Har era barn kommit igång med
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Har era barn kommit igång med

    talet?

    Min nyblivna två-åring säger mamma, sin brors namn, där, tack. Sen gör han ljuden för några olika djur och bilar. Inte \"pappa\" alltså.

    Storebror kunde säga timmerlastbil när han var 15 månader.

    Det är säkert fortfarande helt normalt att inte ha kommit igång med talet, men när ska man börja flagga för BVC? Jag tror inte det är något fel på hörseln.
  2. 1
    Har era barn kommit igång med talet?

    Min nyblivna två-åring säger mamma, sin brors namn, där, tack. Sen gör han ljuden för några olika djur och bilar. Inte \"pappa\" alltså.

    Storebror kunde säga timmerlastbil när han var 15 månader.

    Det är säkert fortfarande helt normalt att inte ha kommit igång med talet, men när ska man börja flagga för BVC? Jag tror inte det är något fel på hörseln.
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2

    Ella har ett gäng med mer eller mindre..

    ...egna ord - men säger inga tvåordsmeningar. Hon förstår dock _allt_ man säger till henne.

    Det kommer nya ord mer eller mindre varje dag nu - men det har varit länge som hon begränsat sig till ett tiotal ord.

    Jag tror inte att man behöver oroa sig på ganska länge än, så länge barnet verkar förstå vad man säger och inte är helt tyst.
  4. 2
    Ella har ett gäng med mer eller mindre.. ...egna ord - men säger inga tvåordsmeningar. Hon förstår dock _allt_ man säger till henne.

    Det kommer nya ord mer eller mindre varje dag nu - men det har varit länge som hon begränsat sig till ett tiotal ord.

    Jag tror inte att man behöver oroa sig på ganska länge än, så länge barnet verkar förstå vad man säger och inte är helt tyst.
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3

    Inte Albin

    Albin säger inte mycket, ett par ord (7-10?) som har flera betydelser bara. Orden han kan är det nog bara vi och dagispersonalen som förstår för det är inte några tydliga ord än. Men eftersom han förstår det mesta vi säger så är jag inte orolig, talet kommer så småningom.

    Har du provat att be honom göra något när du har ryggen mot honom så att han inte ser dina gester när du pratar med honom?
  6. 3
    Inte Albin Albin säger inte mycket, ett par ord (7-10?) som har flera betydelser bara. Orden han kan är det nog bara vi och dagispersonalen som förstår för det är inte några tydliga ord än. Men eftersom han förstår det mesta vi säger så är jag inte orolig, talet kommer så småningom.

    Har du provat att be honom göra något när du har ryggen mot honom så att han inte ser dina gester när du pratar med honom?
  7. Medlem sedan
    Mar 2005
    #4

    Simon

    snart 2 år, pratar fast vi förstår inte mycket :)
    Han kan säga mamma, pappa, sin systers namn (inte sin brors), docka klocka (låter samma) m.m. Mest säger han bil, eller bil-bil... Ibland; åka bil. Som sagt rätt så begränsat än så länge. Vi väntar med spänning ;)
  8. 4
    Simon snart 2 år, pratar fast vi förstår inte mycket :)
    Han kan säga mamma, pappa, sin systers namn (inte sin brors), docka klocka (låter samma) m.m. Mest säger han bil, eller bil-bil... Ibland; åka bil. Som sagt rätt så begränsat än så länge. Vi väntar med spänning ;)
  9. Kat med Edwin 031231
    #5

    Edwin pratar rätt mycket

    och vi förstår faktiskt det mesta. Märkte att det tog en oerhörd fart när han började på dagis. Just nu är favoritordet \"Okey\" och det mesta är OK numera :)... men som sagt var, det där med talet varierar ju jättemycket.
  10. 5
    Edwin pratar rätt mycket och vi förstår faktiskt det mesta. Märkte att det tog en oerhörd fart när han började på dagis. Just nu är favoritordet \"Okey\" och det mesta är OK numera :)... men som sagt var, det där med talet varierar ju jättemycket.
  11. Sandra m. Melvin & Liam
    #6

    Liam snart 2år...

    säger mamma, pappa, slut, ljud på djur och bilar och några andra enstaka ord som bara vi förstår.
    Det verkar gå väldigt trögt och jag har redan varit i kontakt med barnläkare och förra veckan fick han kolla hörseln. Han hade stora vaxproppar som dom plockade ut. Så vi får väl se om det va så att han hörde dåligt. (Men det tror inte jag) Efteråt hade han iallafall 100% hörsel.
    Har det inte kommit igång nu efter jul ska han få träffa barnpsykolog och logoped. Men själv tror jag inte att det är något fel på honom, han är bara sen.
  12. 6
    Liam snart 2år... säger mamma, pappa, slut, ljud på djur och bilar och några andra enstaka ord som bara vi förstår.
    Det verkar gå väldigt trögt och jag har redan varit i kontakt med barnläkare och förra veckan fick han kolla hörseln. Han hade stora vaxproppar som dom plockade ut. Så vi får väl se om det va så att han hörde dåligt. (Men det tror inte jag) Efteråt hade han iallafall 100% hörsel.
    Har det inte kommit igång nu efter jul ska han få träffa barnpsykolog och logoped. Men själv tror jag inte att det är något fel på honom, han är bara sen.
  13. Medlem sedan
    Jun 2000
    #7

    min dotter

    som fyller 2 den 1/2 pratar jättemycket. Nästan tvåordsmeningar.
    Hon härmar i princip allt man säger och säger allt riktigt rent.
  14. 7
    min dotter som fyller 2 den 1/2 pratar jättemycket. Nästan tvåordsmeningar.
    Hon härmar i princip allt man säger och säger allt riktigt rent.
  15. Medlem sedan
    Nov 2000
    #8

    Ta´t lugnt!

    Som det alltid sägs: Barn är olika! Min Elias, 22 mån bubblar som bara den! Han har ett större ordförråd för varje dag och älskar att läsa böcker. Jag har en kusins dotter, hon är 2 ½ år och hon har fortfarande inte något namn på farmor, faster mfl. Det blir da-da när hon inte kan rätt ord.
    Jag tror att än ska man inte oroa sig, det kommer så småningom.
  16. 8
    Ta´t lugnt! Som det alltid sägs: Barn är olika! Min Elias, 22 mån bubblar som bara den! Han har ett större ordförråd för varje dag och älskar att läsa böcker. Jag har en kusins dotter, hon är 2 ½ år och hon har fortfarande inte något namn på farmor, faster mfl. Det blir da-da när hon inte kan rätt ord.
    Jag tror att än ska man inte oroa sig, det kommer så småningom.
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9

    Efter att min 2 åring fick glasögon

    så fullkomligt exploderade hans språkutveckling! Innan så var det mamma, pappa, titta och massor av hemmasnickrade ord som gällde. Men bara på 2 veckor så pratar han JÄTTE mycket! Antar att plötsligt så vart det enkelt att se kopplingen mellan ord och saker.
  18. 9
    Efter att min 2 åring fick glasögon så fullkomligt exploderade hans språkutveckling! Innan så var det mamma, pappa, titta och massor av hemmasnickrade ord som gällde. Men bara på 2 veckor så pratar han JÄTTE mycket! Antar att plötsligt så vart det enkelt att se kopplingen mellan ord och saker.
  19. Åsapåsa
    #10

    allt är relativt

    Jorå, Alice pratar. Det har hon gjort sen ett tag tillbaka. Hur mycket går att förstå? Hmmm, en del. Mer och mer för var dag som går. Storebror var tidigare, men å andra sidan har Alice varit tidgiare och \"duktigare\" grovmotoriskt än storebror.

    BVC kollar väl itne språket förrens 4-årskollen, elelr?! Alltså, det är nåt som ska fixas till innan skolstarten tror jag.

    Endel barn är ju mol tysta ända tills de öppnar munnen vid 3 års ålder och pratar helt perfekt i långa menignar.

    Jag tycker det låter som om storebror hos er var vääääldigt tidig med talet. Häftigt med så små som säger så \"ovanliga\" ord. Lampa förväntar man väl sig att de ska kunna säga, men timmerlastbil, *fniss* jättesött!
  20. 10
    allt är relativt Jorå, Alice pratar. Det har hon gjort sen ett tag tillbaka. Hur mycket går att förstå? Hmmm, en del. Mer och mer för var dag som går. Storebror var tidigare, men å andra sidan har Alice varit tidgiare och \"duktigare\" grovmotoriskt än storebror.

    BVC kollar väl itne språket förrens 4-årskollen, elelr?! Alltså, det är nåt som ska fixas till innan skolstarten tror jag.

    Endel barn är ju mol tysta ända tills de öppnar munnen vid 3 års ålder och pratar helt perfekt i långa menignar.

    Jag tycker det låter som om storebror hos er var vääääldigt tidig med talet. Häftigt med så små som säger så \"ovanliga\" ord. Lampa förväntar man väl sig att de ska kunna säga, men timmerlastbil, *fniss* jättesött!
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Hmm.

    Hon säjer inte så mycket men gör sig förstådd på annat sätt. MEN viktiga saker som julmust, clementin och pepparkaka pressar hon fram. Annars så är det mest mamma och pappa och sådant. Tilläggas ska att vi är tvåspråkiga så då blir talet oftast lite förseneat.
  22. 11
    Hmm. Hon säjer inte så mycket men gör sig förstådd på annat sätt. MEN viktiga saker som julmust, clementin och pepparkaka pressar hon fram. Annars så är det mest mamma och pappa och sådant. Tilläggas ska att vi är tvåspråkiga så då blir talet oftast lite förseneat.
  23. Malla med A
    #12

    Hur märkte

    ni att han såg dåligt? Vi ska till ögonläkaren i slutet av månaden med vår dotter som blir två i februari. Både vi och dagis tycker att hon kisar och kryper nära samt håller saker och ting väldigt nära ansiktet. Vi får se om hon ser dåligt men det är inte helt omöjligt. Hon har fem äldre syskon som alla har glasögon och likaså har jag och min man. Jag fick glasögon vid knappt fyra års ålder och ene sonen vid knappt fem års ålder. Får jag vara nyfiken och fråga hur dåligt din son ser eftersom du sätter ett samband mellan glasögonen och spåkutvecklingen?
  24. 12
    Hur märkte ni att han såg dåligt? Vi ska till ögonläkaren i slutet av månaden med vår dotter som blir två i februari. Både vi och dagis tycker att hon kisar och kryper nära samt håller saker och ting väldigt nära ansiktet. Vi får se om hon ser dåligt men det är inte helt omöjligt. Hon har fem äldre syskon som alla har glasögon och likaså har jag och min man. Jag fick glasögon vid knappt fyra års ålder och ene sonen vid knappt fem års ålder. Får jag vara nyfiken och fråga hur dåligt din son ser eftersom du sätter ett samband mellan glasögonen och spåkutvecklingen?
  25. Medlem sedan
    Apr 2003
    #13

    Det var jag som tyckte att han

    hade börjat att skela, ingen annan såg det vare sig hans pappa, dagmamma eller på BVC. Men eftersom jag är som jag är *S* så bokade jag tid hos en ögonläkare. Och han har ett gravt brytningsfel på höger öga och är översynt +6.5 och översynt på vänster öga +1,5. Ska ju ärligt erkänna att jag INTE trodde att han såg dåligt! Han såg ju saker både på långt och nära håll..hittade ALLT man inte ville han skulle hitta osv. Men nu efter han har fått glasögon så snubblar och ramlar han inte omkull 40 ggr om dan...hans språkutveckling går i rekordfart och han har börjat att sjunga ;0)
  26. 13
    Det var jag som tyckte att han hade börjat att skela, ingen annan såg det vare sig hans pappa, dagmamma eller på BVC. Men eftersom jag är som jag är *S* så bokade jag tid hos en ögonläkare. Och han har ett gravt brytningsfel på höger öga och är översynt +6.5 och översynt på vänster öga +1,5. Ska ju ärligt erkänna att jag INTE trodde att han såg dåligt! Han såg ju saker både på långt och nära håll..hittade ALLT man inte ville han skulle hitta osv. Men nu efter han har fått glasögon så snubblar och ramlar han inte omkull 40 ggr om dan...hans språkutveckling går i rekordfart och han har börjat att sjunga ;0)
  27. Malla med A
    #14

    Tack för svaret! (imt)

    -
  28. 14
    Tack för svaret! (imt) -
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15

    Progress...

    Nu har de faktiskt föreslagit från dagis att koppla in nån slags resurs som de hade tillgång till för att se om de kan hjälpa Tobias med talet. Vi tackade givetvis JA till erbjudandet! Så nu får vi se vad som händer!

    Tack för alla era svar!
  30. 15
    Progress... Nu har de faktiskt föreslagit från dagis att koppla in nån slags resurs som de hade tillgång till för att se om de kan hjälpa Tobias med talet. Vi tackade givetvis JA till erbjudandet! Så nu får vi se vad som händer!

    Tack för alla era svar!
  31. Medlem sedan
    Sep 2002
    #16

    Det har varit väldigt olika

    Min stora flicka (nu 3,5) pratade hela meningar när hon var 15-16 månader, medan min lilla flicka (som fylde 2 år igår) bara sade enstaka ord fram tills för några veckor sedan.
    Från ett ordförråd med enstaka ord (mamma, pappa, titta, nej, min, mera) formligen exploderade hennes språk under jullovet och nu kommer hon springande och berättar att:

    ´Mamma, Eja (storasyster Elvira) putta mig, titta foten - ONT!´ och liknande saker.

    Om man frågar: Vill du ha välling Isolde? kommer svaret blixtsnabbt: \'Nej mamma, inte lälle - macka!´

    Det är som om de samlar på sig en massa ord och språkkunskap, och så plötsligt kommer allting på en gång :o)
  32. 16
    Det har varit väldigt olika Min stora flicka (nu 3,5) pratade hela meningar när hon var 15-16 månader, medan min lilla flicka (som fylde 2 år igår) bara sade enstaka ord fram tills för några veckor sedan.
    Från ett ordförråd med enstaka ord (mamma, pappa, titta, nej, min, mera) formligen exploderade hennes språk under jullovet och nu kommer hon springande och berättar att:

    ´Mamma, Eja (storasyster Elvira) putta mig, titta foten - ONT!´ och liknande saker.

    Om man frågar: Vill du ha välling Isolde? kommer svaret blixtsnabbt: \'Nej mamma, inte lälle - macka!´

    Det är som om de samlar på sig en massa ord och språkkunskap, och så plötsligt kommer allting på en gång :o)

Liknande trådar

  1. Har ni kommit igång med sex?
    By Anonym pga ämnet in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 19:58
  2. Nu har jag kommit igång
    By EllaNora in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 13:15
  3. nu har ni kommit igång så bra
    By ~Marie~ in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 13:22
  4. Nu har jag kommit igång
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 15:59
  5. Har ni kommit igång?
    By mammaS m F-06 & K-08 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar