Varför finns det inte unisexkläder?
Feminism & jämställdhet
  1. Maggan
    #1

    Varför finns det inte unisexkläder?

    Jag vill köpa något till min ofödda som jag inte vet könet på men det är omöjligt det är liksom antingen eller.... Och ska jag köpa något till storasystrarna är det likadant omöjlig passform o inte lika slitstarkt. Så nu köper vi \"pojktäckbyxor\" dyl i stället för de håller bättre.
    (Menar modeskaparna att flickor inte leker???)
  2. 1
    Varför finns det inte unisexkläder? Jag vill köpa något till min ofödda som jag inte vet könet på men det är omöjligt det är liksom antingen eller.... Och ska jag köpa något till storasystrarna är det likadant omöjlig passform o inte lika slitstarkt. Så nu köper vi \"pojktäckbyxor\" dyl i stället för de håller bättre.
    (Menar modeskaparna att flickor inte leker???)
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2

    Det finns visst!

    Kolla in Katvig, Ida T, Polarn o Pyret och UNI. Jag tycker inte det är några problem att hitta unisexkläder om man vill.
  4. 2
    Det finns visst! Kolla in Katvig, Ida T, Polarn o Pyret och UNI. Jag tycker inte det är några problem att hitta unisexkläder om man vill.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    jaa bebiskläder är bedrövliga

    de kläder i MINSTA storlekarna som finns är LJUSBLÅTT BABYROSA eller vitt.. Jiiha va SKOJ! vem vill ha vitt på en nyföding som kräks bajsar osv... usch! de finaste kläderna vi har åt lillkillen här är svartvita kläder från åhlens finns lite olika både brallor bodys och tröjjor randiga tvåfärgade på annat vis jättefina... dessutom beställde vi ett gult startpaket från ellos som var jättefint! ibland har man turen att hitta grönt oxå.. men får leta! nu e vi ute efter röda kläder till jul det enda som finns som inte är fullt av blommor spetsar osv är TOMTEDress skoj.. not :/ jag söker fortfarande efter röda kläder åt vår lille grabb.. hopplöst :/
  6. 3
    jaa bebiskläder är bedrövliga de kläder i MINSTA storlekarna som finns är LJUSBLÅTT BABYROSA eller vitt.. Jiiha va SKOJ! vem vill ha vitt på en nyföding som kräks bajsar osv... usch! de finaste kläderna vi har åt lillkillen här är svartvita kläder från åhlens finns lite olika både brallor bodys och tröjjor randiga tvåfärgade på annat vis jättefina... dessutom beställde vi ett gult startpaket från ellos som var jättefint! ibland har man turen att hitta grönt oxå.. men får leta! nu e vi ute efter röda kläder till jul det enda som finns som inte är fullt av blommor spetsar osv är TOMTEDress skoj.. not :/ jag söker fortfarande efter röda kläder åt vår lille grabb.. hopplöst :/
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    utanför sthlm och storstäder

    e det hopplöst... om man inte vill beställa från mräkes ställen på nätet.. då blir man ju ruinerad oxå :/
  8. 4
    utanför sthlm och storstäder e det hopplöst... om man inte vill beställa från mräkes ställen på nätet.. då blir man ju ruinerad oxå :/
  9. Omnia
    #5

    Leta

    Själv har jag faktiskt kostat på något plagg från IdaT och Pop. Men annars är det leta som gäller, Åhlens har ganska mycket babykläder som jag tycker funkar, H&M kan ha. När det gäller storlekar över 86 tycker jag att H&m har ganska mycket, mycket baströjor och liknande finns ju i nästan samma modeller på båda avdelningarna bara så mycket mer i pastell på tjejavdelningen.

    Begagnat är jättebra, kläder från några år tillbaka kan ha hur shyssta färger som helst. Dessutom har jag lärt mig att min smak tydligen inte säljer, för plagg jag köpt till ordinariepris hamnar ofta på rea-snurran så småning om.

    Slutsatsen är nog att kläderna finns, men det underlättar om man har ett intresse, för det kräver att man letar om budgeten är begränsad.
  10. 5
    Leta Själv har jag faktiskt kostat på något plagg från IdaT och Pop. Men annars är det leta som gäller, Åhlens har ganska mycket babykläder som jag tycker funkar, H&M kan ha. När det gäller storlekar över 86 tycker jag att H&m har ganska mycket, mycket baströjor och liknande finns ju i nästan samma modeller på båda avdelningarna bara så mycket mer i pastell på tjejavdelningen.

    Begagnat är jättebra, kläder från några år tillbaka kan ha hur shyssta färger som helst. Dessutom har jag lärt mig att min smak tydligen inte säljer, för plagg jag köpt till ordinariepris hamnar ofta på rea-snurran så småning om.

    Slutsatsen är nog att kläderna finns, men det underlättar om man har ett intresse, för det kräver att man letar om budgeten är begränsad.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    po&py är väl inte särskilt neutrala..?

    ...de var det förut, men sedan några år tillbaka tycker jag utbudet är klart uppdelat på killavdelning och tjejavdelning, ingen lär ta miste på att flickorna ska ha rött/gult/rosa och killarna ska ha brunt/blått/grönt. Ok, det står inte \"girls\" eller \"boys\" på kläderna, men det är ändå väldigt tydligt vad som menas.
    Könsneutralt vore det om de bruna tröjorna hade hjärtan och blommor och de rosa tröjorna hade lokomotiv. Jag är rätt besviken på utvecklingen där faktiskt..
  12. 6
    po&py är väl inte särskilt neutrala..? ...de var det förut, men sedan några år tillbaka tycker jag utbudet är klart uppdelat på killavdelning och tjejavdelning, ingen lär ta miste på att flickorna ska ha rött/gult/rosa och killarna ska ha brunt/blått/grönt. Ok, det står inte \"girls\" eller \"boys\" på kläderna, men det är ändå väldigt tydligt vad som menas.
    Könsneutralt vore det om de bruna tröjorna hade hjärtan och blommor och de rosa tröjorna hade lokomotiv. Jag är rätt besviken på utvecklingen där faktiskt..
  13. annasthlm
    #7

    Minimundus

    har neutrala bebiskläder i eko-bomull.
    minimundus.se

    :-)
  14. 7
    Minimundus har neutrala bebiskläder i eko-bomull.
    minimundus.se

    :-)
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8

    Jag tycker de funkar

    Och var det inte förra året som de hade just bruna koftor med blommor på...

    Jag hittar mycket könsneutralt på PoP, både det basrandiga och annat.
  16. 8
    Jag tycker de funkar Och var det inte förra året som de hade just bruna koftor med blommor på...

    Jag hittar mycket könsneutralt på PoP, både det basrandiga och annat.
  17. Erindriel
    #9

    Ja, det menar modeskaparna....

    ...exakt det! Flickor ska uppfostras till att vara prydnader och objekt - och som sådana behöver de väl inte byxor som tål att klättras i träd med, eller hur?
  18. 9
    Ja, det menar modeskaparna.... ...exakt det! Flickor ska uppfostras till att vara prydnader och objekt - och som sådana behöver de väl inte byxor som tål att klättras i träd med, eller hur?
  19. Erindriel
    #10

    Att rött är en tjejfärg...

    ..helt plötsligt tycker jag är dödstrist! *urk* Det finns så många små (och stora) pojkar som är skitfina i rött!
  20. 10
    Att rött är en tjejfärg... ..helt plötsligt tycker jag är dödstrist! *urk* Det finns så många små (och stora) pojkar som är skitfina i rött!
  21. Erindriel
    #11

    Håller helt med....

    ...dig, sisla, om p.o.p.- kläderna! Trist! :(
  22. 11
    Håller helt med.... ...dig, sisla, om p.o.p.- kläderna! Trist! :(
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Japp när min stora grabb

    skulle ha en röd tshirt höll jag på att bli galen.. det slutade med att jag fick köpa en såndär tight tjejmodell i storlek massvis *s* han hade typ 98 och jag fick köpa 110-116 så han fick en fin röd tshirt :) så gjorde jag.. det var dessutom den ENA helt röda utan massa tjafs på i hela stan just då.. snacka om hopplöst.. nu har jag iaf hittat tshirtar i hans storlek dessutom på rea 15 spänn Weeei :D typ enklare verkar det som med stora grabbar endå jaja NU har han 110-116 :)
  24. 12
    Japp när min stora grabb skulle ha en röd tshirt höll jag på att bli galen.. det slutade med att jag fick köpa en såndär tight tjejmodell i storlek massvis *s* han hade typ 98 och jag fick köpa 110-116 så han fick en fin röd tshirt :) så gjorde jag.. det var dessutom den ENA helt röda utan massa tjafs på i hela stan just då.. snacka om hopplöst.. nu har jag iaf hittat tshirtar i hans storlek dessutom på rea 15 spänn Weeei :D typ enklare verkar det som med stora grabbar endå jaja NU har han 110-116 :)
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Jupp...

    Trist är det! Och alla praktiska kläder som är i starka klara unisexfärger är de som tar slut allra först på de större kedjorna, tycker att de borde hajja grejen...

    Min favorit är Åhlens. Deras randiga bassortiment och mycket av Pippilångstrumpkläderna går att ha på både killar och tjejer. Spana lite där!

  26. 13
    Jupp... Trist är det! Och alla praktiska kläder som är i starka klara unisexfärger är de som tar slut allra först på de större kedjorna, tycker att de borde hajja grejen...

    Min favorit är Åhlens. Deras randiga bassortiment och mycket av Pippilångstrumpkläderna går att ha på både killar och tjejer. Spana lite där!

  27. Medlem sedan
    Dec 1999
    #14

    Absolut!

    Min stora grabb(9 år) älskar rött och orange! När jag var på GeKås i Ullared fanns där ovanligt mycket både sweatisar och snyggskjortor i hans storlek! Har aldrig lyckats hitta en röd skjorta till honom tidigare!
  28. 14
    Absolut! Min stora grabb(9 år) älskar rött och orange! När jag var på GeKås i Ullared fanns där ovanligt mycket både sweatisar och snyggskjortor i hans storlek! Har aldrig lyckats hitta en röd skjorta till honom tidigare!
  29. Medlem sedan
    Sep 2001
    #15

    Finns det länkar?

    skulle jag gärna vilja ha dem?
  30. 15
    Finns det länkar? skulle jag gärna vilja ha dem?
  31. Medlem sedan
    Apr 2000
    #16

    Här:

    www.katvig.dk
    www.idat.dk
    www.polarnopyret.se
    www.unibarn.se
  32. 16
    Här: www.katvig.dk
    www.idat.dk
    www.polarnopyret.se
    www.unibarn.se
  33. Gunilla med tre
    #17

    Jako-o

    Hejsan!
    Denna tyska postorderfirma har rätt mycket unisext.
    www.jako-o.com
    Själv tycker jag det funkar att hitta kläder till mina tjejer upp till storlek 116 men sen är det kört. Min sexåring som drar 128 är jättesvårt att hitta fina unisexa barnkläder till :( De får till och med gärna vara röda eller rosa men jag vill inte ha massor av glittrigt tryck eller visa-magen-tröjor eller text som sexy baby. Men det går knappt ens hitta det på de vanliga kedjorna.
  34. 17
    Jako-o Hejsan!
    Denna tyska postorderfirma har rätt mycket unisext.
    www.jako-o.com
    Själv tycker jag det funkar att hitta kläder till mina tjejer upp till storlek 116 men sen är det kört. Min sexåring som drar 128 är jättesvårt att hitta fina unisexa barnkläder till :( De får till och med gärna vara röda eller rosa men jag vill inte ha massor av glittrigt tryck eller visa-magen-tröjor eller text som sexy baby. Men det går knappt ens hitta det på de vanliga kedjorna.

Liknande trådar

  1. Varför finns det inte..
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 23:54
  2. Varför finns det inte en hundägarorga-
    By blå fågeln in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 15:30
  3. Varför finns inte Hanna A
    By totten2 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 09:29
  4. Varför finns inte
    By ? in forum Sex & erotik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 16:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar