Magsjuka
Barnsjukdomar
  1. Jessica
    #1

    Magsjuka

    Fyy sonen som fyller 2 år på Söndag har fått magsjuka!!!! Han kräks och kräks. Det började i går kväll och har väl lugnat ner sig lite nu.... Jag undrar om någon har nåt bra tips om vad man kan göra eller vad man kan ge honom.. Fick rådet av sjukvårdsupplysningen att ge honom klar dricka med sked och det funkar men han vill ju bara ha mer...Sen undrar jag hur man kan se om han är uttorkad, han är lite lös i magen så det är inte helt lätt att ha koll på om han kissat, han har ingen diarré utan är lite lös i magen. Vore såååå tacksam för lite tips och råd!!!!
  2. 1
    Magsjuka Fyy sonen som fyller 2 år på Söndag har fått magsjuka!!!! Han kräks och kräks. Det började i går kväll och har väl lugnat ner sig lite nu.... Jag undrar om någon har nåt bra tips om vad man kan göra eller vad man kan ge honom.. Fick rådet av sjukvårdsupplysningen att ge honom klar dricka med sked och det funkar men han vill ju bara ha mer...Sen undrar jag hur man kan se om han är uttorkad, han är lite lös i magen så det är inte helt lätt att ha koll på om han kissat, han har ingen diarré utan är lite lös i magen. Vore såååå tacksam för lite tips och råd!!!!
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2

    Om han bara är

    lite lös i magen och inte har diarré så är han inte uttorkad just nu. Prova att ge nåt salt kex så att han binder den vätska du ger. Även en aning socker bör han få.
  4. 2
    Om han bara är lite lös i magen och inte har diarré så är han inte uttorkad just nu. Prova att ge nåt salt kex så att han binder den vätska du ger. Även en aning socker bör han få.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    förslag på vad han kan äta..

    Vi har nyss haft magsjuka vi oxå, det är hemskt!

    Vi gav popcorn, isglass, saft/vatten med sugrör rostat bröd med liiiite smör på, nyponsoppa, blåbärssoppa...

    När det sen var dags för lagad mat så blev det kokt torsk med ris, sen kyckling och ris...

    Nu är vi ganska bra här hemma igen, men det tar tid! Hoppas att grabben blir frisk så han kan fira sin födelsedag på söndag iallafall!!

    Skickar krya-på-er kramar
  6. 3
    förslag på vad han kan äta.. Vi har nyss haft magsjuka vi oxå, det är hemskt!

    Vi gav popcorn, isglass, saft/vatten med sugrör rostat bröd med liiiite smör på, nyponsoppa, blåbärssoppa...

    När det sen var dags för lagad mat så blev det kokt torsk med ris, sen kyckling och ris...

    Nu är vi ganska bra här hemma igen, men det tar tid! Hoppas att grabben blir frisk så han kan fira sin födelsedag på söndag iallafall!!

    Skickar krya-på-er kramar
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Recept på vätskeersättning,

    om det skulle behövas. Fick det från VC idag eftersom sonen kräkts.

    1 liter kokt vatten
    7 tsk strösocker
    1/2 tsk salt

    ge teskedsvis, typ en varje kvart, mer om det får stanna kvar.
    När han blir bättre ska han ha snäll mat, kokt fisk t.ex. Inte fullkornsvälling utan majsvälling eller risvälling.
    Lider med er, vet hur det känns...
    Kram
  8. 4
    Recept på vätskeersättning, om det skulle behövas. Fick det från VC idag eftersom sonen kräkts.

    1 liter kokt vatten
    7 tsk strösocker
    1/2 tsk salt

    ge teskedsvis, typ en varje kvart, mer om det får stanna kvar.
    När han blir bättre ska han ha snäll mat, kokt fisk t.ex. Inte fullkornsvälling utan majsvälling eller risvälling.
    Lider med er, vet hur det känns...
    Kram
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    Råd från ruskigt erfaren ;-/

    Gustav drar alltid på sig magsjuka och vi har varit x antal ggr på akuten...

    Mina råd är:
    Så länge han kräks, ge INGEN MAT! Endast vätska och då vätske ersättning (den man köper är absolut bäst, den gjord på rismjöl är bäst när bara diarréer kvarstår). En tesked var femte minut. Man kan ha i en gnutta äppeljuice för smakens skull.

    När han har behållit all vätska i 8 timmar kan du ge lite rårivet GRÖNT äpple. Annat du kan prova med (i väldigt liten skala) är rostat, vitt bröd m lite smör, mosad,kokt potatis m lite smör. Undvik mjölkprodukter och annat starkt (syrliga drycker t.ex.).

    Om det går bra (vänta i flera timmar), prova lite banan, kokt fisk (vi avslutar alltid magsjuka med smarrig fiskgryta med kokt torsk, potatis, persilja och kokta morötter). Kyckling utan skinn är också snällt.

    Observera att magen kan vara i olag i 2-3 veckor efter en magsjuka. Gustav hade en gång sprutdiarré i en månad(!). Dock behöver man inte vara fullt lika försiktig när de har slutat kräkas. Fortsätt gärna med vätska ersättningen, när de inte kräks längre får de dricka den själv i mugg.

    Om du är osäker på om han kissar, vira lite toapapper runt snoppen i blöjan, du märker då om papperet är fuktigt. Det räcker att det kommer ett par droppar så är det ingen fara. Om ett barn är uttorkat märks det, barnet blir slött och hängigt, till slut ej kontaktbart.

    Fråga igen om du undrar ngt!
    Lycka till!
  10. 5
    Råd från ruskigt erfaren ;-/ Gustav drar alltid på sig magsjuka och vi har varit x antal ggr på akuten...

    Mina råd är:
    Så länge han kräks, ge INGEN MAT! Endast vätska och då vätske ersättning (den man köper är absolut bäst, den gjord på rismjöl är bäst när bara diarréer kvarstår). En tesked var femte minut. Man kan ha i en gnutta äppeljuice för smakens skull.

    När han har behållit all vätska i 8 timmar kan du ge lite rårivet GRÖNT äpple. Annat du kan prova med (i väldigt liten skala) är rostat, vitt bröd m lite smör, mosad,kokt potatis m lite smör. Undvik mjölkprodukter och annat starkt (syrliga drycker t.ex.).

    Om det går bra (vänta i flera timmar), prova lite banan, kokt fisk (vi avslutar alltid magsjuka med smarrig fiskgryta med kokt torsk, potatis, persilja och kokta morötter). Kyckling utan skinn är också snällt.

    Observera att magen kan vara i olag i 2-3 veckor efter en magsjuka. Gustav hade en gång sprutdiarré i en månad(!). Dock behöver man inte vara fullt lika försiktig när de har slutat kräkas. Fortsätt gärna med vätska ersättningen, när de inte kräks längre får de dricka den själv i mugg.

    Om du är osäker på om han kissar, vira lite toapapper runt snoppen i blöjan, du märker då om papperet är fuktigt. Det räcker att det kommer ett par droppar så är det ingen fara. Om ett barn är uttorkat märks det, barnet blir slött och hängigt, till slut ej kontaktbart.

    Fråga igen om du undrar ngt!
    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    Ge inte vatten...

    vatten inehåller _ingenting_ , ge saft eller något annat .... kroppen måste ha lite salt och socker..

    Är han inte lös så är han inte uttorked, och även om han kräks efter att ha druckigt så får han iaf behålla lite vätska i magen...

    Hoppas ni snart bli friska.....
  12. 6
    Ge inte vatten... vatten inehåller _ingenting_ , ge saft eller något annat .... kroppen måste ha lite salt och socker..

    Är han inte lös så är han inte uttorked, och även om han kräks efter att ha druckigt så får han iaf behålla lite vätska i magen...

    Hoppas ni snart bli friska.....
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7

    Chips och coca-cola

    sa en barnläkare till mig att ge vid magsjuka. Vätska, salt, socker och fett. Har magen lugnat sig lite brukar det inte vara några problem att få dem att äta detta.
  14. 7
    Chips och coca-cola sa en barnläkare till mig att ge vid magsjuka. Vätska, salt, socker och fett. Har magen lugnat sig lite brukar det inte vara några problem att få dem att äta detta.
  15. mandelblomman
    #8

    japp superbra faktiskt

    vilken unge vill inte ha cola o några chips eller ostbågar vid en magsjuka!
    Inte vräka i sig kanske men några stycken- eller salta pinnar eller ekex kanske.
    Har fått samma råd då jag jobbade på barnavdelning av en läkare.
    Popcorn som någon skrev om är däremot lösande o mer bra vid förstoppningar!
  16. 8
    japp superbra faktiskt vilken unge vill inte ha cola o några chips eller ostbågar vid en magsjuka!
    Inte vräka i sig kanske men några stycken- eller salta pinnar eller ekex kanske.
    Har fått samma råd då jag jobbade på barnavdelning av en läkare.
    Popcorn som någon skrev om är däremot lösande o mer bra vid förstoppningar!
  17. Jessica
    #9

    Tack snälla ni!!!!

    Det verkar som om han börjar bli lite bättre!!!! Under gårdagen kräktes han bara 2 ggr och det var vårat fel, han fick dricka lite själv och slök då givetvis drickan. Men det kom inte upp på en gång utan det tog någon timma. Idag (peppar peppar) så har han inte kräkts. Det har nu gått 13 timmar sen sist och förhoppningvis ger det väl sig nu. Han har fått saft och utspädd äppledricka, lite nyponsoppa (typ 0,5 dl), lite vitt bröd med smör. Han har kissat ordentligt så den oron om uttorkning har släppt nu, men han är lite medtagen men det klart han har ju inte ätit någonting direkt. Han har dessutom fått lite feber nu, inte mycket utan det var 38,3 när jag kollade för en stund sen. Nu är bara frågan... vad skall man börja ge honom att äta?? Jag vet inte riktigt vad jag vågar att ge honom, ni gav mig bra tips men jag blir lite osäker på vad jag skall börja med... ( han är första barnet och har aldrig haft magsjuka förr) Hans pappa har också blivit sjuk så Wictors tvåårskalas hänger lite löst =0( Men men.. vad skall man göra?? Tack iallafall för all hjälp!!! =0)
  18. 9
    Tack snälla ni!!!! Det verkar som om han börjar bli lite bättre!!!! Under gårdagen kräktes han bara 2 ggr och det var vårat fel, han fick dricka lite själv och slök då givetvis drickan. Men det kom inte upp på en gång utan det tog någon timma. Idag (peppar peppar) så har han inte kräkts. Det har nu gått 13 timmar sen sist och förhoppningvis ger det väl sig nu. Han har fått saft och utspädd äppledricka, lite nyponsoppa (typ 0,5 dl), lite vitt bröd med smör. Han har kissat ordentligt så den oron om uttorkning har släppt nu, men han är lite medtagen men det klart han har ju inte ätit någonting direkt. Han har dessutom fått lite feber nu, inte mycket utan det var 38,3 när jag kollade för en stund sen. Nu är bara frågan... vad skall man börja ge honom att äta?? Jag vet inte riktigt vad jag vågar att ge honom, ni gav mig bra tips men jag blir lite osäker på vad jag skall börja med... ( han är första barnet och har aldrig haft magsjuka förr) Hans pappa har också blivit sjuk så Wictors tvåårskalas hänger lite löst =0( Men men.. vad skall man göra?? Tack iallafall för all hjälp!!! =0)
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #10

    Vad bra! Börja med

    Jag skulle börja med ett grönt, rårivet äpple (det rådet ger de flesta inom sjukvården.
  20. 10
    Vad bra! Börja med Jag skulle börja med ett grönt, rårivet äpple (det rådet ger de flesta inom sjukvården.
  21. Jessica
    #11

    provat...

    Jag provade det men han ville inte ha rivet äpple.. Jag hade ställt fram en liten vit brödskiva med lite smör på, ville han inte ha det heller men när jag gick där ifrån så åt han upp den!!!! Han har även fått ett litet salt kex, funkade också. Han har inte kräkts idag överhuvudtaget men nu har febern tagit lite överhand, men han får i sig vätska och lite annat smått så det skall nog gå bra!!!!
  22. 11
    provat... Jag provade det men han ville inte ha rivet äpple.. Jag hade ställt fram en liten vit brödskiva med lite smör på, ville han inte ha det heller men när jag gick där ifrån så åt han upp den!!!! Han har även fått ett litet salt kex, funkade också. Han har inte kräkts idag överhuvudtaget men nu har febern tagit lite överhand, men han får i sig vätska och lite annat smått så det skall nog gå bra!!!!
  23. mandelblomman
    #12

    kanske kan du börja ge lite

    kokt potatis med en smörklick i.
    Ugnsomelett fick alltid vi då vi varit magsjuka minns jag då jag var liten.
    Annars brukar man numera säga att man kan ge dem vad de är sugna på de då slutat kräkas...min mamma fasar över att mina barn äter spagetti o köttfärsås eller pannkakor då de varit sjuka!
  24. 12
    kanske kan du börja ge lite kokt potatis med en smörklick i.
    Ugnsomelett fick alltid vi då vi varit magsjuka minns jag då jag var liten.
    Annars brukar man numera säga att man kan ge dem vad de är sugna på de då slutat kräkas...min mamma fasar över att mina barn äter spagetti o köttfärsås eller pannkakor då de varit sjuka!
  25. Jessica
    #13

    oj då...

    vad lustigt! När jag pratade med sjukvården idag så skulle jag vara VÄLDIGT försiktig! Jaja i vilket fall så har han nu ätit smörgåsrån och några skedar med Örtagårdsgryta (hade en barnmatsburk stående) och det har gått jättebra!!!! Nu är frågan.... Vågar jag ge honom en skvätt majsvälling till kvällen???? Han har velat ha välling innan idag men jag har inte vågat ge honom det, men jag har majsvälling hemma och det skall väl vara bättre i nuläget antar jag, men vågar jag???
  26. 13
    oj då... vad lustigt! När jag pratade med sjukvården idag så skulle jag vara VÄLDIGT försiktig! Jaja i vilket fall så har han nu ätit smörgåsrån och några skedar med Örtagårdsgryta (hade en barnmatsburk stående) och det har gått jättebra!!!! Nu är frågan.... Vågar jag ge honom en skvätt majsvälling till kvällen???? Han har velat ha välling innan idag men jag har inte vågat ge honom det, men jag har majsvälling hemma och det skall väl vara bättre i nuläget antar jag, men vågar jag???
  27. - Miko -
    #14

    Det tipset fick vi av klinik-

    chefen på barn när dottern (och jag iofs) hade en sjuhevletes magsjuka (5 resp. 7 dagar med kaskader och samma i andra änden).
    Vanliga potatischips helst (så de inte är täckta med gräddfil, brukar inte vara bra med laktos när man har maginfluensa).
    Det tipset gav han för att hon började bli urlakad men spydde upp vätsekersättningen för att den är så äcklig (och det är den).
  28. 14
    Det tipset fick vi av klinik- chefen på barn när dottern (och jag iofs) hade en sjuhevletes magsjuka (5 resp. 7 dagar med kaskader och samma i andra änden).
    Vanliga potatischips helst (så de inte är täckta med gräddfil, brukar inte vara bra med laktos när man har maginfluensa).
    Det tipset gav han för att hon började bli urlakad men spydde upp vätsekersättningen för att den är så äcklig (och det är den).
  29. mandelblomman
    #15

    efter en riktigt jobbig magsjuka

    som hållt i ett tag o varit riktigt jobbig kan man vara lite försiktig i början, men annars är de allmänna råden faktiskt att man kan ge barn vad de nu vill ha att äta då de slutat kräkas.
    Kan tänka mig att ssk som gått den gamla skolan och som inte heller jobbar på barnkliniken kanske ger de råden.
    Inte heller råden om chips o cola *s*
  30. 15
    efter en riktigt jobbig magsjuka som hållt i ett tag o varit riktigt jobbig kan man vara lite försiktig i början, men annars är de allmänna råden faktiskt att man kan ge barn vad de nu vill ha att äta då de slutat kräkas.
    Kan tänka mig att ssk som gått den gamla skolan och som inte heller jobbar på barnkliniken kanske ger de råden.
    Inte heller råden om chips o cola *s*
  31. Jessica
    #16

    Nu har han diarré i stället!!!!!!

    Nu så är han på benen hyfsat igen! Men det kommer bakvägen nu i stället. Han vill inte ha varken rivet äpple eller blåbärssoppa. Vad finns det mer som stoppar som man kan ge honom?? Han vill ju äta, är det verkligen bra med chips?? I våras så hade han diarré i 3 veckor men då har jag för mig att vi i princip skulle ge han mat som vanligt( men inte stekt eller friterat), men använda majsvälling och försöka få han att äta morotspuré och rivet äpple (vilket inte funkade eftersom han inte ville ha det)
    En sak är iallafall säker!!!!! Jag kommer ALDRIG gnälla nån mer gång över att det är jobbigt när han har förkylning och feber!!!!!!!!!! =0)
  32. 16
    Nu har han diarré i stället!!!!!! Nu så är han på benen hyfsat igen! Men det kommer bakvägen nu i stället. Han vill inte ha varken rivet äpple eller blåbärssoppa. Vad finns det mer som stoppar som man kan ge honom?? Han vill ju äta, är det verkligen bra med chips?? I våras så hade han diarré i 3 veckor men då har jag för mig att vi i princip skulle ge han mat som vanligt( men inte stekt eller friterat), men använda majsvälling och försöka få han att äta morotspuré och rivet äpple (vilket inte funkade eftersom han inte ville ha det)
    En sak är iallafall säker!!!!! Jag kommer ALDRIG gnälla nån mer gång över att det är jobbigt när han har förkylning och feber!!!!!!!!!! =0)
  33. mandelblomman
    #17

    undvik mjölk

    ett tag.
    Morotssoppa (som man gör på barnmatsburkarna) är stoppande, kanske kan du muta honom att i alla fall äta en sked eller två.
    Kanske värt att prova någon \"bakterieprodukt\" också, Proviva har flera soppor med snälla bakterier i.
    Annars skulle jag nog ge han att äta vad han vill ha (nästan )

    ps/Chips i sig är inte stoppande, utan det är mer i stället för äcklig vätskeersättning i hop med cola för att få i sig saltet.
  34. 17
    undvik mjölk ett tag.
    Morotssoppa (som man gör på barnmatsburkarna) är stoppande, kanske kan du muta honom att i alla fall äta en sked eller två.
    Kanske värt att prova någon \"bakterieprodukt\" också, Proviva har flera soppor med snälla bakterier i.
    Annars skulle jag nog ge han att äta vad han vill ha (nästan )

    ps/Chips i sig är inte stoppande, utan det är mer i stället för äcklig vätskeersättning i hop med cola för att få i sig saltet.
  35. Medlem sedan
    Apr 2003
    #18

    JAG VET!

    Åh jag vet precis hur det är.
    Gustav hade som sagt diarré hur länge sm helst sist, det bara rann.
    Men jag kom till slut till en jättebra barnläkare som tipsade om vätske ersättningen gjord på rismjöl.
    Gustav blev mkt bättre direkt! den smakar annorlunda än den andra, ge den med ganska mkt äppeljuice så att han får i sig den. Gör säkert susen!

    Vi var lite för försiktiga med matintaget då, så till slut blev Gustav lite matt. Läkaren sa att man inte behöver vara fullt så försiktig, ge honom det han vill ha. Det är ju viktigt att de får tillbaka aptiten och att de inte tappar orken.
    Jag lovar, det går över, fast man inte tror det!
    Hang in there!
  36. 18
    JAG VET! Åh jag vet precis hur det är.
    Gustav hade som sagt diarré hur länge sm helst sist, det bara rann.
    Men jag kom till slut till en jättebra barnläkare som tipsade om vätske ersättningen gjord på rismjöl.
    Gustav blev mkt bättre direkt! den smakar annorlunda än den andra, ge den med ganska mkt äppeljuice så att han får i sig den. Gör säkert susen!

    Vi var lite för försiktiga med matintaget då, så till slut blev Gustav lite matt. Läkaren sa att man inte behöver vara fullt så försiktig, ge honom det han vill ha. Det är ju viktigt att de får tillbaka aptiten och att de inte tappar orken.
    Jag lovar, det går över, fast man inte tror det!
    Hang in there!
  37. Jessica
    #19

    Hrm..

    Han dricker som tusan och äter lite grann, det rinner inte rätt igenom heller. Han är mycket bättre så jag tror inte vätskeersättning är vad han behöver...ahh jag vet inte.. jag väntar och ser.. Just nu så sjunger han för fulla muggar!!!! =0)
  38. 19
    Hrm.. Han dricker som tusan och äter lite grann, det rinner inte rätt igenom heller. Han är mycket bättre så jag tror inte vätskeersättning är vad han behöver...ahh jag vet inte.. jag väntar och ser.. Just nu så sjunger han för fulla muggar!!!! =0)

Liknande trådar

  1. Vad är magsjuka och vad är inte magsjuka
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 06:00
  2. Magsjuka
    By Tweety2012 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 20:19
  3. Magsjuka
    By Anki A in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 10:19
  4. Magsjuka
    By Stina27 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 08:55
  5. Förkylning, magsjuka, dop, magsjuka
    By Jenny m Pontus in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 20:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar