Kromosomer
Svårt att bli gravid
  1. Jojjo
    #1

    Kromosomer

    Hej på er!
    Undrar en sak om kromosomer, fick idag höra att min kusin har något fel med sina kromosomer som gör att hon lättare drabbas av missfall. Nån här som vet mer om det och kan berätta?
    Kram
  2. 1
    Kromosomer Hej på er!
    Undrar en sak om kromosomer, fick idag höra att min kusin har något fel med sina kromosomer som gör att hon lättare drabbas av missfall. Nån här som vet mer om det och kan berätta?
    Kram
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Har läst om sådant i skolan...

    ...men har egentligen ingen egen erfarenhet.

    Förmodligen har det skett en mutation i det ena paret i en av din kusins kromosomer.
    Människan har ju 47 kromosompar och vid befruktning så får man en del av varje par från mammamn och en del från pappan. Det är slumpen som avgör vilken del som går över till den nya individen. Eftersom en av din kusins kromosomer är skadad är det 50% chans att den skadade halvan överförs till den nya individen och när så sker så blir det missfall när den hela delen överförs däremot så blir det ett friskt barn som dessutom inte ärver mammans kromosomskada.

    Att din kusin inte har några problem med att leva med en skadad kromosom är för att båda delarna i ett par fungerar, men här har vi det där med dominanta och reccisiva anlag, det är alltså bara en av varje gen som uttrycks även om man har två upplagor av varje. Och om det inte finns några skadade anlag på den \"hela\" kromosomen går det att leva med bara en, problemen kommer inte förrän man försöker skaffa barn. Dessutom kan det vara så att din kusin har de trasiga delarna kvar och de fungerar hos henne, men de sitter på fel plats så att vid befruktning så kommer de på fel ställe och fungerar inte på barnet.

    Hoppas att min förklaring inte var för krånglig, eller för enkel för den delen. Du kanske visste allt det här och ville ha något helt annat? Och i så fall hopppas jaf att du inte tar illa upp!
  4. 2
    Har läst om sådant i skolan... ...men har egentligen ingen egen erfarenhet.

    Förmodligen har det skett en mutation i det ena paret i en av din kusins kromosomer.
    Människan har ju 47 kromosompar och vid befruktning så får man en del av varje par från mammamn och en del från pappan. Det är slumpen som avgör vilken del som går över till den nya individen. Eftersom en av din kusins kromosomer är skadad är det 50% chans att den skadade halvan överförs till den nya individen och när så sker så blir det missfall när den hela delen överförs däremot så blir det ett friskt barn som dessutom inte ärver mammans kromosomskada.

    Att din kusin inte har några problem med att leva med en skadad kromosom är för att båda delarna i ett par fungerar, men här har vi det där med dominanta och reccisiva anlag, det är alltså bara en av varje gen som uttrycks även om man har två upplagor av varje. Och om det inte finns några skadade anlag på den \"hela\" kromosomen går det att leva med bara en, problemen kommer inte förrän man försöker skaffa barn. Dessutom kan det vara så att din kusin har de trasiga delarna kvar och de fungerar hos henne, men de sitter på fel plats så att vid befruktning så kommer de på fel ställe och fungerar inte på barnet.

    Hoppas att min förklaring inte var för krånglig, eller för enkel för den delen. Du kanske visste allt det här och ville ha något helt annat? Och i så fall hopppas jaf att du inte tar illa upp!
  5. Jojjo
    #3

    Tack!!

    wow vilken bra förklaring!! Det var precis den förklaringe jag letade efter!! Googlade som en galning förut men hittade inget bra.

    Tack så jättemycket!!!

    Kommer med en liten fråga till då i farten.... min kusins kromosomfel, kan det vara nåt som går i släkten, jag menar, är det nåt jag kan ha oxå? Eller är det slumpen?? Om du vet...

    Kram!!!
  6. 3
    Tack!! wow vilken bra förklaring!! Det var precis den förklaringe jag letade efter!! Googlade som en galning förut men hittade inget bra.

    Tack så jättemycket!!!

    Kommer med en liten fråga till då i farten.... min kusins kromosomfel, kan det vara nåt som går i släkten, jag menar, är det nåt jag kan ha oxå? Eller är det slumpen?? Om du vet...

    Kram!!!
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Observera att jag bara gissar nu!

    Det kan förhålla sig på andra sätt också, och min förklaring var ju den förenklade versionen. Men om det är som jag tror så borde skadan inte kunna gå i arv.

    Eftersom du skriver att det blir missfall så borde inte den skadade halvan kunna ärvas vidare, det blir ju missfall när den är inblandad, och således borde den sållas bort.

    Men som sagt, min förklaring var förenklad. Så jag tycker att du om du är orolig ska ta reda på exakt vilken skada hon har och sedan gå till en läkare och undersöka om du har samma skada. Det görs lätt genom ett blodprov. Och du för att du ska kunna ha skadan har antingen din mamma eller pappa (den som är släkt med kusinen) den också, så i så fall kan det ju inte vara omöjligt att få barn i alla fall!

    Lycka till!
  8. 4
    Observera att jag bara gissar nu! Det kan förhålla sig på andra sätt också, och min förklaring var ju den förenklade versionen. Men om det är som jag tror så borde skadan inte kunna gå i arv.

    Eftersom du skriver att det blir missfall så borde inte den skadade halvan kunna ärvas vidare, det blir ju missfall när den är inblandad, och således borde den sållas bort.

    Men som sagt, min förklaring var förenklad. Så jag tycker att du om du är orolig ska ta reda på exakt vilken skada hon har och sedan gå till en läkare och undersöka om du har samma skada. Det görs lätt genom ett blodprov. Och du för att du ska kunna ha skadan har antingen din mamma eller pappa (den som är släkt med kusinen) den också, så i så fall kan det ju inte vara omöjligt att få barn i alla fall!

    Lycka till!
  9. Jojjo
    #5

    Ok!

    tack för svaret!
    Avvaktar nog lite med att kolla vad som är fel hos kusinen, men bra att veta om jag skulle behöva utredas vidare längre fram!

    Ha en bra dag!
    Kram Jojjo
  10. 5
    Ok! tack för svaret!
    Avvaktar nog lite med att kolla vad som är fel hos kusinen, men bra att veta om jag skulle behöva utredas vidare längre fram!

    Ha en bra dag!
    Kram Jojjo
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    Då undrar jag lite...

    Robin hade ju avvikelser till max. Kan jag ha kromosomfel då? Eller maken? öhh... Har potters syndrom (bla) det med kromosomfel om man får mf lätt? bara undrar lite..
  12. 6
    Då undrar jag lite... Robin hade ju avvikelser till max. Kan jag ha kromosomfel då? Eller maken? öhh... Har potters syndrom (bla) det med kromosomfel om man får mf lätt? bara undrar lite..
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Det vet jag tyvärr inte vännen!

    Jag har bara läst allmänt om kromosomrubbningar och inte lärt mig om specifika syndrom. Jag utbildar mig ju inte till läkare utan till biolog.

    Men jag skulle tro att ifall det var så att du bar på en skada så skulle du fått reda på det. De har väl sagt att chansen att få ytterligare ett barn med Potters för er inte är större än för någon annan?

    Kram
  14. 7
    Det vet jag tyvärr inte vännen! Jag har bara läst allmänt om kromosomrubbningar och inte lärt mig om specifika syndrom. Jag utbildar mig ju inte till läkare utan till biolog.

    Men jag skulle tro att ifall det var så att du bar på en skada så skulle du fått reda på det. De har väl sagt att chansen att få ytterligare ett barn med Potters för er inte är större än för någon annan?

    Kram

Liknande trådar

  1. kromosomer
    By skotskan in forum Klumpfot
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 17:30
  2. Kromosomer som byter plats
    By rockbjarn in forum Kromosomer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 16:15
  3. kromosomer orsakar autism
    By bettan75 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 11:21
  4. kromosomer orsakar autism...
    By bettan75 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 22:04
  5. En kyckling har 78 kromosomer
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 22:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar