Gallstensanfall
Vikt
  1. Pojkmorsan
    #1

    Gallstensanfall

    Hade ett gallstensanfall i natt. Fy f*n vad ont det gjorde! Har under en period kört lowcarb med mindre kolhydrater och mer fett och proteiner. Det är förståss svårt att säga om det beror på det, men nu ska jag i alla fall dra ner på fettet och äta mer \"Viktväktaraktigt\" tänkte jag. Sluta med äpplen, päron, paprika och ägg är andra råd jag fått. Och nästa gång ska jag åka in på akuten inte ligga hemma som i natt, tyckte sjukvårdsmänniskan jag pratade med. Men hoppas det inte blir en nästa gång!

    Någon som haft problem med gallan? Tips? Vi har magsårsbakterien Hollicu baktus (nä, så heter den inte, men nåt ditåt)i släkten så det kan vara en orsak, sägs det. Övervikt, snabb viktgång och kvinna är andra skäl. Snabb viktnedgång stämmer tyvärr inte på mig ; )
  2. 1
    Gallstensanfall Hade ett gallstensanfall i natt. Fy f*n vad ont det gjorde! Har under en period kört lowcarb med mindre kolhydrater och mer fett och proteiner. Det är förståss svårt att säga om det beror på det, men nu ska jag i alla fall dra ner på fettet och äta mer \"Viktväktaraktigt\" tänkte jag. Sluta med äpplen, päron, paprika och ägg är andra råd jag fått. Och nästa gång ska jag åka in på akuten inte ligga hemma som i natt, tyckte sjukvårdsmänniskan jag pratade med. Men hoppas det inte blir en nästa gång!

    Någon som haft problem med gallan? Tips? Vi har magsårsbakterien Hollicu baktus (nä, så heter den inte, men nåt ditåt)i släkten så det kan vara en orsak, sägs det. Övervikt, snabb viktgång och kvinna är andra skäl. Snabb viktnedgång stämmer tyvärr inte på mig ; )
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    Fy!

    Stackars dig, det låter förskräckligt! Hoppas du slipper flera sådana anfall.
  4. 2
    Fy! Stackars dig, det låter förskräckligt! Hoppas du slipper flera sådana anfall.
  5. Kattis+4 killar!(VV)
    #3

    Ajajaj!

    Japp, det har jag haft.... Fick gallsten när jag väntade mitt första barn... Fy, STCKARS dig, det var fruktansvärt.... Jag fick opereras akut tillslut, när lillen var 3 veckor.
    Åk in näsa gång! Man kan få morfinsprutor... Nån annan hjälp kunde jag inte få då jag var gravid, men jag vet att där ska finnas hjälp om man inte har bebis i magen....
    Hoppas att du slipper fler!
    Kramis!
  6. 3
    Ajajaj! Japp, det har jag haft.... Fick gallsten när jag väntade mitt första barn... Fy, STCKARS dig, det var fruktansvärt.... Jag fick opereras akut tillslut, när lillen var 3 veckor.
    Åk in näsa gång! Man kan få morfinsprutor... Nån annan hjälp kunde jag inte få då jag var gravid, men jag vet att där ska finnas hjälp om man inte har bebis i magen....
    Hoppas att du slipper fler!
    Kramis!
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4

    Åk in nästa gång!

    Och håll en himla noga koll på dina ögonvitor. Om de börjar tona det allra minsta i gult ska du släppa allt du håller på med och bege dig till närmsta sjukhus på stört! Du har då en så pass stor blockering av gallgångarna att lever och sådant tar stryk, så det är troligt med inläggning i så fall. Om man har stora besvär (eller får gulsot) kan man få gallgångarna inspekterade och uppbrända med nån sports slang som man får svälja ner. Lite småläskigt, men att ha så ont att man spyr är värre.
    En dryg månad senare blir man opererad om man fått gulsot, då plockas gallblåsan (vanligtvis) med titthålskirurgi.

    Jag hoppas i alla fall att du INTE råkar ut för lika mycket som jag gjorde när jag fick gallproblem...
  8. 4
    Åk in nästa gång! Och håll en himla noga koll på dina ögonvitor. Om de börjar tona det allra minsta i gult ska du släppa allt du håller på med och bege dig till närmsta sjukhus på stört! Du har då en så pass stor blockering av gallgångarna att lever och sådant tar stryk, så det är troligt med inläggning i så fall. Om man har stora besvär (eller får gulsot) kan man få gallgångarna inspekterade och uppbrända med nån sports slang som man får svälja ner. Lite småläskigt, men att ha så ont att man spyr är värre.
    En dryg månad senare blir man opererad om man fått gulsot, då plockas gallblåsan (vanligtvis) med titthålskirurgi.

    Jag hoppas i alla fall att du INTE råkar ut för lika mycket som jag gjorde när jag fick gallproblem...
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    stackare

    jag har tack och lov inte erfarenhet av gallstensanfall, men jag har hört att det gör jätteont.

    Hoppas du mår bra nu?
  10. 5
    stackare jag har tack och lov inte erfarenhet av gallstensanfall, men jag har hört att det gör jätteont.

    Hoppas du mår bra nu?
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6

    Alkohol!

    Faktum är att ett väldigt snabbt sätt att få stopp på ett gallstensanfall är att dricka lite alkohol typ whiskey, konjak. Vi har gallsten i familjen.
  12. 6
    Alkohol! Faktum är att ett väldigt snabbt sätt att få stopp på ett gallstensanfall är att dricka lite alkohol typ whiskey, konjak. Vi har gallsten i familjen.
  13. ÅJ67 m 3 kidz
    #7

    Jag har haft ett gallstensanfall.

    Och fyttirackarn vad ont jag hade, föder hellre barn. I mitt fall så tror jag det var renskavsgrytan jag gjorde med MYCKET creme fraiche kombinerat med att jag rätt nyligen fått andra barnet.

    Jag tycker verkligen synd om dig för det gör ju så vansinnigt ont, man tror knappt att man skall överleva.

    Kram Åse
  14. 7
    Jag har haft ett gallstensanfall. Och fyttirackarn vad ont jag hade, föder hellre barn. I mitt fall så tror jag det var renskavsgrytan jag gjorde med MYCKET creme fraiche kombinerat med att jag rätt nyligen fått andra barnet.

    Jag tycker verkligen synd om dig för det gör ju så vansinnigt ont, man tror knappt att man skall överleva.

    Kram Åse
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8

    Gå till doktorn

    och be att få ett UL och kolla hur gallan ser ut, om det är stenar där. Det är lite olika beroende på var man bor, hur lätt det är att få ett UL men prova i varje fall.

    Nästa gång, om det blir någon, så åk in som någon annan sa, så får du hjälp att häva anfallet, Voltaren brukar hjälpa.

    Jag opererade bort min galla akut för ca ett år sedan, så jag vet hur helvetiskt ont det gör, efter det har jag inte känt ett dugg.
  16. 8
    Gå till doktorn och be att få ett UL och kolla hur gallan ser ut, om det är stenar där. Det är lite olika beroende på var man bor, hur lätt det är att få ett UL men prova i varje fall.

    Nästa gång, om det blir någon, så åk in som någon annan sa, så får du hjälp att häva anfallet, Voltaren brukar hjälpa.

    Jag opererade bort min galla akut för ca ett år sedan, så jag vet hur helvetiskt ont det gör, efter det har jag inte känt ett dugg.
  17. Pojkmorsan
    #9

    Tack alla!

    Er onmtänksamhet värmer! Precis som nån här sagt så är stämningen här inne verkligen skön. Det är den inte på alla snack.
    Jo, jag ska åka in nästa gång. Har haft ett anfall tidigare för ca ett år sen, men det gick över på en halvtimme så jag trodde det skulle bli lika nu.
    Ska kontakta vårdcentralen också och se om de kan göra ett ultraljud. Jag är duktig på att bråka så jag brukar få tid hos läkare de få gånger jag behöver ; )
  18. 9
    Tack alla! Er onmtänksamhet värmer! Precis som nån här sagt så är stämningen här inne verkligen skön. Det är den inte på alla snack.
    Jo, jag ska åka in nästa gång. Har haft ett anfall tidigare för ca ett år sen, men det gick över på en halvtimme så jag trodde det skulle bli lika nu.
    Ska kontakta vårdcentralen också och se om de kan göra ett ultraljud. Jag är duktig på att bråka så jag brukar få tid hos läkare de få gånger jag behöver ; )
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Hoppas verkligen att du

    slipper anfall i framtiden! Det ska tydligen vara rent förjävligt säger de som haft det.
  20. 10
    Hoppas verkligen att du slipper anfall i framtiden! Det ska tydligen vara rent förjävligt säger de som haft det.
  21. maria65a
    #11

    jepp...

    ...men jag får mer problem när kosten innehåller kolhydrater! Med low carbkost har jag ännu aldrig fått ett anfall. Läste om det och det fanns tydligen inga samband mellan just low carb och gallstensanfall!

    Hoppas att du klarar dig, det gör så ont!
  22. 11
    jepp... ...men jag får mer problem när kosten innehåller kolhydrater! Med low carbkost har jag ännu aldrig fått ett anfall. Läste om det och det fanns tydligen inga samband mellan just low carb och gallstensanfall!

    Hoppas att du klarar dig, det gör så ont!
  23. Sjuksyster
    #12

    inte morfin!

    Det gör att gallvägarna retas ännu mer. Det som oftast hjälper är sk NSAID tex Ipren eller Diklofenak. Jag har Supp. Diklofenak hemma att ta vid behov. Den är effektiv och verkar snabbt. Be att få det utskrivet och se till att du får kolla så att det är gallsten och inget annat. Operation behövs inte om man inte har väldigt mycket besvär. Blir du gul i hyn eller får kittfärgad vföring kan det vara ett tecken på att det är stopp i gallgången. Då ska du söka läkare direkt!
  24. 12
    inte morfin! Det gör att gallvägarna retas ännu mer. Det som oftast hjälper är sk NSAID tex Ipren eller Diklofenak. Jag har Supp. Diklofenak hemma att ta vid behov. Den är effektiv och verkar snabbt. Be att få det utskrivet och se till att du får kolla så att det är gallsten och inget annat. Operation behövs inte om man inte har väldigt mycket besvär. Blir du gul i hyn eller får kittfärgad vföring kan det vara ett tecken på att det är stopp i gallgången. Då ska du söka läkare direkt!
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13

    Diklofenak är det värsta jag

    ätit vart yr som jag var i fyllan kunde inte gå rak. Jätteyr och illamående det skulle jag ALDRIG äta mer. Svärmor hade samma tendens till illamående.
  26. 13
    Diklofenak är det värsta jag ätit vart yr som jag var i fyllan kunde inte gå rak. Jätteyr och illamående det skulle jag ALDRIG äta mer. Svärmor hade samma tendens till illamående.
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14

    Åk in precis

    har hört det är grymt ont. Krya på dig . Kram
  28. 14
    Åk in precis har hört det är grymt ont. Krya på dig . Kram
  29. Cookie
    #15

    Stackars du....

    Jag vet precis hur det är. Jag tog bort min akut 1997 efter att jag snabbt gått ner i vikt. Det är inte roligt. Åk in nästa gång.

    Kram Cookie
  30. 15
    Stackars du.... Jag vet precis hur det är. Jag tog bort min akut 1997 efter att jag snabbt gått ner i vikt. Det är inte roligt. Åk in nästa gång.

    Kram Cookie

Liknande trådar

  1. Gallstensanfall... *OT*
    By JEMA in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 15:45
  2. Vid gallstensanfall...
    By Lööv_choklad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 20:44
  3. Gallstensanfall...
    By hermelinen in forum _0605 Majbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 17:20
  4. Gallstensanfall?? Vad gör man?
    By M in forum Kropp & hälsa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 18:11
  5. EO om gallstensanfall
    By Pojkmorsan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 08:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar