Kanske är jätte känslig nu..
_0506 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2004
    #1

    Kanske är jätte känslig nu..

    ...men allvarligt talat:
    Gråter och ångrar att jag ens nämnde något om att jag och sambon nu försökt med en sovmetod.
    När ni skriver saker som: \"Jag skulle aldrig håna mitt barn genom att inte ta upp det när det skriker\" eller dylikt, så får ni mig att tro att ni tror det ondaste om mig. Det gör mig SKIT LEDSEN!!
    Tror ni att jag inte är lyhörd och lyssnar på mitt barn? Tror ni att jag plågar mitt barn??
    Aldrig att jag skulle följa någon metod \"slaviskt\" om det på något sätt verkade ill för Jakob. Som jag sagt innan, vi kör nog en variant på 5MM.
    Men just nu känns det som om ni tycker jag är lika hemsk som om jag skulle ha stuckit nålar i honom eller kastat honom i väggen.
    Kände ett tag att jag vill försvara det vi gjort nu. Men NEJ!! Verkligen inte. För jag vet att detta har funkat redan för oss. Jakob sover redan som en prins för sig själv, i sin spjälsäng (som för övrigt står ihop min säng utan spjälorna mellan). Han var ledsen ett par kvällar, men nu lägger han sig tryggt på sidan själv när vi lägger ner honom i sängen, blundar och somnar inom ett par minuter. Han sover längre och skönare och jag lika så. Det kan väl INTE vara mer fel än att ha haft ett barn som sovit själv från början??.. visst det tog oss ett par kvällar av gråt, men nu är det över och alla sover bra.

    Jaha... jag försvarade mig visst ändå.
    *Torkar tårarna*
    JA, jag är kanske extra känslig.. men det är väl för att jag själv redan haft diskutioner med mig själv innan och inte var helt 100 själv om jag skulle våga... men det visade sig att det inte var \"HEMSKT\" för Jakob och nu är allt bra, för oss!

    Önskar slippa \"motargument\" här under mitt inlägg... för _Jag_ vill _inte_ diskuter mera!... bara skriva av mig!




  2. 1
    Kanske är jätte känslig nu.. ...men allvarligt talat:
    Gråter och ångrar att jag ens nämnde något om att jag och sambon nu försökt med en sovmetod.
    När ni skriver saker som: \"Jag skulle aldrig håna mitt barn genom att inte ta upp det när det skriker\" eller dylikt, så får ni mig att tro att ni tror det ondaste om mig. Det gör mig SKIT LEDSEN!!
    Tror ni att jag inte är lyhörd och lyssnar på mitt barn? Tror ni att jag plågar mitt barn??
    Aldrig att jag skulle följa någon metod \"slaviskt\" om det på något sätt verkade ill för Jakob. Som jag sagt innan, vi kör nog en variant på 5MM.
    Men just nu känns det som om ni tycker jag är lika hemsk som om jag skulle ha stuckit nålar i honom eller kastat honom i väggen.
    Kände ett tag att jag vill försvara det vi gjort nu. Men NEJ!! Verkligen inte. För jag vet att detta har funkat redan för oss. Jakob sover redan som en prins för sig själv, i sin spjälsäng (som för övrigt står ihop min säng utan spjälorna mellan). Han var ledsen ett par kvällar, men nu lägger han sig tryggt på sidan själv när vi lägger ner honom i sängen, blundar och somnar inom ett par minuter. Han sover längre och skönare och jag lika så. Det kan väl INTE vara mer fel än att ha haft ett barn som sovit själv från början??.. visst det tog oss ett par kvällar av gråt, men nu är det över och alla sover bra.

    Jaha... jag försvarade mig visst ändå.
    *Torkar tårarna*
    JA, jag är kanske extra känslig.. men det är väl för att jag själv redan haft diskutioner med mig själv innan och inte var helt 100 själv om jag skulle våga... men det visade sig att det inte var \"HEMSKT\" för Jakob och nu är allt bra, för oss!

    Önskar slippa \"motargument\" här under mitt inlägg... för _Jag_ vill _inte_ diskuter mera!... bara skriva av mig!




  3. Medlem sedan
    May 1999
    #2

    Kramar i massor...

    torka tåranrna nu vännen. Vi är alla olika och har olika förutsättningar. Som jag skrev i natt, INGEN (frisk) människa skulle medvetet skada sitt barn.

    Du är den BÄSTA mamman Jakob kan ha. Glöm inte det!

    Kram Cecilia
  4. 2
    Kramar i massor... torka tåranrna nu vännen. Vi är alla olika och har olika förutsättningar. Som jag skrev i natt, INGEN (frisk) människa skulle medvetet skada sitt barn.

    Du är den BÄSTA mamman Jakob kan ha. Glöm inte det!

    Kram Cecilia
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Men gumman...

    ...du ska inte vara ledsen och känna så!!

    Om man har en bebis som sover bra, så känns det nog främmande att låta barnet skrika sig till sömns.

    Men har man det tufft på nätterna så förstår jag att man testar olika metoder och om det dessutom funkar så är det ju jättebra!

    Huvudsaken är ju att Jakob och ni känner er trygga och sover bra på nätterna, olika metoder fungerar på olika barn & familjer:)


    Du är en toppen-mamma till din lilla kille, och jag tror absolut inte att någon härinne tycker något annat!

    Kraaaamar till dig!!
  6. 3
    Men gumman... ...du ska inte vara ledsen och känna så!!

    Om man har en bebis som sover bra, så känns det nog främmande att låta barnet skrika sig till sömns.

    Men har man det tufft på nätterna så förstår jag att man testar olika metoder och om det dessutom funkar så är det ju jättebra!

    Huvudsaken är ju att Jakob och ni känner er trygga och sover bra på nätterna, olika metoder fungerar på olika barn & familjer:)


    Du är en toppen-mamma till din lilla kille, och jag tror absolut inte att någon härinne tycker något annat!

    Kraaaamar till dig!!
  7. Medlem sedan
    May 1999
    #4

    Lät nog lite fel...

    nu menar jag inte att du OMEDVETET skulle skadar Jakob. Hoppas att du förstod vad jag menar...
    Kram!
  8. 4
    Lät nog lite fel... nu menar jag inte att du OMEDVETET skulle skadar Jakob. Hoppas att du förstod vad jag menar...
    Kram!
  9. Medlem sedan
    Jul 2004
    #5

    Tack gumman!!

    Man blir bara så ledsen när man får för sig att någon annan inte tror att man är den bästa mamma och inte vill annat än ens barns bästa
  10. 5
    Tack gumman!! Man blir bara så ledsen när man får för sig att någon annan inte tror att man är den bästa mamma och inte vill annat än ens barns bästa
  11. Medlem sedan
    Jul 2004
    #6

    Fattade!! *imt

    ;-)
  12. 6
    Fattade!! *imt ;-)
  13. Medlem sedan
    Jul 2004
    #7

    Tack Tina...

    ...för dina ord!
    Dom värmer!
  14. 7
    Tack Tina... ...för dina ord!
    Dom värmer!
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8

    Jag är...

    helt övertygad om att du är en superbra mamma och att du gör det som är bäst för Jakob och er familj!!
    Alla är olika, barn som föräldrar och jag är helt övertygad om att alla här gör det som är bäst för sina barn!

    Jag har haft sömnstrul med min ena tvilling, fick i princip aldrig sova när de var dryga året. Och sova måste man få göra!

    Härligt att Jakob sover så bra redan!!

    Kramar!

  16. 8
    Jag är... helt övertygad om att du är en superbra mamma och att du gör det som är bäst för Jakob och er familj!!
    Alla är olika, barn som föräldrar och jag är helt övertygad om att alla här gör det som är bäst för sina barn!

    Jag har haft sömnstrul med min ena tvilling, fick i princip aldrig sova när de var dryga året. Och sova måste man få göra!

    Härligt att Jakob sover så bra redan!!

    Kramar!

  17. Medlem sedan
    Sep 2000
    #9

    Jenn

    Det viktiga i detta är att du är Jakobs supermamma, den bästa han kan ha! Skönt att han sover bättre nu, hopppas det håller i sig, för både er skull och för hans. Måste ju vara bättre för Jakob också att sova längre pass.

    Torka tårarna nu och gå och ge Jakob en puss!

    Kram
  18. 9
    Jenn Det viktiga i detta är att du är Jakobs supermamma, den bästa han kan ha! Skönt att han sover bättre nu, hopppas det håller i sig, för både er skull och för hans. Måste ju vara bättre för Jakob också att sova längre pass.

    Torka tårarna nu och gå och ge Jakob en puss!

    Kram
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10

    Tjejen!

    Jag gav mig medvetet inte in i diskusionen för att detta är personligt och individuellt. Vi har alla olika toleransnivåer för sömnbristen, och våra junibebisar är också individuella vad det gäller sömn och tryggheten. Jag låter Tomas somna när och var han vill på kvällarna för att det är det som känns bäst för mig. Jag kommer nog att nå en gräns jag med där jag behöver mera egen tid och Tomas behöver mer fasta rutiner, men jag är inte där ännu. Vad jag gör den dagen vet jag inte så att jag kan inte döma någon som provar något jag inte vet nåt om!

    Men du, du är mamma till Jakob, därmed är det du som är auktoriteten och du är den enda som vet vad som passar och vad som är bäst.

    Din metod funkar för er, men inte för alla. Många tycker säkert att jag är galen som låter Tomas vänja sig vid att somna bedvid mig på soffan på kvällarna, men det skiter jag i för att det är bara jag som får ta dom konsekvenserna.

    Skit i oss alla om du så behöver för att vi är ju inte Jakobs mammor, det är bara du och du bestämmer! Och jag råkar dessutom veta att du är en suverän mamma.

    Stor kram och torka bort tårarna nu!

    Maria
  20. 10
    Tjejen! Jag gav mig medvetet inte in i diskusionen för att detta är personligt och individuellt. Vi har alla olika toleransnivåer för sömnbristen, och våra junibebisar är också individuella vad det gäller sömn och tryggheten. Jag låter Tomas somna när och var han vill på kvällarna för att det är det som känns bäst för mig. Jag kommer nog att nå en gräns jag med där jag behöver mera egen tid och Tomas behöver mer fasta rutiner, men jag är inte där ännu. Vad jag gör den dagen vet jag inte så att jag kan inte döma någon som provar något jag inte vet nåt om!

    Men du, du är mamma till Jakob, därmed är det du som är auktoriteten och du är den enda som vet vad som passar och vad som är bäst.

    Din metod funkar för er, men inte för alla. Många tycker säkert att jag är galen som låter Tomas vänja sig vid att somna bedvid mig på soffan på kvällarna, men det skiter jag i för att det är bara jag som får ta dom konsekvenserna.

    Skit i oss alla om du så behöver för att vi är ju inte Jakobs mammor, det är bara du och du bestämmer! Och jag råkar dessutom veta att du är en suverän mamma.

    Stor kram och torka bort tårarna nu!

    Maria
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11

    Min...

    lillebror somnade alltid i soffan bredvid mamma när han var liten. Länge, tills han började skolan. Och han är en högst normal 21-åring idag! :-)
  22. 11
    Min... lillebror somnade alltid i soffan bredvid mamma när han var liten. Länge, tills han började skolan. Och han är en högst normal 21-åring idag! :-)
  23. _basilika_
    #12

    Jenn

    jag hoppas inte mitt inlägg fick dig att känna så, för jag skrev inte så och jag -dömmer ingen-!! Har inte läst dessa påhopp om att håna mm.
    Du ska inte behöva försvara dig, sömn är ett känsligt ämne men som Susanna skrivit längre ned -alla- måste göra som de själva vill och känner, vi är alla olika.
    Även om metoden inte passar oss så kan det vara jätte bra för Jakob och er.
    Sänder iväg en bunt kramar ch var inte ledsen, du vet bäst.
  24. 12
    Jenn jag hoppas inte mitt inlägg fick dig att känna så, för jag skrev inte så och jag -dömmer ingen-!! Har inte läst dessa påhopp om att håna mm.
    Du ska inte behöva försvara dig, sömn är ett känsligt ämne men som Susanna skrivit längre ned -alla- måste göra som de själva vill och känner, vi är alla olika.
    Även om metoden inte passar oss så kan det vara jätte bra för Jakob och er.
    Sänder iväg en bunt kramar ch var inte ledsen, du vet bäst.
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    Vad bra!

    då oroar jag mig inte för det då!!
  26. 13
    Vad bra! då oroar jag mig inte för det då!!
  27. Medlem sedan
    May 2000
    #14

    Men Jenn

    Du behöver absolut inte försvara ditt val!! Du har valt den \"metod\" som du känner funkar bäst för dig och ditt barn och det visade sig dessutom att det gick jättebra! Om andra har dålig förståelse för den metoden och hellre väljer en annan metod eller ingen metod alls så får det stå för dem. Vi väljer alla det vi tror passar oss bäst och så länge vi alla mår bra av det så är det helt ok! Jag tror att alla vi som någon gång haft det jobbigt med sömnstrulande barn förstår hur du känner.

    Jag tycker att ni har gjort ett jättebra \"jobb\" med Jakob som fått honom att känna sig så pass trygg med sig själv och sin egen säng att han kan somna själv! Ta inte åt dig av andras kommentarer om du känner att du inte orkar det. DU är Jakobs mamma och du vet nog bättre än någon annan vad HAN behöver!!

    Kram
  28. 14
    Men Jenn Du behöver absolut inte försvara ditt val!! Du har valt den \"metod\" som du känner funkar bäst för dig och ditt barn och det visade sig dessutom att det gick jättebra! Om andra har dålig förståelse för den metoden och hellre väljer en annan metod eller ingen metod alls så får det stå för dem. Vi väljer alla det vi tror passar oss bäst och så länge vi alla mår bra av det så är det helt ok! Jag tror att alla vi som någon gång haft det jobbigt med sömnstrulande barn förstår hur du känner.

    Jag tycker att ni har gjort ett jättebra \"jobb\" med Jakob som fått honom att känna sig så pass trygg med sig själv och sin egen säng att han kan somna själv! Ta inte åt dig av andras kommentarer om du känner att du inte orkar det. DU är Jakobs mamma och du vet nog bättre än någon annan vad HAN behöver!!

    Kram
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15

    Nej....

    ... det var ingens enskilda inlägg som gjorde att jag kände det som om alla som var emot en \"metod\" tyckte att jag var en en dålig mamma. Det var liksom hela stämmningen. Plötsligt kändes det som om endast tre av oss här inne vågade tala om att vi var trötta på att inte ha enkla nätter och gjorde något åt det.
    Det kändes som om många tyckte det är FEL! och att vi därmed var FEL!
    Hajar ni?
    Jaja.. som sagt ingen vidare diskution om detta.
    Var och en gör som den själv vlil o orkar.
    Brukar inte ta åt mig så här i vanliga falll... men nu blev det för mkt. negativt kändes det som och DET gjorde mig ledsen.
  30. 15
    Nej.... ... det var ingens enskilda inlägg som gjorde att jag kände det som om alla som var emot en \"metod\" tyckte att jag var en en dålig mamma. Det var liksom hela stämmningen. Plötsligt kändes det som om endast tre av oss här inne vågade tala om att vi var trötta på att inte ha enkla nätter och gjorde något åt det.
    Det kändes som om många tyckte det är FEL! och att vi därmed var FEL!
    Hajar ni?
    Jaja.. som sagt ingen vidare diskution om detta.
    Var och en gör som den själv vlil o orkar.
    Brukar inte ta åt mig så här i vanliga falll... men nu blev det för mkt. negativt kändes det som och DET gjorde mig ledsen.
  31. Medlem sedan
    Jul 2004
    #16

    Tack gumman!

    Dom orden värmde också!
  32. 16
    Tack gumman! Dom orden värmde också!
  33. Medlem sedan
    Jul 2004
    #17

    Jag lät....

    ..också Jakob styra innan o ville inte stressa med rutiner eller så. Han somnade i soffan, sängen, famnen, vid bröstet... där han var helt enkelt. Men oftas sov han kortare stunder och det blev lite väl mkt. bära till slut och det tog stopp för mig. Kände mig livegen och trött.

    Är glad att det funkat för oss att ändra o få lite rutin samt längre vilor.
    Tycker inte att någon gör rätt eller fel i att prova eller ej! Alla får göra som dom vill, enligt mig också.

    Du fortsätter att göra vad som känns bra för er!
    Kram Jenny
  34. 17
    Jag lät.... ..också Jakob styra innan o ville inte stressa med rutiner eller så. Han somnade i soffan, sängen, famnen, vid bröstet... där han var helt enkelt. Men oftas sov han kortare stunder och det blev lite väl mkt. bära till slut och det tog stopp för mig. Kände mig livegen och trött.

    Är glad att det funkat för oss att ändra o få lite rutin samt längre vilor.
    Tycker inte att någon gör rätt eller fel i att prova eller ej! Alla får göra som dom vill, enligt mig också.

    Du fortsätter att göra vad som känns bra för er!
    Kram Jenny
  35. Medlem sedan
    Jan 2003
    #18

    Kära Jenn

    Ledsen att du tagit så illa vid dig av diskussionen! Självklart är du en underbar mamma till Jakob och den bästa han kan ha! Det är det ingen som ifrågasätter alls! Om du är trygg med det sätt ni väljer för att söva Jakob med så känner han säkert det. Roligt att han sover så mycket bättere!
    Jag, som inte vill använda 5mm, kände dock att det blev så mycket hyllande av den metoden här för ett par dagar sedan att jag ville höra om det fanns andra som tänker som jag. Vissa av inläggen FÖR 5mm berörde mig då det sas att alla barn BORDE kunna sova själva vid en viss ålder och att föräldrar som inte använder sig av 5mm och tar vaknätter istället gör fel som inte lär barnen att sova i sin egen säng. Det tog jag lite illa vid mig av. Det finns andra sätt att välja.
    Men att det är ett känsligt ämne är ju tydligt. Tycker dock att diskussionen hållit sog på en bra nivå; vi måste ju kunna diskutera även sånt som är känsligt här inne.
    Åter, jag är ledsen att du blev ledsen! Kramar till dig!
  36. 18
    Kära Jenn Ledsen att du tagit så illa vid dig av diskussionen! Självklart är du en underbar mamma till Jakob och den bästa han kan ha! Det är det ingen som ifrågasätter alls! Om du är trygg med det sätt ni väljer för att söva Jakob med så känner han säkert det. Roligt att han sover så mycket bättere!
    Jag, som inte vill använda 5mm, kände dock att det blev så mycket hyllande av den metoden här för ett par dagar sedan att jag ville höra om det fanns andra som tänker som jag. Vissa av inläggen FÖR 5mm berörde mig då det sas att alla barn BORDE kunna sova själva vid en viss ålder och att föräldrar som inte använder sig av 5mm och tar vaknätter istället gör fel som inte lär barnen att sova i sin egen säng. Det tog jag lite illa vid mig av. Det finns andra sätt att välja.
    Men att det är ett känsligt ämne är ju tydligt. Tycker dock att diskussionen hållit sog på en bra nivå; vi måste ju kunna diskutera även sånt som är känsligt här inne.
    Åter, jag är ledsen att du blev ledsen! Kramar till dig!
  37. _basilika_
    #19

    Att

    inte gilla en metod har ingenting med att göra att någon skulle vara en dålig förälder. Du är SJÄLVKLART den bästa mamma Jakob kan ha.
  38. 19
    Att inte gilla en metod har ingenting med att göra att någon skulle vara en dålig förälder. Du är SJÄLVKLART den bästa mamma Jakob kan ha.
  39. Medlem sedan
    Feb 2003
    #20

    Förstår dig

    Nu använder vi varken det ena eller det andra - jag har svårt för att hålla mig till särskilda metoder eller rutiner. Men jag blir också smått förbannad på alla som menar att om man låter sin bebis skrika x antal minuter är hjärtlösa osv. BULLSHIT! Ingen mer än vi mammor och pappor vet väl hur vi ska tolka våra bebisars skrik. Det finns olika typer av skrik - panikskrik, gnällskrik, matskrik osv. Grrr, blir arg arg arg över alla som moraliserar. Tycker vi har för mycket av det i detta landet som det är - alla dessa \"duktiga\" mammor som i själva verket är rena curlingföräldrar som inte kan klara av att säga \"nej\" till ett barn. Suck. Vet inte vad jag vill ha sagt med detta mer än att du är den bästa mamman för Jakob och ingen annan här!! Ta inte illa upp - ibland låter dessutom inlägg kanske surare än vad de är - är ju svårt att nyansera sig när man bara skriver och inte pratar.

    Lycka till! Här fortsätter vi med våra problem med läggningen på kvällen. Men Thelma har inga trauman av att hon fått ligga och skrika ibland en kvart - hon mår kanonbra och är oerhört harmonisk. Kram på dig!
  40. 20
    Förstår dig Nu använder vi varken det ena eller det andra - jag har svårt för att hålla mig till särskilda metoder eller rutiner. Men jag blir också smått förbannad på alla som menar att om man låter sin bebis skrika x antal minuter är hjärtlösa osv. BULLSHIT! Ingen mer än vi mammor och pappor vet väl hur vi ska tolka våra bebisars skrik. Det finns olika typer av skrik - panikskrik, gnällskrik, matskrik osv. Grrr, blir arg arg arg över alla som moraliserar. Tycker vi har för mycket av det i detta landet som det är - alla dessa \"duktiga\" mammor som i själva verket är rena curlingföräldrar som inte kan klara av att säga \"nej\" till ett barn. Suck. Vet inte vad jag vill ha sagt med detta mer än att du är den bästa mamman för Jakob och ingen annan här!! Ta inte illa upp - ibland låter dessutom inlägg kanske surare än vad de är - är ju svårt att nyansera sig när man bara skriver och inte pratar.

    Lycka till! Här fortsätter vi med våra problem med läggningen på kvällen. Men Thelma har inga trauman av att hon fått ligga och skrika ibland en kvart - hon mår kanonbra och är oerhört harmonisk. Kram på dig!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Och nu kom jag på en kanske känslig
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 19:23
  2. Jag kanske e känslig men...
    By Norrskenet in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 09:39
  3. jätte känslig fråga!
    By Undrar bara in forum Abort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 22:33
  4. Kanske är jag känslig...
    By Dromedaren in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 23:21
  5. Kanske en känslig
    By Tvilum in forum Singelmingel
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 11:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar