Ni med äldre syskon..
_0509 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Ni med äldre syskon..

    När Linnea (2 år) ska sova på dagen så behöver jag ligga bredvid för att hon ska somna. Jag försöker \"tajma\" så att Hannah (2.5 mån) sover då och lyckas oftast. Ibland hör jag ju dock att Hannah hinner vakna innan Linnea somnat och då händer det att hon får gnälla en stund vilket jag egentligen inte gillar. Ibland tar jag med mig båda barnen in när jag söver men då tar det oftast jättelång tid med bråk och stök.... Smidigast är det när jag söver i vagnen men det fungerar inte alla dagar, tex vid riktigt ruskväder eller sjukdomar...

    HUr gör ni med sövning när ni har 2 barn? Jag känner att jag blir såå stressad av att få Linnea att somna innan Hannah hinner vakna... Och ju äldre hon blir desto mindre sover hon ju så problemet blir väl bara större och större..

    Tips?
  2. 1
    Ni med äldre syskon.. När Linnea (2 år) ska sova på dagen så behöver jag ligga bredvid för att hon ska somna. Jag försöker \"tajma\" så att Hannah (2.5 mån) sover då och lyckas oftast. Ibland hör jag ju dock att Hannah hinner vakna innan Linnea somnat och då händer det att hon får gnälla en stund vilket jag egentligen inte gillar. Ibland tar jag med mig båda barnen in när jag söver men då tar det oftast jättelång tid med bråk och stök.... Smidigast är det när jag söver i vagnen men det fungerar inte alla dagar, tex vid riktigt ruskväder eller sjukdomar...

    HUr gör ni med sövning när ni har 2 barn? Jag känner att jag blir såå stressad av att få Linnea att somna innan Hannah hinner vakna... Och ju äldre hon blir desto mindre sover hon ju så problemet blir väl bara större och större..

    Tips?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    min sover ungefär samtidigt

    jag har tur, ja den äldsta sover inte då... jag nattar mellankillen i vår säng där jag även sover med lillkillen.. han får välling mellan killen alltså o så lägger vi oss, det funkar för oss, men han sover inte alltid middag längre...
  4. 2
    min sover ungefär samtidigt jag har tur, ja den äldsta sover inte då... jag nattar mellankillen i vår säng där jag även sover med lillkillen.. han får välling mellan killen alltså o så lägger vi oss, det funkar för oss, men han sover inte alltid middag längre...
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3

    kanske

    träna på att sova utan dig bredvid?
  6. 3
    kanske träna på att sova utan dig bredvid?
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    Har samma problem

    brukar ligga mellan mina små (Emil 2 år i december och Ebba 3 månader) och amma den lilla samtidigt som jag håller den stora i handen.

    Jättejobbigt och struligt för det är inte alltid lillan somnar när hon ammar nu för tiden. Så jag har börjat träna min stora kille att kunna somna själv. Funkar ju liksom inte att man alltid måste ligga brevid känner jag.
  8. 4
    Har samma problem brukar ligga mellan mina små (Emil 2 år i december och Ebba 3 månader) och amma den lilla samtidigt som jag håller den stora i handen.

    Jättejobbigt och struligt för det är inte alltid lillan somnar när hon ammar nu för tiden. Så jag har börjat träna min stora kille att kunna somna själv. Funkar ju liksom inte att man alltid måste ligga brevid känner jag.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    som tur är...

    så behöver jag bara lägga Viggo i sin säng numera så somnar han själv efter en stund...i våras hade han en period då vi tvungen skulle sitta och hålla hans hand...man fick sitta hos han i 3 timmar ibland innan han somnade.
    Jag blev såklart lite nervös och undrade hur det skulle gå när bebisen kommer..

    men det löste sig då vi försökte få han till att somna själv igen...och det lyckades. Vi fick alltså köra 5 min metoden...vi har gjort det tidigare och det har alltid gått bra efter det.
    synd att så många är så emot denna metod för det är inget hemskt alls tycker inte jag....

    Den stora tjejen lägger sig nästan själv...man får bara puscha henne i säng emellanåt för hon vill gärna hellre se på teve ända tills midnatt typ ;-)
  10. 5
    som tur är... så behöver jag bara lägga Viggo i sin säng numera så somnar han själv efter en stund...i våras hade han en period då vi tvungen skulle sitta och hålla hans hand...man fick sitta hos han i 3 timmar ibland innan han somnade.
    Jag blev såklart lite nervös och undrade hur det skulle gå när bebisen kommer..

    men det löste sig då vi försökte få han till att somna själv igen...och det lyckades. Vi fick alltså köra 5 min metoden...vi har gjort det tidigare och det har alltid gått bra efter det.
    synd att så många är så emot denna metod för det är inget hemskt alls tycker inte jag....

    Den stora tjejen lägger sig nästan själv...man får bara puscha henne i säng emellanåt för hon vill gärna hellre se på teve ända tills midnatt typ ;-)
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6

    inga tips..

    förutom rådet att försöka få stora barnet att somna själv.

    Tim sover inte längre på dagarna.
    På kvällarna följer vi med honom in i hans rum, sätter på en cd-saga å pussar godnatt å går ut ur rummet. Inom 5 min sover han (oftast!)

    Ända tills han va 2½ år ungefär fick vi ligga brevid honom i sängen, det kunde ta TIMMAR innan han somnade!
    Tog ca tre kvällar innan han \"lärde\" sej somna själv.
  12. 6
    inga tips.. förutom rådet att försöka få stora barnet att somna själv.

    Tim sover inte längre på dagarna.
    På kvällarna följer vi med honom in i hans rum, sätter på en cd-saga å pussar godnatt å går ut ur rummet. Inom 5 min sover han (oftast!)

    Ända tills han va 2½ år ungefär fick vi ligga brevid honom i sängen, det kunde ta TIMMAR innan han somnade!
    Tog ca tre kvällar innan han \"lärde\" sej somna själv.
  13. Annika m Melvin och Ville
    #7

    Inga tips...

    ... tyvärr, men liknande funderingar. När det gäller middagssömnen så somnar Melvin helt på egen hand i egen säng, det är bara att lägga honom där, sätta på lite musik och gå ut. Kvällarna är däremot ett helt annat äventyr. Då kan det ta timmar innan han somnar och oftast vill han sitta i famnen och somna. Han har haft bra perioder tidigare så han somnat på egen hand, men inte nu längre. Att lägga honom och samtidigt ta hand om Ville som bara vill äta på kvällarna funkar bara inte. Än har jag inte vågat vara ensamma med barnen en enda kväll sedan Ville kom. Har tvingat mannen att vara hemma eller så har min syster eller mamma hjälpt mig några få kvällar då maken spelar innebandy med polarna.
  14. 7
    Inga tips... ... tyvärr, men liknande funderingar. När det gäller middagssömnen så somnar Melvin helt på egen hand i egen säng, det är bara att lägga honom där, sätta på lite musik och gå ut. Kvällarna är däremot ett helt annat äventyr. Då kan det ta timmar innan han somnar och oftast vill han sitta i famnen och somna. Han har haft bra perioder tidigare så han somnat på egen hand, men inte nu längre. Att lägga honom och samtidigt ta hand om Ville som bara vill äta på kvällarna funkar bara inte. Än har jag inte vågat vara ensamma med barnen en enda kväll sedan Ville kom. Har tvingat mannen att vara hemma eller så har min syster eller mamma hjälpt mig några få kvällar då maken spelar innebandy med polarna.
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    inget tips, men så här gör jag

    Ronja (2 år och fyra månader) ha slutat sova på dagen nyligen, men vid middagsvilan lägger vi oss i hennes säng, ja med uppdragna ben så att Robin kan ligga/sitta där och så läser vi några böcker. Om ja är ensam på kvällen Och Robin är vaken då Ronja ska sova så gör vi likadant och när vi läst klart så får hon somna ensam, vilket oftast går bra, förmodligen eftersom hon då är väldigt trött och har gått och lagt sig på egen uppmaning.
  16. 8
    inget tips, men så här gör jag Ronja (2 år och fyra månader) ha slutat sova på dagen nyligen, men vid middagsvilan lägger vi oss i hennes säng, ja med uppdragna ben så att Robin kan ligga/sitta där och så läser vi några böcker. Om ja är ensam på kvällen Och Robin är vaken då Ronja ska sova så gör vi likadant och när vi läst klart så får hon somna ensam, vilket oftast går bra, förmodligen eftersom hon då är väldigt trött och har gått och lagt sig på egen uppmaning.
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9

    Alva har slutat sova på dagen

    Jag fick det inte att funka så hon har vant sig med att inte sova middag. Trist känns det eftersom hon bara är 21/2 år.
  18. 9
    Alva har slutat sova på dagen Jag fick det inte att funka så hon har vant sig med att inte sova middag. Trist känns det eftersom hon bara är 21/2 år.
  19. Medlem sedan
    Oct 2004
    #10

    vagnen!

    finns inget alternativ för mig oavsett regn och allt.
  20. 10
    vagnen! finns inget alternativ för mig oavsett regn och allt.
  21. cj
    #11

    man kan ju

    sova i vagnen fast inne...
    fungerar det?
    min kille som är född feb 04 sover inte längre (har knappt aldrig gjort) så jag har aldrig behövt fundera på det där.
  22. 11
    man kan ju sova i vagnen fast inne...
    fungerar det?
    min kille som är född feb 04 sover inte längre (har knappt aldrig gjort) så jag har aldrig behövt fundera på det där.

Liknande trådar

  1. Äldre syskon?
    By Josefine med trean in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 12:41
  2. Ni med äldre syskon
    By ::Birne:: in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 15:08
  3. äldre syskon med..
    By anonymt namn in forum Förlossning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 18:07
  4. Ni med äldre syskon...
    By Gloria m 3 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 21:51
  5. Äldre syskon?
    By Malo in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 18:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar