Klasskassa
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Klasskassa

    Lämnar ni in pengar till en klasskassa? Hur mycket?

    Här vill de ha 200 kr per läsår och det är ju ingen jättesumma direkt. Men det som stör mig är att de inte talar om vad pengarna ska användas till, får flummiga svar som \"nån glass vid utflykt kanske\". Är det för mycket begärt att få ett tydligare syfte och kanske även att de redovisar vad pengarna använts till?
  2. 1
    Klasskassa Lämnar ni in pengar till en klasskassa? Hur mycket?

    Här vill de ha 200 kr per läsår och det är ju ingen jättesumma direkt. Men det som stör mig är att de inte talar om vad pengarna ska användas till, får flummiga svar som \"nån glass vid utflykt kanske\". Är det för mycket begärt att få ett tydligare syfte och kanske även att de redovisar vad pengarna använts till?
  3. Lilla Lisa
    #2

    Självklart ska du veta vad du

    ger pengar till.
    Tycker faktiskt att 200 kr låter mycket och då speciellt om det \"bara\" är till nån glass vid utflykt.
    Egentligen så har de faktiskt ingen rätt öht att \"kräva\" en på pengar (kräva skriver jag eftersom många självklart känner sig tvingade att betala). Enligt lagen så ska skolan vara avgiftsfri, mycket för att ingen ska hamna utanför och alla ska ha samma möjligheter.

    Här betalar vi ca 50 kr per termin, alltså hälften så mycket. Detta används exempelvis till att åka med alla och simma, födelsedagsbak mm.
  4. 2
    Självklart ska du veta vad du ger pengar till.
    Tycker faktiskt att 200 kr låter mycket och då speciellt om det \"bara\" är till nån glass vid utflykt.
    Egentligen så har de faktiskt ingen rätt öht att \"kräva\" en på pengar (kräva skriver jag eftersom många självklart känner sig tvingade att betala). Enligt lagen så ska skolan vara avgiftsfri, mycket för att ingen ska hamna utanför och alla ska ha samma möjligheter.

    Här betalar vi ca 50 kr per termin, alltså hälften så mycket. Detta används exempelvis till att åka med alla och simma, födelsedagsbak mm.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Mmm

    Har mailat pappan som skickade ut infon, vi får se vad han har för svar.

    Vet att skolan ska vara avgiftsfri och det är därför klassföräldrarna samlar in pengarna, och inte skolan. Har hört att det är okej för mindre summor, verkar som 200 kr är på gränsen. Fast egentligen bryr jag mig inte så mycket om summan, är mer lite förundrad över hur man kan samla in pengar utan att tala om varför. Tänk om jag gick runt på jobbet och samlade in pengar till en \"Avdelningskassa\". Undrar hur mycekt jag skulle få in. :-)
  6. 3
    Mmm Har mailat pappan som skickade ut infon, vi får se vad han har för svar.

    Vet att skolan ska vara avgiftsfri och det är därför klassföräldrarna samlar in pengarna, och inte skolan. Har hört att det är okej för mindre summor, verkar som 200 kr är på gränsen. Fast egentligen bryr jag mig inte så mycket om summan, är mer lite förundrad över hur man kan samla in pengar utan att tala om varför. Tänk om jag gick runt på jobbet och samlade in pengar till en \"Avdelningskassa\". Undrar hur mycekt jag skulle få in. :-)
  7. Mireaux
    #4

    Är väl inte sååå konstigt?

    Jag skulle tippa på att klassföräldern eller vem det nu var som hade hand om insamlingen hellre tar på sig att samla en lite större summa i klump än att behöva skramla småsummor hela tiden när behovet faller på.
    Det är ju inte stt störtkul jobb direkt.

    För min del så räcker det med att veta att pengarna går till roliga saker till barnen - glass, utflykter, vad det nu blir.
    Det är ju liksom ingen som åter till Hawaii för de pengarna...

    Men du kan ju kanske erbjuda dig att själv samla in småpengar vid tillfälle om du inte gillar klumpsummevarianten. Om det är någon som gör det så kan man ju göra på det sättet också.
  8. 4
    Är väl inte sååå konstigt? Jag skulle tippa på att klassföräldern eller vem det nu var som hade hand om insamlingen hellre tar på sig att samla en lite större summa i klump än att behöva skramla småsummor hela tiden när behovet faller på.
    Det är ju inte stt störtkul jobb direkt.

    För min del så räcker det med att veta att pengarna går till roliga saker till barnen - glass, utflykter, vad det nu blir.
    Det är ju liksom ingen som åter till Hawaii för de pengarna...

    Men du kan ju kanske erbjuda dig att själv samla in småpengar vid tillfälle om du inte gillar klumpsummevarianten. Om det är någon som gör det så kan man ju göra på det sättet också.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Eh?

    Har jag sagt att jag har problem med klumpsummevarianten? Eller att jag tycker att det är för mycket? Att jag tror att de åker till Hawaii?

    Jag tror inte du förstått mitt inlägg, det handlar ju inte alls om pengens storlek eller att det görs en insamling. Det enda jag efterlyser är lite information om vad de ska ha pengarna till för det är INGEN som förmedlat det. Men jag förstår att du tycker att det är självklart och det kanske det är. För dig.

    Ju mer jag tänker på det här, desto mer knäppt tycker jag det är. Tycker det hör till allmänt hyfs att tala om vad syftet är och även att tala om hur andras pengar spenderas. Om det nu brukar vara problem med att få in pengar så kan det säkert underlätta insamlingen. Ett tips till dig då... ;-)

    Har inga problem med att vara insamlare, och kommer säkert vara det nån gång framöver, men nu har vi redan klassföräldrar så det räcker för i år.
  10. 5
    Eh? Har jag sagt att jag har problem med klumpsummevarianten? Eller att jag tycker att det är för mycket? Att jag tror att de åker till Hawaii?

    Jag tror inte du förstått mitt inlägg, det handlar ju inte alls om pengens storlek eller att det görs en insamling. Det enda jag efterlyser är lite information om vad de ska ha pengarna till för det är INGEN som förmedlat det. Men jag förstår att du tycker att det är självklart och det kanske det är. För dig.

    Ju mer jag tänker på det här, desto mer knäppt tycker jag det är. Tycker det hör till allmänt hyfs att tala om vad syftet är och även att tala om hur andras pengar spenderas. Om det nu brukar vara problem med att få in pengar så kan det säkert underlätta insamlingen. Ett tips till dig då... ;-)

    Har inga problem med att vara insamlare, och kommer säkert vara det nån gång framöver, men nu har vi redan klassföräldrar så det räcker för i år.
  11. Mireaux
    #6

    Ursäkta då

    Jag tycker bara att det är självklart vad man har en klasskassa till och jag hade då inte ens kommit på idén med att fråga vad pengarna ska gå till, för det är ju självklart att de på något sätt kommer barnen till godo?

    Uppenbarligen tog du mycket illa vid dig, men jag tycker bara att det inte var ett dugg konsigt och jag behöver verkligen inte någon redovisning på sådana pengar (om jag inte misstänker att någon tänker ta en Hawaiiresa då :) utan är glad att någon orkar ta tag i det och samla in dessa pengar.

    Du får ju tycka som du vill, men så tycker jag.
  12. 6
    Ursäkta då Jag tycker bara att det är självklart vad man har en klasskassa till och jag hade då inte ens kommit på idén med att fråga vad pengarna ska gå till, för det är ju självklart att de på något sätt kommer barnen till godo?

    Uppenbarligen tog du mycket illa vid dig, men jag tycker bara att det inte var ett dugg konsigt och jag behöver verkligen inte någon redovisning på sådana pengar (om jag inte misstänker att någon tänker ta en Hawaiiresa då :) utan är glad att någon orkar ta tag i det och samla in dessa pengar.

    Du får ju tycka som du vill, men så tycker jag.
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Nejdå!

    Jag tog verkligen inte \"mycket illa vid mig\". Men du gjorde ju en massa felaktiga antaganden och det ville jag bemöta.
  14. 7
    Nejdå! Jag tog verkligen inte \"mycket illa vid mig\". Men du gjorde ju en massa felaktiga antaganden och det ville jag bemöta.
  15. Mireaux
    #8

    OKI! IMT.

    ...
  16. 8
    OKI! IMT. ...
  17. Jennie
    #9

    Nej,

    vår skola följer skolverkets direktiv så klasskassa får inte förekomma.

    Man kan samla in pengar om det sker helt utamför skolans regi och man inte ställer några krav på att alla skall vara med, men då blir det väl snarare någon form av \"kompisgruppskassa\" än en klasskassa.

    / Jennie
  18. 9
    Nej, vår skola följer skolverkets direktiv så klasskassa får inte förekomma.

    Man kan samla in pengar om det sker helt utamför skolans regi och man inte ställer några krav på att alla skall vara med, men då blir det väl snarare någon form av \"kompisgruppskassa\" än en klasskassa.

    / Jennie
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    VI ger 100 kr

    per termin. Det anv ex till presenter till lärare vid ex jul, avslutning. Till fika vid föräldramöten, godispåse till alla barn på julfest.
  20. 10
    VI ger 100 kr per termin. Det anv ex till presenter till lärare vid ex jul, avslutning. Till fika vid föräldramöten, godispåse till alla barn på julfest.
  21. Medlem sedan
    Sep 1998
    #11

    Vi har ingen

    klasskassa.
    Däremot så betalar vi föräldrar för fika när vi är på föräldrarmöte, lussefirande odyl. De pengarna går till barnen sej i form av en liten klasskassa.
  22. 11
    Vi har ingen klasskassa.
    Däremot så betalar vi föräldrar för fika när vi är på föräldrarmöte, lussefirande odyl. De pengarna går till barnen sej i form av en liten klasskassa.

Liknande trådar

  1. Klasskassa
    By Mobu in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 15:54
  2. Klasskassa?
    By fru_bill in forum _95 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 15:22
  3. klasskassa
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  4. Fröskingring av klasskassa
    By Magnus in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 09:45
  5. Förskingring av klasskassa
    By Magnus in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 14:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar