Har ni några råd att ge?
Föräldraskap
  1. fialotta
    #1

    Har ni några råd att ge?

    i januari så kommer jag att få mitt andra barn. Pappan har tyvärr lämnat mig, men kommer att ha det stora barnet halva tiden kanske lite mer i samband med förlossningen(stortjejen kommer att vara 22månader).

    Vad bör jag tänka på inför bebisens ankomst? Tyvärr så kommer jag att flytta mitt i alltihopa (eller jag är glad att jag ska flytta, men det kom lite olägligt) så jag kommer inte att kunna bunkra upp med så mycket färdiglagad mat.
    Storasyter kommer att gå kvar på dagis.
    Vet inte om pappan tänker ta ut sina så kallade pappadagar, eller om jag får ge dom till min mamma. Vi får se.
  2. 1
    Har ni några råd att ge? i januari så kommer jag att få mitt andra barn. Pappan har tyvärr lämnat mig, men kommer att ha det stora barnet halva tiden kanske lite mer i samband med förlossningen(stortjejen kommer att vara 22månader).

    Vad bör jag tänka på inför bebisens ankomst? Tyvärr så kommer jag att flytta mitt i alltihopa (eller jag är glad att jag ska flytta, men det kom lite olägligt) så jag kommer inte att kunna bunkra upp med så mycket färdiglagad mat.
    Storasyter kommer att gå kvar på dagis.
    Vet inte om pappan tänker ta ut sina så kallade pappadagar, eller om jag får ge dom till min mamma. Vi får se.
  3. Mia
    #2

    Oj

    Svår sits, hoppas du har nära vänner och familj att få stöd av. Jag skulle bara tipsa om att vara tydlig med de i din närhet som du önskar få hjälp och stöd av, var inte rädd för att be om praktisk hjälp i början.
    Sen kommer det ju innebära stora förändringar för ditt större barn, låt hon/han vara mkt delaktig i bäbisen och skapa famijlekänsla och närhet mellan er tre också. Även om boende situationen kommer att förändras.
    Men framförallt skulle jag råda dig att våga be om hjälp. Och stöd.
    Lycka till! :-)
  4. 2
    Oj Svår sits, hoppas du har nära vänner och familj att få stöd av. Jag skulle bara tipsa om att vara tydlig med de i din närhet som du önskar få hjälp och stöd av, var inte rädd för att be om praktisk hjälp i början.
    Sen kommer det ju innebära stora förändringar för ditt större barn, låt hon/han vara mkt delaktig i bäbisen och skapa famijlekänsla och närhet mellan er tre också. Även om boende situationen kommer att förändras.
    Men framförallt skulle jag råda dig att våga be om hjälp. Och stöd.
    Lycka till! :-)
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    Spontant

    så tycker jag att du redan nu ska be de som står dig närmast om praktisk hjälp med tex matlagning,tala om hur du känner och vad som oroar dig,lite barnpassning ibland för det stora barnet osv.Och låt henne vara med och ta hand om bebisen ibland,var inte rädd att be om hjälp när du behöver vila upp dig.
    Det är viktigt att få sova ut,om inte varje natt,så åtminstone de flesta.
    Känn dig inte heller tvungen att ta emot besök den första tiden,utan sätt gränser för dem som inte står så nära.

    Lycka till:)
  6. 3
    Spontant så tycker jag att du redan nu ska be de som står dig närmast om praktisk hjälp med tex matlagning,tala om hur du känner och vad som oroar dig,lite barnpassning ibland för det stora barnet osv.Och låt henne vara med och ta hand om bebisen ibland,var inte rädd att be om hjälp när du behöver vila upp dig.
    Det är viktigt att få sova ut,om inte varje natt,så åtminstone de flesta.
    Känn dig inte heller tvungen att ta emot besök den första tiden,utan sätt gränser för dem som inte står så nära.

    Lycka till:)
  7. fialotta
    #4

    Har många runt mig att få stöd av.

    Sen har jag för tilfället bra kontakt med pappan, så förhoppningsvis kommer jag även få hjälp av honom.
    Ska tänka på att låta storasyter få vara med. Hon kommer att få en docka i julklapp, så att hon har sin egen bebis. Sen ska jag försöka läsa av henne om vad som är bäst i början, vara hemma med bebisen och mig , eller leka med kompisarna på dagis....

    Tack, för råden...
  8. 4
    Har många runt mig att få stöd av. Sen har jag för tilfället bra kontakt med pappan, så förhoppningsvis kommer jag även få hjälp av honom.
    Ska tänka på att låta storasyter få vara med. Hon kommer att få en docka i julklapp, så att hon har sin egen bebis. Sen ska jag försöka läsa av henne om vad som är bäst i början, vara hemma med bebisen och mig , eller leka med kompisarna på dagis....

    Tack, för råden...
  9. fialotta
    #5

    Nya lägenheten ligger i samma hus

    som barnens farmor bor. Hon jobbar på dotterns dagis och har lovat att hjälpa mig med lämning/hämtning om det behövs.
    Sen är det enkelt att få hjälp med handling,mm, för vi kommer att bo jättenära affären.
    Har många andra oxå som jag kan be om hjälp om jag behöver.
    Kommer att ha en gästsäng i dotterns rum (som hon så småning om ska sova i) så att det blir enkelt för folk att sova kvar.
    Till en början kommer dottern att vara 2 dar hos mig, 2 hos pappan, 3 hos mig, 2 hos pappan, 2 hos mig, tre hos pappan osv (2+2+3) så då kommer jag att få avlastning och ha tid att bara ägna mig åt den lill*.
    Hoppas nu bara att den lill* har vett att sova på nätterna :)

    Tack, för tips/råd
  10. 5
    Nya lägenheten ligger i samma hus som barnens farmor bor. Hon jobbar på dotterns dagis och har lovat att hjälpa mig med lämning/hämtning om det behövs.
    Sen är det enkelt att få hjälp med handling,mm, för vi kommer att bo jättenära affären.
    Har många andra oxå som jag kan be om hjälp om jag behöver.
    Kommer att ha en gästsäng i dotterns rum (som hon så småning om ska sova i) så att det blir enkelt för folk att sova kvar.
    Till en början kommer dottern att vara 2 dar hos mig, 2 hos pappan, 3 hos mig, 2 hos pappan, 2 hos mig, tre hos pappan osv (2+2+3) så då kommer jag att få avlastning och ha tid att bara ägna mig åt den lill*.
    Hoppas nu bara att den lill* har vett att sova på nätterna :)

    Tack, för tips/råd

Liknande trådar

  1. Några nya och några gamla auktioner
    By quadrifol in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 11:26
  2. några rätt några fel
    By Starchildgirl in forum _0706 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 12:58
  3. Några plus i dag?
    By MrsHyde in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 21:22
  4. Några ord
    By Cec ilia in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 21:10
  5. Är det några
    By frippen in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 19:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar