Min son ska byta skola
_97 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Min son ska byta skola

    nästa höst när han börjar trean. Någon som nyligen gått igenom detta? Hur funkade det? Är det en vettig idé att ta ledigt och vara med honom första veckan som ett slags \"hjälpjag\". Bra sätt att förbereda på tycker ni? Vi ska flytta 30 mil bort.
  2. 1
    Min son ska byta skola nästa höst när han börjar trean. Någon som nyligen gått igenom detta? Hur funkade det? Är det en vettig idé att ta ledigt och vara med honom första veckan som ett slags \"hjälpjag\". Bra sätt att förbereda på tycker ni? Vi ska flytta 30 mil bort.
  3. Anonym
    #2

    Hej!

    Jag gjorde så här och det viasde sig vara bra för mina barn.
    MIn tjej -97:a gick i F-klass i annan kommun. Vi flyttade sedan till ny kommun när skolan slutade. JAg tog ledig hela sommarlovet för att barnen skulle bekanta sig med miljön. Fick en klasslista utskriven med de nya klasskompisarna, så fick hon bekanta sig med någon av dem oxå, under sommarlovet.
    När skolan började i aug så var det en trygg lite tjej som gick till skolan. Hon kände sig hemma i den nya miljön. Allt har gått bra! :-)

    PS Jag var inte med i skolan...
  4. 2
    Hej! Jag gjorde så här och det viasde sig vara bra för mina barn.
    MIn tjej -97:a gick i F-klass i annan kommun. Vi flyttade sedan till ny kommun när skolan slutade. JAg tog ledig hela sommarlovet för att barnen skulle bekanta sig med miljön. Fick en klasslista utskriven med de nya klasskompisarna, så fick hon bekanta sig med någon av dem oxå, under sommarlovet.
    När skolan började i aug så var det en trygg lite tjej som gick till skolan. Hon kände sig hemma i den nya miljön. Allt har gått bra! :-)

    PS Jag var inte med i skolan...
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    Låter bra

    att göra så! Vi kommer antagligen flytta under sommaren, men jag tänkte att vi kunde åka dit och hälsa på en dag i skolan (i hans nya klass) under vårterminen.Hur lång tid tog det innan ditt barn fick kompisar? Flyttade ni långt? Vi ska flytta till ett helt nytt dialektområde, vilket kommer att göra min pojke annorlunda bara han öppnar munnen.
  6. 3
    Låter bra att göra så! Vi kommer antagligen flytta under sommaren, men jag tänkte att vi kunde åka dit och hälsa på en dag i skolan (i hans nya klass) under vårterminen.Hur lång tid tog det innan ditt barn fick kompisar? Flyttade ni långt? Vi ska flytta till ett helt nytt dialektområde, vilket kommer att göra min pojke annorlunda bara han öppnar munnen.
  7. Anonym
    #4

    hej igen..

    Första sommaren så blev det inte så mycket kompisar men första skoldagen var jag med och knöt många nya kontakter. Märkte att mycket låg på mig.. Är man ny så vill gärna omgivningen kolla in en ett tag, så det gäller att vara öppen och komma med förslag själv.
    Barnen fick riktiga kompisar direkt de började skolan...

    Vi flyttade inte så långt att barnen fick ny dialekt.

    Den nya skolan ordnade grillkväll för alla nya barn (F-klasserna) så där hängde vi på... VI var även och hälsade på i de nya klasserna.. och åt lunch.

    Tror inte du behöver oroa dig. Det går säkert bra!! Barn anpassar sig fort... Håller tummarna! :-)
  8. 4
    hej igen.. Första sommaren så blev det inte så mycket kompisar men första skoldagen var jag med och knöt många nya kontakter. Märkte att mycket låg på mig.. Är man ny så vill gärna omgivningen kolla in en ett tag, så det gäller att vara öppen och komma med förslag själv.
    Barnen fick riktiga kompisar direkt de började skolan...

    Vi flyttade inte så långt att barnen fick ny dialekt.

    Den nya skolan ordnade grillkväll för alla nya barn (F-klasserna) så där hängde vi på... VI var även och hälsade på i de nya klasserna.. och åt lunch.

    Tror inte du behöver oroa dig. Det går säkert bra!! Barn anpassar sig fort... Håller tummarna! :-)
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Tack

    Jo, jag tror att det kommer att gå bra. Kunde du se att dina barn mognade av att gå igenom en flytt, att de växte med de krav som ställdes på dem? Jag tänker att det där med att flytta vill jag nog minimera, inte utsätta dem för det gång på gång och rycka upp de med rötterna. Men att vara med om det någon gång kan ju också göra att man har lättare för förändringar i framtiden, tänker jag. Ungefär; \"jag klarade det ju sist\".
  10. 5
    Tack Jo, jag tror att det kommer att gå bra. Kunde du se att dina barn mognade av att gå igenom en flytt, att de växte med de krav som ställdes på dem? Jag tänker att det där med att flytta vill jag nog minimera, inte utsätta dem för det gång på gång och rycka upp de med rötterna. Men att vara med om det någon gång kan ju också göra att man har lättare för förändringar i framtiden, tänker jag. Ungefär; \"jag klarade det ju sist\".
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    Molly har bytt skola

    Vi var med henne under inskolningen på fritids innan skolan började på hösten så när skolan startade var hon acklimatiserad och allt gick jättebra. Lycka till!
  12. 6
    Molly har bytt skola Vi var med henne under inskolningen på fritids innan skolan började på hösten så när skolan startade var hon acklimatiserad och allt gick jättebra. Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Var det i ettan hon bytte eller i tvåan?

    Kul att det gick så bra. Det ska det göra för Gabriel också!
  14. 7
    Var det i ettan hon bytte eller i tvåan? Kul att det gick så bra. Det ska det göra för Gabriel också!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Jag flyttade ofta som barn

    mellan dialektala områden också. Var lugnt att börja skolan då man oftast skaffat några vänner på sommaren. Men du ska veta att det tog max en månad att byta dialekt:)
  16. 8
    Jag flyttade ofta som barn mellan dialektala områden också. Var lugnt att börja skolan då man oftast skaffat några vänner på sommaren. Men du ska veta att det tog max en månad att byta dialekt:)
  17. Medlem sedan
    Feb 1999
    #9

    Mina barn flyttade

    25 mil med mig sommaren före stora tösen skulle börja ettan och lilltjejen var 5 år. För lilltjejen som är den mera bestämda och framfusiga av barnen gick det lätt som en plätt att komma in bland nya kompisar på nya dagis.

    För stora flickan tog det ett litet tag innan hon på allvar kom in i klassen och när hon fått en bästis, så flyttade _hon_ och då var det som att börja om på nytt... Nu drygt 3 år senare så är stora flickan \"en av alla i klassen\"!

    Det där med dialekt är lite skojjigt! =) Flickorna pratar småländska med mig hemma och om de _ser_ mig i skolan - annars pratar de den dialekt de har här...

  18. 9
    Mina barn flyttade 25 mil med mig sommaren före stora tösen skulle börja ettan och lilltjejen var 5 år. För lilltjejen som är den mera bestämda och framfusiga av barnen gick det lätt som en plätt att komma in bland nya kompisar på nya dagis.

    För stora flickan tog det ett litet tag innan hon på allvar kom in i klassen och när hon fått en bästis, så flyttade _hon_ och då var det som att börja om på nytt... Nu drygt 3 år senare så är stora flickan \"en av alla i klassen\"!

    Det där med dialekt är lite skojjigt! =) Flickorna pratar småländska med mig hemma och om de _ser_ mig i skolan - annars pratar de den dialekt de har här...

  19. Medlem sedan
    Oct 2005
    #10

    Ja, dialekt är charmigt - tänk att

    mina stockholmsungar ska börja prata värmlandska! Det känns ju hur kul som helst. Stockholmsdialekt är ju liksom inte riktigt någon dialekt, mer rikssvenska. Eller är det bara jag som inte hör det?
  20. 10
    Ja, dialekt är charmigt - tänk att mina stockholmsungar ska börja prata värmlandska! Det känns ju hur kul som helst. Stockholmsdialekt är ju liksom inte riktigt någon dialekt, mer rikssvenska. Eller är det bara jag som inte hör det?
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11

    Jag trodde

    att när vi flyttade till Skåne så skulle min dotter som då var 4,5 år gammal börja prata skånska.
    Idag är hon 8 år gammal och det är bara i vissa fraser man kan höra stänk av att hon bor i Skåne annars pratar hon mer rikssvenska (mot Göteborska).
    Än har hon förvisso tid på sig att ändra dialekten men på 3,5 år (nästan 4) så har hon inte gjort det ännu.
    Så ropa inte hej än för det kan hända att dina barn behåller sin dialekt med små inslag bara av värmländska ;)
    Eller så tappar dom sin stokholmsdialekt totalt och pratar värmländska för hela slanten eller så kanske någon byter dialekt och någon \"behåller\" sin gamla (har hänt det med).
    Alla alternativt fullt möjliga :)
  22. 11
    Jag trodde att när vi flyttade till Skåne så skulle min dotter som då var 4,5 år gammal börja prata skånska.
    Idag är hon 8 år gammal och det är bara i vissa fraser man kan höra stänk av att hon bor i Skåne annars pratar hon mer rikssvenska (mot Göteborska).
    Än har hon förvisso tid på sig att ändra dialekten men på 3,5 år (nästan 4) så har hon inte gjort det ännu.
    Så ropa inte hej än för det kan hända att dina barn behåller sin dialekt med små inslag bara av värmländska ;)
    Eller så tappar dom sin stokholmsdialekt totalt och pratar värmländska för hela slanten eller så kanske någon byter dialekt och någon \"behåller\" sin gamla (har hänt det med).
    Alla alternativt fullt möjliga :)
  23. Medlem sedan
    Oct 2005
    #12

    Ja, du har rätt! Som tur är finns det

    fler orsaker för oss att flytta till Värmland än att bjuda våra barn på en cool dialekt:). Att din dotter behåller sin dialekt tänker jag spontant måste bero på att hon är väldigt trygg i sig själv. Hon behöver inte göra som de andra utan kan gå sin egen väg. Barn brukar väl annars vara snabba på att anpassa sig för att \"bli som alla andra\"? Eller barn förresten, människor över huvud taget!
  24. 12
    Ja, du har rätt! Som tur är finns det fler orsaker för oss att flytta till Värmland än att bjuda våra barn på en cool dialekt:). Att din dotter behåller sin dialekt tänker jag spontant måste bero på att hon är väldigt trygg i sig själv. Hon behöver inte göra som de andra utan kan gå sin egen väg. Barn brukar väl annars vara snabba på att anpassa sig för att \"bli som alla andra\"? Eller barn förresten, människor över huvud taget!
  25. Medlem sedan
    Jun 2003
    #13

    Hon är av den mer envisa typen

    men väldigt känslig så just nu är det jobbigt att vara annorlunda även om hon inte drivs av att vara som alla andra heller. Blir nog balans på det så småningom när mognaden blir större.
    Så skulle man fråga henne lärare skulle dom säga att hon inte var trygg men jag menar på att det är hennes djupa känslodjup som ställer till det och förvisso gör henne lite otrygg mellan varven men utbrott som kan komma kommer av stress som oftast är känslomässigt bunden och då mest sådant som är \"direkt\".
    Jag såg ett prgram på tv om dialekter där en pappa hade två barn (tvillingar har jag för mig men är inte 100%) där den ena pratade skånska och den andra götborska (tror jag det var). Pappan pratade skånska men hade en bror som var och hälsade på ofta som pratade göteborgska.
    Enligt språkforskare så låg det till så att dialekt beror på vem man ser upp till och där med härmar. Idag är det inte alltid lika känligt med dialekt eftersom flytt längre sträckor är vanligare och lärare med alla möjliga och omöjliga dialekter och brytningar finns i skolorna. Det har helt enkelt inte samma uppmärksamhet som tex detta med kläder.
    Min dotter tar efter mig i mycket och jag gör väldigt stort intryck på henne med allt jag gör så jag tror helt enkelt att det är orsaken till att hon inte pratar skånska ännu även om visa ordslingor med lite tonläge åt skånska smyger in vid talesätt odyl som inte brukar finnas uppe i Göteborg.

    Sicken tur att ni inte flyttade för enbart dialekten (även om jag också tycker den är ljuvlig) för tänk om ni hade köpt grisen i säcken. Får man reklamera sådan saker och till vem reklamerar man i så fall. *fniss*
  26. 13
    Hon är av den mer envisa typen men väldigt känslig så just nu är det jobbigt att vara annorlunda även om hon inte drivs av att vara som alla andra heller. Blir nog balans på det så småningom när mognaden blir större.
    Så skulle man fråga henne lärare skulle dom säga att hon inte var trygg men jag menar på att det är hennes djupa känslodjup som ställer till det och förvisso gör henne lite otrygg mellan varven men utbrott som kan komma kommer av stress som oftast är känslomässigt bunden och då mest sådant som är \"direkt\".
    Jag såg ett prgram på tv om dialekter där en pappa hade två barn (tvillingar har jag för mig men är inte 100%) där den ena pratade skånska och den andra götborska (tror jag det var). Pappan pratade skånska men hade en bror som var och hälsade på ofta som pratade göteborgska.
    Enligt språkforskare så låg det till så att dialekt beror på vem man ser upp till och där med härmar. Idag är det inte alltid lika känligt med dialekt eftersom flytt längre sträckor är vanligare och lärare med alla möjliga och omöjliga dialekter och brytningar finns i skolorna. Det har helt enkelt inte samma uppmärksamhet som tex detta med kläder.
    Min dotter tar efter mig i mycket och jag gör väldigt stort intryck på henne med allt jag gör så jag tror helt enkelt att det är orsaken till att hon inte pratar skånska ännu även om visa ordslingor med lite tonläge åt skånska smyger in vid talesätt odyl som inte brukar finnas uppe i Göteborg.

    Sicken tur att ni inte flyttade för enbart dialekten (även om jag också tycker den är ljuvlig) för tänk om ni hade köpt grisen i säcken. Får man reklamera sådan saker och till vem reklamerar man i så fall. *fniss*
  27. Medlem sedan
    Oct 2005
    #14

    En värmländsk gris...

    ... i säcken. Det var intressant det du skrev om dialekter, att barnet härmar den eller de som det ser upp till.
  28. 14
    En värmländsk gris... ... i säcken. Det var intressant det du skrev om dialekter, att barnet härmar den eller de som det ser upp till.
  29. Medlem sedan
    Sep 2000
    #15

    Beror väl på...

    ...om man har riktigt stockholmsdialekt eller ej.
    Jag som bor i Stockholm hör ju t.o.m när folk har ståkkhålmska som dialekt.
    När de ska gå till leeekaren för att kolla futterna och sånt.
  30. 15
    Beror väl på... ...om man har riktigt stockholmsdialekt eller ej.
    Jag som bor i Stockholm hör ju t.o.m när folk har ståkkhålmska som dialekt.
    När de ska gå till leeekaren för att kolla futterna och sånt.
  31. Medlem sedan
    Oct 2005
    #16

    Tack Gode Gud, men så pratar vi inte! ;)

    .
  32. 16
    Tack Gode Gud, men så pratar vi inte! ;) .

Liknande trådar

  1. Byta skola?
    By -ballerina- in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 22:36
  2. Byta skola
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 10:08
  3. Byta skola!
    By Kirre in forum Skolbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 19:43
  4. Byta skola??
    By väljer att vara annonym.. in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 00:13
  5. Byta skola?
    By JI in forum Stora barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 23:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar