det kommer fram "kött" under knappen.
Sond- & knappmatning
  1. Persan
    #1

    det kommer fram \"kött\" under knappen.

    Hej på er! Jag jobbar som personlig assisten till en liten pojke. Han har haft knapp i 1,5 år och det har fungerat bra. Men nu är det som om köttet under knappen tränger fram. Kan inte riktigt förklara detta. Men det ser rött och köttigt ut under knappen. Vi rengör ju varje dag och byter kompresser efter måltiderna. Distriktssköterska föreslog att vi skulle stryka under knappen med en Lapispenna. Har detta hänt något av era barn och vad fick ni för tips? Distriktssköterskan verkade inte ha så mkt koll på vad det kunde vara.
  2. 1
    det kommer fram \"kött\" under knappen. Hej på er! Jag jobbar som personlig assisten till en liten pojke. Han har haft knapp i 1,5 år och det har fungerat bra. Men nu är det som om köttet under knappen tränger fram. Kan inte riktigt förklara detta. Men det ser rött och köttigt ut under knappen. Vi rengör ju varje dag och byter kompresser efter måltiderna. Distriktssköterska föreslog att vi skulle stryka under knappen med en Lapispenna. Har detta hänt något av era barn och vad fick ni för tips? Distriktssköterskan verkade inte ha så mkt koll på vad det kunde vara.
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Ja det har hänt

    min son. Har också haft knapp i 1,5 år. Pensla med lapis, men tänk på att skydda den \"friska\" huden. Jag tycker personligen att det går bäst om man tar på cavilon på huden. Be eran sköterska om detta, då cavilonet blir som en extra hud.
    Lycka till och hoppas att det snart blir bra igen.
  4. 2
    Ja det har hänt min son. Har också haft knapp i 1,5 år. Pensla med lapis, men tänk på att skydda den \"friska\" huden. Jag tycker personligen att det går bäst om man tar på cavilon på huden. Be eran sköterska om detta, då cavilonet blir som en extra hud.
    Lycka till och hoppas att det snart blir bra igen.
  5. Elenor med Sol
    #3

    Granulom

    ...kallas det med ett finare ord och det händer nog de flesta som har knapp vid något tillfälle. Det går att få bort med Lapis, men det är inget kul eftersom det svider ganska bra. Det finns något som heter Kenacutan som man kan stryka på med en tops. Funkar bra, men man måste vara ihärdig. Detta är dock receptbelagt. Det finns de som bara stryker på vit vaselin också med gott resultat. Om du är tveksam så tycker jag att du ska ringa på närmaste barnmottagning och prata med någon sköterska där. De kan säkert ge bättre tips än en distrikssköterska som trots allt bara har begränsad erfarenhet.
  6. 3
    Granulom ...kallas det med ett finare ord och det händer nog de flesta som har knapp vid något tillfälle. Det går att få bort med Lapis, men det är inget kul eftersom det svider ganska bra. Det finns något som heter Kenacutan som man kan stryka på med en tops. Funkar bra, men man måste vara ihärdig. Detta är dock receptbelagt. Det finns de som bara stryker på vit vaselin också med gott resultat. Om du är tveksam så tycker jag att du ska ringa på närmaste barnmottagning och prata med någon sköterska där. De kan säkert ge bättre tips än en distrikssköterska som trots allt bara har begränsad erfarenhet.
  7. sebbes mamma
    #4

    granulom

    är rätt vanligt att man får runt knappen... en sköterska borde veta vad det är =)
    om inte annat så vet nog de på sjukhuset som har hand om pojken. vi fick en salva som heter kenakutan att stryka på runt knappen som gjorde att granulomet försvinner ganska fort.

    det är inget farligt med granulom men kan klia o skava så det bör iaf behandlas

    mvh emma
  8. 4
    granulom är rätt vanligt att man får runt knappen... en sköterska borde veta vad det är =)
    om inte annat så vet nog de på sjukhuset som har hand om pojken. vi fick en salva som heter kenakutan att stryka på runt knappen som gjorde att granulomet försvinner ganska fort.

    det är inget farligt med granulom men kan klia o skava så det bör iaf behandlas

    mvh emma
  9. sebbes mamma
    #5

    oj hehe

    oj här skickar vi visst in samma svar samtidigt =)
  10. 5
    oj hehe oj här skickar vi visst in samma svar samtidigt =)
  11. Ann
    #6

    Ett annat tips

    är xyloproct som egentligen är mot hemorojder, det ska visst funka jättebra.

    Ann
  12. 6
    Ett annat tips är xyloproct som egentligen är mot hemorojder, det ska visst funka jättebra.

    Ann
  13. Linda
    #7

    hej

    håller med ann. Den salvan är jätte bra. Bedövar även lite villket kan vara skönt för pojken om det är obehagligt för honom när man matar. Min sons granulom försvann helt när vi bytte till en \"kortare\" knapp.
    Lycka till!
  14. 7
    hej håller med ann. Den salvan är jätte bra. Bedövar även lite villket kan vara skönt för pojken om det är obehagligt för honom när man matar. Min sons granulom försvann helt när vi bytte till en \"kortare\" knapp.
    Lycka till!
  15. Furiosa
    #8

    Håller med!

    Xyloproctsalvan hjälpte vår son när han besvärades av en hel del granulom som inte ville ge med sig.
    Efter bara några veckor var granulomet borta och har inte kommit tillbaka igen:-)
  16. 8
    Håller med! Xyloproctsalvan hjälpte vår son när han besvärades av en hel del granulom som inte ville ge med sig.
    Efter bara några veckor var granulomet borta och har inte kommit tillbaka igen:-)
  17. Medlem sedan
    Dec 2003
    #9

    och ett svar till..

    Vi hade jättemycket problemmed Grabnulom. Det finns något som heter Reuteridroppar somman ger varje dag. Väldigt bra för att motverka granulom från insidan plus att de har en massa andra bra egenskaper. Nutritionsteam i hela Sverige rekommenderar dem.

    Titta på www.nilalf.se

    Ofta kan man få den kostnaden täckt av vårdbidraget. Det kostar ca 100-200:- i månaden att använda dem.

    Granulom kan man också fo bort med kortisonsalva. Men det är en starkare sort så man kan inte gå på apoteket och köpa själv. Elucon heter den vi fått. Funkar bra.

    Granulomet kommer för att det finns obalans inne i magen, det har alltså ingenting med skötseln utifrån att göra. Viktigt förstås att tvätta försiktigt och byta kompresserna som vanligt men det är för att det inte granulomet ska bli irriterat också från utsidan.

    Lapis har jag fått för mig är jobbigar att hålla på med. Kortisonsalvan satte man på en gång var tredje dag och efter tre-fyra strykningar så har det varit helt borta.

    Sedan vi började med Reuteri har vi inte haft fler granulom.

    Sopigt av sköterska att inte ha mera koll. Det man inte själv vet måste man ha vett nog att ta reda på.

    Lycka till!
  18. 9
    och ett svar till.. Vi hade jättemycket problemmed Grabnulom. Det finns något som heter Reuteridroppar somman ger varje dag. Väldigt bra för att motverka granulom från insidan plus att de har en massa andra bra egenskaper. Nutritionsteam i hela Sverige rekommenderar dem.

    Titta på www.nilalf.se

    Ofta kan man få den kostnaden täckt av vårdbidraget. Det kostar ca 100-200:- i månaden att använda dem.

    Granulom kan man också fo bort med kortisonsalva. Men det är en starkare sort så man kan inte gå på apoteket och köpa själv. Elucon heter den vi fått. Funkar bra.

    Granulomet kommer för att det finns obalans inne i magen, det har alltså ingenting med skötseln utifrån att göra. Viktigt förstås att tvätta försiktigt och byta kompresserna som vanligt men det är för att det inte granulomet ska bli irriterat också från utsidan.

    Lapis har jag fått för mig är jobbigar att hålla på med. Kortisonsalvan satte man på en gång var tredje dag och efter tre-fyra strykningar så har det varit helt borta.

    Sedan vi började med Reuteri har vi inte haft fler granulom.

    Sopigt av sköterska att inte ha mera koll. Det man inte själv vet måste man ha vett nog att ta reda på.

    Lycka till!
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    vi har inte granulom, men...

    det är som du beskriver det, kött under knappen. I vår dotters fall handlar det om att det är slemhinnan som har valt att titta ut istället för att huden ska bilda kanal in till magsäckshålet. Här kan man INTE lapisera eftersom det inte är granulom utan magsäck.
  20. 10
    vi har inte granulom, men... det är som du beskriver det, kött under knappen. I vår dotters fall handlar det om att det är slemhinnan som har valt att titta ut istället för att huden ska bilda kanal in till magsäckshålet. Här kan man INTE lapisera eftersom det inte är granulom utan magsäck.
  21. Tina
    #11

    Japp...

    ...så har det även blivit vid läkning av Henriks hål, lite magslemhinna som lagt sig utom kanten. Sedan har han också haft lite granulom, fr a i början, som vi då behandlade med lapis, men det verkade göra så himla ont, så vi har behandlat med starkare kortisonsalva istället. Nu börjar jag nästan tro att det kanske är magslemhinnan som kommer och går lite, som vi alltså då behandlat med lapis...huuu stackars barn!
  22. 11
    Japp... ...så har det även blivit vid läkning av Henriks hål, lite magslemhinna som lagt sig utom kanten. Sedan har han också haft lite granulom, fr a i början, som vi då behandlade med lapis, men det verkade göra så himla ont, så vi har behandlat med starkare kortisonsalva istället. Nu börjar jag nästan tro att det kanske är magslemhinnan som kommer och går lite, som vi alltså då behandlat med lapis...huuu stackars barn!

Liknande trådar

  1. Ok, nu kommer satan fram!
    By ~ullebulle~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 16:38
  2. Vad gör ni om det kommer fram
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 07:37
  3. Hej tjejer! Nu kommer jag fram
    By Lilla A med trean!! in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 14:08
  4. Var kommer kött ifrån?
    By jenka in forum Ur barnamun
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 13:47
  5. Nu kommer fram/övertänderna
    By msswede in forum _05 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar