2,5 årskontroll här med :-)
_03 Sommarbarn
  1. Sessan m A-03 & L-04
    #1

    2,5 årskontroll här med :-)

    Gick igenom språket och BVC-sköterskan tog fram lite saker från en påse som Alicia skulle säga vad det var. Kan säga att hon inte ens han fråga innan Alicia sa vad som togs fram i påsen. Busenkelt det där har hon kunnat sedan länge *hihi*. Så ok-stämpel i rumpan fick hon. Nästa kontroll först vid 4 år igen, låååångt dit, men tiden går ju så fort.

    15,6 kg och 95,5 cm lång var hon. Ligger jämnt på båda kurvorna nu och en över \"normalkurvan\".

    Är också intresserade om någar fler gjort kollen och vad de vägde o så, men det räcker ju med o svara på ena så jag tjuvkikar neråt också :-)
  2. 1
    2,5 årskontroll här med :-) Gick igenom språket och BVC-sköterskan tog fram lite saker från en påse som Alicia skulle säga vad det var. Kan säga att hon inte ens han fråga innan Alicia sa vad som togs fram i påsen. Busenkelt det där har hon kunnat sedan länge *hihi*. Så ok-stämpel i rumpan fick hon. Nästa kontroll först vid 4 år igen, låååångt dit, men tiden går ju så fort.

    15,6 kg och 95,5 cm lång var hon. Ligger jämnt på båda kurvorna nu och en över \"normalkurvan\".

    Är också intresserade om någar fler gjort kollen och vad de vägde o så, men det räcker ju med o svara på ena så jag tjuvkikar neråt också :-)
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Pontus var...

    ...14,6 kg tung och ca 95cm lång på 2,5års kollen i oktober. Fast det har jag ju redan berättat för dig tidigare, men någon annan kanske är nyfiken? :-)
  4. 2
    Pontus var... ...14,6 kg tung och ca 95cm lång på 2,5års kollen i oktober. Fast det har jag ju redan berättat för dig tidigare, men någon annan kanske är nyfiken? :-)
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Rasmus lär väl inte få ok...

    på språket i alla fall *snyft*. Eftersom han knappt säger något hemma räknar jag ju inte med att han ska göra det på BVC heller. Ser faktiskt inte fram emot den här kontrollen - det känns bara tungt!
  6. 3
    Rasmus lär väl inte få ok... på språket i alla fall *snyft*. Eftersom han knappt säger något hemma räknar jag ju inte med att han ska göra det på BVC heller. Ser faktiskt inte fram emot den här kontrollen - det känns bara tungt!
  7. Carro m fyra barn
    #4

    då kan jag berätta..

    att min son \"klarade\" inte 2½ års-språktestet, han talade väldigt otydligt och jag tjatademig till en remiss till logoped redan innan han var 3 år. Gick några gånger där för att testa hur han låg till men helt plötsligt innan han fyllde 5 år släppte allt och han talar idag helt normalt för sin ålder ( är 7 år nu ). Han har en kusin som inte sa ett ord knappt innan 3 års ålder, och en dag började han bara prata och har inte varit tyst sen dess :-))

    Så lugn! Det är ingen fara om ett barn inte klarar språkscreeningen vid 2½ år :-)
  8. 4
    då kan jag berätta.. att min son \"klarade\" inte 2½ års-språktestet, han talade väldigt otydligt och jag tjatademig till en remiss till logoped redan innan han var 3 år. Gick några gånger där för att testa hur han låg till men helt plötsligt innan han fyllde 5 år släppte allt och han talar idag helt normalt för sin ålder ( är 7 år nu ). Han har en kusin som inte sa ett ord knappt innan 3 års ålder, och en dag började han bara prata och har inte varit tyst sen dess :-))

    Så lugn! Det är ingen fara om ett barn inte klarar språkscreeningen vid 2½ år :-)
  9. maddan
    #5

    carolina fick oxå ok stämplen

    och vikten var 15,3 och 90 lång
    och när hon föddes vägde hon 2895 och 46 lång
  10. 5
    carolina fick oxå ok stämplen och vikten var 15,3 och 90 lång
    och när hon föddes vägde hon 2895 och 46 lång
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Nej jag vet...

    brorsan började inte prata förrän han var 3 år så jag vet att det finns \"spelmån\". Men det börjar bli lite \"jobbigt\" när \"alla andra\" pratar, men inte Rasmus. Mycket p g a att han är så viljestark o blir rätt arg när vi inte fattar något mellan varven.
  12. 6
    Nej jag vet... brorsan började inte prata förrän han var 3 år så jag vet att det finns \"spelmån\". Men det börjar bli lite \"jobbigt\" när \"alla andra\" pratar, men inte Rasmus. Mycket p g a att han är så viljestark o blir rätt arg när vi inte fattar något mellan varven.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7

    lugn bara!

    Jag vet att det känns tufft.. min son började prata när han fyllt tre, det tog honom sommaren (han är född i juni han med) sen pratade han precis lika bra som alla andra och ibland bättre :) Personalen på dagis var helt förundrade när han började igen efter sommaren! Kan tillägga att han kunde rabbla hela alfabetet som 4-åring, började läsa som 5-åring och har läst flytande som 6-åring... Han har också alltid varit viljestark och ibland mycket krävande att vara mamma till *ler matt* men han är också fantastisk och han mognar på och det blir bättre! Skickar stödkramar och hopppas kunna förmedla en känsla av att det blir bra!
  14. 7
    lugn bara! Jag vet att det känns tufft.. min son började prata när han fyllt tre, det tog honom sommaren (han är född i juni han med) sen pratade han precis lika bra som alla andra och ibland bättre :) Personalen på dagis var helt förundrade när han började igen efter sommaren! Kan tillägga att han kunde rabbla hela alfabetet som 4-åring, började läsa som 5-åring och har läst flytande som 6-åring... Han har också alltid varit viljestark och ibland mycket krävande att vara mamma till *ler matt* men han är också fantastisk och han mognar på och det blir bättre! Skickar stödkramar och hopppas kunna förmedla en känsla av att det blir bra!
  15. Sessan m A-03 & L-04
    #8

    Kramar

    som de andra säger är dte ju ingen fara om de inte pratar ännu och får \"ok-stämpeln\" i rumpan. Barnens BVC-sköterska sa att det absolut inte gör något och det var heller inte jätte ovanligt att barn inte pratade i samma ålder. Man fick också skriva i ett litet papper och där kund eman svara om amn var orolig över språket och så. Nu vet jag ju inte om der är lika hos er. Kan däremot förstå att det är jobbigt att han inte kan säga med ord vad ahn vill, du ska se attdet snart kommer.

    Kramar vännen!
  16. 8
    Kramar som de andra säger är dte ju ingen fara om de inte pratar ännu och får \"ok-stämpeln\" i rumpan. Barnens BVC-sköterska sa att det absolut inte gör något och det var heller inte jätte ovanligt att barn inte pratade i samma ålder. Man fick också skriva i ett litet papper och där kund eman svara om amn var orolig över språket och så. Nu vet jag ju inte om der är lika hos er. Kan däremot förstå att det är jobbigt att han inte kan säga med ord vad ahn vill, du ska se attdet snart kommer.

    Kramar vännen!
  17. Hille m. Ida -03 & Elise 050702
    #9

    Ida är nästan exakt lika stor som A :-)

    Var på den kollen förra veckan och det gick jättebra med allt! Hon var 96 lång o vägde 15,5.
  18. 9
    Ida är nästan exakt lika stor som A :-) Var på den kollen förra veckan och det gick jättebra med allt! Hon var 96 lång o vägde 15,5.
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10

    Tror inte att det görs...

    Nån 2½ års kontroll här utan 3 års kontroll istället.

    Jag ska ändå dit runt hennes 2½ års dag för jag vill ha aktuella vikt och längd uppgifter. :)

    Vad tas upp ur påsen? Och görs det nåt annat?

    Härligt att allt så bra ut, precis så de ska vara. :)
  20. 10
    Tror inte att det görs... Nån 2½ års kontroll här utan 3 års kontroll istället.

    Jag ska ändå dit runt hennes 2½ års dag för jag vill ha aktuella vikt och längd uppgifter. :)

    Vad tas upp ur påsen? Och görs det nåt annat?

    Härligt att allt så bra ut, precis så de ska vara. :)
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    ingen koll...

    ... här vid 2,5 år men vikt och längd (kollat här hemma) är ca 14,7kg & 90-91 cm
  22. 11
    ingen koll... ... här vid 2,5 år men vikt och längd (kollat här hemma) är ca 14,7kg & 90-91 cm
  23. Sessan m A-03 & L-04
    #12

    Det togs upp detta:

    en mugg, ett fat, en docka, en bil, en sked. Sen minns jag inte mera om dte nu var något mera *ler*. Man fick också fylla i ett papper med ja och nej frågor om barnets tal och så kunde man fråga och prata själv om talet om man undrade över något. Kan tänka mig att det är olika från kommun till kommun också.
  24. 12
    Det togs upp detta: en mugg, ett fat, en docka, en bil, en sked. Sen minns jag inte mera om dte nu var något mera *ler*. Man fick också fylla i ett papper med ja och nej frågor om barnets tal och så kunde man fråga och prata själv om talet om man undrade över något. Kan tänka mig att det är olika från kommun till kommun också.
  25. Medlem sedan
    Apr 2002
    #13

    Aha...

    Men då har jag en liten koll iaf på vad som händer. :)
    De där ska hon klara av, skönt! :) De borde ju vara nåt liknande här.
  26. 13
    Aha... Men då har jag en liten koll iaf på vad som händer. :)
    De där ska hon klara av, skönt! :) De borde ju vara nåt liknande här.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    Min 2 åring pratar inte rent

    man hör knappt vad han säger ibland...men han pratar mycket iofs.

    Hans jämnåriga pratar betydligt bättre och med långa meningar...som om de vore ett år äldre än Viggo eller nåt.

    Nåja han är lite sen i utvecklingen med tillväxten med...och även att få tänder...då har lika lite tänder som en 1 åring ungefär.

    Kanske han ligger ett år efter i utvecklingen..min lille kille.
  28. 14
    Min 2 åring pratar inte rent man hör knappt vad han säger ibland...men han pratar mycket iofs.

    Hans jämnåriga pratar betydligt bättre och med långa meningar...som om de vore ett år äldre än Viggo eller nåt.

    Nåja han är lite sen i utvecklingen med tillväxten med...och även att få tänder...då har lika lite tänder som en 1 åring ungefär.

    Kanske han ligger ett år efter i utvecklingen..min lille kille.
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    vilken stor tjej mot min kille

    min lille Viggo piggo väger bara 12 kilo och är bara ca 85 cm lång...hälften så stor som sin jämnåriga kompis Axel...han är som en treåring både till storlek och sättet.
  30. 15
    vilken stor tjej mot min kille min lille Viggo piggo väger bara 12 kilo och är bara ca 85 cm lång...hälften så stor som sin jämnåriga kompis Axel...han är som en treåring både till storlek och sättet.

Liknande trådar

  1. 4-årskontroll.
    By -Grynet- in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 14:08
  2. 4-årskontroll
    By Femina in forum _03 Höstbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:44
  3. 1 -årskontroll!
    By Ruth1 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 11:43
  4. 5-årskontroll
    By Sanna med tjejerna in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 08:45
  5. 1½-årskontroll
    By Moa m. BellanBus in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar