Ang huvudmått
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Ang huvudmått

    nån som kan förutsäga vad bebis huvud kan vara i omkrets
    på mitt papper står BPD 96

    gissar på att det är huvudmåttet.. men hur stort e det?
  2. 1
    Ang huvudmått nån som kan förutsäga vad bebis huvud kan vara i omkrets
    på mitt papper står BPD 96

    gissar på att det är huvudmåttet.. men hur stort e det?
  3. Medlem sedan
    Nov 2005
    #2

    BPD är avståndet mellan

    barnets tinningar,och det räknas i mm.Barnets huvudomfång mäts ju runt om och då i cm.BPD mäts tvärsöver och då i mm.Hur man kan räkna ut huvudomfånget efter BPD måttet vet jag inte.Men det kanske det finns nån annan som vet.
  4. 2
    BPD är avståndet mellan barnets tinningar,och det räknas i mm.Barnets huvudomfång mäts ju runt om och då i cm.BPD mäts tvärsöver och då i mm.Hur man kan räkna ut huvudomfånget efter BPD måttet vet jag inte.Men det kanske det finns nån annan som vet.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3

    Hm

    det går nog inte att räkna ut exakt eftersom huvudet inte är exakt cirkelformat. Om man skulle räkna med att måttet mellan tinningarna 96 mm är diametern kan man multiplicera det med pi, 3,14 då får man 301,44 mm alltså 30 cm (men det lär ju vara mer i verkligenheten eftersom avståndet från panna till bakhuvud är längre). Om du inte har ett mått på huvudet från pannan och bakhuvudet också är det svårt att få ut ett medelvärde på diametern. Med ett medelvärde hade det varit lättare att skatta omfånget.
    Förstår du hur jag menar? :o)
  6. 3
    Hm det går nog inte att räkna ut exakt eftersom huvudet inte är exakt cirkelformat. Om man skulle räkna med att måttet mellan tinningarna 96 mm är diametern kan man multiplicera det med pi, 3,14 då får man 301,44 mm alltså 30 cm (men det lär ju vara mer i verkligenheten eftersom avståndet från panna till bakhuvud är längre). Om du inte har ett mått på huvudet från pannan och bakhuvudet också är det svårt att få ut ett medelvärde på diametern. Med ett medelvärde hade det varit lättare att skatta omfånget.
    Förstår du hur jag menar? :o)

Liknande trådar

  1. Huvudmått
    By Vill in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 17:48
  2. Huvudmått?
    By fridilina in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 12:52
  3. Mer om huvudmått..
    By willow in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 23:17
  4. Huvudmått?
    By camilla_73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 17:09
  5. Huvudmått?
    By Ulrika med Jonathan in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 08:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar