Hur mkt får pappan vara delaktiv?
Pappasnack
  1. A
    #1

    Hur mkt får pappan vara delaktiv?

    Hur pass mkt tycker ni att en pappa kan kräva i val av födselseplats (hemma, sjukhus, abc-enhet osv) och val av smärtlindring. känner ni att födseln och önskningar inför denna är helt och hållet reserverat för kvinnan att bestämma eller anser ni att erat deltagande och engagemang som pappa börjar redan där.
    Nyfiken!
  2. 1
    Hur mkt får pappan vara delaktiv? Hur pass mkt tycker ni att en pappa kan kräva i val av födselseplats (hemma, sjukhus, abc-enhet osv) och val av smärtlindring. känner ni att födseln och önskningar inför denna är helt och hållet reserverat för kvinnan att bestämma eller anser ni att erat deltagande och engagemang som pappa börjar redan där.
    Nyfiken!
  3. Medlem sedan
    Aug 2004
    #2

    Jaaaa du....

    Plats: Bestäms av mamman om inte valet kan anses utgöra en fara. Diskussion bör förekomma så att alla är så nöjda det går men kvinnan har veto-rätt om det inte utgör en fara.
    Smärtlindring: vad fan har gubben om det att säga? Det är väl inte han som har ont eller hur?

    Hmmmm....det var vad du frågade om....jupp, det var allt.
  4. 2
    Jaaaa du.... Plats: Bestäms av mamman om inte valet kan anses utgöra en fara. Diskussion bör förekomma så att alla är så nöjda det går men kvinnan har veto-rätt om det inte utgör en fara.
    Smärtlindring: vad fan har gubben om det att säga? Det är väl inte han som har ont eller hur?

    Hmmmm....det var vad du frågade om....jupp, det var allt.
  5. Wallander
    #3

    Men jag har hört talas om män

    som svimmar och slår i huvudet under förlossningen. Så visst kan även förlossningen göra ont för mannen.
  6. 3
    Men jag har hört talas om män som svimmar och slår i huvudet under förlossningen. Så visst kan även förlossningen göra ont för mannen.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Alltså...

    kvinnan har ju liksom sista ordet men om jag inte skulle fått ha varit delaktig i diskussionen/engagemaget så hade jag nog haft svårt att gå vidare med denna kvinna överhuvudtaget.

    Har man skaffat barn tillsammans så så tar man ju givetvis också med partnern i resonemanget.

    Undantaget är väl som Totte skriver just smärtlindringen....där är det svårt att komma med annat än bara stöd och råd.
  8. 4
    Alltså... kvinnan har ju liksom sista ordet men om jag inte skulle fått ha varit delaktig i diskussionen/engagemaget så hade jag nog haft svårt att gå vidare med denna kvinna överhuvudtaget.

    Har man skaffat barn tillsammans så så tar man ju givetvis också med partnern i resonemanget.

    Undantaget är väl som Totte skriver just smärtlindringen....där är det svårt att komma med annat än bara stöd och råd.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Håller med Totte

    Säkerheten tycker jag att han skall ha synpunkter på! Det kan påverka valet av plats.

    Smärtan kan bara kvinnan uttala sig om.
  10. 5
    Håller med Totte Säkerheten tycker jag att han skall ha synpunkter på! Det kan påverka valet av plats.

    Smärtan kan bara kvinnan uttala sig om.
  11. A
    #6

    Men om mamman/pappan...

    ...resonerar helt olika vad det gäller \"säkerhet\". Det finns de kvinnor som av olika skäl känner sig mest trygga hemma, med privat barnmorska. Och där mannen inte alls vill det.
    Hur löser man det?
  12. 6
    Men om mamman/pappan... ...resonerar helt olika vad det gäller \"säkerhet\". Det finns de kvinnor som av olika skäl känner sig mest trygga hemma, med privat barnmorska. Och där mannen inte alls vill det.
    Hur löser man det?
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Definiera ´trygg´

    Det låter för mig som om ni har olika definitioner.
    Kvinnan: Trygg = Känner sig väl till mods, trivs, lugn
    Mannen: Trygg = Minskad risk för att mamman och/eller barnet dör.
  14. 7
    Definiera ´trygg´ Det låter för mig som om ni har olika definitioner.
    Kvinnan: Trygg = Känner sig väl till mods, trivs, lugn
    Mannen: Trygg = Minskad risk för att mamman och/eller barnet dör.
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    Men...

    om kvinnan är trygg och lugn minskar ju det risken för komplikationer! (tex hemma)
    Om kvinnan är vldigt rädd och spänner sig försvårars förlossningen och kan leda till komplikationer.
  16. 8
    Men... om kvinnan är trygg och lugn minskar ju det risken för komplikationer! (tex hemma)
    Om kvinnan är vldigt rädd och spänner sig försvårars förlossningen och kan leda till komplikationer.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9

    I så fall tycker....

    ...jag att de killarna som känner att nåt sånt kan hända ska välja hjälm och lämna övrig smärtlindring till kvinnorna. Möjligtvis en alvedon om de känner att det behövs men ge fan i att tulla på lustgasen......
  18. 9
    I så fall tycker.... ...jag att de killarna som känner att nåt sånt kan hända ska välja hjälm och lämna övrig smärtlindring till kvinnorna. Möjligtvis en alvedon om de känner att det behövs men ge fan i att tulla på lustgasen......
  19. Medlem sedan
    Aug 2004
    #10

    Och...

    om mannen är väldig rädd kommer det att smitta av sig till kvinnan och det kommer att öka risken....

    Den kan vi vända 1000 gånger och du har inte rätt ändå!

    Men vid olika tyckande tar man såklart expertisen till hjälp, får en värdering/riskvärdering av en kunnig doktor och går efter dennes råd, så enkelt är det! Eller hur?

    Eller är alla dessa ord från barnmorskornas sida (\"_Ni_ är med barn\") rent bullshit? Alltså: den som har ont får smärtlindring (såklart!!!), födsel där det är säkert och går det jämt ut väljer man den plats där den totala trivsel är bäst.
  20. 10
    Och... om mannen är väldig rädd kommer det att smitta av sig till kvinnan och det kommer att öka risken....

    Den kan vi vända 1000 gånger och du har inte rätt ändå!

    Men vid olika tyckande tar man såklart expertisen till hjälp, får en värdering/riskvärdering av en kunnig doktor och går efter dennes råd, så enkelt är det! Eller hur?

    Eller är alla dessa ord från barnmorskornas sida (\"_Ni_ är med barn\") rent bullshit? Alltså: den som har ont får smärtlindring (såklart!!!), födsel där det är säkert och går det jämt ut väljer man den plats där den totala trivsel är bäst.
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    Men...

    det är ju väldigt olika vilket svar man får av läkare, beroende på vilken man pratar med!
    Internationell forkning visar dock att det är minst lika säkert att föda hemma som på sjukhus om man har en rutinerad BM med.

    Skillnaden om mamman känner sig otrygg är ju att hon måste föda ändå! Är pappan otrygg kan han välja att gå därifrån och komma tillbaka då barnet kommit ut, så det påverkar ju faktiskt inte barnets trygghet på samma sätt!
  22. 11
    Men... det är ju väldigt olika vilket svar man får av läkare, beroende på vilken man pratar med!
    Internationell forkning visar dock att det är minst lika säkert att föda hemma som på sjukhus om man har en rutinerad BM med.

    Skillnaden om mamman känner sig otrygg är ju att hon måste föda ändå! Är pappan otrygg kan han välja att gå därifrån och komma tillbaka då barnet kommit ut, så det påverkar ju faktiskt inte barnets trygghet på samma sätt!
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Återigen

    Du definierar trygghet på \"kvinnans\" sätt i mitt inlägg ovan. Som Totte skrev, det där kan man snurra runt hur länge som helst. Om man definerar det enligt \"mannens\" sätt i mitt inlägg hjälper det definitivt inte att gå därifrån!
  24. 12
    Återigen Du definierar trygghet på \"kvinnans\" sätt i mitt inlägg ovan. Som Totte skrev, det där kan man snurra runt hur länge som helst. Om man definerar det enligt \"mannens\" sätt i mitt inlägg hjälper det definitivt inte att gå därifrån!
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13

    Jovisst...

    definerera jag det ur kvinnans synvinkel! Det är ju trots allt hon som måste föda! Visst kan mannen vara orolig, men han KAN gå därifrån och då påverkar det inte födandet på samma sätt som om kvinnan är otrygg!

    Självklart är det optimala att både kvinnan och mannne känner sig trygga i situationen, men måste man välja så är det viktigas att kvinnan är trygg eftersom det är HON som måste föda...
  26. 13
    Jovisst... definerera jag det ur kvinnans synvinkel! Det är ju trots allt hon som måste föda! Visst kan mannen vara orolig, men han KAN gå därifrån och då påverkar det inte födandet på samma sätt som om kvinnan är otrygg!

    Självklart är det optimala att både kvinnan och mannne känner sig trygga i situationen, men måste man välja så är det viktigas att kvinnan är trygg eftersom det är HON som måste föda...
  27. A
    #14

    Håller verkligen med Venus

    I många länder och kulturer är det dessutom ff vanligt att kvinnor föder med kvinnor, det är ju inte för inte som många kvinnor gärna vill ha en doula med vid födseln. En mans rädsla grundar sig ju ofta på okunskap, att se sin kvinna ha ont och bete sig på ett \"onormalt\" sätt. osv.
    Men visst, det finaste är väl när båda är eniga om hur de önskar föda och emotta sitt barn.
  28. 14
    Håller verkligen med Venus I många länder och kulturer är det dessutom ff vanligt att kvinnor föder med kvinnor, det är ju inte för inte som många kvinnor gärna vill ha en doula med vid födseln. En mans rädsla grundar sig ju ofta på okunskap, att se sin kvinna ha ont och bete sig på ett \"onormalt\" sätt. osv.
    Men visst, det finaste är väl när båda är eniga om hur de önskar föda och emotta sitt barn.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    *repeat*

    Jag talar inte om olika synvinklar utan om olika definitioner! Uppenbarligen har det inte gått in.
  30. 15
    *repeat* Jag talar inte om olika synvinklar utan om olika definitioner! Uppenbarligen har det inte gått in.
  31. Medlem sedan
    Oct 2003
    #16

    Allting är relativt!

    Visst kan \"upplevelsen\" av trygghet vara viktig för själva tryggheten i sig. Men om du tex. föder hemma så spelar det inge roll hur många doulor och annat du har om det går \"knas\"....då är det likförbannat en större risk än om du befinner dig på en vanlig förlossningsavdelning med alla dess resurser.

    När min son föddes så befann det sig tillslut 3 st förlossningsläkare. Dubbla \"lag\" med BM och sköterska samt två extra \"the little machine that goes bip\" i lokalen. Detta var INTE förutsett och detta var INTE några resurser som hade kunnat sättas in lika snabbt om vi fött hemma.
    Att jag var lite rädd just då grundade sig nog inte enbart på \"okusnskap\" som du påstår.

    Om jag någon gång står i situationen att det skall födas barn igen så skulle jag nog vis av erfarenhet tänka till både en och två gånger om den mamman fick för sig att hon tex. ville föda hemma.

    Visst....som redan påpekats ovan så är det mamman som föder och då finns det givet vissa saker där hon har veto. Men det är ett GEMENSAMT barn som skall sättas till livet och i det avseendet anser jag inte att kvinnan kan ha ett veto om det innebär risker.
  32. 16
    Allting är relativt! Visst kan \"upplevelsen\" av trygghet vara viktig för själva tryggheten i sig. Men om du tex. föder hemma så spelar det inge roll hur många doulor och annat du har om det går \"knas\"....då är det likförbannat en större risk än om du befinner dig på en vanlig förlossningsavdelning med alla dess resurser.

    När min son föddes så befann det sig tillslut 3 st förlossningsläkare. Dubbla \"lag\" med BM och sköterska samt två extra \"the little machine that goes bip\" i lokalen. Detta var INTE förutsett och detta var INTE några resurser som hade kunnat sättas in lika snabbt om vi fött hemma.
    Att jag var lite rädd just då grundade sig nog inte enbart på \"okusnskap\" som du påstår.

    Om jag någon gång står i situationen att det skall födas barn igen så skulle jag nog vis av erfarenhet tänka till både en och två gånger om den mamman fick för sig att hon tex. ville föda hemma.

    Visst....som redan påpekats ovan så är det mamman som föder och då finns det givet vissa saker där hon har veto. Men det är ett GEMENSAMT barn som skall sättas till livet och i det avseendet anser jag inte att kvinnan kan ha ett veto om det innebär risker.
  33. Medlem sedan
    Feb 2000
    #17

    Men om...

    risken för komplikatione minskar om man föder hemma är väl det jättebra!?
    Sen om minsta lilla sak ser misstänksam och onormal ut så flyttar man sig ju GIVETVIS till ett sjukhus med alla resurser som finns!!

    Föder man på sjukhus idag får man i princip alltid dela BM med flera andra födande kvinnor.
    Föder man hemma har man TVÅ barnmorskor för sig själv!

    Jag tror att många pappor gillar den (falska) säkerheten av \"the machine that says PING!\"
  34. 17
    Men om... risken för komplikatione minskar om man föder hemma är väl det jättebra!?
    Sen om minsta lilla sak ser misstänksam och onormal ut så flyttar man sig ju GIVETVIS till ett sjukhus med alla resurser som finns!!

    Föder man på sjukhus idag får man i princip alltid dela BM med flera andra födande kvinnor.
    Föder man hemma har man TVÅ barnmorskor för sig själv!

    Jag tror att många pappor gillar den (falska) säkerheten av \"the machine that says PING!\"
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18

    Definitioner...

    om vad?

    Jag fattar faktiskt inte riktigt vad det är du är ute efter...
  36. 18
    Definitioner... om vad?

    Jag fattar faktiskt inte riktigt vad det är du är ute efter...
  37. Medlem sedan
    Oct 2003
    #19

    Okej....


    ....jag har mina erfarenheter men det verkar inte som att du vill ta till dig dom som varandes \"sanna\" utan försöker förklara för mig att jag bara inbillat mig och att tryggheten hade varit minst lika stor om vi fött hemma.
    Om detta håller jag inte med dig för fem öre och eftersom jag är den som har \"facit\" om min situation så kommer du heller aldrig att kunna övertyga mig om att det hade fungerat minst lika bra för oss om vi fött hemma och att mina argument enbart baserar sig på att jag \"gillar den (falska) säkerheten av the machine that says PING\".

    Sannolikt hade det gått fullständigt på röven om vi hade fött hemma och det är inte säkert att jag hade haft en femårig son idag.

    Detta är erfarenheter jag tar med mig till en eventuell ny förlossning.....punkt slut!
  38. 19
    Okej....
    ....jag har mina erfarenheter men det verkar inte som att du vill ta till dig dom som varandes \"sanna\" utan försöker förklara för mig att jag bara inbillat mig och att tryggheten hade varit minst lika stor om vi fött hemma.
    Om detta håller jag inte med dig för fem öre och eftersom jag är den som har \"facit\" om min situation så kommer du heller aldrig att kunna övertyga mig om att det hade fungerat minst lika bra för oss om vi fött hemma och att mina argument enbart baserar sig på att jag \"gillar den (falska) säkerheten av the machine that says PING\".

    Sannolikt hade det gått fullständigt på röven om vi hade fött hemma och det är inte säkert att jag hade haft en femårig son idag.

    Detta är erfarenheter jag tar med mig till en eventuell ny förlossning.....punkt slut!
  39. Medlem sedan
    Feb 2000
    #20

    Jo...

    men det är ju inget som säger att det över huvudtaget hade gått snett alls om ni varit hemma! Ofta försöker skjukvården tyvärr laga saker innan de är trasiga och kan med det ställa till med komplikationer som int einträffat annars!

    Självklart har du rätt till dina erfarenheter och känslor, men de är ju inte sanning i alla lägen!
  40. 20
    Jo... men det är ju inget som säger att det över huvudtaget hade gått snett alls om ni varit hemma! Ofta försöker skjukvården tyvärr laga saker innan de är trasiga och kan med det ställa till med komplikationer som int einträffat annars!

    Självklart har du rätt till dina erfarenheter och känslor, men de är ju inte sanning i alla lägen!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ska pappan vara med?
    By tel005 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 21:59
  2. pappan vill inte vara hemma
    By anonymt namn in forum Föräldraledighet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 22:30
  3. Kan både jag och pappan vara
    By Malins 3:a in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 18:53
  4. Vill pappan vara föräldraledig?
    By Basio in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 13:36
  5. skall pappan vara med
    By korv in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 17:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar