Ersättning från försäkringsbolag?
Hörselskador & nedsättning
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Ersättning från försäkringsbolag?

    Hej,
    Vi har nu fått konstaterat att vår Ellen är helt döv på höger öra och att det beror på en skada i mellanörat. Vi har försäkringen TryggaBarn hos TryggHansa. Är det någon som vet om man har rätt till ersättning för denna skada (utöver vårdbidrag). Om jag förstått villkoren rätt krävs en viss invaliditetsgrad för att ersättning ska betalas ut. Vilken invaliditetsgrad räknas dövhet på ett öra som (hos ett annat försäkringsbolag har jag hittat siffran 15%, kan det stämma?).
    Tacksam för svar om det är någon som vet!
  2. 1
    Ersättning från försäkringsbolag? Hej,
    Vi har nu fått konstaterat att vår Ellen är helt döv på höger öra och att det beror på en skada i mellanörat. Vi har försäkringen TryggaBarn hos TryggHansa. Är det någon som vet om man har rätt till ersättning för denna skada (utöver vårdbidrag). Om jag förstått villkoren rätt krävs en viss invaliditetsgrad för att ersättning ska betalas ut. Vilken invaliditetsgrad räknas dövhet på ett öra som (hos ett annat försäkringsbolag har jag hittat siffran 15%, kan det stämma?).
    Tacksam för svar om det är någon som vet!
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2

    Läste igår i en...

    gammal Vi Föräldrar och där stod också siffran 15% för ensidig dövhet.

    En fråga till dig ang. vårdbidrag. Du skriver som om ni fått eller ansökt om vb för Ellens dövhet. Trodde inte att man fick vårdbidrag för ensidig dövhet. Vår son som är 5 år också ensidigt döv pga mikrotia/artresi (missbildat mellan- och ytteröra samt saknad hörselgång). Vi har aldrig ansökt om vb eftersom vi inte upplever att vi lägger någon extra tid eller pengar på att tillgodose Axels behov. Har också fått den uppfattning då vi pratat med kuratorer och specialpedagog på Hörsel och Dövenheten här. Intressant att höra om ni fått andra uppgifter och råd.

    Lycka till!
  4. 2
    Läste igår i en... gammal Vi Föräldrar och där stod också siffran 15% för ensidig dövhet.

    En fråga till dig ang. vårdbidrag. Du skriver som om ni fått eller ansökt om vb för Ellens dövhet. Trodde inte att man fick vårdbidrag för ensidig dövhet. Vår son som är 5 år också ensidigt döv pga mikrotia/artresi (missbildat mellan- och ytteröra samt saknad hörselgång). Vi har aldrig ansökt om vb eftersom vi inte upplever att vi lägger någon extra tid eller pengar på att tillgodose Axels behov. Har också fått den uppfattning då vi pratat med kuratorer och specialpedagog på Hörsel och Dövenheten här. Intressant att höra om ni fått andra uppgifter och råd.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    Vi har 1/4 VB...

    ... eftersom jag har förlust i arbetsinkomst pga Ellens öra. Vi har på läkarintyg att det är medicinskt motiverat med kortade dagisdagar för henne (hon har det ganska jobbigt med den stökiga miljön som är på dagis, mycket huvudvärk och frustrationsutbrott et c), så av den anledningen jobbar jag 90%. Det har motiverat till 1/4.
    Du skriver att ni har kontakt med både specialpedagoger och kuratorer - bara det i form av bilresor, läkarbesök och annat borde berättiga er till i alla fall lägstanivån. Jag tycker att ni ska skicka iväg en ansökan - ni har ju inget att förlora på det.
  6. 3
    Vi har 1/4 VB... ... eftersom jag har förlust i arbetsinkomst pga Ellens öra. Vi har på läkarintyg att det är medicinskt motiverat med kortade dagisdagar för henne (hon har det ganska jobbigt med den stökiga miljön som är på dagis, mycket huvudvärk och frustrationsutbrott et c), så av den anledningen jobbar jag 90%. Det har motiverat till 1/4.
    Du skriver att ni har kontakt med både specialpedagoger och kuratorer - bara det i form av bilresor, läkarbesök och annat borde berättiga er till i alla fall lägstanivån. Jag tycker att ni ska skicka iväg en ansökan - ni har ju inget att förlora på det.
  7. lycka till
    #4

    känner igen mig

    Oj vad jag känner igen mig i bilden av ditt barn. För min del så undersökte jag möjligheten till ersättning från försäkringsbolag för 13 år sedan. Då gällde att vi inte kunde få ersättning eftersom missbildningen i mellanörat var medfött. Jag tycker ändå du skall höra med ditt försäkringsbolaget.
  8. 4
    känner igen mig Oj vad jag känner igen mig i bilden av ditt barn. För min del så undersökte jag möjligheten till ersättning från försäkringsbolag för 13 år sedan. Då gällde att vi inte kunde få ersättning eftersom missbildningen i mellanörat var medfött. Jag tycker ändå du skall höra med ditt försäkringsbolaget.
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Tack för svar

    Nä, jag tror att det är kört, men det är alltid värt ett försök. Man skaffade ju ändå försäkringen för att ha ett stöd ifall en sådan här situation skulle uppstå, och man valde den dyraste med flit, så det känns ju lite irriterande när de kan slingra sig runt med allehanda klausuler... :-)
    Jag återkommer och berättar hur det gått!
  10. 5
    Tack för svar Nä, jag tror att det är kört, men det är alltid värt ett försök. Man skaffade ju ändå försäkringen för att ha ett stöd ifall en sådan här situation skulle uppstå, och man valde den dyraste med flit, så det känns ju lite irriterande när de kan slingra sig runt med allehanda klausuler... :-)
    Jag återkommer och berättar hur det gått!
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6

    Hej!

    Vår dotter har en grav hörselnedsättning på vä öra, har HA. Full hörsel på hö öra.
    Jag sökte ersättning via vårt försäkringsbolag, men det finns bara en notering om att hon skulle höra sämre.
    Då hade vi inte tecknat försäkring (sambon tyckte att det var onödigt, då han aldrig har haft det) för henne.
    Sedan är de inte säkra på var hennes skada sitter, så vi fick avslag på vår ansökan. Troligtvis är detta medfött.
  12. 6
    Hej! Vår dotter har en grav hörselnedsättning på vä öra, har HA. Full hörsel på hö öra.
    Jag sökte ersättning via vårt försäkringsbolag, men det finns bara en notering om att hon skulle höra sämre.
    Då hade vi inte tecknat försäkring (sambon tyckte att det var onödigt, då han aldrig har haft det) för henne.
    Sedan är de inte säkra på var hennes skada sitter, så vi fick avslag på vår ansökan. Troligtvis är detta medfött.
  13. Annelie
    #7

    Ärftlig nedsättning... på ansökan!

    Kanske vi med missat!
    Min man var noga före vi fick första barnet att försökra även hörsel och skrev på att vi HADE hörselnädsättningar i släkten. O jag minns rätt så fick vi därför betala en högre premie avgift!

    Vid 3-4 års ålder började vi upptäcka dotterns hörselnedsättning och fick det bekräftat av öronläkare och audiogram med extra tester.

    Efter vi fått helt VB så har vi funderat om vi kunde få något ÄVEN frn försäkringsbolaget, när vi hade en extra dyr premie.
    Där har vi kanse extra pengar att hämta! Åren har gått och vi har inte kollat upp det.

    Men eftersom vi varit helt ärliga, och även betalat högre premie så borde vi väl få ut något av det!

    Jag bara undrar om man får för alla \"de missade åren\" med? Vi håller på söka hus nu och behöver alla pengar vi kan hitta!!

    Tror ni att vi får något?
    Någon som gjort liknande?
  14. 7
    Ärftlig nedsättning... på ansökan! Kanske vi med missat!
    Min man var noga före vi fick första barnet att försökra även hörsel och skrev på att vi HADE hörselnädsättningar i släkten. O jag minns rätt så fick vi därför betala en högre premie avgift!

    Vid 3-4 års ålder började vi upptäcka dotterns hörselnedsättning och fick det bekräftat av öronläkare och audiogram med extra tester.

    Efter vi fått helt VB så har vi funderat om vi kunde få något ÄVEN frn försäkringsbolaget, när vi hade en extra dyr premie.
    Där har vi kanse extra pengar att hämta! Åren har gått och vi har inte kollat upp det.

    Men eftersom vi varit helt ärliga, och även betalat högre premie så borde vi väl få ut något av det!

    Jag bara undrar om man får för alla \"de missade åren\" med? Vi håller på söka hus nu och behöver alla pengar vi kan hitta!!

    Tror ni att vi får något?
    Någon som gjort liknande?

Liknande trådar

  1. Vädervarning från mitt försäkringsbolag
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-10, 21:44
  2. Beslut från försäkringsbolag !
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 12:19
  3. Ersättning från försäkringsbolag
    By anna197 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 18:30
  4. ni som har vb från försäkringsbolag
    By sol in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 19:11
  5. Ersättning från försäkringsbolag?
    By Pia in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 13:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar