Ni som inte nattar genom att ligga
_02/03 Vinterbarn
  1. Mia KL m Samuel-03, bf 26/3
    #1

    Ni som inte nattar genom att ligga

    bredvid barnen, har ni lust att berätta hur ni kom dit och hur ni nattar nu? Ex läser ni saga, vart gör ni det, i sängen och sedan går eller innan man går in i sovrummet.

    Just nu nattar vi Samuel genom att ligga bredvid, antingen bara en av oss eller båda. Vi läser 1-2 sagor i sängen och sedan släcker vi lampan förutom en liten lampa för Samuel vägrar ha helt mörkt (han är mörkrädd).

    När vi väl har läst klart så har han svårt att komma till ro, han sätter sig upp, han snurrar runt, han pillar på vad han än ser. Det gör att nattningen tar väldigt lång tid ofta runt 60 min. Det är just detta som är det mest jobbiga att han har så svårt att komma till ro.

    Än så länge sover han middag på dagis men inte på helgerna. Men jag tycker inte att det är så mycket bättre på helgerna heller, möjligen går det lite fortare än 60 min men kanske 30-40 min efter att läst sagan klart. Han verkar vara väldigt känslig för att man nattar i tid och det känns som om vi missar den tiden hela tiden för den verkar vara runt 18.30 till 19.00 och då har vi knappt hunnit äta middag.

    Jag vill ha flera förslag så att jag kan fundera ut vad som kan vara bäst för vår lilla son. Känner att vi måste ta tag i detta snart för det är inte hållbart i längden.
  2. 1
    Ni som inte nattar genom att ligga bredvid barnen, har ni lust att berätta hur ni kom dit och hur ni nattar nu? Ex läser ni saga, vart gör ni det, i sängen och sedan går eller innan man går in i sovrummet.

    Just nu nattar vi Samuel genom att ligga bredvid, antingen bara en av oss eller båda. Vi läser 1-2 sagor i sängen och sedan släcker vi lampan förutom en liten lampa för Samuel vägrar ha helt mörkt (han är mörkrädd).

    När vi väl har läst klart så har han svårt att komma till ro, han sätter sig upp, han snurrar runt, han pillar på vad han än ser. Det gör att nattningen tar väldigt lång tid ofta runt 60 min. Det är just detta som är det mest jobbiga att han har så svårt att komma till ro.

    Än så länge sover han middag på dagis men inte på helgerna. Men jag tycker inte att det är så mycket bättre på helgerna heller, möjligen går det lite fortare än 60 min men kanske 30-40 min efter att läst sagan klart. Han verkar vara väldigt känslig för att man nattar i tid och det känns som om vi missar den tiden hela tiden för den verkar vara runt 18.30 till 19.00 och då har vi knappt hunnit äta middag.

    Jag vill ha flera förslag så att jag kan fundera ut vad som kan vara bäst för vår lilla son. Känner att vi måste ta tag i detta snart för det är inte hållbart i längden.
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Vi brukar göra så här:

    vid 19.30 så brukar Robin dricka välling. sen blir det tandborstning och tvätt. Därefter går en av oss upp med han på rummet och där får han välja en bok och en skiva som han vill lyssna på. Sen så lägger han sig ner och han får puss och kram, och så brukar jag säga att han ska sova hela natten. Och berätta lite vad som händer nästa dag, om han ska till dagis och sånt. Sen säger jag godnatt och går därifrån. Sen tittar han i boken själv och lyssnar på musiken samtidigt. det tar max en 20 min innan han somnar. robin sover inte middag längre han är snart 3 år.
    innan hade vi det jobbigt, då skulle vi läsa bok för han 30-45min och ligga i sängen tills han somnade. Men det var ganska så påfrestande så vi började med detta i stället. I början sa vi att Robin är stor pojk och kan sova själv. Han var aldrig ledsen för att han fick somna själv, det har gått smärtfritt! Viktigt att prata mycket med barnen om detta att dom ska sova själva och ge beröm!
  4. 2
    Vi brukar göra så här: vid 19.30 så brukar Robin dricka välling. sen blir det tandborstning och tvätt. Därefter går en av oss upp med han på rummet och där får han välja en bok och en skiva som han vill lyssna på. Sen så lägger han sig ner och han får puss och kram, och så brukar jag säga att han ska sova hela natten. Och berätta lite vad som händer nästa dag, om han ska till dagis och sånt. Sen säger jag godnatt och går därifrån. Sen tittar han i boken själv och lyssnar på musiken samtidigt. det tar max en 20 min innan han somnar. robin sover inte middag längre han är snart 3 år.
    innan hade vi det jobbigt, då skulle vi läsa bok för han 30-45min och ligga i sängen tills han somnade. Men det var ganska så påfrestande så vi började med detta i stället. I början sa vi att Robin är stor pojk och kan sova själv. Han var aldrig ledsen för att han fick somna själv, det har gått smärtfritt! Viktigt att prata mycket med barnen om detta att dom ska sova själva och ge beröm!
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    Vi gör såhär:

    Hon brukar bli trött vid 19-tiden och säger då att hon vill sova. Då tar vi på nattlinne, gör välling och hon får sin napp (hon har napp bara på natten). Hon dricker vällingen i soffan bredvid någon av oss föräldrar, sedan borstar vi hennes tänder (även det i soffan). Den som sitter bredvid henne bär in henne till rummet, lägger henne ner i sängen, stoppar om henne och säger att vi ses imorgon och att hon ska sova så gott. Hälften av gångerna somnar hon inom nån minut, den andra hälften så går hon upp och öppnar dörren några gånger, och då leder vi henne lugnt och fint in i rummet igen och upprepar att vi ses imorgon och att det är dags att sova.

    På det hela taget tycker jag att den här rutinen går bra, även om jag ibland kan sakna just det att ligga och mysa lite innan man somnar. Men jag vågar inte riktigt bryta ett vinnande koncept :)
  6. 3
    Vi gör såhär: Hon brukar bli trött vid 19-tiden och säger då att hon vill sova. Då tar vi på nattlinne, gör välling och hon får sin napp (hon har napp bara på natten). Hon dricker vällingen i soffan bredvid någon av oss föräldrar, sedan borstar vi hennes tänder (även det i soffan). Den som sitter bredvid henne bär in henne till rummet, lägger henne ner i sängen, stoppar om henne och säger att vi ses imorgon och att hon ska sova så gott. Hälften av gångerna somnar hon inom nån minut, den andra hälften så går hon upp och öppnar dörren några gånger, och då leder vi henne lugnt och fint in i rummet igen och upprepar att vi ses imorgon och att det är dags att sova.

    På det hela taget tycker jag att den här rutinen går bra, även om jag ibland kan sakna just det att ligga och mysa lite innan man somnar. Men jag vågar inte riktigt bryta ett vinnande koncept :)
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Har han gått upp ur sängen...

    något efter att ni har sagt god natt och gått därifrån? Gråter han något?

    Jag är nämligen fundersam på hur vi ska hantera dessa situationer. eller går han upp ur sängen är det ju bara att lägga tillbaka honom. Men just om han gråter vilket jag tror kan hända, han är en sådan kille. Det vet jag inte hur vi ska hantera i nuläget.

    Och klart kommer vi förbereda honom på denna förändring. Tycker att det är väldigt viktigt att tala om vad och varför.
  8. 4
    Har han gått upp ur sängen... något efter att ni har sagt god natt och gått därifrån? Gråter han något?

    Jag är nämligen fundersam på hur vi ska hantera dessa situationer. eller går han upp ur sängen är det ju bara att lägga tillbaka honom. Men just om han gråter vilket jag tror kan hända, han är en sådan kille. Det vet jag inte hur vi ska hantera i nuläget.

    Och klart kommer vi förbereda honom på denna förändring. Tycker att det är väldigt viktigt att tala om vad och varför.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Hur gjorde ni för att...

    införa denna rutin? Har hon gråtit något, det är nämligen det jag är mest fundersam över hur vi ska hantera den situationen som jag tror till stor sannolikhet kommer inträffa.
  10. 5
    Hur gjorde ni för att... införa denna rutin? Har hon gråtit något, det är nämligen det jag är mest fundersam över hur vi ska hantera den situationen som jag tror till stor sannolikhet kommer inträffa.
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6

    nja

    någon gång i början gjorde han så, men han var inte så ledsen. Gnällde lite bara. Och då gick vi tillbaka med honom igen och gav puss och kram och sa godnatt. Tror att vi haft tur, för det har gått så bra. Har läst om andra som skrikit och skrikt...
  12. 6
    nja någon gång i början gjorde han så, men han var inte så ledsen. Gnällde lite bara. Och då gick vi tillbaka med honom igen och gav puss och kram och sa godnatt. Tror att vi haft tur, för det har gått så bra. Har läst om andra som skrikit och skrikt...
  13. Medlem sedan
    Mar 2005
    #7

    Så gjorde vi:

    När Wilma var mindre så låg vi hos henne, sedan började vi med riktiga rutiner när hon var dryga året.
    Först har vi Bollibompa, sedan tanborstning, godnatt till den icke läggande föräldern , en saga och gud som haver.
    Sedan så började vi med att sitta bredvid en stund och efter ett tag så sa vi bara god natt och gick ut.
    Ibland kom hon upp men då gick vi bara tillbaka med henne och sa god natt.
    Peppar peppar har detta fungerat för oss, men alla barn är ju olika!
    LYCKA TILL!!
  14. 7
    Så gjorde vi: När Wilma var mindre så låg vi hos henne, sedan började vi med riktiga rutiner när hon var dryga året.
    Först har vi Bollibompa, sedan tanborstning, godnatt till den icke läggande föräldern , en saga och gud som haver.
    Sedan så började vi med att sitta bredvid en stund och efter ett tag så sa vi bara god natt och gick ut.
    Ibland kom hon upp men då gick vi bara tillbaka med henne och sa god natt.
    Peppar peppar har detta fungerat för oss, men alla barn är ju olika!
    LYCKA TILL!!
  15. Medlem sedan
    Oct 2005
    #8

    Inte gråtit

    Det har varit viktigt för oss att hon inte ska vara ledsen vid läggdags, då är det bättre att trösta en stund och sen lägga. Vi har istället gjort så att vi bestämde oss för hur vi ville ha det, när hon fick eget rum på med egen säng för ungefär 1 år sen. Vi tyckte att det var viktigt att när man är trött, då ska man sova, och vi tolererar inget spring ut & in ur rummet. Vi har passat på att införa de här \"reglerna\" när vi känt att hon har en lucka, att hon är öppen för det (dvs inte under en \"gnällig\" period). Hon hade just en sånhär lucka i samband med att hon fick rummet, så för vår del gick det rätt enkelt. Hon har faktiskt inte blivit ledsen någon gång, däremot har vi suttit bredvid hennes säng om vi känt att hon är orolig, och gått ut när hon blivit lugnare. De gånger hon går ut ur rummet igen efter att vi lagt henne i sängen (de värsta kvällarna har det kunnat bli upp till 20 ggr) så har vi helt konsekvent lett henne tillbaks till sängen och sagt godnatt igen.

    Det här kanske låter trist och hårt, men det är det i själva verket inte, det har funkat jättebra för oss, och Emilie sover oftast bra på nätterna. För mig är det viktigt att hon känner sig trygg och lycklig i sin säng, och att vi har hyfsade rutiner, därför har vi gjort såhär. Och jag antar att det kommer snart, att hon vill ha en saga läst för sig på kvällen :)
  16. 8
    Inte gråtit Det har varit viktigt för oss att hon inte ska vara ledsen vid läggdags, då är det bättre att trösta en stund och sen lägga. Vi har istället gjort så att vi bestämde oss för hur vi ville ha det, när hon fick eget rum på med egen säng för ungefär 1 år sen. Vi tyckte att det var viktigt att när man är trött, då ska man sova, och vi tolererar inget spring ut & in ur rummet. Vi har passat på att införa de här \"reglerna\" när vi känt att hon har en lucka, att hon är öppen för det (dvs inte under en \"gnällig\" period). Hon hade just en sånhär lucka i samband med att hon fick rummet, så för vår del gick det rätt enkelt. Hon har faktiskt inte blivit ledsen någon gång, däremot har vi suttit bredvid hennes säng om vi känt att hon är orolig, och gått ut när hon blivit lugnare. De gånger hon går ut ur rummet igen efter att vi lagt henne i sängen (de värsta kvällarna har det kunnat bli upp till 20 ggr) så har vi helt konsekvent lett henne tillbaks till sängen och sagt godnatt igen.

    Det här kanske låter trist och hårt, men det är det i själva verket inte, det har funkat jättebra för oss, och Emilie sover oftast bra på nätterna. För mig är det viktigt att hon känner sig trygg och lycklig i sin säng, och att vi har hyfsade rutiner, därför har vi gjort såhär. Och jag antar att det kommer snart, att hon vill ha en saga läst för sig på kvällen :)
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9

    Det låter så enkelt för allihopa..

    men jag är mest fundersam på om min lille kille som egentlige än stor *ler* kommer att gråta om vi går ut och hur vi då ska hantera det.

    Nåja, får ta ett snack med maken och bestämma hur vi ska göra.
  18. 9
    Det låter så enkelt för allihopa.. men jag är mest fundersam på om min lille kille som egentlige än stor *ler* kommer att gråta om vi går ut och hur vi då ska hantera det.

    Nåja, får ta ett snack med maken och bestämma hur vi ska göra.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10

    Precis...

    det är viktigt att de inte är ledsna och därför så är jag orolig för att det kommer bli en svår rutin för oss att införa.

    Men samtidigt så kanske jag oroar mig för mycket och vi vet inte förrän vi prövar hur han reagerar.

    Nu har vi det att vi har ett sovrum till honom men han vill inte sova där. HAn har fortfarande ett stort behov att känna oss nattetid så vi har tagit till en till säng så vi har 3 90 cm sängar bredvid varandra och han sover hela natten i princip, vaknar till ibland och vill ha nappen.

    Ska prata med maken och komma överens om en strategi.
  20. 10
    Precis... det är viktigt att de inte är ledsna och därför så är jag orolig för att det kommer bli en svår rutin för oss att införa.

    Men samtidigt så kanske jag oroar mig för mycket och vi vet inte förrän vi prövar hur han reagerar.

    Nu har vi det att vi har ett sovrum till honom men han vill inte sova där. HAn har fortfarande ett stort behov att känna oss nattetid så vi har tagit till en till säng så vi har 3 90 cm sängar bredvid varandra och han sover hela natten i princip, vaknar till ibland och vill ha nappen.

    Ska prata med maken och komma överens om en strategi.
  21. Medlem sedan
    Oct 2005
    #11

    Oj

    Det var en stor säng :) Men det låter mysigt! Om du känner att han har behov av att ha er nära, så ha det så ett tag till tills du känner att han är redo. Det kommer ju när man minst anar det.. Jag kan tycka att det viktigaste är att barnet får sova bra, och det verkar det ju som att han gör (vilket tyder på att han känner sig trygg), men om ni känner att det är dags att han sover i sitt rum, så ska ni köra på det. Men mitt råd är alltså att försöka känna av när den här luckan finns, och att ni gör det till något naturligt, så här ska det vara nu, liksom. Tycker det låter bra att ni kommer överens om en strategi, det kommer att underlätta!

    Lycka till, hur ni än gör!
  22. 11
    Oj Det var en stor säng :) Men det låter mysigt! Om du känner att han har behov av att ha er nära, så ha det så ett tag till tills du känner att han är redo. Det kommer ju när man minst anar det.. Jag kan tycka att det viktigaste är att barnet får sova bra, och det verkar det ju som att han gör (vilket tyder på att han känner sig trygg), men om ni känner att det är dags att han sover i sitt rum, så ska ni köra på det. Men mitt råd är alltså att försöka känna av när den här luckan finns, och att ni gör det till något naturligt, så här ska det vara nu, liksom. Tycker det låter bra att ni kommer överens om en strategi, det kommer att underlätta!

    Lycka till, hur ni än gör!
  23. Medlem sedan
    Dec 2000
    #12

    Vi gör så här

    Kvällsmat 18.30 och därefter \"fri lek\" osv fram till ca 19.30. Då går Otto och pappa/mamma upp på ovanvåningen och borstar tänder, byter till pyjamas samt läser en eller ett par böcker i föräldrarnas säng (det är då vi passar på att mysa och gosa samtidigt). Sedan skojas det och busas på väg till sängen (man ska ha KUL när man går och lägger sig så man somnar glad). Han har fortfarande spjälisen för han trivs bra med den än. Han klättrar över den nerfällda sidan och pappa/mamma läser Gud som haver (eller så läser han det själv för mamma läser ju alltid fel *suck*. Låtsas hon iaf *s*) och pratar kanske en liten stund om vad som hänt under dagen och vad som ska hända dagen efter. Därefter puss och godnatt, mamma/pappa går ut ur det mörklagda, svala rummet och lämnar dörren lite lite på glänt mot hallen där det är ljust. Mamma/pappa går ner till bottenvåningen och pysslar med vad som nu ska göras. Hur fort han somnar har jag ingen aning om, men han är lugn, glad och nöjd och är oftast tyst. Han har dock haft perioder då han legat och pratat en hel del med sig själv (eller nallen) innan han tystnad/somnat, men numera är han tyst.

    Vi hade jätteproblem med sömnen för hans del från att han var 6 mån tills han var 1,5 år då det ÄNTLIGEN vände, tack vare att han fick eget rum i kombination med att jag införde nya rutiner enligt Anna Wahlgrens råd för lite större barn (går ju inte att vagna en 1,5-åring). Mitt råd är att gå in på hennes hemsida och läsa om sömn för lite större barn. Väldigt mkt handlar om ens egen attityd, dvs om du är orolig för att han ska bli ledsen och rädd så känner Robin det och BLIR orolig pga det. I vårt fall var det till stor del där skon klämde eftersom jag efter 1,5 års sömnbrist bävade för varje kväll/läggning och självklart märkte Otto det och blev otrygg av att mamma utstrålade oro!

    Så fasta rutiner/tider, eget rum, en självklar attityd från er sida (kanske bättre att pappa tar läggningarna i början om ni inför nya rutiner? Men ffa: inför nya rutiner först när ni känner att det är rätt och ni vet hur ni ska göra! Annars bättre att vänta), inga aktiviteter i hans rum innan man ska sova (läs hellre godnattsaga i ett rum intill, vardagsrumssoffan eller vad som helst) OCH \"skrattet-till-godnattet\"! Mkt viktigt! Han behöver inte bli \"upptrissad\", men skratta gott och ha riktigt kul alldeles innan ni säger godnatt, så att han känner sig så där härligt avslappnad och glad som man gör när man skrattat rejält en stund.

    Stort lycka till!
  24. 12
    Vi gör så här Kvällsmat 18.30 och därefter \"fri lek\" osv fram till ca 19.30. Då går Otto och pappa/mamma upp på ovanvåningen och borstar tänder, byter till pyjamas samt läser en eller ett par böcker i föräldrarnas säng (det är då vi passar på att mysa och gosa samtidigt). Sedan skojas det och busas på väg till sängen (man ska ha KUL när man går och lägger sig så man somnar glad). Han har fortfarande spjälisen för han trivs bra med den än. Han klättrar över den nerfällda sidan och pappa/mamma läser Gud som haver (eller så läser han det själv för mamma läser ju alltid fel *suck*. Låtsas hon iaf *s*) och pratar kanske en liten stund om vad som hänt under dagen och vad som ska hända dagen efter. Därefter puss och godnatt, mamma/pappa går ut ur det mörklagda, svala rummet och lämnar dörren lite lite på glänt mot hallen där det är ljust. Mamma/pappa går ner till bottenvåningen och pysslar med vad som nu ska göras. Hur fort han somnar har jag ingen aning om, men han är lugn, glad och nöjd och är oftast tyst. Han har dock haft perioder då han legat och pratat en hel del med sig själv (eller nallen) innan han tystnad/somnat, men numera är han tyst.

    Vi hade jätteproblem med sömnen för hans del från att han var 6 mån tills han var 1,5 år då det ÄNTLIGEN vände, tack vare att han fick eget rum i kombination med att jag införde nya rutiner enligt Anna Wahlgrens råd för lite större barn (går ju inte att vagna en 1,5-åring). Mitt råd är att gå in på hennes hemsida och läsa om sömn för lite större barn. Väldigt mkt handlar om ens egen attityd, dvs om du är orolig för att han ska bli ledsen och rädd så känner Robin det och BLIR orolig pga det. I vårt fall var det till stor del där skon klämde eftersom jag efter 1,5 års sömnbrist bävade för varje kväll/läggning och självklart märkte Otto det och blev otrygg av att mamma utstrålade oro!

    Så fasta rutiner/tider, eget rum, en självklar attityd från er sida (kanske bättre att pappa tar läggningarna i början om ni inför nya rutiner? Men ffa: inför nya rutiner först när ni känner att det är rätt och ni vet hur ni ska göra! Annars bättre att vänta), inga aktiviteter i hans rum innan man ska sova (läs hellre godnattsaga i ett rum intill, vardagsrumssoffan eller vad som helst) OCH \"skrattet-till-godnattet\"! Mkt viktigt! Han behöver inte bli \"upptrissad\", men skratta gott och ha riktigt kul alldeles innan ni säger godnatt, så att han känner sig så där härligt avslappnad och glad som man gör när man skrattat rejält en stund.

    Stort lycka till!
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13

    Ska kolla in Anna W....

    hemsida.

    Och visst tror jag att det kommer bli bättre när maken nattar så jag tror att det kommer få bli han som tar detta. Även om jag logiskt sett vet att det är OK, att han inte far illa så är det som om kroppen inte vill förstå det (det är samma sak vid lämning på dagis, det är maken som får ta det även om jag vet att han trivs på dagis)

    Tack för ditt svar.
  26. 13
    Ska kolla in Anna W.... hemsida.

    Och visst tror jag att det kommer bli bättre när maken nattar så jag tror att det kommer få bli han som tar detta. Även om jag logiskt sett vet att det är OK, att han inte far illa så är det som om kroppen inte vill förstå det (det är samma sak vid lämning på dagis, det är maken som får ta det även om jag vet att han trivs på dagis)

    Tack för ditt svar.
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14

    Måste berätta om oss

    Tor sover i samma rum som sin 5-åriga storebror, de delar våningsäng.
    Vi nattar så här. De väljer varsin saga som vi läser i Tors säng eller i soffan. Sen är det puss och kram och godnatt. Storebror klättrar upp till sig. Tor vill nästan alltid läsa själv och det får han. Det går olika smidigt i olika perioder. En period smet han upp hela tiden och busade. Då ledde vi tillbaka honom och ibland fick man sitta i sängen tills han sov/lugnade ner sig. Inget snack, bara sitta tyst. Sen hade vi en period där han smiter upp för att hämta nya böcker...han kunde sitta och \"läsa\" en timme innan han slocknade med boken över sig. Det gjorde inte så mkt tyckte vi.
    Just nu somnar han för det mesta direkt...ibland lyssnar de på musik/saga med.
    Med storebror hade vi problem längre tid att han kom upp/var ledsen. Men vi satt alltid med honom då, eller låg. Men inget snack då heller. Det kunde ta för lång tid av vår kväll ibland, men det gick över efter några månader.

  28. 14
    Måste berätta om oss Tor sover i samma rum som sin 5-åriga storebror, de delar våningsäng.
    Vi nattar så här. De väljer varsin saga som vi läser i Tors säng eller i soffan. Sen är det puss och kram och godnatt. Storebror klättrar upp till sig. Tor vill nästan alltid läsa själv och det får han. Det går olika smidigt i olika perioder. En period smet han upp hela tiden och busade. Då ledde vi tillbaka honom och ibland fick man sitta i sängen tills han sov/lugnade ner sig. Inget snack, bara sitta tyst. Sen hade vi en period där han smiter upp för att hämta nya böcker...han kunde sitta och \"läsa\" en timme innan han slocknade med boken över sig. Det gjorde inte så mkt tyckte vi.
    Just nu somnar han för det mesta direkt...ibland lyssnar de på musik/saga med.
    Med storebror hade vi problem längre tid att han kom upp/var ledsen. Men vi satt alltid med honom då, eller låg. Men inget snack då heller. Det kunde ta för lång tid av vår kväll ibland, men det gick över efter några månader.

  29. Medlem sedan
    Feb 2003
    #15

    Mollys läggning

    Vi äter middag vid 18-tiden, sen är det lek fram till det är dags för vällingen. Först ombyte till pyjamas och så välling i soffan för det mesta. Därefter upp på rummet och hopp i sängen. Antingen pappa eller mamma läser 3-4 böcker som Molly själv väljer ut från bokhyllan. Därefter sjunger jag ibland en sång. Hon gör vad hon kan för att vi ska stanna kvar längre, läsa en bok till, ber om mer välling och annat lurendrejeri men då säger vi bara godnatt, godnatt och stänger dörren. Ibland gråter hon lite men för det mesta slutar hon efter 10 sek. Leker lite med sina kramdjur i sängen alternativt läser en bok själv. Ibland hör vi henne leka i sängen upp till en timma efter att vi stängt dörren men sen blir det tyst.

    Vi lämnar sänglampan tänd för det vill hon (rädd för spöken). Molly sover sen hela natten från ca 20.00 till 8.00 och har så gjort sen hon var ca 14 månader. Hon har varit lätt vad gäller sömnen sen hon var nyfödd. Vi var lyckligt lottade men så kom lillasyrran i somras....totala motsatsen. Vi får se hur det blir med hennes läggningar framöver för hon är hemskt jobbig och vaknar kl 3.00 på natten och är pigg och vaken fram till 5.00 ofta. Stön. Lycka till!
  30. 15
    Mollys läggning Vi äter middag vid 18-tiden, sen är det lek fram till det är dags för vällingen. Först ombyte till pyjamas och så välling i soffan för det mesta. Därefter upp på rummet och hopp i sängen. Antingen pappa eller mamma läser 3-4 böcker som Molly själv väljer ut från bokhyllan. Därefter sjunger jag ibland en sång. Hon gör vad hon kan för att vi ska stanna kvar längre, läsa en bok till, ber om mer välling och annat lurendrejeri men då säger vi bara godnatt, godnatt och stänger dörren. Ibland gråter hon lite men för det mesta slutar hon efter 10 sek. Leker lite med sina kramdjur i sängen alternativt läser en bok själv. Ibland hör vi henne leka i sängen upp till en timma efter att vi stängt dörren men sen blir det tyst.

    Vi lämnar sänglampan tänd för det vill hon (rädd för spöken). Molly sover sen hela natten från ca 20.00 till 8.00 och har så gjort sen hon var ca 14 månader. Hon har varit lätt vad gäller sömnen sen hon var nyfödd. Vi var lyckligt lottade men så kom lillasyrran i somras....totala motsatsen. Vi får se hur det blir med hennes läggningar framöver för hon är hemskt jobbig och vaknar kl 3.00 på natten och är pigg och vaken fram till 5.00 ofta. Stön. Lycka till!
  31. Jeanette m Allis
    #16

    Allis brukar säga ifrån...

    ... vid 19.30-20-tiden att hon vill gå och lägga sig. Efter tvätt, blöjbyte och pyjamaspåtagning äter hon välling i soffan. Därefter tandborstning på väg till hennes sovrum. Hopp upp i säng och där vill hon ha pussar (en stor som smackar och fem små tysta ;o) + kram av både mig och maken. Därefter brukar hon säga \"Det räcker nu - nu kan ni gå - stäng dörren efter er, tack\"
    Så vi har det ganska smidigt med läggning ;o)
    Det var en period för ca ett halvår sedan när hon brukade vilja somna i våra sängar - dock samma procedur - fast det var aldrig några problem att lyfta in henne i sitt rum när vi skulle gå och lägga oss...
  32. 16
    Allis brukar säga ifrån... ... vid 19.30-20-tiden att hon vill gå och lägga sig. Efter tvätt, blöjbyte och pyjamaspåtagning äter hon välling i soffan. Därefter tandborstning på väg till hennes sovrum. Hopp upp i säng och där vill hon ha pussar (en stor som smackar och fem små tysta ;o) + kram av både mig och maken. Därefter brukar hon säga \"Det räcker nu - nu kan ni gå - stäng dörren efter er, tack\"
    Så vi har det ganska smidigt med läggning ;o)
    Det var en period för ca ett halvår sedan när hon brukade vilja somna i våra sängar - dock samma procedur - fast det var aldrig några problem att lyfta in henne i sitt rum när vi skulle gå och lägga oss...
  33. Medlem sedan
    Apr 2000
    #17

    En liten fråga bara

    Hur gör ni när ni borstar tänderna i soffan, när det är dags att spotta ut tandkrämen och skölja munnen? Vet inte om det är jag som är trög nu, men jag fattar inte.
  34. 17
    En liten fråga bara Hur gör ni när ni borstar tänderna i soffan, när det är dags att spotta ut tandkrämen och skölja munnen? Vet inte om det är jag som är trög nu, men jag fattar inte.
  35. Medlem sedan
    Sep 2002
    #18

    Vi borstar också ofta i soffan...

    och Samuel spottar inte ut tandkrämen och vi sköljer inte munnen. Vi torkar bara med papper runt munnen.
  36. 18
    Vi borstar också ofta i soffan... och Samuel spottar inte ut tandkrämen och vi sköljer inte munnen. Vi torkar bara med papper runt munnen.
  37. Medlem sedan
    Apr 2000
    #19

    Jaha

    Jag har hört att det inte är bra att svälja tandkrämen. Är det inte så?
  38. 19
    Jaha Jag har hört att det inte är bra att svälja tandkrämen. Är det inte så?
  39. Medlem sedan
    Apr 2002
    #20

    Vi gör så här

    Vi har det läskigt enkelt med läggningen... Efter bolibompa läser vi 1-2 sagor i min och sambons säng. Vi gosar ner oss under täcket och läser, jättemysigt. Jag och sambon försöker turas om så att vi läser varannan kväll. Efter läsningen kan det hända att vi kittlas och busar lite, men sen går vi till badrummet. Där kissas det och borstas tänder, sen byter de om till pyjamas. Efter det sjunger vi \"När trollmor har lagt de elva små trollen\" i ena barnets säng, varannan kväll i Nemos och varannan i Minoos. Därefter är det godnattkram och -puss och så går vi ut från rummet, alla lampor släckta. Ok, de kan småprata lite för sig själva i sina sängar, men de somnar alltid fort. De brukar vara i säng 1930 och ha somnat före 20.

    Lycka till med era nya rutiner, det kommer säkert att gå bra!
  40. 20
    Vi gör så här Vi har det läskigt enkelt med läggningen... Efter bolibompa läser vi 1-2 sagor i min och sambons säng. Vi gosar ner oss under täcket och läser, jättemysigt. Jag och sambon försöker turas om så att vi läser varannan kväll. Efter läsningen kan det hända att vi kittlas och busar lite, men sen går vi till badrummet. Där kissas det och borstas tänder, sen byter de om till pyjamas. Efter det sjunger vi \"När trollmor har lagt de elva små trollen\" i ena barnets säng, varannan kväll i Nemos och varannan i Minoos. Därefter är det godnattkram och -puss och så går vi ut från rummet, alla lampor släckta. Ok, de kan småprata lite för sig själva i sina sängar, men de somnar alltid fort. De brukar vara i säng 1930 och ha somnat före 20.

    Lycka till med era nya rutiner, det kommer säkert att gå bra!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. 110 i sänka är inte så bra när den ska ligga på 10
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 11:27
  2. Pratar man inte genom
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 11:46
  3. Inte ligga på magen?
    By Ninna1 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 19:57
  4. Kan inte andas genom näsan
    By nickan73 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 17:26
  5. Ni som inte nattar genom att ligga...
    By MiaKL,S03+K06 in forum Föräldraskap
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 22:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar