goda råd!!
Dyslexi & dyskalkyli
  1. mamma till trollet
    #1

    goda råd!!

    Hej! Min 8 åriga dotter har jätteproblem med matte. Hon klarar ingen huvudräkning alls utan räknar på fingrarna har inte knäckt koden alls. Matteläxorna är hemska...
    Hon läser bra men stavar som en kratta... Hela ettan försökte vi få hjälp via skolan men de tyckte inte det behövdes, nu i tvåan är det annorlunda, (ny fröken) nu är det problem, hon får stödmatte 1 h i veckan och vi har extra uppgiftera att göra hemma... Hur får man en utredning? hur mycket sak man vara på i skolan? Känner mig förvirrad!!
  2. 1
    goda råd!! Hej! Min 8 åriga dotter har jätteproblem med matte. Hon klarar ingen huvudräkning alls utan räknar på fingrarna har inte knäckt koden alls. Matteläxorna är hemska...
    Hon läser bra men stavar som en kratta... Hela ettan försökte vi få hjälp via skolan men de tyckte inte det behövdes, nu i tvåan är det annorlunda, (ny fröken) nu är det problem, hon får stödmatte 1 h i veckan och vi har extra uppgiftera att göra hemma... Hur får man en utredning? hur mycket sak man vara på i skolan? Känner mig förvirrad!!
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    Utredning

    kan du antingen få via skolans spec.lärare som kan kontakta en logoped eller så begär du en självremiss hos logopeden i ditt landsting. Men första steget verkar redan vara gjort-att hon får hjälp i skolan. Tyvärr inget som är en självklarhet. Spec.lärarna har också vissa tester de kan göra för att kunna påvisa ev. problem.

    Vi gjorde en självremiss. Vi tog alltså själv kontakt med logoped och begärde en utredning. Tyvärr är väntetiden för utredningar ganska lång. Upp till 2 år, så ta tag i det genast.
  4. 2
    Utredning kan du antingen få via skolans spec.lärare som kan kontakta en logoped eller så begär du en självremiss hos logopeden i ditt landsting. Men första steget verkar redan vara gjort-att hon får hjälp i skolan. Tyvärr inget som är en självklarhet. Spec.lärarna har också vissa tester de kan göra för att kunna påvisa ev. problem.

    Vi gjorde en självremiss. Vi tog alltså själv kontakt med logoped och begärde en utredning. Tyvärr är väntetiden för utredningar ganska lång. Upp till 2 år, så ta tag i det genast.

Liknande trådar

  1. Goda råd
    By Liz* in forum Mammasnack
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 11:22
  2. Goda råd
    By anonymt namn in forum _0907 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 17:24
  3. Man får ta det goda..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 17:24
  4. För mkt av det goda......
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 22:21
  5. Goda råd..
    By moijan in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 14:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar