Ang. sätesförlossning
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Ang. sätesförlossning

    Nu ligger ju min bebis ruckbar med huvudet neråt så detta är inte aktuellt i mitt eget fall. Men nyfiken är jag ändå! Om man nu har sin bebis med rumpan ner, får man inte föda vanligt då? Verkar som alla automatiskt blir snitt-remitterade. Men nog måste man väl kunna föda även bebisar i säte? Hur gick det annars till innan kejsarsnittens tid. Eller för den delen ultraljuden. För länge sedan visste man väl knappast 100% ens hur bebisen låg eller?

    Ni som har era barn i säte, vad har ni fått för info?
  2. 1
    Ang. sätesförlossning Nu ligger ju min bebis ruckbar med huvudet neråt så detta är inte aktuellt i mitt eget fall. Men nyfiken är jag ändå! Om man nu har sin bebis med rumpan ner, får man inte föda vanligt då? Verkar som alla automatiskt blir snitt-remitterade. Men nog måste man väl kunna föda även bebisar i säte? Hur gick det annars till innan kejsarsnittens tid. Eller för den delen ultraljuden. För länge sedan visste man väl knappast 100% ens hur bebisen låg eller?

    Ni som har era barn i säte, vad har ni fått för info?
  3. Anna
    #2

    Hej

    jag hade min dotter i säte(4:e barnet). Nu gjorde jag ett lyckat vändningsförsök i v 36 och hon kom med huvudet nedåt.Annars hade jag fött i säte,dom mäter bäckenet innan så det är ingen fara.Jag tror att om det är första förlossningen så vill dom helst inte ha sätesbjudning,förloppet kan dra ut på tiden och bebisen må dåligt.
    Ut kommer dom iaf,har ännu inte hört om någon bebbe som stannat kvar i magen :-)
  4. 2
    Hej jag hade min dotter i säte(4:e barnet). Nu gjorde jag ett lyckat vändningsförsök i v 36 och hon kom med huvudet nedåt.Annars hade jag fött i säte,dom mäter bäckenet innan så det är ingen fara.Jag tror att om det är första förlossningen så vill dom helst inte ha sätesbjudning,förloppet kan dra ut på tiden och bebisen må dåligt.
    Ut kommer dom iaf,har ännu inte hört om någon bebbe som stannat kvar i magen :-)
  5. Anonym
    #3

    Hej

    visst får man föda i säte,på Sös frågade dem oss faktiskt om vi ville föda vaginalt eller kejsarsnitt, vi fick välja själva. Anledning till att vi valde att avstå det var något som läkaren,som jag hade då på spec.mvc sade. Enligt henne var det inte många som jobbade på förlossningen som hade erfarenhet av just den här sortens förlossningar. Har man \"otur\"så kanske ingen utav personalen har varit med på en tidigare. Vi tyckte inte det kändes vidare tryggt så därför bestämde vi oss för kejsarsnitt till slut. Men det är väl en ond cirkel egentligen eftersom dem flesta väljer kejsarsnitt istället för en vaginal förlossning så självklart blir det svårare för personalen att få den erfarenheten också. Men som sagt var det var den infon vi fick då och pga av det valde vi kejsarsnitt.
  6. 3
    Hej visst får man föda i säte,på Sös frågade dem oss faktiskt om vi ville föda vaginalt eller kejsarsnitt, vi fick välja själva. Anledning till att vi valde att avstå det var något som läkaren,som jag hade då på spec.mvc sade. Enligt henne var det inte många som jobbade på förlossningen som hade erfarenhet av just den här sortens förlossningar. Har man \"otur\"så kanske ingen utav personalen har varit med på en tidigare. Vi tyckte inte det kändes vidare tryggt så därför bestämde vi oss för kejsarsnitt till slut. Men det är väl en ond cirkel egentligen eftersom dem flesta väljer kejsarsnitt istället för en vaginal förlossning så självklart blir det svårare för personalen att få den erfarenheten också. Men som sagt var det var den infon vi fick då och pga av det valde vi kejsarsnitt.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Jo, det förekommer!

    Jag har en kompis vars barn fötts i säte, för inte alls länge sen. Vid sätesförlossningar gör man normalt sett en undersökning av bäckenet, eftersom huvudet är den största biten så måste man se till så att det kan passera, och så gör man ofta också en viktuppskattning så att inte barnet är mycket för stort.

    Problemet är att många idag väljer bort sätesförlossning och kompetensen på det området har minskat drastiskt de senaste åren. Den info jag fick när min son plötsligt fick för sig att lägga sig med rumpan ner i v 32, var att man först gör ett vändningsförsök och misslyckas det så får man i princip välja snitt eller sätesförlossning. Men de flesta väljer då snitt.

    Min storasyster är född i säte, 1973, och då var det öht inte tal om kejsarsnitt.

    Men även om risken för komplikationer (och ev. akutsnitt) är lite större vid sätesförlossning, så är det inte direkt förknippat med några stora risker att föda ett barn i sätesbjudning. Jag tror att vi har en snedvriden bild nuförtiden av sätesförlossningar. När min syster föddes ansågs det helt \"normalt\". Det är väl det att det inte är så vanligt nuförtiden, och sånt som är lite okänt tenderar alltid att bli så upphaussat.
  8. 4
    Jo, det förekommer! Jag har en kompis vars barn fötts i säte, för inte alls länge sen. Vid sätesförlossningar gör man normalt sett en undersökning av bäckenet, eftersom huvudet är den största biten så måste man se till så att det kan passera, och så gör man ofta också en viktuppskattning så att inte barnet är mycket för stort.

    Problemet är att många idag väljer bort sätesförlossning och kompetensen på det området har minskat drastiskt de senaste åren. Den info jag fick när min son plötsligt fick för sig att lägga sig med rumpan ner i v 32, var att man först gör ett vändningsförsök och misslyckas det så får man i princip välja snitt eller sätesförlossning. Men de flesta väljer då snitt.

    Min storasyster är född i säte, 1973, och då var det öht inte tal om kejsarsnitt.

    Men även om risken för komplikationer (och ev. akutsnitt) är lite större vid sätesförlossning, så är det inte direkt förknippat med några stora risker att föda ett barn i sätesbjudning. Jag tror att vi har en snedvriden bild nuförtiden av sätesförlossningar. När min syster föddes ansågs det helt \"normalt\". Det är väl det att det inte är så vanligt nuförtiden, och sånt som är lite okänt tenderar alltid att bli så upphaussat.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Nu är jag

    inte riktigt säker på om hon ligger i säte. Hon gjorde det för 2 veckor sen.
    Men min svägerska hade sin son i säte och hon ville absolut föda vaginalt. Men på sjukhuset sa man att det var för riskabelt för både barn o mamman att man inte gjorde det längre. Så det blev snitt.
    Men visst har man läst att det förekommer sätes förlossningar.....
    Har inget bra svar...
  10. 5
    Nu är jag inte riktigt säker på om hon ligger i säte. Hon gjorde det för 2 veckor sen.
    Men min svägerska hade sin son i säte och hon ville absolut föda vaginalt. Men på sjukhuset sa man att det var för riskabelt för både barn o mamman att man inte gjorde det längre. Så det blev snitt.
    Men visst har man läst att det förekommer sätes förlossningar.....
    Har inget bra svar...
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Här får man inte...

    här får man inte föda i säte. Eller får och får...envisas man tillräkligt så kanske man får, men grundprincipen är att man inte får. Och absolut inte om det är första barnet. Jag tror att mycket har att göra med riskerna och att det är lätt att stämma nån här ifall det går fel...läkarna vill inte riskera det.
    Så ligger bebisen i säte vid 36 fulla veckor får man göra vändningsförsök om man vill och lyckas det är det ju bra, men väljer man bort det eller det misslyckas blir det automatiskt snitt.
  12. 6
    Här får man inte... här får man inte föda i säte. Eller får och får...envisas man tillräkligt så kanske man får, men grundprincipen är att man inte får. Och absolut inte om det är första barnet. Jag tror att mycket har att göra med riskerna och att det är lätt att stämma nån här ifall det går fel...läkarna vill inte riskera det.
    Så ligger bebisen i säte vid 36 fulla veckor får man göra vändningsförsök om man vill och lyckas det är det ju bra, men väljer man bort det eller det misslyckas blir det automatiskt snitt.
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7

    Har 2 barn som låg i säte

    och har därför läst en del om sätesförlossning :-)
    Det kom en rekommendation från Socialstyrelsen efter att jag fått Jonna, att det var säkrare med snitt vid sätesläge och därför rekommenderades.
    Fler sätesförlossningar än vanliga förlossningar slutar med akuta och urakuta snitt. Det finns även större risker för att barnet fastnar och får syrebrist eftersom det är den största biten som ska ut sist (=huvudet) och det kan ibland vara svårt. Då kan navelsträngen hamna i kläm.
    Vändningsförsök är absolut att rekommendera, det är värt ett försök att få föda vaginalt.
    Vi avgjorde i sin tid med hjälp av den informationen vi fick via läkare, nätet och kvinnor som fött vaginalt vid säte/snittats att det kändes tryggast och säkrast att välja snitt.
    Båda barnen ahr envist legat i säte och vägrat vända på sig. Precis som denna sista förresten :-)
    Så det ahr blivit planerat snitt 2 gånger pga säte, en rätt så osannolik konstellation och det ser ut som om det blir en tredje pga säte (fast det blir snitt oavsett denna gång).
    Hade jag fött Jonna vaginalt och Tilda hade legat i säte, bäckenet hade haft bra mått mm så hade jag iaf testat att föda i säte. Men inte som allra första vaginala förlossning, riskerna kändes och känns allt för stora.
  14. 7
    Har 2 barn som låg i säte och har därför läst en del om sätesförlossning :-)
    Det kom en rekommendation från Socialstyrelsen efter att jag fått Jonna, att det var säkrare med snitt vid sätesläge och därför rekommenderades.
    Fler sätesförlossningar än vanliga förlossningar slutar med akuta och urakuta snitt. Det finns även större risker för att barnet fastnar och får syrebrist eftersom det är den största biten som ska ut sist (=huvudet) och det kan ibland vara svårt. Då kan navelsträngen hamna i kläm.
    Vändningsförsök är absolut att rekommendera, det är värt ett försök att få föda vaginalt.
    Vi avgjorde i sin tid med hjälp av den informationen vi fick via läkare, nätet och kvinnor som fött vaginalt vid säte/snittats att det kändes tryggast och säkrast att välja snitt.
    Båda barnen ahr envist legat i säte och vägrat vända på sig. Precis som denna sista förresten :-)
    Så det ahr blivit planerat snitt 2 gånger pga säte, en rätt så osannolik konstellation och det ser ut som om det blir en tredje pga säte (fast det blir snitt oavsett denna gång).
    Hade jag fött Jonna vaginalt och Tilda hade legat i säte, bäckenet hade haft bra mått mm så hade jag iaf testat att föda i säte. Men inte som allra första vaginala förlossning, riskerna kändes och känns allt för stora.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Olika

    på olika sjukhus (som med allting annat!). Här i Malmö får man föda i säte. Enl min BM får man det inte i Lund pga riskerna, att det blir fler akutsnitt då.

    Funderar på att det kanske är så att det blir mer och mer ovanligt, så på sjukhusen är de inte heller så vana vid sätesförlossningar, och att rekommendationerna därför blir därefter.

    När min bebis låg i säte för en vecka sen, och jag berättade det för mamma och automatiskt började prata om \"snitt före jul\", så lät hon väldans förvånad: \"va, kan du inte föda i säte?\". Jag hade ju blivit påverkad av min bm, som inte sa någonting om sätesförlossning, utan bara berättat om vändningsförsök och snitt.

    Sen har jag kollat på UMAS hemsida och där informerar de om sätesförlossningar. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle gjort om bebis inte vänt sig. Vändningsförsök skulle jag helt klart provat, men sen vet jag inte...
  16. 8
    Olika på olika sjukhus (som med allting annat!). Här i Malmö får man föda i säte. Enl min BM får man det inte i Lund pga riskerna, att det blir fler akutsnitt då.

    Funderar på att det kanske är så att det blir mer och mer ovanligt, så på sjukhusen är de inte heller så vana vid sätesförlossningar, och att rekommendationerna därför blir därefter.

    När min bebis låg i säte för en vecka sen, och jag berättade det för mamma och automatiskt började prata om \"snitt före jul\", så lät hon väldans förvånad: \"va, kan du inte föda i säte?\". Jag hade ju blivit påverkad av min bm, som inte sa någonting om sätesförlossning, utan bara berättat om vändningsförsök och snitt.

    Sen har jag kollat på UMAS hemsida och där informerar de om sätesförlossningar. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle gjort om bebis inte vänt sig. Vändningsförsök skulle jag helt klart provat, men sen vet jag inte...

Liknande trådar

  1. Nån som vet nåt om sätesförlossning?
    By Snart 3-barnsmamma in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 23:42
  2. vid sätesförlossning
    By eva-med-7 barn in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 09:36
  3. Vid sätesförlossning
    By eva-med-7 barn in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 21:10
  4. sätesförlossning?
    By teres in forum Förlossning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 01:04
  5. Sätesförlossning
    By H m 2 snart 3. in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 13:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar