Stort steg från 3 barn till 4 barn??
Många barn
  1. TJ
    #1

    Stort steg från 3 barn till 4 barn??

    testade positivt i går,maken säger abort,det blir hans 6.barn,vårt 4.gemensamma.
    Blir det stora endringar ??
    Bytte ni bil ? Flyttade ni ? Stora ekonomiska förändringar ? Mindre tid till varje barn ?
    Här måste ettan och tvåan dela rum och trean och fyran.

    Jätte tacksam för svar/åsikter :0)

    Kram!
  2. 1
    Stort steg från 3 barn till 4 barn?? testade positivt i går,maken säger abort,det blir hans 6.barn,vårt 4.gemensamma.
    Blir det stora endringar ??
    Bytte ni bil ? Flyttade ni ? Stora ekonomiska förändringar ? Mindre tid till varje barn ?
    Här måste ettan och tvåan dela rum och trean och fyran.

    Jätte tacksam för svar/åsikter :0)

    Kram!
  3. Annica m3 +snitt 060116
    #2

    Lite tankar

    Jag sitter här och väntar fyran, det känns tufft men samtidigt så är det vad vi vill.
    Jag tror dock du ska göra som hjärtat vill och inte låta det med bilbyte, mindre tid och annat styra.
    Vi har bytt vår bil (745) mot en buss, men än så länge vet jag ju inte mer...
    Lite tankar bara...

    Jag vill önska dig lycka till med vad du än bestämmer dig för...
  4. 2
    Lite tankar Jag sitter här och väntar fyran, det känns tufft men samtidigt så är det vad vi vill.
    Jag tror dock du ska göra som hjärtat vill och inte låta det med bilbyte, mindre tid och annat styra.
    Vi har bytt vår bil (745) mot en buss, men än så länge vet jag ju inte mer...
    Lite tankar bara...

    Jag vill önska dig lycka till med vad du än bestämmer dig för...
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3

    Inte så stor för oss

    jag tror de kan vara jobbigare om man har tätt mellan barnen. Än så länge har jag bara positivt att säga om att vara fyrbarnsmor, men det har mycket att göra med att jag ju är föräldraledig och för ovanlighets skull är hemma när barnen kommer hem, vilket gör att det känns som att jag har mer tid för de övriga barnen än innan. Får väl se vad jag tycker när vi båda jobbar och livet är som \"vanligt\". Bil hade vi bytt redan tidigar,för vi ville ha större (Sharan).
  6. 3
    Inte så stor för oss jag tror de kan vara jobbigare om man har tätt mellan barnen. Än så länge har jag bara positivt att säga om att vara fyrbarnsmor, men det har mycket att göra med att jag ju är föräldraledig och för ovanlighets skull är hemma när barnen kommer hem, vilket gör att det känns som att jag har mer tid för de övriga barnen än innan. Får väl se vad jag tycker när vi båda jobbar och livet är som \"vanligt\". Bil hade vi bytt redan tidigar,för vi ville ha större (Sharan).
  7. TJ
    #4

    Har varit hemma....

    med barnen i 8.5 år, när bebisen eventuellt kommer så är barnen 3,7 och 9 år gamla.
    Minsta skall inte på dagis,han blir hemma med mig tills skolan börjar är meningen om jag behåller barnet.
  8. 4
    Har varit hemma.... med barnen i 8.5 år, när bebisen eventuellt kommer så är barnen 3,7 och 9 år gamla.
    Minsta skall inte på dagis,han blir hemma med mig tills skolan börjar är meningen om jag behåller barnet.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5

    Så här blev det för oss

    Blir det stora endringar ??
    * Ja, men det berodde inte på fyran - men femman som smög in i magen samtidigt ;-)

    Bytte ni bil ?
    * Det hade vi redan gjort när vi hade \"bara\" tre barn, därför att vi hade behov av plats till fler i bilen än bara oss.
    Vi bytte ändå upp till en med större bagage därför att den gamla hade plats till enkelvagn, och vi behövde plats till dubbeltvagn.

    Flyttade ni ?
    * Nej, men vi har letat hus i alla år, fast det beror inte på barnen men en längtan efter nåt eget.

    Stora ekonomiska förändringar ?
    * Förändringar, ja, men inte stora. Och huvudelen av förändrigen beror på att jag är 100% föräldraledig och maken tar också föräldraledigt titt som tätt.

    Mindre tid till varje barn ?
    * Nej. Men det handlar väl mer om vad för sorts föräldrar vi är, och vilka prioriteringar vi har. Barnen är vårt liv. Dom är på första plats. Dom prioriteras alltid först. Därför vågar jag säga med handen på hjärtat att vi har tid, uppmärksamhet och kärlek nog till varje barn.

    Här måste ettan och tvåan dela rum och trean och fyran.
    * Det borde ju gå bra?
    Det är slikt varje familj måste känna sig fram till vad som fungerar. Barnen har ju lite olika personligheter. Hos oss kan inte ettan och tvåan dela. Pojken tycker jag bör få ha sitt lilla rum själv, och småflickorna får väl dela om vi bor kvar här. Själv får vi väl flytta till bäddsoffa i vardagsrummet.

    Känn gott efter vad du kan leva med.
    Jag vet att _jag_ inte kunde leva med vetskapen om att _jag_ hade gjort abort, men vi är alla olika. Jag kan inte berätta vad som är facit i ditt liv, men uppmana dig att göra det som känns rätt för _dig_ .
    Lycka till.
  10. 5
    Så här blev det för oss Blir det stora endringar ??
    * Ja, men det berodde inte på fyran - men femman som smög in i magen samtidigt ;-)

    Bytte ni bil ?
    * Det hade vi redan gjort när vi hade \"bara\" tre barn, därför att vi hade behov av plats till fler i bilen än bara oss.
    Vi bytte ändå upp till en med större bagage därför att den gamla hade plats till enkelvagn, och vi behövde plats till dubbeltvagn.

    Flyttade ni ?
    * Nej, men vi har letat hus i alla år, fast det beror inte på barnen men en längtan efter nåt eget.

    Stora ekonomiska förändringar ?
    * Förändringar, ja, men inte stora. Och huvudelen av förändrigen beror på att jag är 100% föräldraledig och maken tar också föräldraledigt titt som tätt.

    Mindre tid till varje barn ?
    * Nej. Men det handlar väl mer om vad för sorts föräldrar vi är, och vilka prioriteringar vi har. Barnen är vårt liv. Dom är på första plats. Dom prioriteras alltid först. Därför vågar jag säga med handen på hjärtat att vi har tid, uppmärksamhet och kärlek nog till varje barn.

    Här måste ettan och tvåan dela rum och trean och fyran.
    * Det borde ju gå bra?
    Det är slikt varje familj måste känna sig fram till vad som fungerar. Barnen har ju lite olika personligheter. Hos oss kan inte ettan och tvåan dela. Pojken tycker jag bör få ha sitt lilla rum själv, och småflickorna får väl dela om vi bor kvar här. Själv får vi väl flytta till bäddsoffa i vardagsrummet.

    Känn gott efter vad du kan leva med.
    Jag vet att _jag_ inte kunde leva med vetskapen om att _jag_ hade gjort abort, men vi är alla olika. Jag kan inte berätta vad som är facit i ditt liv, men uppmana dig att göra det som känns rätt för _dig_ .
    Lycka till.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Då har ju du

    inte så tätt heller. Inget lätt beslut ni har framför er. Kan bara önska er lycka till och hoppas att ni kan känna att det blev rätt beslut, vilket det än blir.
  12. 6
    Då har ju du inte så tätt heller. Inget lätt beslut ni har framför er. Kan bara önska er lycka till och hoppas att ni kan känna att det blev rätt beslut, vilket det än blir.
  13. Medlem sedan
    Apr 2004
    #7

    Hej!

    När jag träffade min man fick han två busiga pojkar på köpet, du vet \"Ta en - betala för tre\" ;-)!!

    Men vi ville ha flera barn och planerade in trean och fyran ganska tätt. Dels för att vi ville att de skulle ha sällskap och glädje av varandra, och dels av rent ekonomiska skäl. Jag pluggade och hade därför min SGI (ganska hög) vilande. För att få behålla samma f-p planerade vi in fyran inom 20 månader.

    Nu är fyran 10 månader och hitills går allt bra. Vi fick byta bil till en 7-sitsig. MYCKET behagligare och skönare att köra!! Vi bodde stort innan, så lilla fyran har gott om plats. Ettan och tvåan har varsitt rum och trean och fyran delar rum. Det går jättebra.

    När det gäller ekonomin tycker inte jag att det är någon större förändring mot tre barn. Tvärtom får du ju högre flerbarnstillägg. Efter nyår kommer vi få drygt 5500:-, det tycker jag är skitamycket pengar!!
    Vi har ju dessutom två underhållsbidrag a´ 1173:-
    Barnen ärver också av varandra, så du behöver kanske inte köpa så mycket nytt?

    Vi försöker avsätta tid till alla barn. Ettan lägger sig lite senare än de andra, så då myser vi med honom. Tvåan kommer hem tidigare från skolan och då sover de små, så då har jag mys med honom.
    De två minsta får massor med bounding på helgerna när storkillarna är hos bio-pappan.

    Våra barn trivs i varandras sällskap och bråkar inte SÅÅ ofta, vilket underlättar mycket! De kräver inte så mycket \"egen tid\"...

    Jag har bara positiva erfarenheter av fyra barn, och med lite planering fungerar det nästan smärtfritt!

    Lycka till, och många kramar till Er - vad Ni än beslutar!!!

  14. 7
    Hej! När jag träffade min man fick han två busiga pojkar på köpet, du vet \"Ta en - betala för tre\" ;-)!!

    Men vi ville ha flera barn och planerade in trean och fyran ganska tätt. Dels för att vi ville att de skulle ha sällskap och glädje av varandra, och dels av rent ekonomiska skäl. Jag pluggade och hade därför min SGI (ganska hög) vilande. För att få behålla samma f-p planerade vi in fyran inom 20 månader.

    Nu är fyran 10 månader och hitills går allt bra. Vi fick byta bil till en 7-sitsig. MYCKET behagligare och skönare att köra!! Vi bodde stort innan, så lilla fyran har gott om plats. Ettan och tvåan har varsitt rum och trean och fyran delar rum. Det går jättebra.

    När det gäller ekonomin tycker inte jag att det är någon större förändring mot tre barn. Tvärtom får du ju högre flerbarnstillägg. Efter nyår kommer vi få drygt 5500:-, det tycker jag är skitamycket pengar!!
    Vi har ju dessutom två underhållsbidrag a´ 1173:-
    Barnen ärver också av varandra, så du behöver kanske inte köpa så mycket nytt?

    Vi försöker avsätta tid till alla barn. Ettan lägger sig lite senare än de andra, så då myser vi med honom. Tvåan kommer hem tidigare från skolan och då sover de små, så då har jag mys med honom.
    De två minsta får massor med bounding på helgerna när storkillarna är hos bio-pappan.

    Våra barn trivs i varandras sällskap och bråkar inte SÅÅ ofta, vilket underlättar mycket! De kräver inte så mycket \"egen tid\"...

    Jag har bara positiva erfarenheter av fyra barn, och med lite planering fungerar det nästan smärtfritt!

    Lycka till, och många kramar till Er - vad Ni än beslutar!!!

  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    Jessis svarar

    Blir det stora endringar ??

    **Nej, jag tyckte inte det.... Hade jag tre kunde jag faktiskt lika gärna ha fyra rent praktiskt.... Det vara att införliva den nya bebisen i de rutiner som redan fanns i familjen**

    Bytte ni bil ?

    **Ja..... Till en sjusitsig bil**

    Flyttade ni ?

    **Ja, men det hade vi gjort iaf då vi bara bodde i en trea innan dess**

    Stora ekonomiska förändringar ?

    **Nej, faktiskt inte.... Vi hade samma bra/dålig ekonomi som innan, allt beror på hur man ser det hela**

    Mindre tid till varje barn ?

    **Naturligtvis blev tiden mindre men man ser till att få egentid med vart och ett av barnen iaf så det är inget jag tycker märks att det har drabbat dem särskilt mycket**

    Här måste ettan och tvåan dela rum och trean och fyran.

    **Samma här och femman i magen komemr dela rum med oss**
  16. 8
    Jessis svarar Blir det stora endringar ??

    **Nej, jag tyckte inte det.... Hade jag tre kunde jag faktiskt lika gärna ha fyra rent praktiskt.... Det vara att införliva den nya bebisen i de rutiner som redan fanns i familjen**

    Bytte ni bil ?

    **Ja..... Till en sjusitsig bil**

    Flyttade ni ?

    **Ja, men det hade vi gjort iaf då vi bara bodde i en trea innan dess**

    Stora ekonomiska förändringar ?

    **Nej, faktiskt inte.... Vi hade samma bra/dålig ekonomi som innan, allt beror på hur man ser det hela**

    Mindre tid till varje barn ?

    **Naturligtvis blev tiden mindre men man ser till att få egentid med vart och ett av barnen iaf så det är inget jag tycker märks att det har drabbat dem särskilt mycket**

    Här måste ettan och tvåan dela rum och trean och fyran.

    **Samma här och femman i magen komemr dela rum med oss**
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    nU är ju jag nybliven...

    4 barns mamma och just nu är det lite så där nytt allting. *s*

    Stora ekonomiska förändringar tycker jag itne att det blir till en början då vi redan har allt som bebis behöver från kläder till möblemang. Det blev dessutom en pojke och eftersom jag redan har två små pojkar redan innan så finns det att ärva och växa i så det står härliga till.

    Bil bytte vi redan då vi väntade trean eftersom vi dessutom hade två hundar av modellen större och vi var tvungna att få plats fem personer, två hundar + barnvagn i bilen. Vi har nu en 7 sitsig bil så vi får plats allihop.

    Här delar ingen rum än så länge, eller jo trean och fyran sover inne hos oss men vi har ett stort sovrum och inget problem att få plats. Stora tjejen (13 år) har eget rum vilket vi anser vara en självklarhet och stora killen som är 3 år fyllda har just nu \"eget\" rum men det är tänkt att han och brorsan som är 21 mån yngre ska dela så småningom men brorsan är inte redo att flytta in dit än. Minstingen är bara 11 dgr så han blir nog kvar hos oss ett tag.

    Vi vet att vi så småningom kommer vara tungna att antingen bygga ut eller flytta till större men än så länge är det lungt och så länge barnen är små så funkr det utmärkt att dela sovrum tycker jag/vi.

    När det gäller tiden, ja har man mer än ett barn så ska tiden delas men man kan ju göra en massa tillsammans man måste inte alltid göra saker ensam med vart och ett av barnen. Jag tycker att det viktigaste är att man försöker att inte ändra på så mycket när den lilla kommer så att de större barnen känner att man finns där som vanligt och att man låter de större barnen vara delaktiga. Sedan får man ta en dag i taget, det är åtminstone min filosofi. :-)
  18. 9
    nU är ju jag nybliven... 4 barns mamma och just nu är det lite så där nytt allting. *s*

    Stora ekonomiska förändringar tycker jag itne att det blir till en början då vi redan har allt som bebis behöver från kläder till möblemang. Det blev dessutom en pojke och eftersom jag redan har två små pojkar redan innan så finns det att ärva och växa i så det står härliga till.

    Bil bytte vi redan då vi väntade trean eftersom vi dessutom hade två hundar av modellen större och vi var tvungna att få plats fem personer, två hundar + barnvagn i bilen. Vi har nu en 7 sitsig bil så vi får plats allihop.

    Här delar ingen rum än så länge, eller jo trean och fyran sover inne hos oss men vi har ett stort sovrum och inget problem att få plats. Stora tjejen (13 år) har eget rum vilket vi anser vara en självklarhet och stora killen som är 3 år fyllda har just nu \"eget\" rum men det är tänkt att han och brorsan som är 21 mån yngre ska dela så småningom men brorsan är inte redo att flytta in dit än. Minstingen är bara 11 dgr så han blir nog kvar hos oss ett tag.

    Vi vet att vi så småningom kommer vara tungna att antingen bygga ut eller flytta till större men än så länge är det lungt och så länge barnen är små så funkr det utmärkt att dela sovrum tycker jag/vi.

    När det gäller tiden, ja har man mer än ett barn så ska tiden delas men man kan ju göra en massa tillsammans man måste inte alltid göra saker ensam med vart och ett av barnen. Jag tycker att det viktigaste är att man försöker att inte ändra på så mycket när den lilla kommer så att de större barnen känner att man finns där som vanligt och att man låter de större barnen vara delaktiga. Sedan får man ta en dag i taget, det är åtminstone min filosofi. :-)

Liknande trådar

  1. Stort barn---> litet barn
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 15:41
  2. Från tre till fem barn!
    By Trollmor in forum Många barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 06:39
  3. stort grattis till alla barn
    By Linda m. 4 barn in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 17:49
  4. Ett stort grattis till er som fått barn
    By Bettyboop2 in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 19:34
  5. Vagn till ganska stort barn?
    By m00n in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 13:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar