Ny lägenhet - vad tänka på?
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Ny lägenhet - vad tänka på?

    Vi ska titta på lite bostadsrätter i Stockholm och undrar om ni har några tips på vad man ska tänka på med lgh och omgivningar?
    Bea kommer rätt säkert använda rullstol och rollator. Ev permo också i framtiden.
    Ni som har äldre barn eller rmb själva, vad är viktigt att tänka på tycker ni?

    Tacksam för råd!
  2. 1
    Ny lägenhet - vad tänka på? Vi ska titta på lite bostadsrätter i Stockholm och undrar om ni har några tips på vad man ska tänka på med lgh och omgivningar?
    Bea kommer rätt säkert använda rullstol och rollator. Ev permo också i framtiden.
    Ni som har äldre barn eller rmb själva, vad är viktigt att tänka på tycker ni?

    Tacksam för råd!
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Några tips

    Några tips och tankar kan jag lämna. Om ni har möjlighet att välja området så välj gärna ett område som inte har så många och så höga backar, detta gör att Bea i framtiden får lättare att själv köra sin rullstol.

    Att välja en fastighet där det finns är ju en självklarhet eller att i stället skaffa en lägenhet på nedre botten. Husets entré bör ju också så beskaffat att det inte är några trappor där eller från porten till hissen.

    Jag har egna erfarenheter från min barndom med en bostad som inte var speciellt bra anpassad. När jag föddes bodde min familj redan i en villa där det var ett tiotal trappsteg upp till entrédörren. Mina föräldrar fick därför bära mig in och ut i huset. När jag var riktigt liten var detta inget större problem men när jag blev äldre var det ett bekymmer. P.g.a dessa trappsteg blev jag beroende av mina föräldrar. När jag sedan var tolv år flyttade vi till en enplansvilla där det räckte med en liten ramp för att jag skulle ta mig in och för egen maskin. Detta kom att betyda massor för min utveckling, helt plötslig var jag en självständig tolvåring.
  4. 2
    Några tips Några tips och tankar kan jag lämna. Om ni har möjlighet att välja området så välj gärna ett område som inte har så många och så höga backar, detta gör att Bea i framtiden får lättare att själv köra sin rullstol.

    Att välja en fastighet där det finns är ju en självklarhet eller att i stället skaffa en lägenhet på nedre botten. Husets entré bör ju också så beskaffat att det inte är några trappor där eller från porten till hissen.

    Jag har egna erfarenheter från min barndom med en bostad som inte var speciellt bra anpassad. När jag föddes bodde min familj redan i en villa där det var ett tiotal trappsteg upp till entrédörren. Mina föräldrar fick därför bära mig in och ut i huset. När jag var riktigt liten var detta inget större problem men när jag blev äldre var det ett bekymmer. P.g.a dessa trappsteg blev jag beroende av mina föräldrar. När jag sedan var tolv år flyttade vi till en enplansvilla där det räckte med en liten ramp för att jag skulle ta mig in och för egen maskin. Detta kom att betyda massor för min utveckling, helt plötslig var jag en självständig tolvåring.
  5. vittosvart
    #3

    Instämmer

    Det är viktigt det där med trappor...för om ni har det aldrig så anpassat så kommer man ändå inte in hos kompisar! Badrummet kan aldrig bli för stort...2-3 personer, rullator, rullstol etc. Bra också om köket kan anpassas, något vi saknar stort i dag!
  6. 3
    Instämmer Det är viktigt det där med trappor...för om ni har det aldrig så anpassat så kommer man ändå inte in hos kompisar! Badrummet kan aldrig bli för stort...2-3 personer, rullator, rullstol etc. Bra också om köket kan anpassas, något vi saknar stort i dag!
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Badrummet

    Badrummet glömde jag, det är ju jätteviktigt att man kommer in med en rullstol i det.
  8. 4
    Badrummet Badrummet glömde jag, det är ju jätteviktigt att man kommer in med en rullstol i det.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Assistans?

    Har din dotter assistent eller är det troligt att hon kommer att få det i framtiden? Isåfall kan det kanske vara bra att ha detta i åtanke när ni väljer bostad, att det även ska finnas plats och möjlighet att ha assistent och ev. rummens placering för er möjlighet till ett bra dagligt liv utan att \"springa på\" varandra. Att ha plats för hjälpmedelsförvaring är ju också viktigt. Kommer det att behövas lift?

    Ja, det var lite vad jag som assistent kom på. Jobbar i en familj som också letar ny bostad just nu...spännande!
  10. 5
    Assistans? Har din dotter assistent eller är det troligt att hon kommer att få det i framtiden? Isåfall kan det kanske vara bra att ha detta i åtanke när ni väljer bostad, att det även ska finnas plats och möjlighet att ha assistent och ev. rummens placering för er möjlighet till ett bra dagligt liv utan att \"springa på\" varandra. Att ha plats för hjälpmedelsförvaring är ju också viktigt. Kommer det att behövas lift?

    Ja, det var lite vad jag som assistent kom på. Jobbar i en familj som också letar ny bostad just nu...spännande!
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Tack för alla tips

    ...och kom gärna med fler :o)
    Skönt att man vet var det finns folk med erfarenhet!
    Troligtvis kommer Bea inte behöva assistent. Läkarna räknar med att hon kommer gå en del iaf med hjälpmedel, så lift tror jag inte behövs heller. Använder du t ex du lift hemma, Peter?
  12. 6
    Tack för alla tips ...och kom gärna med fler :o)
    Skönt att man vet var det finns folk med erfarenhet!
    Troligtvis kommer Bea inte behöva assistent. Läkarna räknar med att hon kommer gå en del iaf med hjälpmedel, så lift tror jag inte behövs heller. Använder du t ex du lift hemma, Peter?
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7

    Jag tror nog ni redan tänkt på detta

    men ändå. Det beror ju på hur länge ni kommer bo där och det kan man ju aldrig veta så det är lika bra att tänka långsiktigt. Breda dörrar till alla rum, inkl toaletten. Att det inte är någon nivåskillnad till porten och helst inte bo så högt upp skulle jag säga för att om man tänker på att hissen skulle vara trasig en dag och ni föräldrar inte är hemma (nu tänker jag långt fram i tiden) så kan det ju bli att hon är fast i lgh hela dagen och inte kommer ut. Eller om det t ex blir någon utrymning man måste göra från huset och då inte får använda hissen!

    Sen är det bra att tänka på omgivningen så det inte är så kuperat och att man ska kunna komma in i affärer och att det finns allmänna kommunikationer som är tillgängliga. Det är ju inte så roligt alltid att vara beroende av ftj.

    Hoppas ni fick lite idéer där men som sagt, ni har säkert redan tänkt i dessa banor själva. Lycka till med letandet efter lgh.
  14. 7
    Jag tror nog ni redan tänkt på detta men ändå. Det beror ju på hur länge ni kommer bo där och det kan man ju aldrig veta så det är lika bra att tänka långsiktigt. Breda dörrar till alla rum, inkl toaletten. Att det inte är någon nivåskillnad till porten och helst inte bo så högt upp skulle jag säga för att om man tänker på att hissen skulle vara trasig en dag och ni föräldrar inte är hemma (nu tänker jag långt fram i tiden) så kan det ju bli att hon är fast i lgh hela dagen och inte kommer ut. Eller om det t ex blir någon utrymning man måste göra från huset och då inte får använda hissen!

    Sen är det bra att tänka på omgivningen så det inte är så kuperat och att man ska kunna komma in i affärer och att det finns allmänna kommunikationer som är tillgängliga. Det är ju inte så roligt alltid att vara beroende av ftj.

    Hoppas ni fick lite idéer där men som sagt, ni har säkert redan tänkt i dessa banor själva. Lycka till med letandet efter lgh.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Ingen lift

    Jag har ingen lift i min bostad. När jag förflyttar mig från sängen till rullstolen så kan jag stödja mig på benen under förutsättning att jag har något att hålla mig i. I badrummet har jag mitt badkar kvar och vill inte bli av med det. Däremot har jag ett handtag på badrumsväggen och jag tar med ena handen i detta handtag och hasar sig mig över badkarskanten. Och när jag ska upp måste jag också hålla mig i detta handtag. Jag har också en rejält badkarsmatta så jag får fäste med fötterna och kan ta spjärn när jag ska ur badkaret.

    Även när jag flyttar mig från soffan till rullstolen ser jag till att ha något att hålla mig i. Mina förflyttningar brukar fungera utan större problem. Men jag måste tänka mig för så jag inte halkar, t.ex undviker jag att vara i strumplästen just för att inte halka.

  16. 8
    Ingen lift Jag har ingen lift i min bostad. När jag förflyttar mig från sängen till rullstolen så kan jag stödja mig på benen under förutsättning att jag har något att hålla mig i. I badrummet har jag mitt badkar kvar och vill inte bli av med det. Däremot har jag ett handtag på badrumsväggen och jag tar med ena handen i detta handtag och hasar sig mig över badkarskanten. Och när jag ska upp måste jag också hålla mig i detta handtag. Jag har också en rejält badkarsmatta så jag får fäste med fötterna och kan ta spjärn när jag ska ur badkaret.

    Även när jag flyttar mig från soffan till rullstolen ser jag till att ha något att hålla mig i. Mina förflyttningar brukar fungera utan större problem. Men jag måste tänka mig för så jag inte halkar, t.ex undviker jag att vara i strumplästen just för att inte halka.

  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9

    Badkar?

    Jag hatar badkar och har dusch fast nu när jag är gravid skulle det vara skönt att sätta sig i ett varmt bad men å andra sidan... vem skulle få upp flodhästen ur vattnet sen? *skrattar*
  18. 9
    Badkar? Jag hatar badkar och har dusch fast nu när jag är gravid skulle det vara skönt att sätta sig i ett varmt bad men å andra sidan... vem skulle få upp flodhästen ur vattnet sen? *skrattar*
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Saknade

    För många år sedan bodde jag i en lägenhet där badrummet var för litet för att det skulle få plats både en rullstol och ett badkar varför badkaret självklart fick ge vika. Jag saknade det hela tiden jag bodde där och tycker det är värt besväret att ta mig i och ur detta.

    Att du inte kommer ur ett badkar i ditt nuvarande tillstånd förstår jag, men det är ju över om några veckor.
  20. 10
    Saknade För många år sedan bodde jag i en lägenhet där badrummet var för litet för att det skulle få plats både en rullstol och ett badkar varför badkaret självklart fick ge vika. Jag saknade det hela tiden jag bodde där och tycker det är värt besväret att ta mig i och ur detta.

    Att du inte kommer ur ett badkar i ditt nuvarande tillstånd förstår jag, men det är ju över om några veckor.
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11

    olika

    Det där med badkarets nytta och nöje är förståss individuellt. Min son som ung. som du med vissa besvär skulle kunna kravla sig i och ur ser ingen tjusning med badkar. Då han flyttade till sin lägenhet var det det första som åkte ner i källaren, visserligen var det skraltigt och vingligt men han har inte saknat det. Viss betydelse har det förståss att en av hans kompisar fastnat i badkaret på vilket vis kommer jag inte ihåg, han var ensam hemma men på något vis lyckades han ta sig därifrån utan hjälp.
  22. 11
    olika Det där med badkarets nytta och nöje är förståss individuellt. Min son som ung. som du med vissa besvär skulle kunna kravla sig i och ur ser ingen tjusning med badkar. Då han flyttade till sin lägenhet var det det första som åkte ner i källaren, visserligen var det skraltigt och vingligt men han har inte saknat det. Viss betydelse har det förståss att en av hans kompisar fastnat i badkaret på vilket vis kommer jag inte ihåg, han var ensam hemma men på något vis lyckades han ta sig därifrån utan hjälp.
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12

    Jo visst

    men gillar det inte ändå. Jag tycker det är bättre med dusch men man är ju olika. Av någon anledning så har mina manliga rullstolsburna vänner badkar medans mina kvinnliga rullstolsburna vänner har dusch, tillfällighet? Vet ej.
  24. 12
    Jo visst men gillar det inte ändå. Jag tycker det är bättre med dusch men man är ju olika. Av någon anledning så har mina manliga rullstolsburna vänner badkar medans mina kvinnliga rullstolsburna vänner har dusch, tillfällighet? Vet ej.
  25. Medlem sedan
    Aug 2005
    #13

    Fy

    vad otäckt.
  26. 13
    Fy vad otäckt.

Liknande trådar

  1. lägenhet
    By Lin-nea in forum Ordet är fritt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 01:39
  2. Ni som bor i lägenhet
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 15:27
  3. Denna lägenhet kan jag tänka mig om
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 19:15
  4. Ni som bor i lägenhet
    By D©lphin in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 18:49
  5. Lägenhet
    By Efemeris in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 19:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar