Bra familjebil - ej buss
Bilsnack
  1. Annie
    #1

    Bra familjebil - ej buss

    Flyttar upp min fråga om familjebil. Vi har ju funderat på en Mitsubishi space wagon men eftersom vi har begränsad budget är det kanske ingen idé då. Söker en bil med plats för 2 vuxna och 3 barn. Behöver kunna dra hästsläp och alltså ej vara för tung, vi har B-kort. Hyfsat lastutrymme eller möjlighet att göra större (ta bort säten etc).

    Vi har en budget på ca 30-40000 kr.
  2. 1
    Bra familjebil - ej buss Flyttar upp min fråga om familjebil. Vi har ju funderat på en Mitsubishi space wagon men eftersom vi har begränsad budget är det kanske ingen idé då. Söker en bil med plats för 2 vuxna och 3 barn. Behöver kunna dra hästsläp och alltså ej vara för tung, vi har B-kort. Hyfsat lastutrymme eller möjlighet att göra större (ta bort säten etc).

    Vi har en budget på ca 30-40000 kr.
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2

    Mazda 626?

    Från och med finns den med trepunktsbälten på samtliga platser?

  4. 2
    Mazda 626? Från och med finns den med trepunktsbälten på samtliga platser?

  5. Annie
    #3

    Men rost...

    finns inte det ganska gott om sånt på Mazda?
  6. 3
    Men rost... finns inte det ganska gott om sånt på Mazda?
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    Nääää....

    Det är väl inte värre än på andra bilar?

    Vi hade en Mazda (ca årsmodell 90) som var 7-8 år gammal och den hade ingen rost under det året vi ägde den.

    Nu har jag en Renault Scenic som är yngre än den Mazdan vi hade (om man jämför hur många år bilarna var) och Renaulten är BETYDLIGT rostigare fastän den gått färre mil.
  8. 4
    Nääää.... Det är väl inte värre än på andra bilar?

    Vi hade en Mazda (ca årsmodell 90) som var 7-8 år gammal och den hade ingen rost under det året vi ägde den.

    Nu har jag en Renault Scenic som är yngre än den Mazdan vi hade (om man jämför hur många år bilarna var) och Renaulten är BETYDLIGT rostigare fastän den gått färre mil.
  9. marib
    #5

    Volvo

    745 el 945 ev med extra säte. Lätt nerfällbart. Driftsäkra men tråkiga :-) slitvargar som rullar många mil. Hittar man ett exemplar som låter ok och är rostfri så slå till.
  10. 5
    Volvo 745 el 945 ev med extra säte. Lätt nerfällbart. Driftsäkra men tråkiga :-) slitvargar som rullar många mil. Hittar man ett exemplar som låter ok och är rostfri så slå till.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Hur tungt släp?

    Hur tungt är släpet ni ska dra? Om det är ett tungt släp begränsas utbudet av bilar rätt rejält när man bara har B-kort. Hur tungt släp en Space Wagon från mitten av 90-talet får dra har jag inte i huvudet men kan kolla upp det i morgon när jag kommer till jobbet och återkomma med svaret om du vill.
  12. 6
    Hur tungt släp? Hur tungt är släpet ni ska dra? Om det är ett tungt släp begränsas utbudet av bilar rätt rejält när man bara har B-kort. Hur tungt släp en Space Wagon från mitten av 90-talet får dra har jag inte i huvudet men kan kolla upp det i morgon när jag kommer till jobbet och återkomma med svaret om du vill.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Skrämde väl inte?

    Jag hoppas att jag inte skrämde dig med mitt tidigare svar om Space Wagon. Det är ingen dålig bil men du bör vara medveten om att för den budget ni har så får du en gammal bil med begynnande rost oavsett vilket märke och vilken modell ni väljer.

    I min värld (säljare av nya bilar) är den köpesumman ett lågt pris så jag är nog lite yrkesskadad fartblind angående pengars värde.
  14. 7
    Skrämde väl inte? Jag hoppas att jag inte skrämde dig med mitt tidigare svar om Space Wagon. Det är ingen dålig bil men du bör vara medveten om att för den budget ni har så får du en gammal bil med begynnande rost oavsett vilket märke och vilken modell ni väljer.

    I min värld (säljare av nya bilar) är den köpesumman ett lågt pris så jag är nog lite yrkesskadad fartblind angående pengars värde.
  15. Annie
    #8

    Måste få fråga

    om du säljer nya bilar (även om vi inte har råd med en sån) hur finansiering av bilar går till.

    Vi funderar ju på att byta in vår ena bil till en lite nyare i tidigare nämnd prisklass. Ungefär hur räknar man pris på inbytesbilar? Sen finansieringen, hur går det till? Har man chans att få finansiering genom bilhandlare, måste man ha kontanter då eller räcker en inbytesbil? Finns det någon nedre gräns för lån och ungefär minigräns för amortering?

    Du får gärna kolla hur mycket space wagon får dra. Vi drar hästsläp, enaxlat. Har inga siffror i huvudet nu... maken vet mer :o)
  16. 8
    Måste få fråga om du säljer nya bilar (även om vi inte har råd med en sån) hur finansiering av bilar går till.

    Vi funderar ju på att byta in vår ena bil till en lite nyare i tidigare nämnd prisklass. Ungefär hur räknar man pris på inbytesbilar? Sen finansieringen, hur går det till? Har man chans att få finansiering genom bilhandlare, måste man ha kontanter då eller räcker en inbytesbil? Finns det någon nedre gräns för lån och ungefär minigräns för amortering?

    Du får gärna kolla hur mycket space wagon får dra. Vi drar hästsläp, enaxlat. Har inga siffror i huvudet nu... maken vet mer :o)
  17. Annie
    #9

    Ja,

    maken vill ha en 945 el 960..
    Jag är väl med på det också, även om det blir trängre än vad jag tycker är kul. Extrasätet är det sånt man sätter bakvänt i bagaget då? Vi har två volvobilar nu och trivs med volvo, det är ett alternativ helt klart.
  18. 9
    Ja, maken vill ha en 945 el 960..
    Jag är väl med på det också, även om det blir trängre än vad jag tycker är kul. Extrasätet är det sånt man sätter bakvänt i bagaget då? Vi har två volvobilar nu och trivs med volvo, det är ett alternativ helt klart.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Kanske lite svar...

    köpte en bil i somras för 29000:- där jag enbart betalade handpenning. Tror att det totala lånet uppgick till 23500:-, amorteringstakten är 4 år. Har en ränta på strax under 5% och betalar en månadsavgift (ränta+amortering) på ca 550:- i månaden. Bilen är en 99 års modell.

    Det är väll där ungefär som du skulle hamna också? Eller?
  20. 10
    Kanske lite svar... köpte en bil i somras för 29000:- där jag enbart betalade handpenning. Tror att det totala lånet uppgick till 23500:-, amorteringstakten är 4 år. Har en ränta på strax under 5% och betalar en månadsavgift (ränta+amortering) på ca 550:- i månaden. Bilen är en 99 års modell.

    Det är väll där ungefär som du skulle hamna också? Eller?
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Finasieringen

    Hur man räknar värdet på bytesbilar varierar lite men om vi tar er Volvo som exempel tror jag det ser ut ungefär på följande sättt: Om bilen är säljbar till en kund för 40.000:- skulle jag betala ungefär 25.000:- för den. Innan försäljningen måste vi oftast åtgärda något innan vi kan sälja bilen och sedan är vi tvugna att ha någon form av garanti på den. Sedan ska vi ju ha en vinst också.

    Den minsta kontantinsats som gäller är 20% på priset på den bil ni vill köpa. Jag är inte helt säker på vad du menar med nedre gräns för lån men om du menar hur små lån finansbolagen lånar ut så är det en bedömningsfråga. Men \"vårt\" finansbolag lånar ut summor ända ned till 10.000:-. Jag har varit med om kunder som har haft månadskostnader ned till cirka 500:-/mån. Hur lång amorteringstid man kan ha på sin bil varierar med bilens ålder. Ju äldre bilen är ju fortare vill de ha tillbaka sina pengar. På en bil för runt 40.000:- brukar 48 månaders amortering vara en maxgräns. Vår avbetalningsränta är just nu 4,95% och det är en rörlig ränta. Vi tillämpar annuitetslån vilket innebär att du betalar samma summa hela tiden och att i månadskostnaden ingår både ränta och amortering.

    När det gäller dragvikten så återkommer jag med svaret i kväll om du vill.

    Lycka till med bilköpet!
  22. 11
    Finasieringen Hur man räknar värdet på bytesbilar varierar lite men om vi tar er Volvo som exempel tror jag det ser ut ungefär på följande sättt: Om bilen är säljbar till en kund för 40.000:- skulle jag betala ungefär 25.000:- för den. Innan försäljningen måste vi oftast åtgärda något innan vi kan sälja bilen och sedan är vi tvugna att ha någon form av garanti på den. Sedan ska vi ju ha en vinst också.

    Den minsta kontantinsats som gäller är 20% på priset på den bil ni vill köpa. Jag är inte helt säker på vad du menar med nedre gräns för lån men om du menar hur små lån finansbolagen lånar ut så är det en bedömningsfråga. Men \"vårt\" finansbolag lånar ut summor ända ned till 10.000:-. Jag har varit med om kunder som har haft månadskostnader ned till cirka 500:-/mån. Hur lång amorteringstid man kan ha på sin bil varierar med bilens ålder. Ju äldre bilen är ju fortare vill de ha tillbaka sina pengar. På en bil för runt 40.000:- brukar 48 månaders amortering vara en maxgräns. Vår avbetalningsränta är just nu 4,95% och det är en rörlig ränta. Vi tillämpar annuitetslån vilket innebär att du betalar samma summa hela tiden och att i månadskostnaden ingår både ränta och amortering.

    När det gäller dragvikten så återkommer jag med svaret i kväll om du vill.

    Lycka till med bilköpet!
  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12

    Komplettering

    En komplettering bara: Du undrade om det räcker med bytesbilen eller om det krävs kontanter. Bytesbilen likställs med kontanter. Det innebär alltså att om ni byter in en bil för 25.000:- så har ni kontantinsats som räcker för att köpa en bil för 125.000:- under förutsättning att ni har en fast inkomst och inga betalningsanmärkningar. Bilfirman fixar lånet åt er på några minuter, antingen med hjälp av ett telefonsamtal till finansbolaget eller en låneansökan via internet. Rutinerna varierar lite mellan de olika kreditgivarna.
  24. 12
    Komplettering En komplettering bara: Du undrade om det räcker med bytesbilen eller om det krävs kontanter. Bytesbilen likställs med kontanter. Det innebär alltså att om ni byter in en bil för 25.000:- så har ni kontantinsats som räcker för att köpa en bil för 125.000:- under förutsättning att ni har en fast inkomst och inga betalningsanmärkningar. Bilfirman fixar lånet åt er på några minuter, antingen med hjälp av ett telefonsamtal till finansbolaget eller en låneansökan via internet. Rutinerna varierar lite mellan de olika kreditgivarna.
  25. frasse-boy
    #13

    avspeglar sig även det i

    din egen månadslön ;)

    om ett pris är lågt eller inte är väl relaterat till den egna månadslönen antar jag

    men du som är i branchen vad är på gång i kina, hur går snacket runt fikabordet?

    om dom börjar tillverka bilar av samma kvalitet och pris som mopederna,

    som säljs till en fjärdedel av priset till en japansk moped så kan vi innom en framtid vänta oss nya pålitliga småbilar för säg 50-70000kr

    dom jag känner som köpt kinesiska EU mopeder säger som så att det spelar ingen roll hur dålig den lokale MC handlaren säger att dom är
    för jag kan köpa 5 st kinesmoppar mot en japansk och så dåliga är dom inte.

  26. 13
    avspeglar sig även det i din egen månadslön ;)

    om ett pris är lågt eller inte är väl relaterat till den egna månadslönen antar jag

    men du som är i branchen vad är på gång i kina, hur går snacket runt fikabordet?

    om dom börjar tillverka bilar av samma kvalitet och pris som mopederna,

    som säljs till en fjärdedel av priset till en japansk moped så kan vi innom en framtid vänta oss nya pålitliga småbilar för säg 50-70000kr

    dom jag känner som köpt kinesiska EU mopeder säger som så att det spelar ingen roll hur dålig den lokale MC handlaren säger att dom är
    för jag kan köpa 5 st kinesmoppar mot en japansk och så dåliga är dom inte.

  27. frasse-boy
    #14

    ytterligare kompletering

    är det inte så att om man har ett anuitetslån så kan du om räntan stiger (vilket är ganska troligt i dagsläget) kan du få betala på din bil i eviga tider.

    det finns ingen fast avbetalningstid på ett anuitetslån har du otur så betalar du i stort sett bara ränta det blir inga pengar över till någon amortering om räntan stiger efter det att du teknat avtalet.

    jag skulle rekomendera ett billån i en vanlig bank
  28. 14
    ytterligare kompletering är det inte så att om man har ett anuitetslån så kan du om räntan stiger (vilket är ganska troligt i dagsläget) kan du få betala på din bil i eviga tider.

    det finns ingen fast avbetalningstid på ett anuitetslån har du otur så betalar du i stort sett bara ränta det blir inga pengar över till någon amortering om räntan stiger efter det att du teknat avtalet.

    jag skulle rekomendera ett billån i en vanlig bank
  29. Annjo
    #15

    Kan berätta

    om när vi nyligen bytte bil.

    Bilfirman som vi köpte vår nya bil av hade billån till ca 5% ränta (den var förhandlingsbar) men vår egen bank lånade ut till oss till 2,4% ränta! Så hör med banken också.

    Bilfirman erbjöd att ta in vår gamla bil och betala 55.000 kr för den. Vi sålde istället privat och fick 70.000 kr (den enda kostanden vi hade för det var en Blocket annons). Jag förstår självklart att bilfirman vill tjäna pengar så det är väl inte så konstligt egentligen.
  30. 15
    Kan berätta om när vi nyligen bytte bil.

    Bilfirman som vi köpte vår nya bil av hade billån till ca 5% ränta (den var förhandlingsbar) men vår egen bank lånade ut till oss till 2,4% ränta! Så hör med banken också.

    Bilfirman erbjöd att ta in vår gamla bil och betala 55.000 kr för den. Vi sålde istället privat och fick 70.000 kr (den enda kostanden vi hade för det var en Blocket annons). Jag förstår självklart att bilfirman vill tjäna pengar så det är väl inte så konstligt egentligen.
  31. Medlem sedan
    Jun 2001
    #16

    Aldrig diskuterat

    På min arbetsplats har vi aldrig diskuterat bilarna från Kina ännu. Jag tror ingen i branschen ännu tar dem riktigt på allvar. Men det gjorde förmodligen inte någon när det gällde japanare heller när de kom till europa för 35-40 år sedan.
  32. 16
    Aldrig diskuterat På min arbetsplats har vi aldrig diskuterat bilarna från Kina ännu. Jag tror ingen i branschen ännu tar dem riktigt på allvar. Men det gjorde förmodligen inte någon när det gällde japanare heller när de kom till europa för 35-40 år sedan.
  33. Medlem sedan
    Jun 2001
    #17

    Går även att få

    Det går även att få billånet hos finansbolaget med rak amortering men det tillhör ovanligheterna att kunderna väljer detta eftersom månadskostnaden då blir högre i början då skulden är hög.
  34. 17
    Går även att få Det går även att få billånet hos finansbolaget med rak amortering men det tillhör ovanligheterna att kunderna väljer detta eftersom månadskostnaden då blir högre i början då skulden är hög.
  35. Medlem sedan
    Jun 2001
    #18

    Dragvikten

    Nu har jag kollat dragvikten på en Space Wagon från mitten av 90-talet. Bilens godkända dragvikt är 1.600 kg. Och har man bara B-kort får man dra 1.470 kg.
  36. 18
    Dragvikten Nu har jag kollat dragvikten på en Space Wagon från mitten av 90-talet. Bilens godkända dragvikt är 1.600 kg. Och har man bara B-kort får man dra 1.470 kg.
  37. Medlem sedan
    Jun 2001
    #19

    2,4%

    Men om ni fick låna på banken till 2,4% ränta så belånade ni väl en bostadsrätt eller ett hus? Annars hade ni en väldigt god bankkontakt. Tar man ett billån hos banken ligger räntan vanligtvis runt 5% av vad jag har sett på kundernas kontrakt med deras egna banker.
  38. 19
    2,4% Men om ni fick låna på banken till 2,4% ränta så belånade ni väl en bostadsrätt eller ett hus? Annars hade ni en väldigt god bankkontakt. Tar man ett billån hos banken ligger räntan vanligtvis runt 5% av vad jag har sett på kundernas kontrakt med deras egna banker.
  39. frasse-boy
    #20

    det kanske börjar bli läge

    att börja
    varför inte passa på att bli generalagent för något i dag okänt blivande värdsmärke?

    engelsmännens mc industri flinade länge åt japsen och tyckte hånfullt att \"låt dom hålla på med småhojjar när folk vill ha riktiga grejor så kommer dom till oss på\" det vet vi hur det gick, efter 10 år var i stort sett hela den engelska MC industrin nedlagd.

    och jag ser starka likheter på allt som kineserna börjar tillverka.

    det började med billiga leksaker, sen blev det billiga och bra elverktyg till en tiondel av tidigare pris, nu översvämmas vi av billiga och bra mopeder och mindre MC upp till 250cc
    kinesiska snöslungor har nu i höst dykt upp på marknaden till en fjärdedel av annars rådande pris

    och det bekymmersamma är att grejjorna håller en hög kvalitet, tillverkade dom skräp som rasade i bitar av sig självt innan man kom hem med dom skulle det inte göra något

    men så är inte läget jag köpte en liten 125mm vinkelslip för 110kr med 2 års garanti som fungerar precis lika bra som den hitachi maskin jag hade innan skillnaden är bara att den kostade 1500kr och höll i 3 år

  40. 20
    det kanske börjar bli läge att börja
    varför inte passa på att bli generalagent för något i dag okänt blivande värdsmärke?

    engelsmännens mc industri flinade länge åt japsen och tyckte hånfullt att \"låt dom hålla på med småhojjar när folk vill ha riktiga grejor så kommer dom till oss på\" det vet vi hur det gick, efter 10 år var i stort sett hela den engelska MC industrin nedlagd.

    och jag ser starka likheter på allt som kineserna börjar tillverka.

    det började med billiga leksaker, sen blev det billiga och bra elverktyg till en tiondel av tidigare pris, nu översvämmas vi av billiga och bra mopeder och mindre MC upp till 250cc
    kinesiska snöslungor har nu i höst dykt upp på marknaden till en fjärdedel av annars rådande pris

    och det bekymmersamma är att grejjorna håller en hög kvalitet, tillverkade dom skräp som rasade i bitar av sig självt innan man kom hem med dom skulle det inte göra något

    men så är inte läget jag köpte en liten 125mm vinkelslip för 110kr med 2 års garanti som fungerar precis lika bra som den hitachi maskin jag hade innan skillnaden är bara att den kostade 1500kr och höll i 3 år

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Mindre familjebil?
    By nettis73 in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 17:52
  2. familjebil
    By rubinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 13:33
  3. Familjebil?
    By Småtrollsmamman in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 12:43
  4. Saab 9-3 bra familjebil?
    By cefe in forum Bilsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 18:37
  5. stor familjebil/buss?
    By W med 3:an på gång in forum Bilsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 22:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar