Stokebarn
Hjärnskador
  1. Maria chilla
    #1

    Stokebarn

    Är det flera än jag som har ett strokebarn??
    alltså ett barn som har fått stroke i tidig ålder.
    Min son var 9 månader när han fick sin.
  2. 1
    Stokebarn Är det flera än jag som har ett strokebarn??
    alltså ett barn som har fått stroke i tidig ålder.
    Min son var 9 månader när han fick sin.
  3. lene
    #2

    Ja jag har

    min dotter fick en strok när hon var 18 månader ,
    en infarkt som lede till funktinshinder mm
    Idag är hon tonåring.
    Hur gammal är din son i dag,
    Det är inte så ovanligt som man skulle kunna tro men inte vanligt som tur är, Som läkaren sa till oss Det är ovanligt men väl dokumenterat alltså inget ovanligt inom medicin.
  4. 2
    Ja jag har min dotter fick en strok när hon var 18 månader ,
    en infarkt som lede till funktinshinder mm
    Idag är hon tonåring.
    Hur gammal är din son i dag,
    Det är inte så ovanligt som man skulle kunna tro men inte vanligt som tur är, Som läkaren sa till oss Det är ovanligt men väl dokumenterat alltså inget ovanligt inom medicin.
  5. Maria chilla
    #3

    Hej

    Min son är i dag 10 år och har fått många små olika handikapp. Så det är lite jobbigt för man vet inte villket som är jobbigaste.
    Nää jag vet att det inte är ovanligt men läkarna tog på sig två veckor innan dom viste att det var stroke suck
  6. 3
    Hej Min son är i dag 10 år och har fått många små olika handikapp. Så det är lite jobbigt för man vet inte villket som är jobbigaste.
    Nää jag vet att det inte är ovanligt men läkarna tog på sig två veckor innan dom viste att det var stroke suck
  7. Lene
    #4

    Har du märkt

    samma orfårstående från omgivningen att en strok Ja det får inga barn, punkt slut , Jag brukar om jag ska ta om min dotters funktionshinder mm säga att hon har en cp.skada vilket också är rätt det går ju under den gruppen,
    Jo du det att det är jobbitgt håller jag med om men det går i perioder det ovanliga blir vanligt Men den stora oron jag har är hur det blir som vuxen om det kän hända på nytt osv Också ep kramperna !!!!
    Min dotter inskjuknade akut så diagnosen sattes på ett par timmar , mycket beroende på att hon tappade att gå det blev ju synligare då , Känner en tjej som fick strok vid 1 månad och det också svårdiagnosiserat,
    Du vet inte om det finns någon förening eller liknade för barn med strok, Vi blev erbjudna en kurs för nog 10 år sedan på Ågrenska i gbg, men fick den inte godkänd ekonomiskt av landstinget så vi kunde inte gå , Har ni varit på något sådan`
  8. 4
    Har du märkt samma orfårstående från omgivningen att en strok Ja det får inga barn, punkt slut , Jag brukar om jag ska ta om min dotters funktionshinder mm säga att hon har en cp.skada vilket också är rätt det går ju under den gruppen,
    Jo du det att det är jobbitgt håller jag med om men det går i perioder det ovanliga blir vanligt Men den stora oron jag har är hur det blir som vuxen om det kän hända på nytt osv Också ep kramperna !!!!
    Min dotter inskjuknade akut så diagnosen sattes på ett par timmar , mycket beroende på att hon tappade att gå det blev ju synligare då , Känner en tjej som fick strok vid 1 månad och det också svårdiagnosiserat,
    Du vet inte om det finns någon förening eller liknade för barn med strok, Vi blev erbjudna en kurs för nog 10 år sedan på Ågrenska i gbg, men fick den inte godkänd ekonomiskt av landstinget så vi kunde inte gå , Har ni varit på något sådan`
  9. Maria chilla
    #5

    Jo du det har

    jag gjort alla blir som stora frågentecken och frågar vad är det. När jag säger att han är ett strokbarn. Då brukar jag fråga om dom inte vet vad stroke är och det vet dom. Men barn kan välla inte få detta får man ju som en fråga.
    Men dom kan ju vara födda med det.
    Min grabb fick kramper och blev förlamad i vänstersida men läkarna i Karlstad trode han hade fått Herpes på hjärnan. Tog dom två veckar att ta ett ryggmärgsprov som då hade lit blod i sig och då viste dom ju vad det var.
    Någon förening har inte hittat någon tråkigt faktiskt för dom vet nog fortfarande inte riktigt hur stroken påverkar dessa små barn.
    Till oss sa dom att det kommer inte att märkas ett dugg eftersom hjärnan kan laga sej på det viste att dom flyttar den skade delens funktioner till en annan del. Pytt han har ju fått med av detta så vist skadar detta hjärnan mer än vad dom vet.
  10. 5
    Jo du det har jag gjort alla blir som stora frågentecken och frågar vad är det. När jag säger att han är ett strokbarn. Då brukar jag fråga om dom inte vet vad stroke är och det vet dom. Men barn kan välla inte få detta får man ju som en fråga.
    Men dom kan ju vara födda med det.
    Min grabb fick kramper och blev förlamad i vänstersida men läkarna i Karlstad trode han hade fått Herpes på hjärnan. Tog dom två veckar att ta ett ryggmärgsprov som då hade lit blod i sig och då viste dom ju vad det var.
    Någon förening har inte hittat någon tråkigt faktiskt för dom vet nog fortfarande inte riktigt hur stroken påverkar dessa små barn.
    Till oss sa dom att det kommer inte att märkas ett dugg eftersom hjärnan kan laga sej på det viste att dom flyttar den skade delens funktioner till en annan del. Pytt han har ju fått med av detta så vist skadar detta hjärnan mer än vad dom vet.
  11. lene
    #6

    Vi fick tidigt

    en rätt bra bild hur hennes bestående skador skulle te sig, Funktionsnedsättning ep afasi /stroken satt i talcentra/ begåvninghandikapp mm, och det har stämt Visst tar den friska hjärnan över man lär sig gå mm Men men som du skriver det skadar hjärnan rätt ordentligt Men märkligt att de inte såg det på magnet kameran o dator som i vårt fall , Det finns fall där det varit en sårskorpa från virus som höstblåsor som satt sig på lungorna och vandrat vidare tills det sa stopp i ådern, Vi har även gjort gen tester om ärflighet mm men det har inte visat någon förhöjd risk att det blev som det blev
    Begåvningsmässigt o socialt märker du stora avikelser?

  12. 6
    Vi fick tidigt en rätt bra bild hur hennes bestående skador skulle te sig, Funktionsnedsättning ep afasi /stroken satt i talcentra/ begåvninghandikapp mm, och det har stämt Visst tar den friska hjärnan över man lär sig gå mm Men men som du skriver det skadar hjärnan rätt ordentligt Men märkligt att de inte såg det på magnet kameran o dator som i vårt fall , Det finns fall där det varit en sårskorpa från virus som höstblåsor som satt sig på lungorna och vandrat vidare tills det sa stopp i ådern, Vi har även gjort gen tester om ärflighet mm men det har inte visat någon förhöjd risk att det blev som det blev
    Begåvningsmässigt o socialt märker du stora avikelser?

  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7

    Hmmm

    Magnetröntgen gjorde dom men vet inte vad dom såg där. Dom kollade via fontanellen med ultraljud med.
    Hans ärr sitter på tal och rörelsecentrat.
    Begåvningen tja han är duktig på det mäste men han har inga naturliga stoppar. Och han måste lära sig vissa på det hårda sättet för det är ingen ide att säga något tillhonom.
    Socialt jo han tyr sig till yngre när han leker och han är väldigt frammot inte blyg als. Kan gå fram till vem som hälst och fråga om han får låna deras mobil om han tappat bort mej typ i Liseberg.
    Han har haft svårt för att göra en sak i taget utan hälst så skall han ha både dator och TV i sin våld mm
    Ni då??
  14. 7
    Hmmm Magnetröntgen gjorde dom men vet inte vad dom såg där. Dom kollade via fontanellen med ultraljud med.
    Hans ärr sitter på tal och rörelsecentrat.
    Begåvningen tja han är duktig på det mäste men han har inga naturliga stoppar. Och han måste lära sig vissa på det hårda sättet för det är ingen ide att säga något tillhonom.
    Socialt jo han tyr sig till yngre när han leker och han är väldigt frammot inte blyg als. Kan gå fram till vem som hälst och fråga om han får låna deras mobil om han tappat bort mej typ i Liseberg.
    Han har haft svårt för att göra en sak i taget utan hälst så skall han ha både dator och TV i sin våld mm
    Ni då??
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar