Läste detta här
  1. Å och J
    #1

    Läste detta här


    \"Sen får man inte heller glömma att staten betalar en f-ldighet som är generös, du har dessutom laglig rätt att vara ledig i 18 månader utan mista ditt jobb, du får barnbidrag och ev. flerbarnstilägg och bostadsbidrag...\"

    Ja herregud vilken generös stat. Men vänd på steken, varför kan man inte ge generösa löner, sänka skatter istället. Pengarna lär väl komma ur samma plånbok ändå varesig det är bidrag eller mindre skatt, exempelvis.

    Om denna generösa stat var så generös skulle de lyssna till föräldrar som hellre tar hand om sina barn själva än lämnar de till dagis för barnpassning. Men nej icke sa nicke, in på instutition när de är små så att mamma och pappa kan jobba på annat håll.

    Och så var det någon som undrade om barns dåliga mående verkligen hade ngt med dagis att göra??? Ursäkta, men varför skulle det inte, med tanke på att många barn spenderar sin vakna tid där?
  2. 1
    Läste detta här
    \"Sen får man inte heller glömma att staten betalar en f-ldighet som är generös, du har dessutom laglig rätt att vara ledig i 18 månader utan mista ditt jobb, du får barnbidrag och ev. flerbarnstilägg och bostadsbidrag...\"

    Ja herregud vilken generös stat. Men vänd på steken, varför kan man inte ge generösa löner, sänka skatter istället. Pengarna lär väl komma ur samma plånbok ändå varesig det är bidrag eller mindre skatt, exempelvis.

    Om denna generösa stat var så generös skulle de lyssna till föräldrar som hellre tar hand om sina barn själva än lämnar de till dagis för barnpassning. Men nej icke sa nicke, in på instutition när de är små så att mamma och pappa kan jobba på annat håll.

    Och så var det någon som undrade om barns dåliga mående verkligen hade ngt med dagis att göra??? Ursäkta, men varför skulle det inte, med tanke på att många barn spenderar sin vakna tid där?
  3. mandelblomman
    #2

    vad är ditt konkreta förslag då?

    staten är för det första vi, alla människor som valt den.
    Och vadå spenderar sin vakna tid där, lite mer är väl de flesta barn vakna?
    Hur mkr erfarenhet har du av dagis egentligen?
  4. 2
    vad är ditt konkreta förslag då? staten är för det första vi, alla människor som valt den.
    Och vadå spenderar sin vakna tid där, lite mer är väl de flesta barn vakna?
    Hur mkr erfarenhet har du av dagis egentligen?
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Hur ska det finansieras då?

    Just nu tycker jag nog att Sverige har nog med problem med ekonomin utan att vi ska ge människor lön för att vara hemma.

    Om du vill vara hemma och \"skydda\" dina barn från dagis så är det ett fritt val - vi har inte obligatorisk förskola. Att man däremot får ta konsekvenserna av det valet är nog ganska givet.

    Måste säga att jag för en gång skull håller med Belinda Olsson i Aftonbladet - det händer inte så ofta...
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,742398,00.html
  6. 3
    Hur ska det finansieras då? Just nu tycker jag nog att Sverige har nog med problem med ekonomin utan att vi ska ge människor lön för att vara hemma.

    Om du vill vara hemma och \"skydda\" dina barn från dagis så är det ett fritt val - vi har inte obligatorisk förskola. Att man däremot får ta konsekvenserna av det valet är nog ganska givet.

    Måste säga att jag för en gång skull håller med Belinda Olsson i Aftonbladet - det händer inte så ofta...
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,742398,00.html
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Jaja...

    .... än har jag inte sett någon föräder bära ned sovande barn till dagis och hämta dem sovandes därifrån.
    Räkna lite. I snitt tillbringar barn 31 timmar på dagis. Om man räknar högt (!) och säger att barnet sover 14 timmar om dagen så blir det bortfarande 70 timmar i veckan som det är vaket. Alltså tillbringar de flesta barn majoriteten av sin vakna tid med föräldrarna.
    Och lite statistik över närvaro på dagis kanske är lämpligt, då din verklighetsförankring i ämnet inte framstår som hög:
    http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/Upp%20till%2018%202004.pdf

    Och mår barnen sämre och sämre? Har du sett någon undersökning som visar att hemmabarn är lyckligare än barn som gått på dagis? Kom gärna med referens...

    Och så var det i-ordet igen. \"Institution\". Så att alla ska se en kall, opersonlig miljö framför sig. Tänk, mina barns dagis är inte det minsta i-ords-likt. Hur många dagis har du varit på?
    Och ja, mamma och pappa jobbar på annat håll. Eftersom de inte förväntar sig att andra ska försörja dem.

    Välj gärna att vara hemma om du finner dagis så hemskt. Men finansiera då det hela själv, och ta konsekvenserna av dina val.
  8. 4
    Jaja... .... än har jag inte sett någon föräder bära ned sovande barn till dagis och hämta dem sovandes därifrån.
    Räkna lite. I snitt tillbringar barn 31 timmar på dagis. Om man räknar högt (!) och säger att barnet sover 14 timmar om dagen så blir det bortfarande 70 timmar i veckan som det är vaket. Alltså tillbringar de flesta barn majoriteten av sin vakna tid med föräldrarna.
    Och lite statistik över närvaro på dagis kanske är lämpligt, då din verklighetsförankring i ämnet inte framstår som hög:
    http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/Upp%20till%2018%202004.pdf

    Och mår barnen sämre och sämre? Har du sett någon undersökning som visar att hemmabarn är lyckligare än barn som gått på dagis? Kom gärna med referens...

    Och så var det i-ordet igen. \"Institution\". Så att alla ska se en kall, opersonlig miljö framför sig. Tänk, mina barns dagis är inte det minsta i-ords-likt. Hur många dagis har du varit på?
    Och ja, mamma och pappa jobbar på annat håll. Eftersom de inte förväntar sig att andra ska försörja dem.

    Välj gärna att vara hemma om du finner dagis så hemskt. Men finansiera då det hela själv, och ta konsekvenserna av dina val.
  9. Solros
    #5

    De andra yttterligheten

    Om Sverige har så dålig ekonomi så kan folk som lämnar barn på dagis betala en betydligt större del själva av vad det kostar också. Vill man inte ta hand om de barn man skaffat får man väl betala vad det verkligen kostar om någon annan gör det.Det är som sagt ett fritt val, gör som du vill, bara du betalar dina egna val själv.
  10. 5
    De andra yttterligheten Om Sverige har så dålig ekonomi så kan folk som lämnar barn på dagis betala en betydligt större del själva av vad det kostar också. Vill man inte ta hand om de barn man skaffat får man väl betala vad det verkligen kostar om någon annan gör det.Det är som sagt ett fritt val, gör som du vill, bara du betalar dina egna val själv.
  11. Å och J
    #6

    självklart

    finansierar jag det själv. Och självklart är det bra med fp. Men det jag menar är. Alla bidrag man får kommer ju från samma plånbok som sätter skatter odyl. Alltså, om man tar mindre skatt så kan man ge mindre bidrag.
    Just nu betalar alla för ex. fp och sjukskrivningar. Men det lustiga är och missförstå mig rätt(tycker alla har rätt att få stöd) men vissa betalar mer skatt, alltså de som tjänar mer, men sedan när de ska få ta del av kakan, dvs 80% av sin lön i form av fp eller sjukpeng så blir man ju egentligen \"lurad\", för det är ju inga 80% man får. Och sedan undrar folk varför den som tjänar minst är hemma med barnen. Jag anser att det inte spelar ngn roll, mamma eller pappa. Den som tjänar på att den som tjänar minst är hemma är ju barnet eftersom man kan vara hemma längre. Och är det inte barnens bästa det handlar om.

    Det kan väl ändå inte finnas en enda människa som med vinkar glatt hejdå till sin ettåring och knallar iväg till jobbet. Om man istället kunde få den peng som läggs på barnet på dagis och vara hemma så skulle nog det se väldigt annorlunda ut i samhället.

    Ok, man är borta från arbetslivvet längre, men har man inte gjort ett val då man skaffat barn, kan man inte ge barnet den korta tid det kräver.

    Och vad kostar det inte samhället när man är hemma och vabbar? Barn som går på dagis är ju sjuka betydligt mer än de barn som är hemma.

    Och så till dagis, nej jag har inte varit på alla dagis. Men allvarligt, kan ni påstå att barn i 1-2 års åldern mår bra av att vara i grupper så stora att en annan skulle bli trött.

    Och till antalet timmar. Alla har inte dagis runt knuten och arbetar man 100% så staten vill att man ska göra så blir det några timmar varje dag.
  12. 6
    självklart finansierar jag det själv. Och självklart är det bra med fp. Men det jag menar är. Alla bidrag man får kommer ju från samma plånbok som sätter skatter odyl. Alltså, om man tar mindre skatt så kan man ge mindre bidrag.
    Just nu betalar alla för ex. fp och sjukskrivningar. Men det lustiga är och missförstå mig rätt(tycker alla har rätt att få stöd) men vissa betalar mer skatt, alltså de som tjänar mer, men sedan när de ska få ta del av kakan, dvs 80% av sin lön i form av fp eller sjukpeng så blir man ju egentligen \"lurad\", för det är ju inga 80% man får. Och sedan undrar folk varför den som tjänar minst är hemma med barnen. Jag anser att det inte spelar ngn roll, mamma eller pappa. Den som tjänar på att den som tjänar minst är hemma är ju barnet eftersom man kan vara hemma längre. Och är det inte barnens bästa det handlar om.

    Det kan väl ändå inte finnas en enda människa som med vinkar glatt hejdå till sin ettåring och knallar iväg till jobbet. Om man istället kunde få den peng som läggs på barnet på dagis och vara hemma så skulle nog det se väldigt annorlunda ut i samhället.

    Ok, man är borta från arbetslivvet längre, men har man inte gjort ett val då man skaffat barn, kan man inte ge barnet den korta tid det kräver.

    Och vad kostar det inte samhället när man är hemma och vabbar? Barn som går på dagis är ju sjuka betydligt mer än de barn som är hemma.

    Och så till dagis, nej jag har inte varit på alla dagis. Men allvarligt, kan ni påstå att barn i 1-2 års åldern mår bra av att vara i grupper så stora att en annan skulle bli trött.

    Och till antalet timmar. Alla har inte dagis runt knuten och arbetar man 100% så staten vill att man ska göra så blir det några timmar varje dag.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    Fast hur mkt mer?

    på vardagar alltså om föräldern jobbar heltid? knappast särskilt mkt innan o hur mkt efteråt, 2-3 timmar kanske?
  14. 7
    Fast hur mkt mer? på vardagar alltså om föräldern jobbar heltid? knappast särskilt mkt innan o hur mkt efteråt, 2-3 timmar kanske?
  15. mandelblomman
    #8

    de flesta barn går inte

    heltid, man har ju rätt att jobba 75% om man har barn under åtta år o rätt många nyttjar det också.
    De \"vanligaste\" är väl att små barn går på dagis
    ca 6-8 timmar per dag, är min personliga erfarenhet i alla fall.
    Man har en timme eller två med barnen på morgonen o kommer man hem 15-17.00 så har man väl några timmar där med.
  16. 8
    de flesta barn går inte heltid, man har ju rätt att jobba 75% om man har barn under åtta år o rätt många nyttjar det också.
    De \"vanligaste\" är väl att små barn går på dagis
    ca 6-8 timmar per dag, är min personliga erfarenhet i alla fall.
    Man har en timme eller två med barnen på morgonen o kommer man hem 15-17.00 så har man väl några timmar där med.
  17. mandelblomman
    #9

    fast det genererar naturligtvis

    pengar till skattkassan att folk jobbar.
    Det är ju inte av ren o skär snällhet, eller av ideologiska skäl vi har subventionerade dagis, utan det är naturligtvis lönsamt för samhället!
  18. 9
    fast det genererar naturligtvis pengar till skattkassan att folk jobbar.
    Det är ju inte av ren o skär snällhet, eller av ideologiska skäl vi har subventionerade dagis, utan det är naturligtvis lönsamt för samhället!
  19. mandelblomman
    #10

    besvarar en del av dina påståenden...

    Det kan väl ändå inte finnas en enda människa som med vinkar glatt hejdå till sin ettåring och knallar iväg till jobbet. Om man istället kunde få den peng som läggs på barnet på dagis och vara hemma så skulle nog det se väldigt annorlunda ut i samhället.
    --ja fler kvinnor skulle säkert vara hemma, vilket skulle generera i att de kom ytterligare efter lönemässigt o pensionsmässigt.
    I synnerhet skulle andelen av de lågutbildade kvinnorna vara hemma mer!

    Ok, man är borta från arbetslivvet längre, men har man inte gjort ett val då man skaffat barn, kan man inte ge barnet den korta tid det kräver.
    --varför inte försöka kombinera det?
    Kortare arbedagar för båda föräldrarna genererar i rätt korta dagar för barnet och det var väl målet?
    Att BARNET skulle vara hemma mer, inte att en förälder skulle \"slippa\" jobba?

    Och vad kostar det inte samhället när man är hemma och vabbar? Barn som går på dagis är ju sjuka betydligt mer än de barn som är hemma.
    --det är nog redan räknat på samhällsekonomiskt.
    Tror inte att ett hemmabidrag skulle kosta mindre än att man vabbar då o då!

    Och så till dagis, nej jag har inte varit på alla dagis. Men allvarligt, kan ni påstå att barn i 1-2 års åldern mår bra av att vara i grupper så stora att en annan skulle bli trött.
    --de flesta 1-2 åringar jag mött o känner mår alldeles utmärkt o gillar faktiskt sina dagis!

    Och till antalet timmar. Alla har inte dagis runt knuten och arbetar man 100% så staten vill att man ska göra så blir det några timmar varje dag.
    --som sagt var tills barnet fyller 8 år har man rätt att jobba 75%.

  20. 10
    besvarar en del av dina påståenden... Det kan väl ändå inte finnas en enda människa som med vinkar glatt hejdå till sin ettåring och knallar iväg till jobbet. Om man istället kunde få den peng som läggs på barnet på dagis och vara hemma så skulle nog det se väldigt annorlunda ut i samhället.
    --ja fler kvinnor skulle säkert vara hemma, vilket skulle generera i att de kom ytterligare efter lönemässigt o pensionsmässigt.
    I synnerhet skulle andelen av de lågutbildade kvinnorna vara hemma mer!

    Ok, man är borta från arbetslivvet längre, men har man inte gjort ett val då man skaffat barn, kan man inte ge barnet den korta tid det kräver.
    --varför inte försöka kombinera det?
    Kortare arbedagar för båda föräldrarna genererar i rätt korta dagar för barnet och det var väl målet?
    Att BARNET skulle vara hemma mer, inte att en förälder skulle \"slippa\" jobba?

    Och vad kostar det inte samhället när man är hemma och vabbar? Barn som går på dagis är ju sjuka betydligt mer än de barn som är hemma.
    --det är nog redan räknat på samhällsekonomiskt.
    Tror inte att ett hemmabidrag skulle kosta mindre än att man vabbar då o då!

    Och så till dagis, nej jag har inte varit på alla dagis. Men allvarligt, kan ni påstå att barn i 1-2 års åldern mår bra av att vara i grupper så stora att en annan skulle bli trött.
    --de flesta 1-2 åringar jag mött o känner mår alldeles utmärkt o gillar faktiskt sina dagis!

    Och till antalet timmar. Alla har inte dagis runt knuten och arbetar man 100% så staten vill att man ska göra så blir det några timmar varje dag.
    --som sagt var tills barnet fyller 8 år har man rätt att jobba 75%.

  21. Solsken m 3
    #11

    Tack

    Där tog du fram det jag menar också!
  22. 11
    Tack Där tog du fram det jag menar också!
  23. Stina
    #12

    Där tror jag att du bedrar dig.

    Det är inte alls är särskilt lönsamt för samhället med tanke på vad en dagisplats kostar. Så mycket drar få personer in till statskassan, särskilt om man har flera barn. Förskolan är framför allt skapad av ideologiska skäl. Tanken är att barnen skall fostras i samma (socialdemokratiska) anda...
  24. 12
    Där tror jag att du bedrar dig. Det är inte alls är särskilt lönsamt för samhället med tanke på vad en dagisplats kostar. Så mycket drar få personer in till statskassan, särskilt om man har flera barn. Förskolan är framför allt skapad av ideologiska skäl. Tanken är att barnen skall fostras i samma (socialdemokratiska) anda...
  25. mandelblomman
    #13

    nä inte alls

    är förvisso ingen samhällsekonom men jag är fullt övertygad om att det inte gör det av snällhet.
    Om stadskassan gick back på systemet, vad tror du fortsätter med det här systemet för?
    Inte ens ideologiska skäl skulle räcka då....o det är verkligen inte bara socialdemokraterna som anser att dagis ska subventioneras!

    O vaddå samma anda, vad menar du med det egentligen?
    Är alla förskolelärare socialdemokrater o fostrar barnen till det eller hur menar du?
  26. 13
    nä inte alls är förvisso ingen samhällsekonom men jag är fullt övertygad om att det inte gör det av snällhet.
    Om stadskassan gick back på systemet, vad tror du fortsätter med det här systemet för?
    Inte ens ideologiska skäl skulle räcka då....o det är verkligen inte bara socialdemokraterna som anser att dagis ska subventioneras!

    O vaddå samma anda, vad menar du med det egentligen?
    Är alla förskolelärare socialdemokrater o fostrar barnen till det eller hur menar du?
  27. Stina
    #14

    Du är inte samhällsekonom. Jag har

    däremot ett antal poäng i nationalekonomi och tror inte ett dugg på att det skulle ligga något slags samhällsekonomiskt intresse bakom förskolan.

    Den ideologiska grunden är naturligtvis delvis god. Man vill att alla skall få samma möjlighet ända från början. Frågan är om medlet - att alla barn lämnas på institution från 1-2 års ålder - är godtagbart...

    Sedan är det ju en annan sak att dagis passar många barn som hand i handsken. Det borde dock finnas fler alternativ.
  28. 14
    Du är inte samhällsekonom. Jag har däremot ett antal poäng i nationalekonomi och tror inte ett dugg på att det skulle ligga något slags samhällsekonomiskt intresse bakom förskolan.

    Den ideologiska grunden är naturligtvis delvis god. Man vill att alla skall få samma möjlighet ända från början. Frågan är om medlet - att alla barn lämnas på institution från 1-2 års ålder - är godtagbart...

    Sedan är det ju en annan sak att dagis passar många barn som hand i handsken. Det borde dock finnas fler alternativ.
  29. mandelblomman
    #15

    vad bra då vet du ju

    att flera samhälls o nationalekonomer anser att det är samhällsekonomikst!
    men du kanske har någon intressant studie som styrker ditt påstående?
  30. 15
    vad bra då vet du ju att flera samhälls o nationalekonomer anser att det är samhällsekonomikst!
    men du kanske har någon intressant studie som styrker ditt påstående?
  31. Stina
    #16

    Det finns ett antal studier som visar

    detta också, även om man inte talar så högt om dem. Men det vet du säkert eftersom du verkar ha ett brinnande engagemang i frågan!

    Ha en trevlig helg!
  32. 16
    Det finns ett antal studier som visar detta också, även om man inte talar så högt om dem. Men det vet du säkert eftersom du verkar ha ett brinnande engagemang i frågan!

    Ha en trevlig helg!
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Ett antal studier?

    Men då känner du ju till dessa! Kan du inte ge referens till några så vi inte lika insatta kan få en chans att läsa på.
  34. 17
    Ett antal studier? Men då känner du ju till dessa! Kan du inte ge referens till några så vi inte lika insatta kan få en chans att läsa på.
  35. mandelblomman
    #18

    nä aldrig läst dem

    nationalekonomi är inte mitt ämne alls.
    Har aldrig hört talas om dem heller!
    O något brinnande intresse har jag verkligen inte i frågan, men jag vill inte vara med o betala för (företrädesevis) mammor som inte vill jobba...

    Och det är väl märkligt att förespråkare för hemmabidrag aldrig presenterat någon enda trovärdig studie i detta?
    Det hade ju gynnat dem, eller hur?

    Trevlig helg o jag ser fram emot att läsa dessa studier!
  36. 18
    nä aldrig läst dem nationalekonomi är inte mitt ämne alls.
    Har aldrig hört talas om dem heller!
    O något brinnande intresse har jag verkligen inte i frågan, men jag vill inte vara med o betala för (företrädesevis) mammor som inte vill jobba...

    Och det är väl märkligt att förespråkare för hemmabidrag aldrig presenterat någon enda trovärdig studie i detta?
    Det hade ju gynnat dem, eller hur?

    Trevlig helg o jag ser fram emot att läsa dessa studier!
  37. Ester
    #19

    Det finns inga studier

    som visar på något annat än att det är samhällsekonomiskt fördelaktigt att ha subventionerad barnomsorg.
  38. 19
    Det finns inga studier som visar på något annat än att det är samhällsekonomiskt fördelaktigt att ha subventionerad barnomsorg.
  39. Å och J
    #20

    svara dig

    \"ja fler kvinnor skulle säkert vara hemma, vilket skulle generera i att de kom ytterligare efter lönemässigt o pensionsmässigt.
    I synnerhet skulle andelen av de lågutbildade kvinnorna vara hemma mer!\"

    Usch vilka fördomar. Jag ger lätt bort 3 år för mitt barns skull. Livet handlar inte om arbete. Jag lovar dig att du på din dödsbädd inte kommer att tänka på alla timmar du jobbade bort. Tror inte att de som går och sliter inom vård, skola odyl för skitlöner tycker att det är speciellt givande.

    Tycker det är fruktansvärt att det inte anses som ett arbete att ta hand om barn. Men som förskolelärare är det ett arbete.

    Och \"slippa\" jobba?? Ursäkta vilken planet bor du på? Att vara hemma med sina barn tycker jag är det absolut mest ärorika arbete du kan utföra. Jag är då inte hemma med min son för att slippa arbeta. Utan jag gör det för hans välbefinnande. och det har inte kostat någon något eftersom vi levt på en lön med undantag på lite fp.

    Varför måste man ta ut 5 dagar i veckan efter barnet fyllt ett år??
    Om man slapp det skulle man kunna vara hemma längre. Synd bara att många inte vet att man har ett eftertidsskydd som gör att du inte alls behöver ta ut några dagar på 3 mån om man byter hemmavarande förälder. Men detta är inget man går ut och informerar om, undrar varför?

    Att jobba 75% är kanonbra. Guld för de föräldrarna som kan få det att funka. Men det finns rättså många ensamstående mammor i vårt avlånga land, hur ska de göra.

    \"Tror inte att ett hemmabidrag skulle kosta mindre än att man vabbar då o då!\"
    Men hur får du ihop det. Om mitt barn endast kostar hemmabidraget varför blir det inte billigare? Och jo det finns de som räknat ut detta med vab odyl. Stod om det i bl a DN, ska försöka hitta det.


    \"Kortare arbedagar för båda föräldrarna genererar i rätt korta dagar för barnet och det var väl målet?\"

    Är det alltså ett mål att barnen ska gå på dagis? Det visste inte jag. Undrar hur de stackars barnen mådde då de hade en förälder hemma de första åren.?
  40. 20
    svara dig \"ja fler kvinnor skulle säkert vara hemma, vilket skulle generera i att de kom ytterligare efter lönemässigt o pensionsmässigt.
    I synnerhet skulle andelen av de lågutbildade kvinnorna vara hemma mer!\"

    Usch vilka fördomar. Jag ger lätt bort 3 år för mitt barns skull. Livet handlar inte om arbete. Jag lovar dig att du på din dödsbädd inte kommer att tänka på alla timmar du jobbade bort. Tror inte att de som går och sliter inom vård, skola odyl för skitlöner tycker att det är speciellt givande.

    Tycker det är fruktansvärt att det inte anses som ett arbete att ta hand om barn. Men som förskolelärare är det ett arbete.

    Och \"slippa\" jobba?? Ursäkta vilken planet bor du på? Att vara hemma med sina barn tycker jag är det absolut mest ärorika arbete du kan utföra. Jag är då inte hemma med min son för att slippa arbeta. Utan jag gör det för hans välbefinnande. och det har inte kostat någon något eftersom vi levt på en lön med undantag på lite fp.

    Varför måste man ta ut 5 dagar i veckan efter barnet fyllt ett år??
    Om man slapp det skulle man kunna vara hemma längre. Synd bara att många inte vet att man har ett eftertidsskydd som gör att du inte alls behöver ta ut några dagar på 3 mån om man byter hemmavarande förälder. Men detta är inget man går ut och informerar om, undrar varför?

    Att jobba 75% är kanonbra. Guld för de föräldrarna som kan få det att funka. Men det finns rättså många ensamstående mammor i vårt avlånga land, hur ska de göra.

    \"Tror inte att ett hemmabidrag skulle kosta mindre än att man vabbar då o då!\"
    Men hur får du ihop det. Om mitt barn endast kostar hemmabidraget varför blir det inte billigare? Och jo det finns de som räknat ut detta med vab odyl. Stod om det i bl a DN, ska försöka hitta det.


    \"Kortare arbedagar för båda föräldrarna genererar i rätt korta dagar för barnet och det var väl målet?\"

    Är det alltså ett mål att barnen ska gå på dagis? Det visste inte jag. Undrar hur de stackars barnen mådde då de hade en förälder hemma de första åren.?
Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Läste ni detta?
    By skotskan in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 21:09
  2. Läste ni detta 9 mars?
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 14:50
  3. Läste detta?
    By Annamed5 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:53
  4. Detta läste jag!
    By Oxå varit utsatt. in forum Kärlek & relationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 13:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar