, men hur stor tvättmaskin behöver man för att få in en matta som är lagom under ett matbord? Jag har en 7 kg-maskin och där skulle det inte få plats särskilt mycket matta. Jag vet hur fullt det blir med bara bäddmadrassen från spjälsängen....

    I vardagsrummet har vi en vanlig röllakansmatta och den lämnar jag in på tvätt med jämna mellanrum.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Inte under bordet

    men vi har en lång, smal rödvitrandig plastmatta (Ikea) från hallen till diskbänken. Vi har öppen planlösning mellan kök och hall.

    När Maja var liten hade vi matta under matbordet, det gör vi inte om *s*.
  26. 13
    Inte under bordet men vi har en lång, smal rödvitrandig plastmatta (Ikea) från hallen till diskbänken. Vi har öppen planlösning mellan kök och hall.

    När Maja var liten hade vi matta under matbordet, det gör vi inte om *s*.
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14

    matta i maskin??

    I min maskin går det inte att tvätta mattor,den är alldeles för liten, och i tvättstugan står det att man inte får tvätta mattor heller. Så nää, jag tycker inte det är det minsta behändigt att tvätta mattor faktiskt. Det brukar bli max en gång i året vid sommarstugan där man kan skrubba dom på bryggan :)
  28. 14
    matta i maskin?? I min maskin går det inte att tvätta mattor,den är alldeles för liten, och i tvättstugan står det att man inte får tvätta mattor heller. Så nää, jag tycker inte det är det minsta behändigt att tvätta mattor faktiskt. Det brukar bli max en gång i året vid sommarstugan där man kan skrubba dom på bryggan :)

Liknande trådar

  1. Svart eller röd matta?
    By Gizmoo in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 20:19
  2. Matta till köket
    By gromit in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 16:46
  3. Bör man piffa upp köket eller inte?
    By Smirk in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 17:37
  4. Matta i köket
    By ulle75 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 09:16
  5. Matta i kök eller inte?
    By ---Cami--- in forum Hem & fritid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 12:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar