Fråga om present
Adoption
  1. lili på besök
    #1

    Fråga om present

    Flåt att jag tränger mig på, men...

    Min bästa vän väntar barnbesked i mars/april och jag vill så gärna ge dem något till barnet för att uppmärksamma dem då. När utredningen var klar fick de av oss vänner boken \"När du kom till oss\" samt en mjuk filt.

    Jag skulle nu vilja ge dem en vacker korg med saker till barnet (ca 1 år förmodligen)och föräldrar, tex
    bilderbok, boll, hink och spade, prem på någon föräldratiding, något klädesplagg, ett egettillverkat mjukdjur osv, sångbok.

    Tycker ni det är en bra idé? Är det något speciellt som kan plats i korgen?

    När vår dotter föddes gav hon henne ett mycket vackert hantverk, men jag är inte lika begåvad på det planet så jag vill ge något annat.

    Tilläggas är att hon själv är rätt villrådig kring vad hon skall köpa fö rgrejer och så eftersom de inte har några barnfamiljer i umgänget utöver oss.

  2. 1
    Fråga om present Flåt att jag tränger mig på, men...

    Min bästa vän väntar barnbesked i mars/april och jag vill så gärna ge dem något till barnet för att uppmärksamma dem då. När utredningen var klar fick de av oss vänner boken \"När du kom till oss\" samt en mjuk filt.

    Jag skulle nu vilja ge dem en vacker korg med saker till barnet (ca 1 år förmodligen)och föräldrar, tex
    bilderbok, boll, hink och spade, prem på någon föräldratiding, något klädesplagg, ett egettillverkat mjukdjur osv, sångbok.

    Tycker ni det är en bra idé? Är det något speciellt som kan plats i korgen?

    När vår dotter föddes gav hon henne ett mycket vackert hantverk, men jag är inte lika begåvad på det planet så jag vill ge något annat.

    Tilläggas är att hon själv är rätt villrådig kring vad hon skall köpa fö rgrejer och så eftersom de inte har några barnfamiljer i umgänget utöver oss.

  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Jag har inte fått förmånen att bli...

    ...adoptivförälder ännu. Men jag måste säga att jag tycker att din idé lät väldigt fin! Det viktiga är ju som så ofta egentligen inte vad man ger utan att du uppmärksammar att hon nu ska bli mamma med allt vad det innebär av barnleksaker och föräldrartidningar.

    En liten tanke med föräldrartidningar bara, jag klarar inte av att läsa dem eftersom varje tidning har minst en artikel där man förutsätter att alla människor lever i ett heterosexuellt förhållande där de bara behövs att man slutar skydda sig så får man ett barn på beställning. I senaste tidningen jag läste stod det att den nya trenden var att ha tre barn?!? Men du vet ju säkert om din vännina är lika känslig som jag eller inte!
  4. 2
    Jag har inte fått förmånen att bli... ...adoptivförälder ännu. Men jag måste säga att jag tycker att din idé lät väldigt fin! Det viktiga är ju som så ofta egentligen inte vad man ger utan att du uppmärksammar att hon nu ska bli mamma med allt vad det innebär av barnleksaker och föräldrartidningar.

    En liten tanke med föräldrartidningar bara, jag klarar inte av att läsa dem eftersom varje tidning har minst en artikel där man förutsätter att alla människor lever i ett heterosexuellt förhållande där de bara behövs att man slutar skydda sig så får man ett barn på beställning. I senaste tidningen jag läste stod det att den nya trenden var att ha tre barn?!? Men du vet ju säkert om din vännina är lika känslig som jag eller inte!
  5. Helena m Y
    #3

    Bra idé!

    Personligen är jag också lite tveksam till föräldratidningar, av lite samma skäl som Bridz. Jag har inget emot dem så, men de ger mig oftast väldigt lite att läsa dem. Man får nog lätt ett annat perspektiv på både barn och föräldraskap när man fått kämpa länge för att komma dit... Mjukdjur tycker jag personligen också lite så där om. Det var min egen favvo att ge bort till barn tidigare och nu undrar jag vad jag tänkte på ;). Man har egentligen inte behov av så många mjukdjur, så det är kanske bäst att föräldrarna själva får köpa det?

    Kläder tycker jag är väldigt bra att få! Inte minst i början när man själv kände sig bra rådvill. Praktiska saker som gärna går åt i massor och som inte kostar så mycket (eftersom du ska fylla en korg med grejor menar jag:)), som bodysar, strumpbyxor och pyjamasar, kanske?

    En sång- eller ramsbok är en bra idé tycker jag! Sånt gillar jag :). Framför allt i början så är man ganska tom på roliga barnsånger. Eller kanske \"hela kittet\" med en skiva med rörelsesånger och bok till som illustrerar hur man gör? Yohannes är helt såld på \"Min lilla kråksång\"-skivan vi har. Egentligen undrar jag vad det beror på... Men eftersom jag själv var helt såld på mitt band med Bulleribjörk (samma som har gjort dem, och det är mycket samma sånger) när jag var liten så kan jag väl inte säga så mycket om det ;P.

    Själv gillar jag också upplevelsegrejor. Yohannes har fått en hel del av bl a farmor och han gillar dem massor. Saker som man kan känna, titta, trycka, lyssna, vrida, rassla, etc. på. Likaså gillar både han och jag känna-böcker och mjuka böcker som prasslar.

    Själv var jag också väldigt svag för sådana där \"Det blev en pojke!\"-kort när vi fick besked om Yohannes. De rörde mig verkligen till tårar.

    Tja, det var väl mitt personliga tyckande :). Precis som Bridtz tycker jag annars att det viktigaste är egentligen inte _vad_ ni ger utan att ni uppmärksammar dem. Det värmer!
  6. 3
    Bra idé! Personligen är jag också lite tveksam till föräldratidningar, av lite samma skäl som Bridz. Jag har inget emot dem så, men de ger mig oftast väldigt lite att läsa dem. Man får nog lätt ett annat perspektiv på både barn och föräldraskap när man fått kämpa länge för att komma dit... Mjukdjur tycker jag personligen också lite så där om. Det var min egen favvo att ge bort till barn tidigare och nu undrar jag vad jag tänkte på ;). Man har egentligen inte behov av så många mjukdjur, så det är kanske bäst att föräldrarna själva får köpa det?

    Kläder tycker jag är väldigt bra att få! Inte minst i början när man själv kände sig bra rådvill. Praktiska saker som gärna går åt i massor och som inte kostar så mycket (eftersom du ska fylla en korg med grejor menar jag:)), som bodysar, strumpbyxor och pyjamasar, kanske?

    En sång- eller ramsbok är en bra idé tycker jag! Sånt gillar jag :). Framför allt i början så är man ganska tom på roliga barnsånger. Eller kanske \"hela kittet\" med en skiva med rörelsesånger och bok till som illustrerar hur man gör? Yohannes är helt såld på \"Min lilla kråksång\"-skivan vi har. Egentligen undrar jag vad det beror på... Men eftersom jag själv var helt såld på mitt band med Bulleribjörk (samma som har gjort dem, och det är mycket samma sånger) när jag var liten så kan jag väl inte säga så mycket om det ;P.

    Själv gillar jag också upplevelsegrejor. Yohannes har fått en hel del av bl a farmor och han gillar dem massor. Saker som man kan känna, titta, trycka, lyssna, vrida, rassla, etc. på. Likaså gillar både han och jag känna-böcker och mjuka böcker som prasslar.

    Själv var jag också väldigt svag för sådana där \"Det blev en pojke!\"-kort när vi fick besked om Yohannes. De rörde mig verkligen till tårar.

    Tja, det var väl mitt personliga tyckande :). Precis som Bridtz tycker jag annars att det viktigaste är egentligen inte _vad_ ni ger utan att ni uppmärksammar dem. Det värmer!
  7. lili på besök
    #4

    Tackför svar, håller nog med

    om föräldratidningar egentligen och förelog det nog mest för att jag själv gillar att få nåt att läsa varje månad. Jag irritera mig också på att de förutsätter att alla är lika och problemfria. Själv har jag graviditeter med komplikationer och tar mig nätt och jämt igenom dem med hälsna i behåll. Men enligt tidningarna så är allt i stort sett bara ett rosa fluff under graviditeten. Och nu kom vi lite utanför ämnet.. :-)

    Jag tar nog bort den idén.
  8. 4
    Tackför svar, håller nog med om föräldratidningar egentligen och förelog det nog mest för att jag själv gillar att få nåt att läsa varje månad. Jag irritera mig också på att de förutsätter att alla är lika och problemfria. Själv har jag graviditeter med komplikationer och tar mig nätt och jämt igenom dem med hälsna i behåll. Men enligt tidningarna så är allt i stort sett bara ett rosa fluff under graviditeten. Och nu kom vi lite utanför ämnet.. :-)

    Jag tar nog bort den idén.
  9. lili på besök
    #5

    Tack, vilka bra idéer

    Du har rätt om mjukdjur - jag är också emot dem som gåvor, men å andra sidan har dottern fått några mycket speciellt utvalda som hon släpar omkring som \"snuttar\" år efter år. Så det behöver ju inte vara av ondo helt...

    Upplevelseleksaker var en bra idé, det hade jag glömt bort. Kläder och grattiskortet var en bra idé också.

    Tack för att du tog dig tid att svara.
  10. 5
    Tack, vilka bra idéer Du har rätt om mjukdjur - jag är också emot dem som gåvor, men å andra sidan har dottern fått några mycket speciellt utvalda som hon släpar omkring som \"snuttar\" år efter år. Så det behöver ju inte vara av ondo helt...

    Upplevelseleksaker var en bra idé, det hade jag glömt bort. Kläder och grattiskortet var en bra idé också.

    Tack för att du tog dig tid att svara.
  11. Medlem sedan
    Nov 2005
    #6

    Fin idé

    Själv gillar jag föräldratidningar, även om många reportage är fjantinga. Och varför är tidningarna bara för mammorna??? Jaja, jag roas av att läsa dem i varje fall...

    Jag är faktiskt fortfarande så GLAD över att så många kom ihåg oss när vi först fick barnbesked, och sen när vi kommit hem. Vi fick blommor och paket, ja, vi får faktiskt fortfarande indimpandes paket ibland och det är så UNDERBART!

    Så, jag hade nog inga tips att komma med, mer än att jag är övertygad om att vad du än ger så kommer det att uppskattas något oerhört!
  12. 6
    Fin idé Själv gillar jag föräldratidningar, även om många reportage är fjantinga. Och varför är tidningarna bara för mammorna??? Jaja, jag roas av att läsa dem i varje fall...

    Jag är faktiskt fortfarande så GLAD över att så många kom ihåg oss när vi först fick barnbesked, och sen när vi kommit hem. Vi fick blommor och paket, ja, vi får faktiskt fortfarande indimpandes paket ibland och det är så UNDERBART!

    Så, jag hade nog inga tips att komma med, mer än att jag är övertygad om att vad du än ger så kommer det att uppskattas något oerhört!

Liknande trådar

  1. Jo... en dop-present fråga igen
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 17:29
  2. Present fråga!
    By anonymt namn in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 11:32
  3. Ang min present fråga
    By sandra & co in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 00:21
  4. Present fråga kalas...
    By nois in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 23:44
  5. Present fråga...
    By Pehtra m Jesper & Julia in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 14:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar