Hannas födelse (superlångt!!)
_0509 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Hannas födelse (superlångt!!)

    PÅ torsdagen den 8:e lämnade jag Linnea hos farmor och åkte in till stan och klippte mig samt sprang runt i en massa affärer. Kände mig ordentligt trött på kvällen och märkte att magen sjunkit rejält. Sen följde en hel vecka där jag tyckte att rörelserna i magen förändrats och blivit färre men jag slog hela tiden ifrån mig det eftersom det är vanligt att rörelserna blir mindre märkbara när det blir trångt i magen. Men lite orolig kände jag mig. Torsdagen den 15:e ringde jag min barnmorska för att fråga om råd. Hon tyckte jag skulle ringa till förlossningen och åka in för ”säkerhets skull” som hon sa. Jag ringde förlossningen och de ville ha in mig på en gång så jag tog Linnea i vagnen och satte mig på pendeltåget. Thomas mötte upp och vi skjutsade Linnea till farmor och åkte sen in till förlossningen. Kände mig skitlöjlig för under den tiden kände jag barnet flera gånger.

    När vi kom in till KS satte dom en CTG kurva. Efter ca 20 min kom de in med kall saft och bad mig dricka eftersom kurvan inte var optimal som de sa. Fick ligga en halvtimme till. Sen kom en läkare och undersökte mig med ultraljud. Hon ville titta på fostervattensmängden och se om bebisen rörde sig i magen som den skulle. Hon var ganska oerfaren så efter ett tag kallade hon in överläkaren. Det visade sig att det var samma läkare som sydde mig efter Linneas förlossning. Hon såg att bebisen rörde sig ok men fostervattensmängden var på gränsen. Sen blev jag liggande med CTG igen och nu rörde sig bebisen massor så jag sa till Thomas att nu blir dom väl nöjda med kurvan så vi får åka hem. Blev sittande i väntrummet ganska länge och nu började det bli sent. Hade inte lämnat välling eller pyjamas till Linnea så jag började bli lite orolig. Den unga läkaren kallade in oss i ett rum och sa rakt upp och ner att ”vi vill sätta igång dig på en gång”. Höll på att både svimma och gråta men behärskade mig. Trodde ju verkligen inte att jag skulle bli kvar alls och ville egentligen inte bli igångsatt igen.. . Dom ville sätta igång mig pga fostervattensmängden och att CTG kurvorna visade att bebisen antagligen inte mådde helt bra i magen. Försökte förhandla mig till att bli igångsatt nästa morgon eller åtminstånde få åka hem och hämta väskan och säga hej till Linnea, men nix… Thomas fick 2 timmar på sig att åka hem med Linnea och hämta väskan men sen gick det inte att vänta längre. Chock!! Tog en promenad själv runt KS och efter den och ett telefonsamtal till en kompis kände jag mig lugn och förväntansfull.

    Strax före 23 satte de första gelen och sen fick jag ligga i en 2-sal och vänta hela natten. Vid halv-5 sattes en ny gel, jag var öppen 2 cm och det hade hänt en hel del. På förmiddagen började jag känna lite mol och mensvärk och när jag kollades kring 11 så var jag öppen 3cm och helt mogen. Nu väntade vi bara på ett förlossningsrum för att kunna ta hinnorna. Först 13.50 fanns det rum ledigt, då hade delar av slemproppen släppt och jag hade blött lite men jag hade inte några värkar, bara mensmol. De tog hinnorna och satte skalpelektord. 10 min senare har jag etablerat värkarbete enligt journalen med 3 värkar på 10 min. Körde igång i racerfart!! En halvtimme senare var jag öppen 5 cm och började med lustgasen, himmelriket!! Strax före 16 var jag öppen 8-9 cm och skrek att de fick ge mig ”vad som helst” för nu var värkarna verkligen supertuffa. Barnmorskan gick ut för att hämta en till BM så de kunde ge mig sterila kvaddlar. När hon stängde dörren skrek jag ”den kommer, den kommer”. Undersköterskan sa lite coolt ”vad bra, låt den komma”. BM kommer med en till BM i släptåg och de sa åt mig att lägga mig på andra sidan. Vad jag inte vet då är att hjärtljuden sjunkit drastiskt och ligger på 50-60 utan återhämtning. Sidoläget hjälper inte så de lägger mig i gynställning,och säger åt mig att krysta allt jag har medan den andra BM trycker och enligt min sambo hoppar på magen. Jag skriker flera gånger frågan om det är syre i lustgasmasken för jag ville inte ha mer lustgas och efter ett tag är det någon som säger åt mig att ja, det är syre, andas! Då andas jag allt jag har i den och krystar febrilt. I dimman hör jag att de säger ”ring på barnläkaren och ta hit sugklockan”. Men precis när läkarna kommer in genom dörren kommer bebisens huvud ut så jag slapp tack och lov sugklockan. Hon föddes 16.23, 2.5 timma efter att hinnorna togs och jag fick värkar. Hon skriker på en gång så läkarna vänder i dörren. Hon är rejält blå men hämtar sig snabbt och får apgar 9-10-10. Såå söt med massor av svart hår. Jag har spruckit lite så de syr en stund. Sen ammar lillan och vi får brickan. Hannah föddes i v 37+5 och vägde 3330 gram och var 49 cm lång med en huvudomkrets på 34 cm. Helt perfekt alltså! Vi stannar en natt på BB och åker sen hem till storasyster.
  2. 1
    Hannas födelse (superlångt!!) PÅ torsdagen den 8:e lämnade jag Linnea hos farmor och åkte in till stan och klippte mig samt sprang runt i en massa affärer. Kände mig ordentligt trött på kvällen och märkte att magen sjunkit rejält. Sen följde en hel vecka där jag tyckte att rörelserna i magen förändrats och blivit färre men jag slog hela tiden ifrån mig det eftersom det är vanligt att rörelserna blir mindre märkbara när det blir trångt i magen. Men lite orolig kände jag mig. Torsdagen den 15:e ringde jag min barnmorska för att fråga om råd. Hon tyckte jag skulle ringa till förlossningen och åka in för ”säkerhets skull” som hon sa. Jag ringde förlossningen och de ville ha in mig på en gång så jag tog Linnea i vagnen och satte mig på pendeltåget. Thomas mötte upp och vi skjutsade Linnea till farmor och åkte sen in till förlossningen. Kände mig skitlöjlig för under den tiden kände jag barnet flera gånger.

    När vi kom in till KS satte dom en CTG kurva. Efter ca 20 min kom de in med kall saft och bad mig dricka eftersom kurvan inte var optimal som de sa. Fick ligga en halvtimme till. Sen kom en läkare och undersökte mig med ultraljud. Hon ville titta på fostervattensmängden och se om bebisen rörde sig i magen som den skulle. Hon var ganska oerfaren så efter ett tag kallade hon in överläkaren. Det visade sig att det var samma läkare som sydde mig efter Linneas förlossning. Hon såg att bebisen rörde sig ok men fostervattensmängden var på gränsen. Sen blev jag liggande med CTG igen och nu rörde sig bebisen massor så jag sa till Thomas att nu blir dom väl nöjda med kurvan så vi får åka hem. Blev sittande i väntrummet ganska länge och nu började det bli sent. Hade inte lämnat välling eller pyjamas till Linnea så jag började bli lite orolig. Den unga läkaren kallade in oss i ett rum och sa rakt upp och ner att ”vi vill sätta igång dig på en gång”. Höll på att både svimma och gråta men behärskade mig. Trodde ju verkligen inte att jag skulle bli kvar alls och ville egentligen inte bli igångsatt igen.. . Dom ville sätta igång mig pga fostervattensmängden och att CTG kurvorna visade att bebisen antagligen inte mådde helt bra i magen. Försökte förhandla mig till att bli igångsatt nästa morgon eller åtminstånde få åka hem och hämta väskan och säga hej till Linnea, men nix… Thomas fick 2 timmar på sig att åka hem med Linnea och hämta väskan men sen gick det inte att vänta längre. Chock!! Tog en promenad själv runt KS och efter den och ett telefonsamtal till en kompis kände jag mig lugn och förväntansfull.

    Strax före 23 satte de första gelen och sen fick jag ligga i en 2-sal och vänta hela natten. Vid halv-5 sattes en ny gel, jag var öppen 2 cm och det hade hänt en hel del. På förmiddagen började jag känna lite mol och mensvärk och när jag kollades kring 11 så var jag öppen 3cm och helt mogen. Nu väntade vi bara på ett förlossningsrum för att kunna ta hinnorna. Först 13.50 fanns det rum ledigt, då hade delar av slemproppen släppt och jag hade blött lite men jag hade inte några värkar, bara mensmol. De tog hinnorna och satte skalpelektord. 10 min senare har jag etablerat värkarbete enligt journalen med 3 värkar på 10 min. Körde igång i racerfart!! En halvtimme senare var jag öppen 5 cm och började med lustgasen, himmelriket!! Strax före 16 var jag öppen 8-9 cm och skrek att de fick ge mig ”vad som helst” för nu var värkarna verkligen supertuffa. Barnmorskan gick ut för att hämta en till BM så de kunde ge mig sterila kvaddlar. När hon stängde dörren skrek jag ”den kommer, den kommer”. Undersköterskan sa lite coolt ”vad bra, låt den komma”. BM kommer med en till BM i släptåg och de sa åt mig att lägga mig på andra sidan. Vad jag inte vet då är att hjärtljuden sjunkit drastiskt och ligger på 50-60 utan återhämtning. Sidoläget hjälper inte så de lägger mig i gynställning,och säger åt mig att krysta allt jag har medan den andra BM trycker och enligt min sambo hoppar på magen. Jag skriker flera gånger frågan om det är syre i lustgasmasken för jag ville inte ha mer lustgas och efter ett tag är det någon som säger åt mig att ja, det är syre, andas! Då andas jag allt jag har i den och krystar febrilt. I dimman hör jag att de säger ”ring på barnläkaren och ta hit sugklockan”. Men precis när läkarna kommer in genom dörren kommer bebisens huvud ut så jag slapp tack och lov sugklockan. Hon föddes 16.23, 2.5 timma efter att hinnorna togs och jag fick värkar. Hon skriker på en gång så läkarna vänder i dörren. Hon är rejält blå men hämtar sig snabbt och får apgar 9-10-10. Såå söt med massor av svart hår. Jag har spruckit lite så de syr en stund. Sen ammar lillan och vi får brickan. Hannah föddes i v 37+5 och vägde 3330 gram och var 49 cm lång med en huvudomkrets på 34 cm. Helt perfekt alltså! Vi stannar en natt på BB och åker sen hem till storasyster.
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Hannah heter hon ju.. *imt

    d
  4. 2
    Hannah heter hon ju.. *imt d
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Vad fint du skriver.

    Lite dramatik där på slutet. Fick ni prata igenom förlossningen med barnmorskan sen?
  6. 3
    Vad fint du skriver. Lite dramatik där på slutet. Fick ni prata igenom förlossningen med barnmorskan sen?
  7. Mrs Cotton m Linnéa
    #4

    mina barn heter åxå

    Hanna och Linnéa

    fina namn!
  8. 4
    mina barn heter åxå Hanna och Linnéa

    fina namn!
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    vilken fin

    förlossningsberättelse! :)
    Måste bara säga att det e faktiskt ingen fara me sugklocka, min son Tim fick dom hjälpa ut me sugklocka, å det gick bra det me! Fick bara sy ett endaste stygn efteråt :)
  10. 5
    vilken fin förlossningsberättelse! :)
    Måste bara säga att det e faktiskt ingen fara me sugklocka, min son Tim fick dom hjälpa ut me sugklocka, å det gick bra det me! Fick bara sy ett endaste stygn efteråt :)
  11. puppe81 m.Ida
    #6

    skönt att det gick så bra

    . Själv så blev det födsel med hjälp av sugklocka pga att Idas hjärtljud sjönk.
  12. 6
    skönt att det gick så bra . Själv så blev det födsel med hjälp av sugklocka pga att Idas hjärtljud sjönk.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    Nja..

    Vi åkte hem redan på förmiddagen dagen efter så vi fick prata med en annan barnmorska. Men jag ringde \"vår\" barnmorska efter en vecka för att klara ut vissa frågetecken jag hade.

  14. 7
    Nja.. Vi åkte hem redan på förmiddagen dagen efter så vi fick prata med en annan barnmorska. Men jag ringde \"vår\" barnmorska efter en vecka för att klara ut vissa frågetecken jag hade.

  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8

    Visst är det!!*imt*

    c
  16. 8
    Visst är det!!*imt* c
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9

    Ok

    På något sätt så känns det ändå skönt att det slapp bli ännu fler människor i rummet och att jag faktiskt fick ut henne själv..
  18. 9
    Ok På något sätt så känns det ändå skönt att det slapp bli ännu fler människor i rummet och att jag faktiskt fick ut henne själv..
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10

    Verkar

    ju som det är ganska vanligt att det blir så.. Men det är skönt att det finns hjälp när den behövs!
  20. 10
    Verkar ju som det är ganska vanligt att det blir så.. Men det är skönt att det finns hjälp när den behövs!

Liknande trådar

  1. Alicia´s födelse *superlångt*
    By Småtrollsmamman in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 13:29
  2. Nu är det Hannas tur
    By Lyddan in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 23:40
  3. hannas
    By mallemus in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 12:37
  4. hannas
    By mallemus in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 17:03
  5. Hannahs födelse (superlångt!)
    By Chessan in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 20:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar