Tryffel
Hem & fritid
  1. Nalla
    #1

    Tryffel

    Vad är era bästa tryffelrecept?
    Vi försökte göra tryffel igår, men alltihop skar sig, som vanligt, tredje året i rad som det skär sig. Vad gör vi för fel, allt var rumsvarmt och vi la i lite choklad i taget så det smälte. Vi använde 70%ig lite finare choklad (extra jobbigt när man fick hälla allt i sopan) Vi försökte koka ihop smeten men då brände den istället.

    receptet hittade vi i arlas kokbok, har någon gjort den och lyckats? Hur bar ni er åt isåfall??
  2. 1
    Tryffel Vad är era bästa tryffelrecept?
    Vi försökte göra tryffel igår, men alltihop skar sig, som vanligt, tredje året i rad som det skär sig. Vad gör vi för fel, allt var rumsvarmt och vi la i lite choklad i taget så det smälte. Vi använde 70%ig lite finare choklad (extra jobbigt när man fick hälla allt i sopan) Vi försökte koka ihop smeten men då brände den istället.

    receptet hittade vi i arlas kokbok, har någon gjort den och lyckats? Hur bar ni er åt isåfall??
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Julias chokladtryffel

    Det tog en eller två gånger innan jag riktigt lyckades med det här, men nu har jag lärt mig att låta det ta tid, använda termometer och låta smeten stelna ordentligt i en vid form. Strunt i sprits och sånt, använd teskedar för att \"dutta\" ut smeten och låt den stelna innan du formar den.
    *
    1 dl grädde
    2,5 tsk acaciahonung
    145 g mörk choklad
    30 g osaltat smör
    kakao
    *
    Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädde och honung i en kastrull. Häll långsamt den varma grädden över chokladen under omrörning. När massan är slät låter du den svalna. När den är ca 30-40 grader rör du i smöret. Låt smeten vila svalt i en vid form (t.ex. pajform). När den har stelnat klickar du ut den på bakplåtspapper m hj av två teskedar. Pudra händerna med kakao och rulla till bollar. (Kan även chokladdoppas om de får stelna ytterligare efter de rullats). Är väldigt goda att äta tillsammans med physalisfrukter.
  4. 2
    Julias chokladtryffel Det tog en eller två gånger innan jag riktigt lyckades med det här, men nu har jag lärt mig att låta det ta tid, använda termometer och låta smeten stelna ordentligt i en vid form. Strunt i sprits och sånt, använd teskedar för att \"dutta\" ut smeten och låt den stelna innan du formar den.
    *
    1 dl grädde
    2,5 tsk acaciahonung
    145 g mörk choklad
    30 g osaltat smör
    kakao
    *
    Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädde och honung i en kastrull. Häll långsamt den varma grädden över chokladen under omrörning. När massan är slät låter du den svalna. När den är ca 30-40 grader rör du i smöret. Låt smeten vila svalt i en vid form (t.ex. pajform). När den har stelnat klickar du ut den på bakplåtspapper m hj av två teskedar. Pudra händerna med kakao och rulla till bollar. (Kan även chokladdoppas om de får stelna ytterligare efter de rullats). Är väldigt goda att äta tillsammans med physalisfrukter.
  5. Nalla
    #3

    Tack imt

    v
  6. 3
    Tack imt v

Liknande trådar

  1. Tryffel
    By skanetjej in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 15:06
  2. Ni som gör tryffel
    By aurian in forum Mat & dryck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 10:34
  3. Tryffel
    By Anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 17:50
  4. Vet ni hur less jag är på tryffel nu?
    By -ME- in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 14:47
  5. Tryffel
    By Nalla in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 10:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar