Hur mycket ge av utpumpad bröstmjölk?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Hur mycket ge av utpumpad bröstmjölk?

    Har tänkt börja öva på att ge sonen utpumpad bröstmjölk. Han blir snart 3 månader och målet är att sambon kan ge honom flaska så att jag kan göra korta utflykter med äldsta dottern. Ev kan det blir någon kväll med lite vin också - dvs om han nu kommer vilja ha flaska! Men jag har en fråga jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med!

    Hur mycket ska man ge i ml per gång? Finns det ngn slags skala på hur många ml man ger per kg barnet väger osv per dygn. Jag kan inte se någon regelbundenhet i Axels amning och därför är det svårt att veta hur mycket mjölk han kommer att vilja ha om jag är borta. Men finns det någon måttstock på vad han _måste_ få i sig? Hmm...kan inte riktigt formulera mig runt detta, hoppas att någon fattar vad det är jag fiskar efter!


  2. 1
    Hur mycket ge av utpumpad bröstmjölk? Har tänkt börja öva på att ge sonen utpumpad bröstmjölk. Han blir snart 3 månader och målet är att sambon kan ge honom flaska så att jag kan göra korta utflykter med äldsta dottern. Ev kan det blir någon kväll med lite vin också - dvs om han nu kommer vilja ha flaska! Men jag har en fråga jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med!

    Hur mycket ska man ge i ml per gång? Finns det ngn slags skala på hur många ml man ger per kg barnet väger osv per dygn. Jag kan inte se någon regelbundenhet i Axels amning och därför är det svårt att veta hur mycket mjölk han kommer att vilja ha om jag är borta. Men finns det någon måttstock på vad han _måste_ få i sig? Hmm...kan inte riktigt formulera mig runt detta, hoppas att någon fattar vad det är jag fiskar efter!


  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Svårt att veta

    Som du själv säger är det ju jättesvårt att avgöra hur mycket han kommer vilja ha... Jag pumpar ju och ger på flaska, och ersättning till andra mål, så jag har ju lite koll på vad just min skrutt vill ha - men det är också ganska olika. Simon kan äta upp till 160-170 ml vid en måltid - lite mer om det är bröstmjölk eftersom det inte \"mättar\" lika mycket som ersättningen gör... ofta är han nöjd med 140-150 ml ersättning. Han är 5,5 veckor nu...

    På BabySemp-paketet står det att bebisar 2-4 månader \"ska\" äta 140-200 ml per måltid, men att det ju också är väldigt individuellt. Jag har också hört att man kan ta bebisens vikt i kilo och multiplicera med 1,5, så får man hur mycket de bör få i sig under ett dygn (sen får man väl då dela med antalet måltider...). Alltså att Simon på gissningsvis 4,5 kilo behöver få i sig nästan 7 dl per dygn...

    Om jag vore du skulle jag se till att ha _mycket_ urpumpad mjölk hemma om du ger dig av o inte kan komma hem (eller amma) i brådrasket. Åtminstone 200-250 ml till varje måltid.
  4. 2
    Svårt att veta Som du själv säger är det ju jättesvårt att avgöra hur mycket han kommer vilja ha... Jag pumpar ju och ger på flaska, och ersättning till andra mål, så jag har ju lite koll på vad just min skrutt vill ha - men det är också ganska olika. Simon kan äta upp till 160-170 ml vid en måltid - lite mer om det är bröstmjölk eftersom det inte \"mättar\" lika mycket som ersättningen gör... ofta är han nöjd med 140-150 ml ersättning. Han är 5,5 veckor nu...

    På BabySemp-paketet står det att bebisar 2-4 månader \"ska\" äta 140-200 ml per måltid, men att det ju också är väldigt individuellt. Jag har också hört att man kan ta bebisens vikt i kilo och multiplicera med 1,5, så får man hur mycket de bör få i sig under ett dygn (sen får man väl då dela med antalet måltider...). Alltså att Simon på gissningsvis 4,5 kilo behöver få i sig nästan 7 dl per dygn...

    Om jag vore du skulle jag se till att ha _mycket_ urpumpad mjölk hemma om du ger dig av o inte kan komma hem (eller amma) i brådrasket. Åtminstone 200-250 ml till varje måltid.
  5. Karenina m. Saga 051018
    #3

    Jag fick en mall från BVC...

    ..när jag undrade samma sak. På den står det att en bebis på tre månader äter 160-200ml fem gånger per dygn i snitt. Så man får ju ta hänsyn till om man har en bebis som äter ofta eller sällan.
  6. 3
    Jag fick en mall från BVC... ..när jag undrade samma sak. På den står det att en bebis på tre månader äter 160-200ml fem gånger per dygn i snitt. Så man får ju ta hänsyn till om man har en bebis som äter ofta eller sällan.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Minea

    är 3 månader och äter ca 150 ml per måltid. Hon äter 5 gånger per dygn. På kartongen till semper ersättningen står det att hon ska äta mellan 140 - 200 ml har jag för mej. Har försökt öka mängen, men hon vill inte ha. Det visar hon genom att vända bort ansiktet. Din som visar säkert också när han är mätt, så du kan ju börja med en rejäl laddning ;)
  8. 4
    Minea är 3 månader och äter ca 150 ml per måltid. Hon äter 5 gånger per dygn. På kartongen till semper ersättningen står det att hon ska äta mellan 140 - 200 ml har jag för mej. Har försökt öka mängen, men hon vill inte ha. Det visar hon genom att vända bort ansiktet. Din som visar säkert också när han är mätt, så du kan ju börja med en rejäl laddning ;)
  9. Hanna m Signe
    #5

    Det beror ju på...

    ...hur ofta barnet äter. Signe äter 110-130 ml varannan timme ungefär på dagen, men sover hela natten. Jag pumpar och ger på flaska och vid nåt enstaka tillfälle får hon tillägg om jag inte hunnit pumpa eller om vi är iväg nånstans (lättare att ta med).

    Pumpa ut en laddning och ha i kylen, men börja med t.ex 50 ml och värm (hellre för kallt än för varmt)och sedan en laddning till om det skulle behövas. Synd att värma en för stor dos så du får slänga om du har begränsad mängd utpumpad mjölk. Du ska inte återvärma bröstmjölk.

    Är det bara nån gång ibland kan ni ju ha tillägg på tetra som back-up om bröstmjölken inte skulle räcka.

    Du får nog testa dig fram lite och klura ut vad just ditt barn vill ha. Lycka till! *ler*
  10. 5
    Det beror ju på... ...hur ofta barnet äter. Signe äter 110-130 ml varannan timme ungefär på dagen, men sover hela natten. Jag pumpar och ger på flaska och vid nåt enstaka tillfälle får hon tillägg om jag inte hunnit pumpa eller om vi är iväg nånstans (lättare att ta med).

    Pumpa ut en laddning och ha i kylen, men börja med t.ex 50 ml och värm (hellre för kallt än för varmt)och sedan en laddning till om det skulle behövas. Synd att värma en för stor dos så du får slänga om du har begränsad mängd utpumpad mjölk. Du ska inte återvärma bröstmjölk.

    Är det bara nån gång ibland kan ni ju ha tillägg på tetra som back-up om bröstmjölken inte skulle räcka.

    Du får nog testa dig fram lite och klura ut vad just ditt barn vill ha. Lycka till! *ler*

Liknande trådar

  1. Hur mycket bröstmjölk?
    By Sofia_N in forum Bebissnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 22:50
  2. Hur mycket utpumpad mjölk??
    By Miiii in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 18:36
  3. Hur mycket tillägg/utpumpad mjölk?
    By anelle in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 14:32
  4. Hur mycket ge av utpumpad mjölk?
    By karma5 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 10:10
  5. Hur mycket ge av utpumpad mjölk?
    By karma5 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 17:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar