Lämna hemma ensam???
_99/00 Vinterbarn
  1. Li
    #1

    Lämna hemma ensam???

    Ni med vinter barn 99/00 har ni lämnat eran barn hemma när ni ska uträtta ngt kortare ärende som tar ca 30 min?
    Idag var min son ensam hemma då jag och systern åkte till affären, detta tog max 30 min och han ville verkligen stanna hemma. När vi kom hem var han jätte nöjd och stolt. Berättade detta för morfar som tyckte att jag var jätte oansvarig men jag tyckte att det kändes rätt.
    Sonen och hunden tittade på tv i hop.
    Vad säger tycker ni??
  2. 1
    Lämna hemma ensam??? Ni med vinter barn 99/00 har ni lämnat eran barn hemma när ni ska uträtta ngt kortare ärende som tar ca 30 min?
    Idag var min son ensam hemma då jag och systern åkte till affären, detta tog max 30 min och han ville verkligen stanna hemma. När vi kom hem var han jätte nöjd och stolt. Berättade detta för morfar som tyckte att jag var jätte oansvarig men jag tyckte att det kändes rätt.
    Sonen och hunden tittade på tv i hop.
    Vad säger tycker ni??
  3. Mia m Athena Cassandra o Simona
    #2

    Man känner sitt barn bäst!

    Athena stannade hemma första gången själv i fredags när Stefan lämnade de andra på dagis!
    Hon satt hemma och spelade GameCube och var jättestolt!! (Hon var hemma o var sjuk)

    Hon var själv i ca 20 minuter.

    Hon har vuxit enormt i sitt självförtroende sedan detta!!
  4. 2
    Man känner sitt barn bäst! Athena stannade hemma första gången själv i fredags när Stefan lämnade de andra på dagis!
    Hon satt hemma och spelade GameCube och var jättestolt!! (Hon var hemma o var sjuk)

    Hon var själv i ca 20 minuter.

    Hon har vuxit enormt i sitt självförtroende sedan detta!!
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Jag vet inte om jag törs..

    lämna Bella ensam fler ggr..har lämnat henne hemma en gång när jag var tvungen att åka till affären men hon vela inte följa med. Det tog 5 min..och jag lämna både mitt och min sambos mobilnr hos henne men när jag kom hem kändes det fel fast hon var så stolt. Tänk om det hänt mig nåt på vägen? Vetskapen gjorde mig livrädd...
  6. 3
    Jag vet inte om jag törs.. lämna Bella ensam fler ggr..har lämnat henne hemma en gång när jag var tvungen att åka till affären men hon vela inte följa med. Det tog 5 min..och jag lämna både mitt och min sambos mobilnr hos henne men när jag kom hem kändes det fel fast hon var så stolt. Tänk om det hänt mig nåt på vägen? Vetskapen gjorde mig livrädd...
  7. Medlem sedan
    May 1999
    #4

    Så brukar jag också göra ibland...

    Ronan vill oftast stanna hemma om jag måste gå till affären 10 minuters gångväg hemifrån och då får han göra det ibland. Han brukar också titta på TV eller spela dator/tvspel då. Jag brukar ge honom en lapp med mitt mobilnummer och så säger jag alltid att han inte ska öppna dörren eller svara i telefon. Det brukar gå så bra så. Men Ronan är en mycket stillsam kille och jag vet att han inte \"hittar på\" några bus. Aimee däremot...hon är ett bus på två ben!
  8. 4
    Så brukar jag också göra ibland... Ronan vill oftast stanna hemma om jag måste gå till affären 10 minuters gångväg hemifrån och då får han göra det ibland. Han brukar också titta på TV eller spela dator/tvspel då. Jag brukar ge honom en lapp med mitt mobilnummer och så säger jag alltid att han inte ska öppna dörren eller svara i telefon. Det brukar gå så bra så. Men Ronan är en mycket stillsam kille och jag vet att han inte \"hittar på\" några bus. Aimee däremot...hon är ett bus på två ben!
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Nej!

    Jag skulle inte lämna Anton hemma ensam för jag vet att han skulle bli rädd efter en stund om han visste att jag var borta!

    Hur du gör tycker jag du själv får avgöra, du känner ju ditt barn bäst :-)
  10. 5
    Nej! Jag skulle inte lämna Anton hemma ensam för jag vet att han skulle bli rädd efter en stund om han visste att jag var borta!

    Hur du gör tycker jag du själv får avgöra, du känner ju ditt barn bäst :-)
  11. Medlem sedan
    May 1999
    #6

    Jag lämnar inte

    Victor ensam. Med äldre syskon hemma kan det gå bra, en kortare stund, om vi åker och handlar eller så.
    Ensam har han inte varit än och han vill det inte heller.
  12. 6
    Jag lämnar inte Victor ensam. Med äldre syskon hemma kan det gå bra, en kortare stund, om vi åker och handlar eller så.
    Ensam har han inte varit än och han vill det inte heller.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Hej

    Vi lämnar inte barnen ensamma hemma just på grund av att det kan hända något. Jag kan lämna Saga ensam med Felix (11år) om jag är ute i trädgården, men inte annars.
  14. 7
    Hej Vi lämnar inte barnen ensamma hemma just på grund av att det kan hända något. Jag kan lämna Saga ensam med Felix (11år) om jag är ute i trädgården, men inte annars.
  15. Li
    #8

    Samm här...

    hannah är full i bus och henne kommer jag inte att våga lämna ensam innan hon fyller 18 :-)
    Men filiph är lugn och trygg...
  16. 8
    Samm här... hannah är full i bus och henne kommer jag inte att våga lämna ensam innan hon fyller 18 :-)
    Men filiph är lugn och trygg...
  17. Li
    #9

    Han...

    älskade att vara hemma själv och jag brukar lämna de två ensamma om jag hgår ut i trädgårdén och grejar.
    Men nu bor vi oxå 7 mil bakom månen där inga andra än vi själva finns!
  18. 9
    Han... älskade att vara hemma själv och jag brukar lämna de två ensamma om jag hgår ut i trädgårdén och grejar.
    Men nu bor vi oxå 7 mil bakom månen där inga andra än vi själva finns!
  19. Medlem sedan
    Sep 1999
    #10

    Jag lämnar dom ensamna...

    när man ska till tvättstugan mm och vet att det bara tar 10 min högt. Och hon kan passa båda småsyskonen utan större problem..
    ( man väljer gärna att lämna dom då dom sover... Brukar passa på att boka tid i tvättstugan under middagsluren..)
    Hon tar inte upp thomas ur spjälsängen om han vaknar men sitter och småpratar med honom.. Erik klarar sig själv när han vaknar. Honom gäller det bara att hålla borta från riktigt stora bus.

    Michaela vet vart tvättstugan ligger och vilka grannarna är om det är något hon måste ha hjälp med på stört...
  20. 10
    Jag lämnar dom ensamna... när man ska till tvättstugan mm och vet att det bara tar 10 min högt. Och hon kan passa båda småsyskonen utan större problem..
    ( man väljer gärna att lämna dom då dom sover... Brukar passa på att boka tid i tvättstugan under middagsluren..)
    Hon tar inte upp thomas ur spjälsängen om han vaknar men sitter och småpratar med honom.. Erik klarar sig själv när han vaknar. Honom gäller det bara att hålla borta från riktigt stora bus.

    Michaela vet vart tvättstugan ligger och vilka grannarna är om det är något hon måste ha hjälp med på stört...
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11

    Ja!

    Nu beror det ju mycket på hur barnen är, men JA, mina lämnas själva ibland. Det har vi gjort sen förra hösten då jag varit i tvättstugan tex. Nu är Jonna och Nora ensamma ibland när vi åker till affären (max en timme), men jag är faktiskt inte ett dugg orolig. Jonna är väldigt ansvarsfull och de hittar absolut INTE på nåt bus när vi är borta. Skulle det vara något finns dels grannen i samma hus (parhus) eller grannen ett hus bort att springa bort. De vet att de inte får svara i telefonen eller öppna dörren. Jag brukar lämna min mobiltelefon och Jonna svarar om jag ringer (speciell signal från sambons mobil) och kan ringa om hon vill något. Hon vet även att hon ska ringa 112 om det, gud förbjude, skulle börja ringa tex. De har haft mycket brandutbildning i skolan.
  22. 11
    Ja! Nu beror det ju mycket på hur barnen är, men JA, mina lämnas själva ibland. Det har vi gjort sen förra hösten då jag varit i tvättstugan tex. Nu är Jonna och Nora ensamma ibland när vi åker till affären (max en timme), men jag är faktiskt inte ett dugg orolig. Jonna är väldigt ansvarsfull och de hittar absolut INTE på nåt bus när vi är borta. Skulle det vara något finns dels grannen i samma hus (parhus) eller grannen ett hus bort att springa bort. De vet att de inte får svara i telefonen eller öppna dörren. Jag brukar lämna min mobiltelefon och Jonna svarar om jag ringer (speciell signal från sambons mobil) och kan ringa om hon vill något. Hon vet även att hon ska ringa 112 om det, gud förbjude, skulle börja ringa tex. De har haft mycket brandutbildning i skolan.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Tre och fem år?

    Är dina barn tre och fem år? Jag tycker det är länge att lämna så små barn ensamma när man åker och handlar. Brukar femåringen klara hålla reda på treåringen?
  24. 12
    Tre och fem år? Är dina barn tre och fem år? Jag tycker det är länge att lämna så små barn ensamma när man åker och handlar. Brukar femåringen klara hålla reda på treåringen?
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13

    Njaee

    hon har varit hemma ensam med Maria(8 år idag!) medans jag har hämtat mjölk. Allt som allt tar det hela max 15 min, men hon är väldigt noga med att säga att Maria ska passa henne innan jag åker...
    Maria klarar att vara hemma ensam längre, bor ju ute på vischan, men jag tänker mest på hur hon skulle reagera i en situation där något faktiskt händer, och då känns hon för liten än, även om hon inte skulle hitta på bus eller kivas just den stunden jag är borta.
  26. 13
    Njaee hon har varit hemma ensam med Maria(8 år idag!) medans jag har hämtat mjölk. Allt som allt tar det hela max 15 min, men hon är väldigt noga med att säga att Maria ska passa henne innan jag åker...
    Maria klarar att vara hemma ensam längre, bor ju ute på vischan, men jag tänker mest på hur hon skulle reagera i en situation där något faktiskt händer, och då känns hon för liten än, även om hon inte skulle hitta på bus eller kivas just den stunden jag är borta.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    Nej!

    Jag tycker det känns för tidigt att lämna Benjamin ensam.Han hadde säkert klarat det bra för han är ansvarsfull och jätteduktigt men han är lite mörkrädd.Dessutom vet man ju inte om det händer en själv något när man är ute.Jag har lämnat barnen nr jag gått till närköpet som ligger i granhuset och det tar ca 5 min men det är så längt JAG sträcker mig.Benjamin har jag inte lärt numret till SOS ännu.
  28. 14
    Nej! Jag tycker det känns för tidigt att lämna Benjamin ensam.Han hadde säkert klarat det bra för han är ansvarsfull och jätteduktigt men han är lite mörkrädd.Dessutom vet man ju inte om det händer en själv något när man är ute.Jag har lämnat barnen nr jag gått till närköpet som ligger i granhuset och det tar ca 5 min men det är så längt JAG sträcker mig.Benjamin har jag inte lärt numret till SOS ännu.
  29. Li
    #15

    Tips för att lära sig 112...

    mun=1 (1 st), näsa=1 (1 st), ögon=2 (2 st) alltså 112!
  30. 15
    Tips för att lära sig 112... mun=1 (1 st), näsa=1 (1 st), ögon=2 (2 st) alltså 112!
  31. Linda & Anton
    #16

    Jo visst, en liten stund..

    har lämnat Anton hemma typ 10min när jag kört storasyster till skolan. Tyckte att det var helt Ok och Anton tyckte det var skönt att slippa följa med men så sa min mamma en sak som fick mig att tänka efter. Hon sa: \"Tänk om det händer dig nåt på vägen\".
    Fick mig en liten tankeställare och lämnar numera inte gärna honom själv.
    Hade man inte kommit hem så hade han ju blivit jätterädd och han kan inga telefonnr som han hade kunnat ringa.
  32. 16
    Jo visst, en liten stund.. har lämnat Anton hemma typ 10min när jag kört storasyster till skolan. Tyckte att det var helt Ok och Anton tyckte det var skönt att slippa följa med men så sa min mamma en sak som fick mig att tänka efter. Hon sa: \"Tänk om det händer dig nåt på vägen\".
    Fick mig en liten tankeställare och lämnar numera inte gärna honom själv.
    Hade man inte kommit hem så hade han ju blivit jätterädd och han kan inga telefonnr som han hade kunnat ringa.
  33. Medlem sedan
    May 2000
    #17

    Nja..

    Hon är snart 6 år och mellantjejen är 3,5. Nu handlar det om att grannen i samma hus är hemma, vi är 5 min bort med bilen och hon kan ringa oss om vi vill.

    Min 3,5-åring är ingen man måste \"hålla reda på\". Barn är olika och man känner sina barn bäst själv! Oftast följer de självklart med, men inte ibland.
  34. 17
    Nja.. Hon är snart 6 år och mellantjejen är 3,5. Nu handlar det om att grannen i samma hus är hemma, vi är 5 min bort med bilen och hon kan ringa oss om vi vill.

    Min 3,5-åring är ingen man måste \"hålla reda på\". Barn är olika och man känner sina barn bäst själv! Oftast följer de självklart med, men inte ibland.
  35. Medlem sedan
    May 2000
    #18

    börja BRINNA ska det stå..

    ..inget annat..

    Och det låter som vi alltid lämnar dem själva när vi ska till affären, det gör vi inte, det är bara nån enstaka gång och oftast är vi bara borta 20-30 min, då tittar de på film.
  36. 18
    börja BRINNA ska det stå.. ..inget annat..

    Och det låter som vi alltid lämnar dem själva när vi ska till affären, det gör vi inte, det är bara nån enstaka gång och oftast är vi bara borta 20-30 min, då tittar de på film.
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Bara tillsammans med storasyster

    Ibland diffar det upp till 45 min mellan att min man åker på morgonen och jag kommer hem när jag jobbar natt.

    Becka är 8 och vet vad hon ska göra om det händer något. Dels har hon ordentlig brandutbildning genom skolan, hon kan mitt mobilnummer utantill. Och dels har vi gjort upp rutiner som ska göras under den tiden. Dvs äta frukosten som stått i kylen och väntat sedan kvällen innan, klä på sig framlagda kläder och sedan se på barn3an.

    Men Katarina har aldrig varit själv hemma ännu, mest för att hon inte vill. Sedan är jag lite rädd att lämna henne utifall att hon blir rädd under tiden. För något verkligt som för något inbillat. Jag råkade ut för det med Rebecka. Hon var helt hysterisk fast jag bara varit borta i 15 minuter och hon sett på Bolibompa i 13 av de minuterna. Sedan förföljde hon mig i veckor och punktmarkerade mig. Det vill jag inte vara med om igen.

    Men som de andra har sagt det är olika på barn.
  38. 19
    Bara tillsammans med storasyster Ibland diffar det upp till 45 min mellan att min man åker på morgonen och jag kommer hem när jag jobbar natt.

    Becka är 8 och vet vad hon ska göra om det händer något. Dels har hon ordentlig brandutbildning genom skolan, hon kan mitt mobilnummer utantill. Och dels har vi gjort upp rutiner som ska göras under den tiden. Dvs äta frukosten som stått i kylen och väntat sedan kvällen innan, klä på sig framlagda kläder och sedan se på barn3an.

    Men Katarina har aldrig varit själv hemma ännu, mest för att hon inte vill. Sedan är jag lite rädd att lämna henne utifall att hon blir rädd under tiden. För något verkligt som för något inbillat. Jag råkade ut för det med Rebecka. Hon var helt hysterisk fast jag bara varit borta i 15 minuter och hon sett på Bolibompa i 13 av de minuterna. Sedan förföljde hon mig i veckor och punktmarkerade mig. Det vill jag inte vara med om igen.

    Men som de andra har sagt det är olika på barn.
  39. Medlem sedan
    Sep 1998
    #20

    inte Anielica

    Hon har inte varit helt ensam hemma nån längre stund nångång. Om jag t.ex är i tvättstugan som ligger på gården så brukar hon vara med eller så tröttnar hon o sprnger in en liten stund innan mig......

    Annars har hon aldrig varit ensam hemma.
    Däremot har hon o Isac (7 år)varit själva en kortare stund medan jag sprungit iväg o handlat mjölk eller liknande...
    Och jag har flertalet gånger lämnat dem hemma alla fyra om något saknats här hemma....

    Jag tycker nog att man kan avgöra det från barn till barn.

  40. 20
    inte Anielica Hon har inte varit helt ensam hemma nån längre stund nångång. Om jag t.ex är i tvättstugan som ligger på gården så brukar hon vara med eller så tröttnar hon o sprnger in en liten stund innan mig......

    Annars har hon aldrig varit ensam hemma.
    Däremot har hon o Isac (7 år)varit själva en kortare stund medan jag sprungit iväg o handlat mjölk eller liknande...
    Och jag har flertalet gånger lämnat dem hemma alla fyra om något saknats här hemma....

    Jag tycker nog att man kan avgöra det från barn till barn.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lämna ensam hemma?
    By Annika med 3 in forum Mammasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 23:01
  2. Lämna valp ensam hemma?
    By trebarnsmo in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 14:56
  3. Lämna 7-åring ensam hemma?
    By Anonym mamma in forum Mammasnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 10:16
  4. Lämna ensam hemma
    By Flingan med fyra in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 11:40
  5. Lämna ensam hemma
    By Emma in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar