Tjejer me fler barn!! en fråga...
_0401 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Tjejer me fler barn!! en fråga...

    Jag funderar så på vagn, när man har en son som kommer va 2år o 5 månader när nästa kommer...
    bör jag köpa en syskonvagn... eller ska jag köpa en vanlig vagn me ståbräda...

    Vi köpte begagnad vagn sist...o vill satsa på en ny denna gång... (tjata mig till det... -alla andra har =])


    hur har ni gjort???
  2. 1
    Tjejer me fler barn!! en fråga... Jag funderar så på vagn, när man har en son som kommer va 2år o 5 månader när nästa kommer...
    bör jag köpa en syskonvagn... eller ska jag köpa en vanlig vagn me ståbräda...

    Vi köpte begagnad vagn sist...o vill satsa på en ny denna gång... (tjata mig till det... -alla andra har =])


    hur har ni gjort???
  3. Fia med E+L och Lillbuff
    #2

    Ingen aning!

    Jag är ju i samma sits fast Linnéa kommer vara aningens yngre när syskonet gör entré. Jag vill verkligen inte ha syskonvagn eftersom det i mitt tycke inte finns några bra. Linnéa sover middag fortfarande och eftersom jag gärna är ute och ränner skulle jag känna mig väldigt låst´utan en också. Linnéa skulle med största sannolikhet gilla ståbradan men jag avskyr dessa tingestar eftersom jag inte kan gå bakom vagnen då och föredrar tom syskonvagn före ståbrädan. Jag har således bestämt mig för syskonvagn men jag som är vagngalen i vanliga fall kommer förmodligen dra ut på det in i det längsta och köpa en begagnad. Har dock ett krav på att det ska vaara hårdlift i vagnen eftersom jag inte gillar mjukliftar. De stora barnen kan trycka ner bebisen rätt ordenltigt utan stadiga kanter. Då återstår bara att hitta en hårdlift som passar i syskonvagn. Det verkara vara en ekvation som är näst intill omöjlig:-( Några förslag?
    När Linnéa föddes var storasyster tre år och vi ansåg oss inte behöva ngn syskonvagn. Oj vad vi bedrog oss! Hon(och jag) gillade inte ståbrädan och vi hade tre km enkel väg till dagis utan bil så vi skaffade en då. Den blev väldigt välanvänd kan jag säga men jag gillade den aldrig tyvärr ändå. Det var en twinette. Den här gången är kraven en vändbar eftersom Linnéa och jag tecknar rätt mkt med varandra och hon inte hör ett skvatt om hon är frånvänd. Det är inte viktigt tycker jag att kunna prata med varandra!
    Kram till dig och hur tänker du göra själv? Någr idéer?
  4. 2
    Ingen aning! Jag är ju i samma sits fast Linnéa kommer vara aningens yngre när syskonet gör entré. Jag vill verkligen inte ha syskonvagn eftersom det i mitt tycke inte finns några bra. Linnéa sover middag fortfarande och eftersom jag gärna är ute och ränner skulle jag känna mig väldigt låst´utan en också. Linnéa skulle med största sannolikhet gilla ståbradan men jag avskyr dessa tingestar eftersom jag inte kan gå bakom vagnen då och föredrar tom syskonvagn före ståbrädan. Jag har således bestämt mig för syskonvagn men jag som är vagngalen i vanliga fall kommer förmodligen dra ut på det in i det längsta och köpa en begagnad. Har dock ett krav på att det ska vaara hårdlift i vagnen eftersom jag inte gillar mjukliftar. De stora barnen kan trycka ner bebisen rätt ordenltigt utan stadiga kanter. Då återstår bara att hitta en hårdlift som passar i syskonvagn. Det verkara vara en ekvation som är näst intill omöjlig:-( Några förslag?
    När Linnéa föddes var storasyster tre år och vi ansåg oss inte behöva ngn syskonvagn. Oj vad vi bedrog oss! Hon(och jag) gillade inte ståbrädan och vi hade tre km enkel väg till dagis utan bil så vi skaffade en då. Den blev väldigt välanvänd kan jag säga men jag gillade den aldrig tyvärr ändå. Det var en twinette. Den här gången är kraven en vändbar eftersom Linnéa och jag tecknar rätt mkt med varandra och hon inte hör ett skvatt om hon är frånvänd. Det är inte viktigt tycker jag att kunna prata med varandra!
    Kram till dig och hur tänker du göra själv? Någr idéer?
  5. Gabrielle
    #3

    Bär bebisen..

    i sjal den första tiden. Efter ett tag lär du märka hur länge du och bebisen tycker att bärandet funkar. En del bär barnet bara de första månaderna andra mer eller mindre till sulky-eller gå själv åldern.

    HUr som helst så köper det dig tid. Kanske är det inte längre aktuellt för Casper att åka vagn när bebisen börjar åka. Då har du investerat 500:- i en sjal och sparat några tusen på en syskonvagn.

    För att inte tala om hur mysigt det är att \"sjala\" sin bebis. Jag började på allvar att bära Victoria då hon var 3 månader, då köpte jag första sjalen. Innan det drog jag för det mesta vagnen samtidigt som jag bar henne innaför jackan med ena armen.

    Babybjörn funkade aldrig för oss och Victoria har haft stort närhetsbehov.

    Du kan ju testa med en docka och se hur det skulle kännas att bära.

    Lycka till.
  6. 3
    Bär bebisen.. i sjal den första tiden. Efter ett tag lär du märka hur länge du och bebisen tycker att bärandet funkar. En del bär barnet bara de första månaderna andra mer eller mindre till sulky-eller gå själv åldern.

    HUr som helst så köper det dig tid. Kanske är det inte längre aktuellt för Casper att åka vagn när bebisen börjar åka. Då har du investerat 500:- i en sjal och sparat några tusen på en syskonvagn.

    För att inte tala om hur mysigt det är att \"sjala\" sin bebis. Jag började på allvar att bära Victoria då hon var 3 månader, då köpte jag första sjalen. Innan det drog jag för det mesta vagnen samtidigt som jag bar henne innaför jackan med ena armen.

    Babybjörn funkade aldrig för oss och Victoria har haft stort närhetsbehov.

    Du kan ju testa med en docka och se hur det skulle kännas att bära.

    Lycka till.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    svårt....

    jag kommer ha så nära till dagis att det vore väldigt praktiskt att ha en vagn o knalla dit med Casper i.... o han sover ju bra middag i vagnen om man är iväg nånstans... så det kanske skulle va bra med en syskonvagn. Men samtidigt verkar det så förb... klumpiga o otympliga att ha o göra med, i bil.. o så.

    Jättesvårt. Casper är ju inte den som går efter en i affären utan ränner iväg nånstans, då är det bra o ha en vagn som han sitter still i...

    lift känns okej vilket som, eftersom vi kommer ha trappor är det iallafall bra o ha en sådan som man lätt lyfter med sig upp om liten sover...

    Man skulle vilja testa en ståbräda innan man bestämmer sig för att köpa en.

    Nä, skitsvårt är det. tur att det är lite tid kvar !!!! =]

    kjam
  8. 4
    svårt.... jag kommer ha så nära till dagis att det vore väldigt praktiskt att ha en vagn o knalla dit med Casper i.... o han sover ju bra middag i vagnen om man är iväg nånstans... så det kanske skulle va bra med en syskonvagn. Men samtidigt verkar det så förb... klumpiga o otympliga att ha o göra med, i bil.. o så.

    Jättesvårt. Casper är ju inte den som går efter en i affären utan ränner iväg nånstans, då är det bra o ha en vagn som han sitter still i...

    lift känns okej vilket som, eftersom vi kommer ha trappor är det iallafall bra o ha en sådan som man lätt lyfter med sig upp om liten sover...

    Man skulle vilja testa en ståbräda innan man bestämmer sig för att köpa en.

    Nä, skitsvårt är det. tur att det är lite tid kvar !!!! =]

    kjam
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Jag hade

    väntat och sett tiden an.
    Sett vilket behov som finns.

    En syskonvagn var guld värd för mig med 16 månader mellan barnen, och även nu är det tur jag har syskonsulkyn när jag hämtar på dagis och båda är trötta och inte orkar gå.

    Men behovet skiljer så himla mkt i olika familjer...
  10. 5
    Jag hade väntat och sett tiden an.
    Sett vilket behov som finns.

    En syskonvagn var guld värd för mig med 16 månader mellan barnen, och även nu är det tur jag har syskonsulkyn när jag hämtar på dagis och båda är trötta och inte orkar gå.

    Men behovet skiljer så himla mkt i olika familjer...
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Ja..

    ...ja gtror inte att jag klarar en sjal... fråga mig inte varför, jag är nog för fumlig för o få ihop det =]
    Men har faktiskt funderat på en baby björn sele...jag testade på Casper när han var liten o det funkade bra, men då var han för stor för att man skulle skaffa en... kanske blir aktuellt nu. Vi får se.

    Tack för tipset!
  12. 6
    Ja.. ...ja gtror inte att jag klarar en sjal... fråga mig inte varför, jag är nog för fumlig för o få ihop det =]
    Men har faktiskt funderat på en baby björn sele...jag testade på Casper när han var liten o det funkade bra, men då var han för stor för att man skulle skaffa en... kanske blir aktuellt nu. Vi får se.

    Tack för tipset!
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Ja jag gör nog det..

    .... en stor fundering som jag får klura lite på. Det verkar ju praktiskt med vad man än väljer liksom.

    Tack för tipset iallafall!

    kjam
  14. 7
    Ja jag gör nog det.. .... en stor fundering som jag får klura lite på. Det verkar ju praktiskt med vad man än väljer liksom.

    Tack för tipset iallafall!

    kjam
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Sjal!

    Det skulle jag haft i alla fall. Jag har provat de flesta varianter :O). Syskonvagn är ganska bökigt att ta sig fram med, ståbräda = svårt att köra, man slår fötterna i brädan... När de är 2 1/2 vill de inte åka så mycket, så vida ni inte går långa sträckor varje dag. Skulle jag få en till skulle jag absolut köpa en sjal!
  16. 8
    Sjal! Det skulle jag haft i alla fall. Jag har provat de flesta varianter :O). Syskonvagn är ganska bökigt att ta sig fram med, ståbräda = svårt att köra, man slår fötterna i brädan... När de är 2 1/2 vill de inte åka så mycket, så vida ni inte går långa sträckor varje dag. Skulle jag få en till skulle jag absolut köpa en sjal!
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Ändrar mitt nick...

    Mitt gamla får ju inte plats längre...
  18. 9
    Ändrar mitt nick... Mitt gamla får ju inte plats längre...
  19. Gabrielle
    #10

    Äsch..

    svårt är det inte. Det är nog större chans att lyckas med sjal än sele eftersom selen dels har rätt kort livstid och många barn inte gillar att bli burna i den.
  20. 10
    Äsch.. svårt är det inte. Det är nog större chans att lyckas med sjal än sele eftersom selen dels har rätt kort livstid och många barn inte gillar att bli burna i den.
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11

    Om du

    ska köpa syskonvagn så måste jag bara tipsa om Urban Jungle från One Tree Hill.
    Bättre vagn finns inte!
    Lätt, smidig och snygg :)
    Den hade vi!
  22. 11
    Om du ska köpa syskonvagn så måste jag bara tipsa om Urban Jungle från One Tree Hill.
    Bättre vagn finns inte!
    Lätt, smidig och snygg :)
    Den hade vi!
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    Ska jag genast spana in...

    Går väl o söka på nätet väl..

  24. 12
    Ska jag genast spana in... Går väl o söka på nätet väl..

  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13

    Ja blir väl oxå..

    ..billigare om inte annat. Ska försöka mig på en begagnad sele isåfall men... ska fundera ett tag till.
  26. 13
    Ja blir väl oxå.. ..billigare om inte annat. Ska försöka mig på en begagnad sele isåfall men... ska fundera ett tag till.
  27. Jost m busfröna
    #14

    Tjugotvå

    månader emellan och bara en vagn. Storasyster går gärna. Beror ju lite på hur man bor och hur man har det med bil mm.
  28. 14
    Tjugotvå månader emellan och bara en vagn. Storasyster går gärna. Beror ju lite på hur man bor och hur man har det med bil mm.
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15

    Jag har haft

    2½ och 3 år mellan mina barn och då har de stora gått själva, även längre sträckor så vi har aldrig haft en syskonvagn. Till Myra använde vi sjal mycket och nu har vi en Ergo som är jättebra.
  30. 15
    Jag har haft 2½ och 3 år mellan mina barn och då har de stora gått själva, även längre sträckor så vi har aldrig haft en syskonvagn. Till Myra använde vi sjal mycket och nu har vi en Ergo som är jättebra.
  31. wiking m Noah 2/1-04
    #16

    Samma funderingar..

    har jag haft/har, men har väl bestämt mig för att se om behovet finns. Noah tycker ju om att gå mycket men är ju inte heller han killen som snällt följer med ...å andra sidan klättrar han gärna ur vagnen oxå och inte är det bättre. De utvecklas ju väldigt mycket under denna tiden oxå vilket gör att några månader kan ändra dem. Det jag tycker är det starkaste argumentet för vår del att skaffa syskonvagn vore väl att man kan ut och gå på skogstigarna för att få lite motion..men men vi får se. Noah kommer att vara 2 år och 3 månader när syskonet kommer.
  32. 16
    Samma funderingar.. har jag haft/har, men har väl bestämt mig för att se om behovet finns. Noah tycker ju om att gå mycket men är ju inte heller han killen som snällt följer med ...å andra sidan klättrar han gärna ur vagnen oxå och inte är det bättre. De utvecklas ju väldigt mycket under denna tiden oxå vilket gör att några månader kan ändra dem. Det jag tycker är det starkaste argumentet för vår del att skaffa syskonvagn vore väl att man kan ut och gå på skogstigarna för att få lite motion..men men vi får se. Noah kommer att vara 2 år och 3 månader när syskonet kommer.
  33. Medlem sedan
    Dec 2003
    #17

    Inte mitt heller:)

    Kjamisar!
  34. 17
    Inte mitt heller:) Kjamisar!
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18

    Vaa??

    Är du också en sjalare? Coolt. Du ser man tror att man känner någon efter två år..

    :) :)
  36. 18
    Vaa?? Är du också en sjalare? Coolt. Du ser man tror att man känner någon efter två år..

    :) :)
  37. Medlem sedan
    May 2000
    #19

    vi har köpt

    en begagnad Emmaljunga twin cerox. Jakob vill gärna åka vagn och orkar inte gå speciellt långt. Sen är det ju praktiskt när man går i affärer eller promenader att ha båda på samma ställe. Sen kan ju också båda sova i vagnen. Så känner vi iaf. Har provat bärsjal till Jakob och det är mycket lättare än att bära i bärsele. Men jag skulle inte kunna ersätta vagnen helt med sjal. Tycker det är varmt och jobbigt att bära hela tiden, och man blir ju mer \"fri\" om de tex sover i vagnen. Visst är det mysigt att ha de nära sig, men ibland behöver man lite utrymme med. Så känner jag iaf.

    När vi fick Jakob var ju Felicia 3.7 år och då hade vi en ståbräda. Hon tar gärna chansen att åka vagn nu med om hon får, men det är ju inte så ofta. Vi har använt syskonvagnen några gånger när vi gått hem på kvällen och båda har då somnat i vagnen. Vi har även kvar kombivagnen som vi haft till Jakob som vi kan använda om vi bara har med ett av barnen.

    kram Zahra
  38. 19
    vi har köpt en begagnad Emmaljunga twin cerox. Jakob vill gärna åka vagn och orkar inte gå speciellt långt. Sen är det ju praktiskt när man går i affärer eller promenader att ha båda på samma ställe. Sen kan ju också båda sova i vagnen. Så känner vi iaf. Har provat bärsjal till Jakob och det är mycket lättare än att bära i bärsele. Men jag skulle inte kunna ersätta vagnen helt med sjal. Tycker det är varmt och jobbigt att bära hela tiden, och man blir ju mer \"fri\" om de tex sover i vagnen. Visst är det mysigt att ha de nära sig, men ibland behöver man lite utrymme med. Så känner jag iaf.

    När vi fick Jakob var ju Felicia 3.7 år och då hade vi en ståbräda. Hon tar gärna chansen att åka vagn nu med om hon får, men det är ju inte så ofta. Vi har använt syskonvagnen några gånger när vi gått hem på kvällen och båda har då somnat i vagnen. Vi har även kvar kombivagnen som vi haft till Jakob som vi kan använda om vi bara har med ett av barnen.

    kram Zahra
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20

    Visste du inte det??? :O)

    Har jag vetat läääänge! ;O)

    Kjam!!
  40. 20
    Visste du inte det??? :O) Har jag vetat läääänge! ;O)

    Kjam!!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Fråga till er som har fler barn
    By Elle&Flisan+mini in forum _1207 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-25, 21:09
  2. Fråga till er med fler barn!!!
    By tingla_bu in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 13:18
  3. En fråga för er som fött fler barn.
    By ninaloow in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 22:07
  4. Fråga om fler barn?
    By Anonym in forum Downs Syndrom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 10:55
  5. en fråga till er m 3 barn o fler!
    By --jimi-- in forum Många barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 17:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar